کد خبر 490046
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵

دو مقام بلند پایه آمریکایی امروز با حضور در نشستی امنیتی-نظامی به تشریح راهبرد نظامی این کشور در سوریه پرداختند.

به گزارش مشرق، «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و «جیمز کلاپر» رئیس اطلاعات ملی آمریکا روز دوشنبه در نشستی به میزبانی سایت «دیفنس وان» شرکت کرده و به بحث در مورد اوضاع سوریه پرداختند.

رودز در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام 50 نیروی ویژه این کشور به سوریه، گفت که این نیروها قرار نیست عملیات رزمی انجام دهند، بلکه «نقش مشاوره و پشتیبانی دارند.»

وی افزود: «نقش ایالات متحده در آمریکا، نقشی با نیروهای گسترده نیست، بلکه واحدهای کوچک عملیات‌های هدفمند انجام خواهند داد. ماهیت درگیری هم همین است.»

او با بیان اینکه این نیروها قرار نیست دست به عملیات‌های غافلگیرانه بزنند، به عملیات نیروهای آمریکایی و پیشمرگه‌های کرد که هفته گذشته با کشته شدن یک نظامی آمریکایی رسانه‌ای شد، پرداخت و آن را یک «استثنا» خواند.

آمریکا می‌گوید در این عملیات که در منطقه «الحویجه» عراق صورت گرفت، نزدیک به 70 گروگان آزاد شده‌اند. داعش پس از این عملیات چندین اسیر کرد را سر برید.

وی در مورد عملیات روسیه در سوریه هم گفت: «روسیه بر داعش متمرکز نیست، بلکه دارد (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) را تقویت می‌کند.»

این مقام ارشد آمریکایی گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه «با عمل، کارت‌های خود را رو می‌کند.»

کلاپر: بعید است داعش بتواند هواپیما را هدف قرار دهد

در ادامه جیمز کلاپر به صحبت پرداخت و گفت که واشنگتن هرگز با این حجم چالش‌ها و تهدیدات مواجه نبوده است، آن هم در دوره‌ای که بودجه نظامی این کشور در حال کاهش است.

وی در مورد رفتار روسیه هم گفت آنچه در روسیه پوتین دیده می‌شود، بیش از آنکه شبیه به روسیه دوران جنگ سرد باشد، به روسیه تزاری می‌ماند. 

او به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز صحرای سینا مصر اشاره کرد و گفت هنوز هیچ مدرک مستقیمی دال بر تروریستی بودن این حادثه به دست نیامده است.

روز شنبه یک فروند هواپیمای روسی با بیش از 200 سرنشین، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه شرم الشیخ به دلیلی نامشخص سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند. مقامات روس می‌گویند هواپیما در ارتفاع زیاد چند تکه شده و ضمنا خلبان هیچ پیامی مبنی بر بروز وضعیت اضطراری صادر نکرده است. همین امر گمانه‌زنی‌هایی را در مورد تروریستی بودن این حادثه موجب شده است.

ساعتی پس از سقوط این هواپیما داعش با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفته و مدعی شد که آن را هدف قرار داده است. با این حال این مسئله که داعش سلاحی ندارد که توان این کار را داشته باشد، موجب شد تا این ادعا چندان جدی گرفته نشود.

کلاپر در این مورد گفت که بعید است که داعش توان هدف قرار دادن یک هواپیما را داشته باشد، با این حال او «این مسئله را رد» نمی‌کند.

کلاپر: همکاری اطلاعاتی ما با اسرائیل بیش از هر زمان دیگری است

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ادامه به بحث شفافیت اطلاعاتی پرداخت و آن را «شمشیری دو لبه» برای آمریکا خواند، چراکه به گفته او در صورت انتشار شفاف اطلاعات، رقبای واشنگتن از این اطلاعات استفاده خواهند کرد و «بر دانسته‌هایشان خواهند افزود.»

او گفت در حال حاضر همکاری آمریکا با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی بیش از هر زمان دیگری است، با این حال واشنگتن تلاش می‌کند بیش از همه بر اطلاعات خود متکی باشد.

وی با بیان اینکه هماهنگی اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل در بالاترین حد قرار دارد، گفت: «به یاد نمی‌آورم که در دوره‌ای ما بیش از حالا اطلاعات در اختیار آن‌ها گذاشته باشیم.»

کلاپر به مسئله تروریسم داخلی نیز اشاره کرد و گفت تاکنون حدود 250 آمریکایی به سوریه رفته و از آنجا یا به آمریکا یا به کشورهای دیگر بازگشته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ما ماندیم اگه امریکایی ها خودشان را برتر از همه تلقی می کنند چرا اینقدر به صهیونیست ها باج میدن (برای ابرقدرتی اگه پوشالی نباشه) خیلی زشته خودشو همیشه در مقابل چیز بی ارزشی خوار وذلیل نشان بده .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس