یک روزنامه آلمانی نوشت که آلمان و فرانسه در پی توافق هسته‌ای با ایران می‌کوشند تا بتوانند بهره هر چه بیشتری از بازارهای ایران به دست آورند.

 به گزارش مشرق، روزنامه آلمانی «دویچه‌ویترشافت‌ ناخریشتن»  در گزارشی نوشت که هر کسی که از فرودگاه بین‌المللی (امام‌خمینی) وارد تهران شود، صف طولانی برای بررسی ویزا را می بیند. در این صف بازرگانانی را می‌بیند که می‌کوشند وارد بازار ایران شوند. برداشته شدن تحریم‌های ایران می‌تواند مرحله جدید برای همکاری اقتصادی این کشور با کشورهای اروپایی باشد.

در این بین شرکت‌های فرانسوی به دقت پایان تحریم‌های ایران را پیگیری می‌کنند. همین چند هفته پیش بود که نمایندگانی از 150 شرکت فرانسوی در هتلی در تهران با مقامات موسسات اقتصادی ایران دیدار کردند. به عنوان مثال روزنامه «تهران‌تایمز» چاپ تهران در این مورد نوشت که کنسرسیوم رنو پیش از تحریم‌ها سالانه حدود 100 هزار دستگاه خودرو به ایران صادر می‌کرد و فرانسوی‌ها علاقمندند که بار دیگر به این جایگاه برگردند. مقامات اقتصادی آلمان هم روابط اقتصادی خوبی را با ایران پی می‌گیرند تا بتوانند به بازارهای این کشور وارد شوند.

این روزنامه آلمانی نوشت که مقامات ایرانی نگاه مثبتی به این تحولات دارند. «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران هم از سرمایه‌گذاری غرب استقبال کرده و خواستار ایجاد شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور شده است وی نبود رقابت را دلیل انحصار،‌فساد و رکود اقتصادی دانسته است.

پایان تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند بر بازار انرژی هم تاثیر بگذارد. ایران در منطقه پارس جنوبی دارای دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است. اما در زمینه صادرات گاز، ایران جایگاه خوبی ندارد و حتی در فهرست 10 کشور صادرکننده جهان هم قرار ندارد. از این پس این شرایط می‌توانند تغییر کنند به این ترتیب ساخت خط لوله گاز ایران به مقصد پاکستان هم پیگیری شود. این خط لوله حدود 1.8 میلیارد دلار هزینه دارد و می‌تواند زمیه‌ساز اجرای پروژه‌های دیگر باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس