کد خبر 493113
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

کارشناس دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست مدعی شد: ابتکار بیش از حد از مدیران استانهای شمالی حساب می‌برد و همان کسی که طرح احیای ببر را در ایران کلید زد و ببر از روسیه وارد کرد، اکنون به خانم ابتکار مشاوره می‌دهد.

 به گزارش مشرق، محمود مرعشی، دامپزشک و کارشناس دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه کشتار پرندگان در فریدون‌کنار لکه ننگی بر محیط زیست کشور است، می‌گوید: متاسفانه مدیران نالایق و بی صلاحیت استانهای شمالی کشور که حتی وقتی برای حضور در اداره اختصاص نمی‌دهند و به تجارت شخصی مشغولند، به سادگی تصمیمات غلط خود را به سازمان محیط زیست تحمیل می‌کنند.

وی ضمن برشمردن مواردی از بی کفایتی مدیران استانهای شمالی کشور به رهاسازی کفتاری 4 ماهه توسط اداره محیط زیست استان گلستان اشاره کرد و گفت رهاسازی توله های گونه های باارزش حیات وحش و یا حیواناتی آسیب دیده با دست و پای شکسته توسط مسئولان این اداره کل به معنی از بین بردن آنهاست که متاسفانه بدون هیچ‌گونه پیگیری از طرف سازمان به فراموشی سپرده می‌شود.

مرعشی تاکید کرد: فجایعی چون کشتار پرندگان در فریدون کنار، شرایط اسف‌بار باغ وحش بابلسر و تولد تنها 4 گوساله از 30 گوزن دشت ناز معضلاتی هستند که در صورت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر ادارات کل استانهای شمالی کشور می‌توان آنها را مدیریت کرد اما متاسفانه سازمان همواره در برابر مدیران این استانها سر تعظیم فرو می آورد.

این دامپزشک با بیان اینکه مدیرکل و کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست پس از سالها بررسی و رایزنی به این نتیجه رسیدند که جایگاه احداث شده برای ببر واقع در منطقه حفاظت شده سمسکنده در استان مازندران بهترین گزینه برای نگهداری از ببر سیبری است گفت: یک مدیر نالایق به دلایل شخصی با انتقال این ببر به حوزه مدیریتش مخالفت می‌کند و متاسفانه ریاست سازمان بدون در نظر گرفتن توصیه کارشناسان دفتر حیات وحش که برای رسیدگی به این پرونده مسئول شده بودند انتقال ببر را به این جایگاه ملغی می‌کند.

در واکنش به اظهارات هوشنگ ضیایی مدیر پروژه احیای ببر مازندران سال 89  که روزهای قبل مخالفت خود را با انتقال ببر سیبری به سمسکنده اعلام کرده بود، گفت: ایشان 5 سال پیش سنگی را به چاه انداختند که هنوز کسی موفق به بیرون آوردن آن نشده، لذا بهتر است رسیدگی به این مشکل را به متخصصان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست بسپرند.

وی همچنین ادامه داد: تا زمانی که ریاست سازمان به جای تکیه بر نظریات کارشناسان و متخصصان خود از مشاوره افراد بی صلاحیت بهره می‌گیرد از حل مشکلاتی ساده مانند پرونده ببر سیبری عاجز خواهد ماند، شخصی که 5 سال پیش پروژه احیای ببر مازندران را به سازمان ارائه داد و مقدمه ورود دو ببر سیبری را به کشور فراهم کرد پس از بروز فاجعه مشمشه و اسارت 5 ساله ببر ماده در سکوت کامل از این پرونده کناره گرفت اما امروز که پرونده دوباره به جریان افتاده با تصمیم اتخاذ شده توسط مسئولان دفتر حیات وحش مخالفت می‌کند و متاسفانه توصیه اش به عنوان مشاور ریاست سازمان قابل توجه قرار می‌گیرد.

مرعشی تصریح کرد: اگر ریاست سازمان از نظر کارشناسانی که برای رسیدگی به این پرونده مسئول شده اند حمایت کرده بود پرونده ببر سیبری زودتر از اینها با پایانی خوش مواجه می‌شد و می‌توانست مرهمی باشد بر فاجعه مشمشه در ارم در سال 89، فاجعه سربریدن شیرهای بالغ و زنده سوزاندن توله شیرها که همچنان برای حفظ آبروی ملی از پخش فیلمها و تصاویر آن خودداری می‌کنم. اما تا کنون شاهد این پایان خوش نبوده ایم چرا که متاسفانه نظر افرادی که پروژه ناموفق احیای ببر را کلید زدند و دو ببر از روسیه به کشور آوردند همچنان در اولویت است. دو ببری که برای تکثیر به ایران وارد شدند اما هنوز کسی نمی‌داند که ببر نری که به عنوان ببر سالم از روسیه به ایران آمد و در ماه های اولیه تلف شد آلوده به ویروس FIV( ایدز گربه سانان) بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وحيد ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    باسلام جناب دكتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس