کد خبر 488609
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

خانه‌های فرسوده‌ای که عنوان مدرسه را یدک می‌کشند، روایتی از تحصیل درجایی است که اضطراب به جزو جدانشدنی آن تبدیل‌شده است، جایی که «آبدارخانه» هم می‌توان نام کلاس درس بگیرد.

 به گزارش مشرق، نگاه معصومانه و نگران محمد به دیوار کلاس دوخته‌شده بود، یک کابینت آهنی بزرگ، درست بالای سر علی و محسن و دیوارهای گچی که از چند جا ترک برداشته است.

روزها بود که سنگینی کابینت بالای سرش را در ذهنش مجسم می‌کرد و ترک‌های دیوار را که هرروز بزرگ‌تر می‌شدند با نگاه کودکانه‌اش اندازه می‌گرفت، بعضی وقت‌ها  هم که ناخودآگاه برای پاسخ به پرسشی یا سؤال از معلمی بلند می‌شد سرش به لبه کابینت می‌خورد تا مدام حواسش را جمع کابینت بالای سرش کند.

صدای معلم در کلاس می‌پیچد؛ محمد حواست کجاست؟ صدای معلم اگرچه در ظاهر توجه محمد را از دیوار و کابینت کلاس گرفته و چشم‌هایش را به تخته‌سیاه می‌دوزد اما همچنان ذهنش درگیر کلاسی است که شباهتش به آشپزخانه خانه‌شان حس خواندن و آموختن را درگیر خودکرده است.

شاید این روزها محمد فکر می‌کند اگر آن کابینت آهنی بالای سر همکلاسی‌هایش هوس سقوط کند یا یک‌بار که حواس‌شان نیست وسط بلند شدن برای پاسخ به پرسش معلم قدشان از سقف کابینت بالا بزند، آن‌وقت چه می‌شود؛ شاید محمد بیشتر از همه متولیان به این پرسش‌ها فکر می‌کند.

وقتی «آبدارخانه» کلاس درس می‌شود +عکس

وجود ساختمان‌های قدیمی و فرسوده‌ای که با عنوان مدرسه محل حضور صدها دانش‌آموز در استان همدان است، به‌خودی‌خود می‌تواند دلهره‌آور باشد و اگر در کنار آن به وقوع حوادث غیرمترقبه نیز کمی دقت کنیم، خواهیم دید وضعیت برخی مدارس همدان به لحاظ ایمنی چندان خوشایند نیست و باید هرچه سریع‌تر و پیش‌ازاین که اتفاقات ناگوار رخ دهد، به فکر راهکار سریع و عملیاتی باشیم.

همه این موارد یک‌طرف و اینکه بازهم تغییرات جدید در نظام آموزش‌وپرورش مشکلاتی را به وجود آورده است یک‌طرف، چراکه چه بخواهم چه نخواهیم این تغییرات بر نحوه تحصیل دانش آموزان تأثیراتی را خواهد داشت که شاید متأسفانه در برخی موارد تأثیرات منفی آن بیشتر از تأثیرات مثبت آن باشد.

واحدهای مسکونی جای کلاس‌های درس را در همدان گرفته‌اند

امسال و در پی تغییر نظام آموزشی و از طرفی ساخت واحدهای مسکن‌ مهر بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان ساکن در این مساکن، برخی واحدهای مسکونی نه‌چندان مناسب که به لحاظ بنیه مقاومت ندارند جای کلاس‌های درس ایمن را در همدان گرفته‌اند به‌نحوی‌که آشپزخانه‌های این واحدها نیز محلی برای حضور دانش آموزان شده حال‌آنکه بعضی از اتاق‌ها حتی یک پنجره هم ندارد.

چندی قبل بااطلاع رسانی توسط والدین یکی از دانش‌آموزانی که در مدرسه «امیدان انقلاب» شهرک مدنی تحصیل می‌کند تصمیم بر آن شد تا در مورد وضعیت کلاس‌های درس این مدرسه یا بهتر است بگوییم خانه قدیمی که به مدرسه تبدیل‌شده است، گزارشی تهیه شود.

پس از چند روز پرس‌وجو برای یافتن این مدرسه در شهرک مدنی همدان بالاخره یکی از دانش آموزان ساکن این شهرک باراهنمایی‌هایش مسیر را نشانم داد تا بتوانم مدرسه را پیدا کنم.

خیابان‌ها و کوچه‌های آدرس داده‌شده را طی کردم تا اینکه سر در یک‌خانه نظرم را به خود جلب کرد، خانه‌ای با درهای کوچک و پنجره‌ای که تاریکی اتاق‌ها را فریاد می‌زد.

وقتی «آبدارخانه» کلاس درس می‌شود +عکس

یادم آمد که مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کردم اگر اتاق‌هایش هم نامناسب بود لااقل ورودی مناسبی داشت و هنگام ورود، مستخدم مدرسه که او را بابای مدرسه صدا می‌کردیم در را چهارطاق باز می‌کرد تا دانش آموزان بدون مشکل وارد کلاس شوند.

با گذر از تصور روزهای تحصیلم وارد این مدرسه شدم که به نظر خانه‌ای قدیمی بود و حیاط بسیار کوچک آن با موزاییک‌های شکسته از حال‌وروز ناخوش آن قصه‌ها داشت.

قدم‌هایم را بلندتر کردم تا زودتر وارد سالن مدرسه شوم که صدای زیبای دانش آموزان را شنیدم که الفبای درس را تکرار می‌کردند، یاد روزهای آموختن الف، ب، پ... و تکرار درس‌ها لبخند را بر لبانم زنده کرد.

طنین صدای دانش آموزان از داخل آبدارخانه

از درب سالن به سمت یکی از کلاس‌ها به راه افتادم که صدای دانش آموزان از داخل آبدارخانه این مدرسه توجهم را به خود جلب کرد، در کمال ناباوری تشکیل کلاس در یک آبدارخانه نه‌چندان مناسب که از سوی والدین گزارش‌شده بود با مشاهداتم تائید شد.

درب یکی از کلاس‌ها باز بود و دانش آموزان مشغول یادگیری ابتدایی‌ترین آموزش‌های این دوران بودند که یکی از پسربچه‌ها با لبخندی مهربان مرا دلگرم کرد تا با جدیت کار را پیگیری کنم.

در میان راهروهای این خانه که چند ماهی از مدرسه شدنش می‌گذشت قدم زدم؛ بی‌اختیار ذهنم به‌روزهای زمستان و هوای سرد همدان کشیده شد که قرار است در این اتاق‌ها سیستم گرمایشی نیز راه‌اندازی شود و اینکه آیا تضمینی برای رخ ندادن یک حادثه وجود دارد یا خیر؟ راهی دفتر مدیریت مدرسه می‌شوم تا شاید برای این سوال‌ها جوابی پیدا کنم.

وقتی «آبدارخانه» کلاس درس می‌شود +عکس

وارد دفتر مدیریت شدم و از وضعیت نامناسب تحصیل دانش آموزان در این مدرسه و کلاس‌ها از مدیر سؤال کردم که متأسفانه مانع از تهیه گزارش و بررسی این مشکل شد.

وقتی با همکاری نکردن مدیر مدرسه مواجه شدیم موضوع را از طریق والدین پیگیری کرده و درحالی‌که به ساعت‌های پایانی کلاس‌های درس نزدیک می‌شدیم در بیرون از مدرسه منتظر والدین دانش‌آموزان شدیم.

اولین سوژه مصاحبه خانمی میانسال است که وقتی موضوع وضعیت فضای فیزیکی مدرسه و کلاس‌های درس را با او در میان می‌گذارم سر درد دلش باز می‌شود.

کلاسی که فرزندم در آن درس می‌خواند بیشتر شبیه حمام است

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: کلاسی که فرزندم در آن درس می‌خواند بیشتر شبیه حمام است چراکه پنجره‌ای روبه حیاط ندارد و قبلاً از آن به‌عنوان آبدارخانه استفاده می‌شده است.

یکی دیگر از والدین بابیان اینکه فضای مناسب و کافی برای بازی بچه‌ها وجود ندارد، گفت: در این مدرسه با در نظر گرفتن این قانون که اگر بچه‌ها بازی کنند و آسیب ببینند تنبیه می‌شوند از بازی کردن دانش آموزان در فضای باز جلوگیری می‌شود چراکه فضا کوچک است و نمی‌توانند بازی کنند.

این مشکلات تنها به این مدرسه ختم نمی‌شود چراکه در استان همدان مجتمع‌های مسکن مهر بدون در نظر گرفتن فضای آموزشی تحویل مردم شده‌اند و روز بروز مشکلات این واحدها خود را بیشتر نمایان می‌کند.

همین موضوع باعث شد تا به سراغ مسئولان آموزش‌وپرورش استان همدان برویم.

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان دراین‌باره بابیان اینکه نظام ۶.۳.۳ مشکلاتی را برای مدارس استان به وجود آورده است، گفت: اجرای این نظام قبل از تأمین زیرساخت‌های آموزشی و نیروی انسانی آغاز شد که همین مسئله نیز مشکلاتی را به وجود آورد.

وقتی «آبدارخانه» کلاس درس می‌شود +عکس

محمد باب‌الحوائجی بابیان اینکه اجرای این نظام آموزشی باعث چالش‌هایی در مدارس شده است، عنوان کرد: اجرای این نظام باعث شده تا بخش عظیمی از نمازخانه‌ها، آشپزخانه‌ها و فضاهایی که مناسب کلاس درس برای دانش آموزان نیست به کلاس درس دانش آموزان اختصاص پیدا کند.

نیروهای انسانی برخی از مدارس هیچ تجربه‌ای در زمینه تدریس ابتدایی ندارند

وی بابیان اینکه نیروهای انسانی که در برخی از مدارس تدریس می‌کنند هیچ تجربه‌ای در حوزه ابتدایی ندارند و صرفاً با یک دوره آموزشی کوتاه ضمن خدمت به‌عنوان معلم ابتدایی از آن‌ها استفاده‌شده است، گفت: این موضوع چالش‌های زیادی را برای آموزش‌وپرورش و تحصیل دانش آموزان به وجود آورده است.

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان بابیان اینکه تا سال ۹۷ با چالش نیروی انسانی روبرو خواهیم بود، عنوان کرد: در دوره متوسطه دوم تا سال تحصیلی ۹۷-۹۸ یک‌چهارم نیروهای انسانی مازاد داریم که باید در دوره اول متوسطه سازمان‌دهی شوند و باید امتیاز لازم را به دست آورند در غیر این صورت باید در دوره ابتدایی خدمت کنند.

باب‌الحوائجی با تأکید بر اینکه اگر این‌یک چهارم امتیاز موردنیاز را کسب نکنند در حوزه ابتدایی خدمت خواهند کرد، ادامه داد: مشغول شدن این افراد در حوزه ابتدایی هم به ضرر معلم و هم به ضرر دانش آموزان است چراکه دوره ابتدایی تخصصی‌ترین دوره دانش‌آموزی است.

پیمانکار سازه موظف است تمام زیرساخت‌های رفاهی را در نظر بگیرد

وی بابیان اینکه طبق قانون شوراها اگر در یک منطقه ۱۸۰ تا ۲۰۰ واحد ساخته شود پیمانکار سازه موظف است تمام زیرساخت‌های رفاهی اعم از زیرساخت‌های آموزشی، درمانی، کتابخانه و آتش‌نشانی را در نظر بگیرد، عنوان کرد: پروژه‌هایی توسط خیرین و اداره کل نوسازی استان در حال احداث است که امیدواریم با اتمام این پروژه‌ها از چالش‌ کمبود مکان آموزشی عبور کنیم.

معاون فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان نیز بابیان اینکه اجرای نظام ۶.۳.۳ مشکلاتی را در سازمان‌دهی‌ها به وجود آورده است، عنوان کرد: سال گذشته سخت‌ترین سال سازمان‌دهی نیروها بوده است چراکه یک‌پایه به دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول اضافه و یک‌پایه از متوسطه دوم کاسته شد و همین امر باعث مشکلاتی در سازمان‌دهی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش شد.

وقتی «آبدارخانه» کلاس درس می‌شود +عکس

حسن آقا یوسفی عنوان کرد: تمام مدارس ابتدایی در روستا پنج کلاسه بودند و چون یک‌پایه به آن‌ها اضافه‌شده با کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان روبرو شده‌ایم که علت اصلی آن اجرای نظام ۶.۳.۳ است.

وی بابیان اینکه در بعضی از مناطق مجبوریم از مکان‌های نامناسب استفاده کنیم، عنوان کرد: به علت اجرای بدون تأمین زیرساخت این نظام آموزشی، نمی‌توانستیم به‌یک‌باره فضاهای آموزشی را در مدارس افزایش دهیم.

به‌زودی مشکل بسیاری از این مدارس حل خواهد شد

معاون فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان بیان کرد: بااعتباری که از سوی اداره کل نوسازی در نظر گرفته‌شده و نیز به کمک خیرین استان به‌زودی مشکل بسیاری از این مدارس حل و وضعیت فضاهای آموزشی مناسب خواهد شد.

بر اساس آنچه مسئولان بارها و بارها اعلام کرده و به آن تأکید داشته‌اند، وضعیت مدارس فرسوده همدان نیز جای بحث دارد و این موضوع زمانی حادتر می‌شود که بدانیم تراکم دانش‌آموزی بالاتر از حد استانداردهای آموزشی است و همین مسئله می‌تواند بر اهمیت موضوع بیفزاید، موضوعی که کیفیت آموزش‌وپرورش را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

به‌هرروی به نظر می‌رسد بهتر است قبل از اینکه حادثه‌ای در این مدارس فرسوده و غیراستاندارد پشیمانی به بار بیاورد مسئولان به فکر راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات فضاهای آموزشی دانش آموزان باشند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس