دعوت شدن ايران براي شرکت در دور جديد گفت و گوهاي صلح سوريه، از جمله مهمترين موضوعاتي است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه هاي بين المللي قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، دعوت شدن ايران براي شرکت در دور جديد گفت و گوهاي صلح سوريه، از جمله مهمترين موضوعاتي است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه هاي بين المللي قرار گرفته است.

خبرگزاري «آسوشيتدپرس» مي نويسد مقامات آمريکايي اعلام کردند ايران دعوت شده تا براي نخستين بار در گفت و گوهاي بين‌المللي در وين درباره آينده سوريه شرکت کند. به عقيده اين خبرگزاري، اين دعوت نشان از تغيير راهبرد آمريکا و متحدانش در تلاش براي توقف درگيري‌هاي چهارساله داخلي در سوريه و برکناري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه از قدرت دارد. اين مقامات که خواستند نامشان فاش نشود گفتند ايران هنوز پاسخي به اين دعوت نداده است. دور آتي گفت و گوهاي سياسي روز پنج‌شنبه در وين آغاز مي‌شود.

خبرگزاري «رويترز» جزئيات بيشتري را درباره اين موضوع منتشر کرده و از احتمال حضور معاون وزير خارجه ايران در گفت و گوهاي وين خبر داده است. اين خبرگزاري به نقل از يکي از مقامات منطقه اي مي نويسد دعوت از ايران قبلاً توسط آمريکا و روسيه انجام شده و حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير خارجه ايران در اين گفت و گوها شرکت خواهد کرد. اين در حالي است که حضور محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران هنوز در حال بررسي است. رويترز اشاره مي کند که وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي اعلام کرده ظريف و سرگئي لاوروف، همتاي روس وي، پيشتر در روز سه‌شنبه با هم تلفني صحبت و راه‌هاي حل‌وفصل بحران روسيه را بررسي کردند. لاوروف همچنين با جان کري، وزير خارجه آمريکا صحبت کرد.

روزنامه «گاردين» نيز امروز يکي از مطالب خود را به همين موضوع اختصاص داده و دعوت از ايران براي شرکت در گفت و گوهاي وين را نشانه تغيير رويکرد غرب دانسته است. به عقيده اين روزنامه، دعوت از ايران براي حضور در گفت و گوها بر سر آينده سوريه، به معني تغيير قابل توجه رويکرد آمريکا و متحدان عربش است. حضور ايران در گفت و گوهاي سوريه همچنين سبب خشنودي بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور خواهد شد. گاردين مي افزايد حضور ايران در اين گفت و گوها، به همراه مداخله نظامي روسيه در سوريه را مي توان نشانه ديگري از اين موضوع دانست که تحولات در مسير خود در جريان است. در عين حال، دعوت از تهران براي حضور در گفت و گوهاي سوريه سبب نگراني عربستان سعودي و ديگر کشورهايي خواهد شد که درباره نفوذ فزاينده ايران در عراق، يمن، لبنان و بحرين و همچنين سوريه نگران هستند. اين کشورها البته درباره نقش ايران در منطقه اغراق مي کنند.

در همين حال، يک سناتور آمريکايي نيز دعوت از ايران براي شرکت در گفت و گوهاي مذکور را امري مثبت ارزيابي کرده است. بر اساس گزارش «سي ان ان»، انگوس کينگ، سناتور مستقل از ايالت مين آمريکا و عضو کميته خدمات مسلح سناي اين کشور ضمن استقبال از حضور ايران در گفت و گوهاي سوريه، درباره اعزام احتمالي نيروهاي آمريکايي به سوريه هشدار داده است. کينگ اظهار داشته: «به نظر من، مي بايست ضمن تأکيد بر لزوم کنار زدن اسد از قدرت، ايران و روسيه را نيز داشته باشيم. هر دو کشور نگران داعش هستند و دشمن داعش به شمار مي آيند». وي درباره تغيير راهبرد دولت اوباما درباره ايران در مقابله با داعش نيز اظهار داشته اين بخشي از راهي براي برون رفت از بحران است.

در مطلبي ديگر درباره سوريه، خبرگزاري «اسپوتنيک» از تلاش مشترک روسيه و مصر براي تشکيل هيئتي از مخالفان دولت سوريه جهت مذاکره با دولت خبر داده است. در اين راستا، وزير خارجه روسيه روز سه شنبه از رايزني هاي فشرده مسکو و قاهره براي تشکيل هيئت مشترکي از نمايندگان همه احزاب و گروه هاي مخالف دولت سوريه خبر داد. سرگئي لاوروف اظهار داشت: «روسيه و مصر هم اکنون در حال رايزني براي تشکيل هيئت واحدي از همه احزاب و گروههاي مخالف دولت سوريه براي مذاکره با نظام حاکم اين کشور هستند». وي افزود افزود همکاري و تلاش هاي مشترک همه کشورهايي که در پرونده سوريه دخيل هستند، به آغاز مذاکرات صلح و حل سياسي بحران داخلي سوريه کمک زيادي خواهد کرد.

اين در حالي است که رئيس سازمان جاسوسي آمريکا (سيا) مدعي شده روس ها در نهايت با کناره گيري بشار اسد به عنوان بخشي از راه حل بحران سوريه موافقت خواهند کرد. به نوشته خبرگزاري فرانسه، جان برنان مدعي شده روس ها در نهايت براي حل مناقشه سوريه تلاش خواهند کرد بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور را به کناره گيري وادار کنند. وي اظهار داشته: «با وجود آنچه روس ها مي گويند، من فکر مي کنم آن ها حضور اسد را در آينده سوريه پيش بيني نمي کنند... فکر مي کنم روس ها درک مي کنند که راه حل نظامي در سوريه وجود ندارد و نياز به نوعي از روند سياسي احساس مي شود». برنان در ادامه مدعي شده: «سئوال اين است که در چه زماني و چگونه آن ها بتوانند اسد را به خروج از صحنه وادار کنند».
منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس