رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: کمیته بررسی ابعاد فاجعه منا با حضور رئیس سازمان حج و زیارت تشکیل می‌شود.

به گزارش مشرق، علاءالدین بروجردی عصر امروز در حاشیه برگزاری آئین چهلمین روز از درگذشت جان‌باختگان فاجعه منا در جمع خبرنگاران این شهرستان، اظهار داشت: از نخستین روز انتشار ابعاد این واقعه نقش حکام سعودی در وقوع این فاجعه عمیق و گسترده کاملاً مشهود بود.

وی افزود: بر اساس تمامی گزارش‌های رسیده و مشاهدات عینی، دولت عربستان با مسئولان ذی ربط و کارگزاران حج عربستان سعودی در این مسئله کاملاً مقصر هستند چراکه در شرایط دمایی 50 درجه حرارت و گرما و نیز با توجه به تراکم بالای جمعیت وقوع چنین رویدادی همواره جزء احتمالات است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس عنوان کرد: با توجه به سابقه چندین و چندساله عربستان سعودی در برگزاری مناسک حج، بعید به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه تدبیری برای تخلیه جمعیت در چنین شرایطی از سوی کارگزاران حج عربستان سعودی اندیشیده نشده باشد.

وی با اشاره به نبود حداقل امکانات همچون دستیابی به آب شرب در صحرای منا بیان کرد: در این شرایط دولت عربستان سعودی موظف به فراهم آوردن حداقل تسهیلاتی بود که بتواند از گرمازدگی جلوگیری کرده و یا اینکه اجازه دهند حداقل نیروهای امدادگر کشورهای مختلف به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران با توجه به مجموعه تجربیات و امکانات گسترده‌ای که در فصل حج در اختیار حاجیان خود قرار می‌دهد، با امدادرسانی به‌موقع مانع افزایش تعداد جان‌باختگان شوند.

بروجردی تصریح کرد: کارگزاران حج سعودی با محاصره صحرای منا اجازه ورود هیچ‌یک از امدادگران و حضور درصحنه را ندادند بنابراین به‌طورقطع در وقوع این فاجعه مقصر است.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی ابعاد ابن فاجعه در کمیته حقیقت‌یاب ،گفت: این مهم با جدیت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس سازمان حج و زیارت بررسی می‌شود که در آینده نیز با برگزاری جلساتی دیگر تلاش می‌شود به یک جمع‌بندی اولیه دست‌یابیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس سازمان حج و زیارت امروز مجدداً به‌منظور تعیین تکلیف 36 تن از مفقودین ایرانی این فاجعه که در لیست وجود دارند و نیز تعین تکلیف 29 تن از جان‌باختگان ایرانی این فاجعه که بدون اطلاع ایران توسط دولت عربستان در خاک این کشور دفن شده‌اند، عازم عربستان شده است.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بررسی ابعاد این واقعه عنوان کرد: این جنایتی است که باید زنده بماند و ما باید بتوانیم حقوق مرطبت براین امر را، گرچه هیچ حقی معادل از دست رفتن این عزیزان نیست، استیفا کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس