وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به شهر «وین» محل نشست چندجانبه درباره بحران سوریه گفت: هیچ شرطی برای حضور ایران در این نشست مطرح نشده است و اگر بود ما هیچگاه شرکت نمی‌کردیم.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، امروز پنجشنبه، در بدو ورود به «وین» اتریش، محل برگزاری دیدار چندجانبه بین‌المللی درباره سوریه، در جمع خبرنگاران، بحران سوریه را ناشی از مسائلی داخلی و خارجی و راه‌حل آن را توقف دخالت خارجی در امور این کشور دانست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «تقویت رویه‌های افراطی است که مدتهاست در جریان است»، توضیح داد: ظاهر امر این است کسانی که در تلاشها برای حل بحران سوریه شرکت داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حضور ایران راه حل معقول و منطقی برای سوریه به دست نمی‌آید.

آقای ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی با مواضعی که همواره داشته یعنی تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری درباره آینده سوریه فقط مربوط به مردم سوریه است و دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند و ما باید رسیدن به یک وحدت ملی در سوریه را تسهیل کنیم و همکاری و همراهی همه برای مبارزه با افراط و ترور در این کشور و منطقه، به این اجلاس آمده و دیدگاه‌های خود و راهکارهایی که برای رسیدن به راه حل در این بحث بسیار خطرناک و ناراحت کننده و آزار دهنده و بدتر از همه اینکه به کشتار مردم سوریه و آوارگی چند میلیون از مردم بیگناه سوریه انجامیده بحث و گفتگو کنیم.

ظریف در خصوص اینکه آیا ایران با طرحی وارد این نشست شده و اگر با طرحی وارد شده دارای چه مولفه‌هایی است؟ گفت: ما همواره تاکید کردیم که راه حل سوریه باید مبتنی بر اصولی باشد که این اصول مورد پذیرش همه است. عدم مداخله در امور داخلی سوریه، مبارزه با تروریسم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، احترام به حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان و هر طرحی باید مراحلی را داشته باشد که شامل توقف درگیری ها، مبارزه جمعی با تروریسم، حکومت وحدت ملی و رسیدن به یک راه حل دائمی گفتگوهای بین مردم سوریه و بین گروه های سوری و امادگی داریم این موضوعات را در جلسه مطرح کنیم.

وزیر خارجه ایران درباره اینکه تهران با چه شرایطی در این نشست شرکت کرده؟، گفت: ایران برای حضور در مجامع بین المللی هیچ شرطی را نمی پذیرد. ایران یک دولت و کشور ثبات بخش به منطقه است و نمی‌شود برای حضور ایران شرطی را قائل شد و در این نشست هیچگاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی پذیرفتیم.

وی گفت که بعدازظهر با کری دیدار دارد و این دیدار منحصر به موضوع هسته ای خواهد بود.

ظریف ادامه داد: گفتگوهایی با خانم (فدریکا) موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) درباره برجام و موضوعات منطقه و بحث اراک و سایر بحثهایی که برای اجرای برجام نیاز است، خواهم داشت.

وزیر امور خارجه ایران همچنین یادآور شد که «زمان اجرای برجام هر زمانی است که نیازهای ما برای شروع اجرای برجام عملی شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس