کد خبر 492252
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵

می‌توان با اولویت دادن به متقاضیان اسقاط یک خودروی فرسوده و یا اختصاص وام ۲۵ میلیونی خودرو به خودروهای کم‌مصرف‌تر، علاوه بر رکودزدایی از صنعت خودرو، مصرف سوخت و میزان تولید آلاینده‌ها را کاهش داد.

به گزارش مشرق، در هفته‌های اخیر، اعطای وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو به عنوان یکی از راهکارهای رکودزدایی از اقتصاد و به‌طور خاص از صنعت خودرو، توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. در مورد وام خرید خودرو، می‌توان با به‌کارگیری راهکارهای مبتکرانه و ساده، از این تسهیلات به عنوان یک ابزار سیاستگذاری «چند منظوره» استفاده کرد و علاوه بر رکودزدایی، از آن در راستای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا بهره برد. در ادامه به برخی از این سیاست‌ها که به‌طور خاص لازم است در کلان‌شهرها به‌طور جدی‌ مورد توجه قرار گیرد، اشاره می‌شود:

1- اولویت دادن به متقاضیان اِسقاط «تاکسی‌های فرسوده»

با توجه به اینکه پرترددترین وسایل نقلیه، ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، لازم است در اختصاص وام خرید خودرو، جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، با تاکسی‌های صفر در اولویت قرار گیرد. به‌عبارت دیگر می‌توان برای افرادی که در ازای دریافت وام یک تاکسی فرسوده را از رده خارج می‌کنند امتیازاتی قائل شد. این شیوه در نهایت منجر به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود و به دلیل زمان زیاد تردد تاکسی‌ها نسبت به سایر خودورهای سواری، تاثیر بیشتری بر کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های هوا دارد.

2- اولویت دادن به متقاضیان اِسقاط «خودروی فرسوده»

پس از اولویت دادن به اِسقاط تاکسی‌های فرسوده، می‌توان به افرادی که حاضرند در ازای خرید خودروی صفر یک خودروی فرسوده -با هر نوع کاربری- را اِسقاط کنند مزایای ویژه‌ای اختصاص داد. با این تدبیر به همان میزانی که خودوری صفر وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌شود، خودروی فرسوده نیز از رده خارج می‌گردد و درنتیجه، مصرف سوخت و میزان تولید آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. به‌علاوه، با ورود یک خودروی جدید و اسقاط یک خودروی فرسوده، تعداد کل خودروها ثابت می‌ماند و درنتیجه بار ترافیک بیشتر نمی‌شود.

3- اولویت دادن به خوردوهای کم‌مصرف

ساده‌ترین اقدامی که می‌توان انجام داد این است که به‌جای برخورد یکسان با خودروهای کم‌مصرف و پرمصرف، خودروهای کم‌مصرف تولید داخل، در اولویت دریافت وام قرار گیرند و یا مزایایی در مدت بازپرداخت و سود تسهیلات برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در این حالت حتی می‌توان پرمصرف‌ترین خودورهای هر کدام از گروه‌های خودروسازی را به‌طور کامل از شمول وام خودرو خارج کرد و یا شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای تخصیص وام به آن‌ها وضع نمود. درصورت اجرای این طرح و تداوم این گونه سیاست‌ها در آینده، به‌تدریج بازار خودروهای کم‌مصرف بر خودروهای پرمصرف پیشی‌ خواهد گرفت و خودروسازان به تولید خودروهای کم‌مصرف تشویق می‌شوند.

با توجه به آنچه گفته شد، با خارج کردن سیاست اعطای وام خودرو از حالت «تک‌بعدی» و تبدیل آن به یک سیاست‌ «چندمنظوره» می‌توان علاوه بر رکودزدایی، گامی مثبت در راستای کاهش مصرف انرژی و آلاینده‌های هوا برداشت.


منبع: عیارآنلاین


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس