عليرغم فشار و تهديد لابي صهيونيستي فرانسه، نمايش مستند "جعبه سياه 11 سپتامبر" و مستند "ايران هراسي" در سينما 13 پاريس و با حضور جمع زيادي از نخبگان و منتقدان فرانسوي به صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار مشرق در فرانسه، علي رغم تلاش هاي فراوان لابي فرهنگي هنري صهيونيست هاي فرانسه دو مستند جعبه سياه 11 سپتامبر و ايران هراسي در سالن 13 سينمايي پاريس در جوار خيابان شانزه ليزه به نمايش در آمد.
اين در حالي بود که لابي هنري فرهنگي صهيونيسم در فرانسه، تمامي تلاش خود را بکار بست تا با فشار به مديران سينما ها از اکران اين دو مستند جلوگيري بعمل آورد.
لابي هنري فرهنگي صهيونيسم در فرانسه، حتي تهديد کردند که اقدام به برگزاري تجمع اعتراضي در مقابل سالن محل نمايش خواهند نمود، اما علي رغم تمامي اين فشارها، با ايستادگي معاونت سينمايي اين دو مستند اکران شد.
از ديگر سو، اکران مستند "جعبه سياه 11 سپتامبر" با استقبال گسترده روشنفکران، نخبگان، منتقدان و بويژه شخصيتهاي ضد صهيونيستي فرانسوي مواجه شد به نحوي که علاوه بر آنکه سالن سينما تکميل گرديد، تعداد فراواني از افراد نيز در پشت دربهاي سينما قرارگرفتند.
حضور افراد براي ديدن مستند جعبه سياه 11 سپتامبر از شهر هاي دور فرانسه نظير ليون که در 400 کيلومتري و نانت در 300 کيلومتري پاريس قرار دارند نيز باعث شگفتي شده بود.
بخش پاياني فيلم مستند "جعبه سياه 11 سپتامبر" که به موضوع ظهور امام زمان(عج) و حضرت مسيح (ع) مي پردازد جزء موارد بحث برانگيز در ميان تماشاگران بود.
بخش اول اين مستند که در آن تحقيقات تيري ميسان فرانسوي ارايه شده است براي بسياري از مخاطبان تازگي داشت.

 

 

جلسه جالب پرسش و پاسخ پس از پايان فيلم
پس از پايان فيلم جلسه پرسش و پاسخ توسط خود تماشاگران و با مجري گري فرانچسکو کاندوني، يکي از شخصيت هاي سياسي فرانسه برگزار گرديد که بيش از يک ساعت به طول انجاميد.
يکي از تماشاگران پيرامون مسئله ظهور اظهار داشت که از کجا معلوم که (حضرت) مهدي («عج») بيايد بهتر از آمريکايي ها باشد و کشتار و خونريزي کمتر شود؟
شخص ديگري به وي پاسخ داد که کاملا واضح است بحث (حضرت) مهدي («عج») که توسط ايرانيان مطرح مي شود در حاليست که ما سابقه اي از جنگ و تجاوز از ايران عليه کشورهاي ديگر در دسترس نداريم اما آمريکا تقريبا در همه جاي دنيا پايگاه نظامي دارد و در حال حاضر نيز در چند جا مشغول جنگ و خونريزي است.
يکي از حضار نيز پرسيد چرا بحث به موضوعات مذهبي کشيد؟
خانم پوميه از شخصيتهاي نخبه و فعال فرانسوي در پاسخ به اين سئوال افزود ما غربي ها بويژه فرانسوي ها به علت زندگي در کشور لائيک و تربيت غير مذهبي مردم فرانسه از مسائل ديني فرار مي کنيم و نمي خواهيم وارد چنين بحثي شويم حال آنکه شايد راه حل ديني باشد، اين وضعيت بايد تغيير کند.
آقاي آلن برونه نيز گفت: طرز تفکر و برداشت مذهبي ايرانيان است که آنان را موفق کرده است. ما در اينجا با دو مدل فکري مواجه هستيم. شما به ياد داريد که حمله نظامي آمريکا به طبس ايران براي پس گرفتن گروگانهاي آمريکايي شکست خورد که اتفاقا فيلم طوفان شن توسط کارگردان ايراني جواد شمقدري که خودش حالا مسئول سينماي ايران است نيز ساخته شده؛ ايراني ها آنرا از دست خدا دانستند که باعث شکست آمريکا شد که خوبست که اين چنين فيلم هايي نيز عرضه شود.
وي افزود: ايران يک سرزمين ديني و متمدن است از گذشته هم اينطور بوده و الان هم شيعيان ايران ايده هاي خوب و جديدي دارند.
در پايان اين جلسه مطرح شد که چه بايد کرد؟ بايد پيام تيري ميسان را دريافت کرد اگرچه اکنون در فرانسه نسبت به افرادي مانند وي و يا آقاي ديودونه سکوت شده است اما آنها درواقع حضور قوي در ذهن و قلب قشر روشنفکر و منتقد فرانسه دارند.
نکته ديگري که تماشاگران حاضر ضمن درخواست فيلم تاکيد داشتند ، عرضه فيلم 11 سپتامبر از طريق فروش در مراکز فيلم و انتشار آن از طريق اينترنت و توزيع آن از هر طريق ممکن بود.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس