کد خبر 488780
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴

المانیتور طی گزارشی از آلودگی آب معدنی دماوند با اشاره به این که شرکت دانونه فرانسه در این برند ایرانی سرمایه گذاری کرده است به نقل از یک مقام ارشد سازمان غذا و داروی ایران نوشت: با فشار زیاد به این سازمان اجازه توزیع مجدد به این شرکت داده شده است.

 به گزارش مشرق، المانیتور اعلام کرد: در روز 21 سپتامبر، بهروز جنت، مدیر کل ارزیابی و نظارت سازمان غذا و دارو  اعلام کرد که خط تولید آب معدنی دماوند در شمال تهران تعطیل خواهد شد، زیرا این شرکت از مقررات لازم تبعیت نمی کند. دماوند که 40 درصد بازار آب معدنی ایران را در اختیار دارد، با سرمایه گذاری مشترک شرکت بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی دانونه پاریس ایجاد شده است. این شرکت که در آمریکا به دانون معروف است، دارای برندهای متعددی نظیر آب معدنی اویان و ماست اویکوس است.

گزارش ها حاکی است، دماوند همچنان به توزیع محصولات خود ادامه می دهد. این موضوع سبب شده تا حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران مستقیما در این قضیه دخالت کند. وی اعلام کرد که در ماه های اخیر، 12 شرکت تولید کننده آب معدنی هشدار دریافت کرده اند. از این 12 شرکت، 11 شرکت قول داده اند اشتباهات خود را تصحیح کنند، اما دماوند مقاومت می کند. هاشمی گفته: «این شرکت... حق توزیع آب معدنی در بازار را ندارد.»

اما کمتر از یک ماه بعد، دماوند مجددا به بازار باز گشت. رسول دیناورد، رئیس سازمان غذا و دارو به خبرنگاران گفت: «به آنها اجازه داده شده تا تحت شرایط خاصی کار خود را از سر بگیرند، و ضمانت داده اند که از تعهداتشان پیروی کنند.»

یک مقام ارشد سازمان غذا و داروی ایران که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «متاسفانه سازمان ما تحت فشار شدیدی قرار داشته تا اعلام کند که آب معدنی دماوند مجددا می تواند توزیع شود. دماوند یک شرکت بسیار بزرگ است و امکان ندارد اطمینان حاصل شود که باکتری موجود در محصولات آن تنها در طی 2 هفته از همه بطری های آب معدنی آن رفع شده است. نیازی به گفتن نیست که این شرکت هرگز واقعا نپذیرفته که محصولاتش آلوده به پسودوموناس است. بنابراین این شرکت چگونه می تواند این وضعیت را اصلاح کرده باشد؟»

مدیرعامل شرکت دماوند روز 18 اکتبر در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، بدون پذیرش هرگونه مسئولیت آلودگی در محصولات این شرکت یا توضیح نحوه عاری سازی محصولات شرکت از آلودگی در آینده گفت: «اختلافات فرهنگی یکی از عناصر اصلی ای است که موجب ایجاد دردسر برای شرکت دماوند شده است.» وی از این طریق نارضایتی خود از نحوه مدیریت این قضیه توسط مسئولان ایرانی را ابراز داشت.

در ایران هیچ سازمان غیردولتی قدرتمندی برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان وجود ندارد.مهمترین سازمان های دولتی در این زمینه، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان هستند که هیچ گزارش، تحلیل یا حتی خبری در مورد آلودگی آب معدنی دماوند در ماه گذشته منتشر نکرده اند.

از تابستان گذشته و پس از آنکه وزیر بهداشت ایران اعلام کرد شرکت های اصلی تولید کننده شیر در تولیداتشان از روغن پالم استفاده می کنند، نگرانی ها از نقض حقوق مصرف کنندگان به نگرانی عمده شهروندان ایرانی تبدیل شده است. برخی مقامات می گویند، روغن پالم احتمالا یکی از عوامل کلسترول بالا و چربی خون بالاست و در نهایت می تواند منجر به تسلب شراین شود.

اخیرا گزارش های دیگری نیز در مورد مشکل کیفی محصولات غذایی در ایران منتشر شده است. حقانی، کارشناس مسائل سلامت و امنیت غذایی به المانیتور گفت، بروکراسی پیچیده مانع از آن شده است که مقصران واقعی مجازات شوند. اما وی هنوز به آینده امیدوار است و می گیود: «ما باید قبول کنیم که تنها در طی یک یا دو سال گذشته گروه های اجتماعی و رسانه های مستقل از موضوع مهم حقوق مصرف کننده آگاه شده اند و به صورت جدی آن را دنبال می کنند. این به لطف افشاسازی های وزیر بهداشت و رسانه ها حاصل شده و خبر خوبی است.»
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    ما دیگه آب معدنی نمی خریم . مخصوصا که الان فهمیدم سودش مال فرانسویهاست! !!!!
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    خدا عوشون بده هم اونا رو هم اینا رو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس