کد خبر 490478
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

اسرائيل با استقبال از نتايج انتخابات ترکيه ابراز اميدواري کرد به منافع مشترک بيانجامد.

به گزارش مشرق، پايگاه اينترنتي «ارم نيوز»ربيع يحيي در گزارشي از واکنش ها به نتايج انتخابات پارلماني ترکيه نوشت محافل اسرائيلي از نتايج اين انتخابات ابراز رضايت کرده اند زيرا ادامه آرامش در دولت ترکيه، اردوغان را به عادي سازي روابط با اسرائيل و تامين منافع مشترک متمايل خواهد کرد. تحليلگران اسرائيلي معتقدند پيروزي حزب عدالت و توسعه به بازسازي روابط بين آنکارا و تل آويو منجر خواهد شد به ويژه آنکه ترکيه نيز همانند اسرائيل، با مداخله روسيه در بحران سوريه مخالفت کرده است.

اسرائيل از اقدامات رجب طيب اردوغان حمايت کرده است تا جايي که برخي تحليلگران اسرائيلي معتقدند نتايج انتخابات ترکيه، نتايجي در پي داشته است که گويي اردوغان، هم رئيس جمهور مردم ترکيه و هم مردم اسرائيل شده است. به گفته اين تحليلگران، اردوغان پس از پيروزي در انتخابات، به بازگشايي پرونده مذاکرات با اسرائيل براي عادي سازي روابط شتافته است، روابطي که در پي بحران پنج سال پيش کشتي امداد رسان مرمره متعلق به ترکيه به نوار غزه، بحراني شده بود. تحليلگران اسرائيلي تاکيد کردند البته سخن گفتن از مصالحه بين ترکيه و اسرائيل در ميان مقامات دولت ترکيه در طول سالهاي گذشته همچنان مطرح مي شد، هرچند به نتيجه عملي نمي رسيد. اين در حالي است که ارتش ترکيه در اين مدت از اطلاعات دستگاه هاي امنيتي اسرائيلي استفاده مي کرده است.

در همين حال «أميرا أورون» کاردار سفارت اسرائيل در آنکارا، ماه اوت گذشته از احتمال همکاري ترکيه و اسرائيل درمورد بحران سوريه سخن گفته بود.

با اين حال پيشرفت مهم در جهت روابط آنکارا تل آويو، در همان ماه اوت مشاهده شد، يعني هنگامي که أحمد داوداوغلو نخست وزير ترکيه، فريدون سينيرلي أوغلو را در دولت موقت به عنوان وزير امور خارجه معرفي کرد زيرا محافل سياسي در اسرائيل با استقبال فراوان از اين موضوع، وي را دوست مهمي براي رهبران اسرائيلي دانستند يعني از زماني که وي به عنوان سفير ترکيه در تل آيو منصوب شده بود. ناظران اسرائيلي اعلام کردند سينيرلي أوغلو از زمان بحران کشتي مرمره تلاش کرد با مهار کردن اين بحران، گام هايي براي مصالحه بين آنکارا تل آويو بردارد، علاوه بر اينکه تدابيري اتخاذ کرد که در نهايت به عذرخواهي بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در ديدار باراک اوباما از سرزمين هاي اشغالي در مارس 2013 منجر شد.

سينيرلي أوغلو همچنين نقش مهمي بازي کرد تا ارتش اسرائيل بتواند در رزمايش ناتو شرکت کند زيرا بين اسرائيل و ناتو در زمينه هاي نظامي و توافقات امنيتي، همکاري وجود دارد. إسرائيل بر همين اساس مايل است سينيرلي أوغلو همچنان وزير خارجه ترکيه باقي بماند تا باعث مصالحه دو طرف شود، علاوه بر اينکه باقي ماندن وي در منصب وزارت خارجه، به معناي اشاره هاي مثبت از قصد اردوغان براي عادي سازي روابط با اسرائيل است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس