رییس کمیسیون ویژه برجام گفت: روحانی و دوستانش برای انتخابات مجلس دارند کار می‌کنند، چرا که احساس می‌کنند که اگر مجلس را نداشته باشند اولین دولت چهار ساله خواهد بود، به همین خاطر برخی ظرفیت‌ها را فعال کرده‌اند و به دنبال جذب بخشی از اصول‌گرایان مانند ناطق نوری و لاریجانی هستند.

زاکانی: اجرای برجام بدون فرمان رهبری، کشور را به یک مستعمره تبدیل می‌کند/ لاریجانی گفت مگر ۵۹۸ به مجلس آمد که برجام به مجلس بیاید؟/ می‌گفتند بررسی دقیق برجام باعث می‌شود آمریکا از مشکلات مطلع شود
به گزارش مشرق، رئیس کمیسون ویژه برجام مجلس شوای اسلامی صبح دیروز در نشستی سیاسی با اساتید، طلاب و دانشجویان دزفول، به بررسی نامه ۹ بندی مقام معظم رهبری خطاب  به رئیس جمهور در مورد الزامات اجرای برجام و برخی ناگفته های از برجام و بررسی آن در کمیسیون ویژه برجام پرداخت.

زاکانی، با ذکر مقدمه ای، شرایط کنونی کشور را حساس ترین مقطع تاریخ انقلاب اسلامی خواند و افزود: همانگونه که سختی ها و مشکلات پیش روی نظام اسلامی بواسطه شیطنت های شیطان بزرگ روز به روز بالاتر رفته، قابلیت های جمهوری اسلامی نیز روز به روز افزایش یافته است؛ به طوری که قابلیت های ایران امروز نسبت به ایران اوایل انقلاب بسیار افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمریکای امروز با آمریکای ۳۷ سال پیش قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: شیطنت های شیطان بزرگ در طول ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب بسیار افزایش یافته و آمریکا برای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی ایران تمام ویژگی های شیطانی خود را بکار برده است.

وی، نزاع ایران بعنوان منادی اسلام ناب محمدی و آمریکا بعنوان سرکرده استکبار جهانی را نزاعی پایان ناپذیر توصیف کرد و ادامه داد: آمریکا تلاش می کند جهان را به تصرف خود درآورد و مانع اصلی  را اندیشه های انقلابی برخواسته از اسلامی ناب و محور مقاومت به رهبری ایران می داند و از طرفی ما هم به دنبال تهیه مقدمات جهانی شدن مستضعفان عالم بر اساس بشارت های قرآن هستیم، که ما هم مانع اصلی را آمریکا و تمام شیطانک های دور و بر آن می دانیم به همین دلیل این نزاع، نزاعی پایان ناپذیر است.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، با تاکید بر اینکه قطعا سرانجام این رویاروریی، نابودی اسرائیل و آمریکا است، خاطر نشان کرد: باید خودمان را برای این مزاحمت های مختلف آمریکا مهیا کنیم.

زاکانی، از نامه رهبری خطاب به رئیس جمهور به فصل الخطاب، حبل المتین، ایتیام بخش گذشته و ناظر به آینده یاد کرد و افزود: نامه رهبری مشتمل بر دو مقدمه، سه بخش و یک بیان انتهایی است.

وی همچنین پیش از تحلیل نامه رهبر انقلاب، وجود دو نگاه بین مسئولان کشور را خاطر نشان کرد و گفت: بین مسئولان کشور دو نگاه به حل مشکلات داخلی کشور وجود دارد. نگاهی که خارج  را نجات بخش مسائل داخل می داند و نگاه دیگر که استفاده از توانایی ها و فرصت های داخلی را تنها نجات بخش می داند.

در مبانی نظری برنامه چهارم توسعه، نوشته دولت اصلاحات، به صراحت آمده است: باید بپذیریم که آمریکا کدخدای جهان است.

زاکانی با تبیین این دو نگاه ادامه داد: در نگاه اول، تنها راه حل مشکلات کشور حتی تولید، تورم، بیکاری و مشکلات اقتصادی به خارج گره زده می شود که راه آن را هم پایان دادن به نزاع با آمریکا و اسرائیل و نادیده گرفتن ظلم های آن ها، بیان می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، مبانی نظری برنامه چهارم توسعه کشور را شاهد این ادعای خود آورد و افزود: این برنامه که دارای دو جلد مبانی نظری بود و در دولت اصلاحات به نگارش و به چاپ رسید، به صراحت بیان می کرد که «ایران در حالت تخاصم با آمریکا و اسرائیل و در انزوا نمی تواند مشکلات اقتصادی خود را حل کند». و در آنجا حل مشکل تولید، بیکاری و… را به ارتباط با آمریکا گره زده می شود.

این عضو مجلس نهم، تصریح کرد: در ادامه مبانی نظری برنامه چهارم توسعه کشور، برای این موضوع راه حل ارائه می کند و این راه حل این است که «باید سراپا هضم در نظام نوین بین الملل شویم» و به طور صریح ذکر می شود که «باید بپذیریم که آمریکا کدخدای جهان است» و «باید حتی در قوانین داخلی هم از آنها تبعیت کرد.»

وی ایجاد زمینه برای فشار خارجی به ایران در خصوص موضوع هسته ای را ناشی از اقدام دولت اصلاحات خواند و گفت: در برنامه چهارم توسعه حرف های نادرست از جمله  دست یافتن به سلاح های تهاجمی هسته ای بیان می شود که این حرف غلط زمینه را برای فشار به جمهوری اسلامی ایران فراهم آورد و اگر کسی قرار باشد که تاوان بدهد همان ها باید توان بدهند.

زاکانی نگاه دوم را نگاه به ظرفیت های داخلی خواند و با بیان اینکه این نگاه را امام و رهبری به ما یاد داده اند، تصریح کرد: در این نگاه ایجاد مصونیتی درون و ساختن درون با استفاده از تمام فرصت های منطقه ای و بین المللی با حرکت به سمت افق های مد نظر نظام اصل است که این نگاه هم آبادی و سازندگی دنیوی و هم سعادت اخروی را به همراه دارد.

وی دلیل انتخاب مجلس برای بررسی برجام توسط رهبری را حداقل دارای چهار دلیل، عنوان و با بیان اینکه قانون مداری اولین دلیل این موضوع است، افزود: مجلسی که از منظر امام و رهبری رأس امور است، نباید در این امر مهمی کنار باشد و طبق قانون این موافقتنامه باید به مجلس می آمد و کسانی که آن را به مجلس نیاورند یا خلاف قانون اقدام کردند و یا حداقل برداشت درستی از قانون نداشتند.

کار کارشناسی بیشتر، دومین دلیل رئیس کمیسیون ویژه برجام در این خصوص بود و تصریح کرد: در شورا عالی امنیت ملی، هفت جلسه پیرامون برجام بحث شد ولی آوردن مجدد برجام به مجلس امکانی فراهم آورد که ده ها ساعت بحث بیشتری صورت گیرد و کار کارشناسی بیشتری در این خصوص صورت تا زوایای مختلف این سند مهم تاریخی بیشتر شناخت شود.

وی برجام را سندی پیچیده و تو در تو خواند و با تاکید بر اینکه غرب چند صد سال تجربه خود را پشت این سند انداخت و همه دستاوردهای خود را در چنین سندی جای داده است، تصریح کرد: وقتی ابتدای آن را می خوانید می بینید که عجب کلاهی سر آمریکا گذاشتیم ولی وقتی تا انتها آن را مطالعه می کنید، می بینید که چنان کلاهی سر ما گذاشتند که آدم متحیر می ماند.

انعکاس درست به جامعه، سومین دلیلی بود که زاکانی از آن بعنوان دلایل تاکید رهبری در مورد بررسی برجام توسط مجلس نام برد و تصریح کرد: تا جایی که این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بود کمتر کسی ابعاد این سند را می شناخت ولی وقتی مجلس و رسانه ملی آمد، بسیاری از ابعاد آن برای مردم روشن شد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، با مفید خواندن پخش مباحث کمیسیون ویژه برجام از رسانه ملی در آگاهای رساندن به مردم، تاکید کرد: در این بررسی ها، مردم متوجه شدند که لغو تحریم ها، یک لفظ در کلیات برجام است و در ضمیمه پنج آن اینقدر قید خورده که برای سال های بعد موکول می شود.

این عضو فعال مجلس، نقش آفرینی مجلس و برداشتن باری از دوش نظام را بعنوان چهارمین دلیل عنوان کرد و گفت: هر چند مجلس در نقش اول، دوم و سوم می شد بهتر عمل کند ولی بالنسبه در اجرای این سه نقش موفق بود ولی معتقدم که در مورد نقش چهارم مجلس می توانست در برداشتن بار از دوش نظام اسلامی خیلی بهتر عمل کند و شرمندگی ما در این خصوص بسیار زیاد است.

وی با اشاره به نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور در خصوص الزامات اجرای برجام، افزود: هر چند در بخش اول نامه، تشکرهایی از طرفین صورت گرفته ولی روح آن دعوت به وحدت مجدد است. رهبری تمام کسانی که تایید کننده کامل یا نقاد کامل بودند را به وحدت مجدد و ایجاد انسجام در درون خانواده انقلاب با نگاه های مختلفی سیاسی فرا می خوانند.

این عضو مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بزک کردن آمریکا توسط عده ای در داخل کشور، تهدید مکرر ایران به گزینه نظامی توسط مقامات آمریکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق برجام، کشورهای اطراف برجام متعهد شدند که کاری نکنند که با روح برجام در تقابل باشد، و این تهدیدات آمریکا دائما با این برداشت، متضاد است و در واقع آمریکا از اکنون برجام را نقض کرده است.

زاکانی تاکید کرد: پس از فراخوان رهبری به بازگشت همه سلایق سیاسی به وحدت باید فصل نوینی در مسائل آینده کشور داشته باشیم.

وی یادآوری خوی استکباری آمریکا در بند دوم نامه توسط رهبری، تاکید کرد: دشمنی آمریکا با ما تا وقتی که شعار انقلابی و اسلامی می دهیم، ادامه دارد و  این خوی استکباری آمریکا قابل تغییر نیست.

این عضو مجلس شورای اسلامی، راهبردهای آمریکا در جهان را نیز مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: آمریکا تا سال ۱۳۷۰ یعنی سال فروپاشی شوروری، شوروی را به عنوان رقیب خود قلمداد می کرد اما این راهبرد از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۹ به منظور ایجاد نظم نوین جهانی تغییر و اسلام را به عنوان دشمنی فرضی و تمدنی رقیب اعلام و به کشورهای مختلف لشکر کشی نظامی کرد تا با این دشمنی امپراطوری خود را احیا کند ولی این راهبرد آمریکا را به منفورترین کشور در دنیا تبدیل کرد.

این نماینده مردم در مجلس، ادامه داد: انقلاب اسلامی به برکت اندیشه اسلام و منطق قوی و اراده الهی که برای رشد و گسترش او شکل گرفته امکانی ایجاد کرد که جریان مقاومت تبدیل به یک قطب قوی در منطقه شده که می تواند سرنوشت سایرین را نیز تعیین کند.

وی افزود: در جریان سوریه آن چیزی که برجسته بود این بود که ایران نه تنها به سمت هیچ یک از قطب های قدرتمند در جهان نرفت بلکه توانست بخشی  از ظرفیت های یکی از قطب ها را وارد نقشه راهی که خود خواست به کار گرفت تا راه پیروزی های جبهه مقاومت را هموار کند و این کار باعث هم خوردن بازی غرب در منطقه شد.

زاکانی تصریح کرد: رهبر انقلاب در بند دوم نامه به رئیس جمهور لیستی از شیطنت های آمریکا را بر می شمارند و می گویند این جنگ پایان ناپذیر است و یک افق روشن فارغ از خوشبینی های بی دلیل تبیین می فرمایند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، اجرای ۹ بند نامه رهبری را تضمین کننده حداقلی موفقیت ایران در این مذاکرات خواند و تاکید کرد: تضمین کننده حداقلی موفقیت ما، اجرای این ۹ بند است که با اجرای آن بتوانیم بگوییم بُردی بدست آوردیم و آنچه که داده ایم چیزی ما به ازای آن گرفته ایم.

وی اعلام کرد: اگر به یکی از این ۹ بند، عمل نشود -که متاسفانه می بیند که توجه نمی شود- بدانید که خُسرانی جدی در آینده برای ما به دنبال دارد.

زاکانی نامه  چهار بندی رئیس جمهور خطاب به رهبری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آقای رئیس جمهور آنچه در نامه نوشتند، تکرار حرف های گذشته است و این در حالی است که با نامه رهبری باید جهت جدیدی  شروع شود نه اینکه اصرار به نگاه گذشته داشتند باشند.

زاکانی با اشاره به بند اول نامه رئیس جمهور، با بیان اینکه در این بند اعلام شده نگاه جهان پس از برجام به ایران تغییر کرده است، ادامه داد: در این ۵۰ ساعت جلسه مشترک در کمیسیون ویژه برجام، حتی یک نفر نبود که بگوید مصونیت امروز ما بواسطه برجام است. بلکه همه اذعان داشتند که قابلیت ها و ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی موجب این مصونیت شده است.

وی با انتقاد شدید از این اظهار نظر رئیس جمهور، با تاکید بر اینکه نباید به جامعه آدرس غلط داد، تصریح کرد: ظرفیت های انقلاب اسلامی موجب تمکین آنها شده است نه مذاکرات هسته ای.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، اظهارات رئیس جمهور در سه بند دیگر این نامه را نادرست با واقعیت های برجام دانست و ادامه داد: در موضوع برجام حرف های به صورت ناقص زده می شود که یکی از این موضوعات برداشته شدن تحریم است. این که آمریکا و اروپا نامه کتبی زده اند، حرف درست و واقعی است ولی همه حرف نیست.

زاکانی افزود: نامه اوباما تنها ناظر بر لغو چهار تحریم خودش است ولی فرمایش رهبری ناظر به همه تحریم ها است ،اوباما علاوه بر دستورات اجرایی خود، تحریم ایالت ها را می تواند تعلیق کند ولی در برجام بناست که اوباما ایالت ها را برای تعلیق تحریم ها تشویق! کند، همین الآن ۱۵ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا اعلام کرده اند که به تشویق اوباما برای تعلیق تحریم های ایران گوش نمی دهیم.

وی با اعلام اینکه آن چه مقام معظم رهبری در خصوص برداشت تحریم ها خواستند، در برجام حتما نشده است، تصریح کرد: آقای رئیس جمهور اصرار نکنند که این موضوع(برداشته شدن همه تحریم ها) شده است، نه قطعا نشده است، نه راجع به آمریکا و نه راجع به اروپا.

نماینده مردم تهران درمجلس، تصریح کرد: رئیس جمهور در ادامه نامه خود اعلام کردند که ایران با برجام از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شده و جهان قبلا ما را تهدیدی بین المللی می خواندند ولی واسطه برجام امروز دیگر این چنین نیست.

رئیس کمیسون ویژه برجام این اظهارات رئیس جمهور را نادرست خواند و تاکید کرد:  در بررسی برجام، حتی یک سند قانونی اراده نشد که نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران به واسطه «تهدید جهانی» ذیل بند هفت رفته باشد. وقتی چنین سندی وجود ندارد؛  چرا رئیس جمهور اصرار دارند که بر حرف نادرست قبلی تکیه کنند.

وی افزود: کشوری زیر فصل هفت می رود که تهدید بین الملل باشد یا صلح جهانی را به خطر اندازد ولی هیچ یک از این دو دلیل باعث نشد که علیه ما قطعنامه صادر شود و تنها با بهره گیری از بند ۴۱ فصل ۷ برای فشار به ما صورت گرفته است.

زاکانی دلیل صدور اولین قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران ذیل بند ۴۱ فصل ۷، را خودداری ایران از ادامه تعلیق داوطلبانه وضع شده در سال ۸۴ ذکر کرد و گفت: چون ایران تعلیق داوطلبانه را دیگر انجام نداده ایم، لذا قطعنامه اول را صادر و تمام قطعنامه های بعد از آن برای این وبود که چرا قطعنامه اول را اجرا نکرده اید.

وی اظهار کرد: اکنون نیز اگر ذیل فصل هفت هستیم به خاطر بهره گیری از ماده ۴۱ در قطعنامه قبلی است و الآن هم ذیل همان ماده  برای ما حکم صادر کرده اند که معنای آن بازگشت همه قطعنامه های قبلی است. شرایط ما به طور قانونی هیچ تغییری نکرده تنها لحن آنها عوض شده است.

زاکانی خاطر نشان کرد: نامه رهبری، حبل المتین است و همه باید به آن چنگ بزنند و ناظر به آینده یک حرکت جدید مبتنی بر حل مشکلات اقتصادی و انسجام از درون و استفاده از فرصت های کشور برای ایجاد مصونیت در داخل است.

وی، با بیان اینکه نوع مواجهه و برخورد اشخاص و احزاب با نامه رهبری تعیین کننده میزان پایبند آنها به مصالح و منافع ملی است، ادامه داد: اگر کسی این نامه را رعایت نکرد، بدانید که دارد وحدت ملی را مخدوش، دشمنی دشمن را نادیده و مسیری رفته که منافع ملی و ایجاد مصونیت در داخل را نادیده گرفته است

رئیس کمیسیون ویژه برجام با تاکید بر لزوم اجرای همه بندهای نامه رهبری، ادامه داد: اگر یک بند این نامه هم بی توجهی شود، عملا اجرای برجام ضرر دارد و هیچ نفعی نخواهد داشت. و نمی شود برجام را اجرا کرد.

وی تاکید رهبری بر مراقبت لحظه به لحظه از اجرای برجام را مورد اشاره قرار داد و گفت: دشمن از این مقدمه در حوزه سیاسی و فرهنگی در حال ایجاد باز کردن راهی برای نفوذ است.

زاکانی، با بیان اینکه خطرات مختلفی به واسطه برجام مترتب بر کشور است، تاکید کرد: اگر مراقبت نکنیم، برجام ظرفیت های جدی دارد که می تواند کشور را از پیشرفت باز دارد بویژه در بخش کالاهای دوگانه همچینین در درون برجام ظرفیت هایی است که امنیت ما را می تواند به مخاطره بیندازد. بویژه بازدید ها که تضعیف کننده بخش امنیت ما است.

رئیس کمیسیون ویژه برجام ادامه داد: برجام همچنین می تواند اقتصاد ما را یک اقتصاد وابسته و دستخوش شرایط خود قرار دهد و می تواند، حوزه نفوذ مختلف را به دنبال داشته باشد و کشور را طی دهها سال به یک مستعمره تبدیل کند.

وی همچنین افزود: برجام می تواند منطقه را تحت تاثیر و منطقه بیداری اسلامی را محدود کند.

زاکانی تصریح کرد: لحظه به لحظه نیاز به مراقبت دارد چرا که  ما هر چه داریم می دهیم و اگر دقت نشود نه تنها ما به ازایی دریافت نخواهیم کرد بلکه دستمان را زیر سنگ آنها قرار می دهیم.

وی، سخنان منتشر شده از نوبخت، معاون رئیس جمهور که ممنوعیت ورود کالاها را تنها مختص اسرائیل دانسته، این سخنان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:  به وی متذکر می شویم که فرمایشات رهبری در واقع، اساس قانون است که اگر توجه نمی کنند لااقل سکوت کنند و این گونه تجلی و بیانی نداشته باشند که اشکال برانگیز باشد.

عضو مجلس شورای اسلامی، حضور هیئت های اقتصادی خارجی به ایران را بی ثمر خواند و گفت: تا کنون هیچ قراردادی بسته نشده و آمریکا اعلام کرده که کسی حق بستن قرارداد ندارد و تهدیداتش را نسبت به شرکت های خارجی همچنان ادامه می دهد.

زاکانی طرح تصویب شده در مجلس پیرامون اقدام متقابل ایران در خصوص برجام را محتاطانه و غیر واقع بینانه توصیف کرد و گفت: اگر مجلس می توانست بار مهمتری در این قضیه به دوش بکشد و به جای طرحی محتاطانه، طرحی واقع بینانه و دقیق را طراحی و دنبال می کرد، می توانست بار بهتری بردارد ولی در حوزه نظارت می تواند این شرمندگی را جبران کند.

این دانش آموخته پزشکی هسته ای، اظهارات صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور را که نتیجه برجام را امکان ساخت بیمارستان هسته ای عنوان کرده بود، اظهاراتی تعجب آور اعلام و گفت: وقتی این موضوع را در بین متخصصین بحث کردیم اعلام می کردند که از پایه بی اساس است. چرا به مردم از آن به عنوان دست آور مذاکرات ذکر می کنید؟ بعد پیمان سه جانبه می نویسند، این پیمان معنا ندارد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت گفتند «که اگر این پیمان نبود، نمی توانستیم از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنند». کسانی که رشته تخصصی شان این است، این اظهارات وزیر را توهین به ملت می دانند.

زاکانی از نامه خود به صالحی خبر داد و تصریح کرد: به صالحی نامه نوشتم که مصادیق پیشرفت های هسته ای ایران که با این برجام بدست آورده ایم را بیان کنید ولی نامه را مسکوت گذاشتند و جواب ندادند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، کمک آمریکا و اروپا برای پیشرفت ایران در حوزه هسته ای را نادرست خواند و تصریح کرد: آنها به ما برای پیشرفت هسته ای کمک نخواهند کرد و این حرف را زمین خواهند گذاشت. چیزی که پیشرفت حاصل می کند، چیزی است که با دست خودمان بدست آوریم.

وی، با اشاره به حضور آمانو، دبیر کل سازمان جهان انرژی اتمی در کمیسیون برجام، به ناگفته هایی از این حضور پرداخت و گفت: شرط اومانو برای حضور در این کمیسیون فیلم برداری نکردن از این نشست بود ولی مشکلی با ضبط فایل صوتی نداشت.

زاکانی، از انتشار متن صحبت های مطرح شده جلسه کمیسیون ویژه برجام با آمانو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اومانو در جمع نمایندگان دست پاچه شده بود و در مقابل مطالبات به حق نمایندگان مردم کم آورده بود که اگر این دیدار به طور کامل فیلمبرداری می شد و بعدا منتشر می شد، مایه سرشکستگی او می بود.

وی انتخابات را معبر نفوذ سیاسی عنوان و با اشاره به تلاش های گسترده روحانی برای انتخابات مجلس، ادامه داد: روحانی برای انتخابات مجلس دارند کار می کنند، چرا که احساس می کنند که اگر اگر مجلس را نداشته باشند اولین دولت چهار ساله خواهد بود، به همین خاطر برخی ظرفیت ها را فعال کرده اند و بدنبال جذب بخشی از اصول گرایان مانند ناطق نوری و لاریجانی هستند.

زاکانی تصریح کرد: شخصا این موضوع را از لاریجانی نشنیده ام که بخواهد با آنها همراهی کند ولی اطرافیان لاریجانی در مجلس این موضوع را اعلام می کنند.

وی با اشاره به رأی مجلس به برجام گفت: اکثریت نمایندگان در مجلس دنبال تایید مشروط بودند ولی ما شرایطی که در طرح مجلس مصوب شد را کافی نمی دیدیم و معتقد بویدم که باید شروطی واقعی و دقیق گذاشته شود تا هم حساب کشی و هم نظارت شود. تا نیاز نباشد رهبری دوباره ۹ بند را به آن اضافه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون نامه حضرت امام خامنه ای، این کار پایان پذیر نبود و این نامه، نامه ای ماندگار در تاریخ و یک شاخص و حبل المتین شد که همه به آن چنگ بزنند.

زاکانی تصریح کرد: معتقدم که بدون نامه رهبری کار پایان نمی پذیرفت ولی مجلس می توانست قانونی بنویسد که بار رهبری را خیلی کمتر کنیم، ولی نشد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، کنار گذاشتن کمیسیون ویژه برجام در بررسی این طرح را مورد اشاره قرار داد و گفت: از نظر قانونی هیئت رئیسه مجلس مجاز است که بنا بر شناختی که خودش پیدا می کند اقدام به توزیع طرح ها و لوایح به کمیسیون ها کند ولی رویه ای اتفاق افتاد که در هیئت رئیسه اسباب ناراحتی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اعتراض خود به رئیس مجلس برای کنار گذاشتن کمیسیون ویژه برجام، تصریح کرد: به هیئت رئیسه گفتم که اگر می خواهید موضوع به صورت تخصصی بررسی شود  به کمیسیون ویژه برجام بدهید و در غیر این صورت به کمیسیون دیگر واگذار کنید که با تصمیم برای کنار گذاشتن کمیسیون ویژه برجام، چیزی که برای دوستان مطلوب بود بررسی تخصصی نبود.

زاکانی با بیان اینکه روندی که در داخل کمیسیون افتاد صد در صد، برخلاف قانون و آئین نامه داخلی مجلس بود، ادامه داد: این که به کمیسیون امنیت ملی رفت تشخیص هیات رئیسه بود؛ ولی اینکه کمیسیون ویژه برجام حتی به عنوان کمیسیون فرعی هم در نظر گرفته نشد، خلاف بود.

وی افزود: از همان اول هم دولتی ها و هم برخی مجلسی ها اعتقاد نداشتند که برجام به مجلس بیاید و لاریجانی هم به صراحت اعلام کرد که مگر قطعنامه ۵۹۸ به مجلس آمد که برجام به مجلس بیاید؛ ولی پس از تاکید رهبر انقلاب برای بررسی برجام در مجلس، لاریجانی هم نظرشان را تغییر دادند.

زاکانی تصریح کرد: در ابتدا علاقه نداشتند که کمیسیونی به این شکل ایجاد شود؛ بلکه می خواستند شرایطی پیش بیاید که موافقین برجام، مسولیت بررسی برجام را به عهده بگیرند تا آن کمیسیون هم مثل شورای عالی امنیت راحت از کنار موضوع عبور کنند.

وی انتقاد از بررسی دقیق  برجام توسط کمیسیون ویژه برجام توسط برخی نمایندگان را بسیار عجیب دانست و گفت: به ما می گفتند که برجام را به این دقت بررسی نکنید؛ چرا که آمریکا اشکالات را می فهمد و از آن جا و به ما ضربه می زند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، افزود: آمریکا طراح پیش نویس برجام بوده و خود آنها بهتر از ما تمام آن ظرافت ها را می دانند ولی هر چه ما از اول اصرار کریدیم که دارید اشتباه می کنید و با موضوع ساده برخورد می کنید، کسی گوش نمی داد.

زاکانی به نقل از سخنان ظریف وزیر امور خارجه، تعداد اعضای تیم مذاکره کننده ایران در ژنو را ۱۶ نفر اعلام و گفت: این در حالی است که آمریکا با ۱۴۳ و انگلیس با ۵۰ نفر کارشناس به این مذاکرات آمده اند.

وی تصریح کرد: در مجلس تحت فشار بودیم تا برجام را به صورت شفاف بررسی نکنیم و به ما می گفتند که بررسی دقیق برجام موجب فهمیدن مشکلات برجام توسط آمریکا بوده و کمیسیون با بررسی دقیق به امریکا کمک می کند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، تجلیل از دقت در بررسی برجام توسط رهبری در نامه ۹ بندی خطاب به رئیس جمهور، گفت: حضرت آقا با رد این ادعا، از دقت در بررسی برجام بعنوان یک نقطه مثبت بیان کردند و امیدواریم دوباره دوستان این موضوع را که دقت کمیسیون کمک به آمریکا است را تکرار نکنند.

زاکانی اطلاعات برخی مسوولان نسبت به شرایط کشور را ناکافی خواند و ادامه داد: برخی نمایندگان در حالی از برجام دفاع می کردند که یک بار هم آن را نخوانده بودند و تنها حرف های دیگران را تکرار می کردند، اگر اطلاعات درس داشتند می فهمیدند که با اجرای برجام تحریم ها برداشته نمی شود.

وی همچنین به نقش لاریجانی و بروجردی در روند تصویب برجام اشاره کرد و گفت: لاریجانی و بروجردی نگاهشان این بود که آن چه باری ما از برجام مناسب است ذکر کنیم و استدلال آنها این بود که تنها خواسته های خود را که مطلوب می دانیم ذکر کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه برجام، با انتقاد از این استدلال خاطرنشان کرد: ما نباید آرزوهای خود را از برجام بیان کنیم؛ بلکه آن چه حقوق بین الملل از متن برجام می فهمند آن را باید ملاک قرار دهیم

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    درود بر شرفت
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا و مهره های کیسنجر با توله سگ های آمریکایی ا ش
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    «به ما می گفتند که برجام را به این دقت بررسی نکنید؛ چرا که آمریکا اشکالات را می فهمد و از آن جا و به ما ضربه می زند» جون عزیزت بگو کیا بودن، ۴ روز دیگه انتخاباته . بدونیم کی لیاقت رای ما رو داره کی نداره . با این سیستم مزخرف و غیر شفاف که هیچی معلوم نیست . معلوم نیست کی طرفدار کیه ، کدوم طرح رو رای داده کدوم لایحه رو رای نداده از کی طرفداری کرده از کی نکرده ... حداقل شما کمک کن به روشن شدن مردم. وگرنه مجلس ششم در انتظارمونه !
  • مهماندار هواپیما ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    قرارداد دارسی
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    یکی از بدترین اتفاقات وجود مجلس وکیل الدوله است هرگز نمی گذاریم در اسفند به ان برسند!
  • اباذر ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج .
  • اجناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    عوامل وابسته همه ما را هزیمت کردند
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    من یه نظری دارم بگیریم این برجام رو پاره کنیم دوتا موشک هم به تلاویو بزنیم تحریم که برداشته میشه بماند هرچی دارایی بلوکه شده از دوران شاه سفاک و خونخوار هم داریم بهمون میدن. هرکی منفی بده باهاش قهرم
  • ali ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    سلام بر مرد آزاده و آزاد اندیش و ولایت مدار مجلس - سلام بر سرداران همیشه بیدار و جهادگر مجلس- تیرهای بیان را شما رها نمی کنید این صاحب حق است که این تیرها رها می کند
  • محمد1 ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    از آقای لاریجانی خیلی بعید است که قطعنامه 598 را با برجام مقایسه می کند
  • هموطن ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    درود بر غیرت و شجاعت و مردانگی شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس