کد خبر 492688
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

فکر نمي کنم نياز باشد بگرديم تا دليلي بياوريم تا ثابت کنيم که غرب معيارهاي دوگانه اي را به کار مي برد تا درباره قدرت ها و تحولات سياسي که در منطقه ما يکي پس از ديگري رخ مي دهند، نظر دهد.

به گزارش مشرق، براي همين صحبت ملال آوري است که بگوييم آن چه قدرت هاي غربي دوستان سوريه يا اعضاي پيمان بين المللي مبارزه با داعش مي نامند، يا صحبت از مخالفان معتدل به ميان مي آورند، اظهارات خنده دار و فکاهي اي است که نه مشخص است حد و مرز آن کجاست نه مي توان گفت توصيف آنها تا چه اندازه با آن چه در واقعيت مي گذرد تطابق دارد و نه مي توان گفت که طرف هاي بحران چگونه قرار است آنها را بپذيرند. براي همين مي توانيم بگوييم آن چه به طور خاص مخالفان معتدل مي نامند – ضرورتا – منظور همان تروريسم است با اين تفاوت که برخي از اين قسم ها و اشکال آن را ايالات متحده مي پسندد و قدرت هاي جهاني و منطقه اي را به دنبال خود و آنها مي کشاند و برخي ديگر را نمي پسندد و به آنها به صراحت تروريست مي گويد. يعني مثلا همين جماعت اخوان المسلمين که در مصر و کشورهاي عربي ديگر يک جريان تروريستي معرفي شده اند، امريکا و متحدانش در غرب «قدرت هاي معتدل» مي نامند و جاسوس ها و مزدورهاي خود را به مصر و کشورهاي ديگر مي فرستند تا انديشه ها و تفکرات آنها را تبليغ کنند و خرق عادت کنند و اين گونه وانمود کنند که اخوان المسلمين مي توانند وارد فرايند سياسي به عنوان يک قدرت معتدل شوند!!

در سوريه امريکا و دوستانش دائما صحبت از مخالفان معتدل مي کنند، و آنها را جزء قدرت هاي اساسي مخالفان سوريه توصيف مي کنند و مي گويند که بايد وارد فرايند سياسي شوند، حتي از اين فراتر واشنگتن روسيه را متهم مي کند که حملات هوايي اش عليه مواضع تروريست ها فراتر رفته و شامل نيروهاي معتدل نيز شده است. اگر از آنها بپرسيد اين نيروهاي مخالف معتدل کيستند، مي گويند: ارتش آزاد سوريه، و اگر مسکو از آنها بخواهد که دقيقا بگويند که پايگاه هاي آنها کجاست، طفره مي روند و از پاسخ گويي سر باز مي زنند. در حالي که خيلي روشن است که ارتش آزاد چه از لحاظ ساختاري چه از لحاظ عملکرد توهمي بيش نيست و در حقيقت شاخه اي از شاخه هاي گروه هاي تروريستي است که با تروريست ها ممزوج شده و همانند آنها عمل مي کند. الان کار به آن جا رسيده که مسکو خواستار گفت وگوي سياسي با آن چه موسوم به ارتش آزاد است، شده و ما هم بسيار مشتاقيم بدانيم که چه کساني اعضاي اين ارتش آزاد هستند، چه کساني در غرب به آنها سلاح مي فروشند و در اختيارشان قرار مي دهند و چه کساني اين سلاح هاي غربي را تحويل داعش مي دهند، جرياني که پر است از گروه هاي اخواني تروريست که يک جا نام داعش به خود مي گيرند و جاي ديگر عنوان ارتش آزاد.

اين در حالي است که هم زمان امريکا و دوستانش چشمان خود را بر کارهاي تبهکارانه امنيتي اي که رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه عليه موسسه هاي ديني وابسته به فتح الله گولن انجام مي دهد، بسته است در حالي که به اين سوال پاسخ نمي دهد اگر ارتش آزاد و اخوان المسملين در سوريه معتدل هستند در اين جا چرا جماعت فتح الله گولن، مخالفان معتدل عليه اردوغان محسوب نمي شوند؟

موسسه هاي رسانه اي و آموزشي با زور پليس و نيروهاي امنيتي ترکيه بسته مي شوند و پليس با افراد و شرکت هاي خصوصي مخالف شديدترين برخورد را مي کند در حالي که کسي صدايش در نمي آيد.

اين صحيح است که تفکر گولن زمينه اسلامي دارد و مخلوطي از تفکر صوفي گرانه با اخواني است اما در آخر مخالفان مسالمت آميز ترکيه محسوب مي شوند. در حقيقت مي توانيم بگوييم در ترکيه آن چه جريان دارد راست گرايي ديني در برابر راست گرايي ديني متعادل قرار گرفته است که همان را هم تحمل نمي کنند.

کاملا روشن است که معيارهاي مخالفان معتدل نزد امريکايي ها و دوستانشان معناي متفاوتي مي دهد!

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس