13 آبان که از نگاه بسیاری از تاریخ نویسان عرصه سیاست به انقلاب دوم ایران تعبیر می شود هم اکنون بعد از 36 سال بازتابی در بخش فارسی شبکه BBC ندارد و این شبکه در سالگرد این روز و به بهانه سخنان رهبرایران پیرامون نفوذ آمریکاییها پس از برجام، با هدفی خاص به موضوعی غیر سیاسی اشاره کرده است.

به گزارش مشرق، در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویان چهار دانشگاه تهران که خود را «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» می‌نامیدند، سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران را اشغال کردند و دیپلمات‌های حاضر در ساختمان را به گروگان گرفتند.

 این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که آخرین شاه ایران بعد از مدتی سرگردانی در کشورهای مختلف سرانجام به آمریکا رفت. این موضوع باعث خشم دانشجویان مسلمانی شد که از فردای انقلاب در پی محاکمه شاه بودند. این‌چنین بود که آنان تصمیم گرفتند در جریان برگزاری راهپیمایی به مناسبت سالروز کشتار دانش‌آموزان در سال ۱۳۵۷ که به عنوان روز دانش‌آموز شناخته می‌شد، سفارت ایالات متحده را تسخیر کنند.

این واقعه که از نگاه بسیاری از تاریخ نویسان عرصه سیاست به انقلاب دوم ایران تعبیر می شود اما هم اکنون بعد از 36 سال بازتابی در بخش فارسی شبکه BBC ندارد و صرفاً این شبکه در سالگرد این روز به مقوله ای با موضوعی غیر سیاسی بین دو کشور ایران و آمریکا بسنده کرده و از پرداختن به اصل این موضوع تاریخی که حاوی ریشه های عمیق اختلافات سیاسی و اعتقادی بین دو کشور می باشد طفره رفته است.

به عنوان مثال با جستجویی در صفحات وبسایت BBC در سال جاری درباره روز 13 آبان فقط می توان به تعطیلی رستورانِ فست فود "کی اف سی حلال ایرانیان" اشاره کرد که یک روز پیش از سالگرد آن روز در منطقه ای از تهران تعطیل شده است هرچند که از طرف مدیر عامل این رستورانِ فست فود نقل شده که این رستوران شعبه "کی اف سی حلال ترکیه" می باشد و نه آمریکا اما هدف BBC از مطرح کردن این تعطیلی که بطور اتفاقی در این ایام رخ داده، دمیدن در خاکستر اختلافی سیاسی بین این دو کشور بوده و نه چیز دیگر.

در حالیکه با نگاهی به تقویم سیاسی ایران در سالگرد روز 13 آبان از گذشته تاکنون می توان به سررسیدهای تاریخی زیر اشاره کرد که همه اتفاقاتی مهم و در خور توجه است و برای رسانه ای همچون BBC که موضوعات تاریخی-سیاسی را محور تحلیلهای خود قرار می دهد نیاز به جای کار دارد:

    ۱۳۴۳ - تبعید آیت‌الله خمینی از کشور ایران به ترکیه.
    ۱۳۵۷ - تظاهرات ۱۳ آبان و کشتار دانش آموزان معترض در دانشگاه تهران، به دست رژیم پهلوی.
    ۱۳۵۸ - اشغال سفارت آمریکا، در ایران.
    ۱۳۷۴ - اسحاق رابین نخست وزیر کشور اسرائیل، به دست یک اسرائیلی تند‌رو به نام ایگال عمیر، ترور شد.
    ۱۳۸۷ - باراک اوباما، به عنوان اولین سیاه‌پوست، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شد.

اما ظاهراً شبکه BBC مایل به پرداختن به هیچ کدام از این موضوعات نبوده و رویه ای را کاملاً بر عکسِ سالهای پر تلاطم آبان ماه 1388 در پیش گرفته چرا که با نگاهی به آرشیو این شبکه در آن سال می توان به گستردگی تحلیلهای این شبکه که حاصل ایجاد ارتباط بین اتفاقاتِ 13 آبان 58 با تظاهراتی که در سالگرد این روز در سال 88 انجام شده بوده پی برد، عملی که امسال بعد از مقارن شدن توافق هسته ای بین ایران با گروه 5+1، ظاهراً بر سالگرد 13 آبان ماه سایه افکنده و از دل این کشمکشهای سیاسی فقط تعطیلی یک رستوران فست فود و یا ورود دیگر برندهای تجاری از قبیل مک دونالد آمریکا به ایران برای BBC ضریب بالای خبری گرفته است و پرداختن به اختلافات عمیق سیاسی و اعتقادی بین دو کشور هم اکنون اولویتی برای این شبکه ندارد و تحلیل این شبکه از سخنان رهبر ایران پیرامون جلوگیری از نفوذ آمریکاییها در ایران بعد از اجرایی شدن برجام صرفاً به همین موارد اقتصادی محدود گردیده و اصل مطلب به حاشیه رفته است.

در حالیکه گستردگی بحث نفوذ که مد نظر آیت الله خامنه ای است ابعاد بسیار گسترده داشته و شامل ورود به مراکز با لایه های تصمیم ساز و تصمیم گیر می باشد از قبیل حضور در مجلس و یا حتی نفوذ در ساختار رسانه های ایران.

در همین رابطه همزمان با سالگرد 13 آبان ماه یک کارشناس اطلاعاتی ایران از دستگیری عوامل نفوذ در برخی از رسانه های ایران توسط یک نهاد امنیتی و استخدام افرادی برای اجرای اهداف آنان در ایران خبر داده است.

این کارشناس با اعلام دستگیری برخی عوامل نفوذ در رسانه‌ها گفته است که : « در این پرونده، مجموعه‌ای از مخرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی در راستای ادارک‌سازی تلاش می‌کردند. » وی گفته است که این گروه : « عناصر و ساختار به ظاهر پیچیده و غیرقابل شکستی را برای خود ایجاد کرده و کاملا نکات حفاظتی را رعایت می‌کردند. »
این کارشناس ایرانی نظریه‌پردازان امنیتیِ سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مسئول سازمان‌دهی این گروه دانسته و افزوده است که : « این فرآیند با طراحی و بودجه‌ریزی پنهان از طریق سرویس‌های جاسوسی آمریکا و هدایت سیاسی و دیپلماتیک کشور انگلستان انجام می‌شده است. »

بنابراین به نظر می رسد یکی از اهداف شبکه BBC از به حاشیه راندن سالگرد این روز مهم در تقویم سیاسی، زیر سوال بردن ادبیاتِ رهبر ایران باشد آنجا که این شبکه صریحاً از روشن نبودن تکلیف حکومت ایران با خودش سخن گفته و اینطور وانمود کرده که چرا به اشاره رهبر راه بر دیدار سیاستمداران دو کشور هموار گردیده ولی در سایر موارد همچین گزینشی صورت نمی گیرد.

این نوع تحلیل BBC با توجه به گزارشات محدود این شبکه در سالگرد ایّام 13 آبان، جلوگیری از فعالیتهای مشترک اقتصادی را در ذهن مخاطب متجلی می کند که البته منحرف کردن از اصل ماجراست و همانطور که دولتمردان ایرانی بارها گفته اند ایران آماده پذیرش جریانهای اقتصادی غرب پیرامون فعالیتهای تجاری و صنعتی مشترک در قالب ایجاد طرحهای سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی به کشور ایران می باشد و این موضوع هیچ منافاتی با سخنان رهبر ایران نخواهد داشت.

منبع: رسانه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس