مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تضعیف روحیه امریکا گفت: ملت ایران به صحنه آمد و همه سابقه تاریخی و جنایات امریکایی‌ها را مرورکرد و پشت سر امام و دانشجویان ایستاد؛ این حادثه جهانی شد و سیلی محکمی بر صورت امریکا زده شد که وجهه خود را در جوامع بین المللی از دست داد که امریکا عرضه ندارد از دیپلمات‌های خود در مقابل ملت ایران دفاع کند.

به گزارش مشرق، حسین شیخ‌الاسلام افزود: دو موضوع درخصوص تاریخ ملت ایران مطرح است، یکی بر اساس جنایاتی که امریکایی‌ها در طول زمان انجام دادند که مشخصاً از کودتای 28 مرداد 1332 شروع شد و دیگری کاپیتولاسیون بود.

وی ادامه داد: با انقلاب و پشتیبانی آنها از رژیم شاهنشاهی، در 13 آبان فرصتی ایجاد شد که ملت ایران سیلی محکمی بر صورت امریکایی‌ها بنوازد به خاطر اشتباه بزرگی که امریکا کرد و اجازه داد شاه وارد آن کشور بشود و این، ملت ایران را برآشفته کرد.

شیخ الاسلام گفت: کودتای 28 مرداد از داخل لانه جاسوسی و به اصطلاح سفارت، علیه ملت ایران و دولت منتخب آقای دکتر محمد مصدق طراحی شده بود و همین امر دانشجویان را بر آن داشت تا اجازه تکرار توطئه دیگری را ندهند.

سفیر اسبق ایران در سوریه افزود: هیچ دلیلی نداشت امریکایی‌ها به شاهی که در دنیا دنبال اتاق خالی می‌گشت، اجازه ورود به کشورشان را بدهند و ذهنیت منفی ملت ایران در عدم اعتماد به امریکا بیشتر شد.

وی گفت: توطئه 1332از طرف خود امریکایی ها بود برای اینکه قدرت نمایی کنند و به دنیا نشان دهند که چگونه از سرسپرده‌های خودمان دفاع می‌کنند.

شیخ‌الاسلام افزود: آنها به دو اداره‌کننده کودتا از طرف سیا به نام‌های آلن دالاس و کرمیت روزولت ماموریت دادند که با خرج کردن چند میلیون دلار در خیابان‌های تهران اوباش را راه بیندازند و بعد از آن ارتش کودتا کرد.

وی ادامه داد: این فکر دانشجویان بود که امریکا اشتباه دیگری را تکرار نکند؛ امریکایی‌ها دیگر می‌فهمیدند که ملت ما در سال‌های 57 و 58 ملت 1332 نیست؛ انقلاب اسلامی است نهضت ملی نیست و حضرت امام (ره)،‌ دکتر مصدق نیست.

شیخ الاسلام گفت: بر اساس اسنادی که بعدها در سفارت مشاهده کردیم درخصوص راه دادن شاه به کشورشان گفته بودند که با عکس‌العمل‌های شدیدی ازجانب مردم ایران روبه‌رو خواهند شد و مردم این را تحمل نخواهند کرد.

وی در خصوص تفکر امریکایی‌ها افزود: با وجود همه توصیه‌ها مبنی بر اینکه سفارت در ایران حضور دارد و خوب رصد می‌کند، ولی امریکایی‌ها باز تصمیم گرفتند این توطئه را انجام دهند.

شیخ الاسلام گفت: طبیعی بود که دانشجویان برای تسخیر سفارت اقدام کنند، سفارتی که چند وقت قبل در اشغال گروه‌های چپ در ایران و حزب توده بود ولی با دستور امام خمینی (ره) آنها خارج شدند چون مشخص بود که اینها وابسته به یک گروه خارجی هستند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشجویان با خود قرار ‌گذاشتند که این کار را در روزی که منتسب به تبعید امام و جنایات شاه علیه ملت ایران و از همه مهم‌تر روز شهادت دانش‌آموزان در13 آبان بود انجام دهند، جلسه‌ای ‌گذاشتند و تظاهرات کردند و به سمت سفارت و تسخیر لانه جاسوسی رفتند.

شیخ الاسلام گفت: دانشجویان تصمیم گرفتند که اگر امام از این تصمیمشان پشتیبانی کند بمانند و 24 ساعت طول کشید تا امام بررسی کنند و پاسخ خود را دادند که این یک حرکت خالصانه و دانشجویی از طرف ملت است و وابستگی به خارج ندارد و گفتند این انقلابی است بزرگ‌تر از انقلاب اول؛ چون انقلاب اول محدوده‌اش ایران بود و ضد شاه و این انقلاب دوم، جهانی و بر ضد شیطان بزرگ است.

وی اضافه کرد: ملت ایران به صحنه آمد و همه سابقه تاریخی و جنایات امریکایی‌ها را مرورکرد و پشت سر امام و دانشجویان ایستاد؛ این حادثه جهانی شد و سیلی محکمی بر صورت امریکا زده شد که وجهه خود را در جوامع بین المللی از دست داد که امریکا عرضه ندارد از دیپلمات‌های خود در مقابل ملت ایران دفاع کند.

شیخ الاسلام در خصوص تضعیف روحیه امریکا گفت: امریکایی‌ها احساس می‌کردند که دانشجویان ایرانی کار خیلی غلطی را انجام دادند و برخلاف قوانین بین المللی سفارت آنها را اشغال کردند و محکومند. خیلی قوی در تبلیغات به این امر پرداختند.

وی افزود: تبلیغات شدیدی علیه ملت ایران انجام دادند و امام با قاطعیت آمد در صحنه و آنها را مستأصل کرد و آنها با واسطه و روابط دیپلماتیک و قطع رابطه دیدند مسئله حل‌شدنی نیست.

شیخ الاسلام درباره حمله نظامی امریکایی‌ها به ایران گفت: آنها خوشبختانه با خواست خداوند و دعای امام با دانه‌های شن در طبس شکست خوردند.

وی افزود: امریکایی‌ها دشمنی خود را با ایران تمام نکردند، آنها بودند که جنگ تحمیلی را علیه ایران راه انداختند و از صدام با کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی پشتیبانی کردند اما در نهایت صدام در این جنگ تحمیلی شکست خورد و امریکا باز هم ناکام ماند.

شیخ الاسلام اضافه کرد: در آخر، امریکا خود وارد صحنه شد و با زدن هواپیمای مسافربری ایران نشان داد که تا این حد می تواند جنایتکار باشد و به جای ندامت، یک مدال به فرمانده ناو می‌دهد و آشکار می کند که این تصمیم از قبل طراحی شده بود.

وی گفت: امریکایی‌ها که ساختارهای بین المللی را علیه ما بسیج کردند در خصوص انرژی هسته‌ای و تحریم‌های پی در پی با قطعنامه های ظالمانه، با دو موضوع روبه‌رو شدند، یکی اتکا به خدا و دوم اتکا به ملتی که به انسانیت ارزش می‌دهد.

شیخ الاسلام با اشاره به جنایت‌های امریکایی‌ها در غزه، قدس، یمن و عراق و ساختن گروه‌هایی مانند داعش و القاعده افزود: آنها در مقابل خود یک نیروی قوی را می بینند که بر خداوند و ملت خود تکیه کرده است، یک ساختار جدید برای استقلال و آزادی و پیشبرد ساختار حکومتی بر اساس خواست ملت‌ها.

وی در پایان گفت: این مبارزه علیه امریکا برای عزت، ‌آزادی و استقلال و پشتیبانی از مظلوم و یک جنگ همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و بین المللی و مهم‌ترینش جنگ فرهنگی است؛ آنها می‌خواهند فرهنگ غرب بر ما غلبه کند ولی ما باید همیشه در همه صحنه‌های علمی، سیاسی و از همه مهم‌تر فرهنگی حضور داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس