رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه تهدیدات علیه کشور ما با توافق و غیر توافق سیاسی کاهش نمی‌یابد، گفت: پدافند غیر عامل یک اصل همیشگی و دائمی است.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی در گردهمایی پدافند غیرعامل در نظام سلامت اظهارداشت: مصون کردن کشور مقابل هرگونه تهدید و حادثه هدف غایی پدافند غیرعامل به شمار می‌رود و این مسئله در واقع بی اثرسازی تهدید علیه کشور ما است.

وی با اشاره به سخنان رهبری افزود: پدافند غیرعامل ربطی به دور و نزدیک شدن تهدیدات ندارد و به طور مثال اگر در شرایط امروز به دلیل توانمندی دفاعی خطر تهدید نظامی علیه کشور کاهش یافته است، این مسئله به این مفهوم نبوده که پدافند غیرعامل باید به فراموشی سپرده شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه پدافند غیرعامل یک اصل همیشگی و دائمی است، بیان داشت: این موضوع در حوزه پزشکی به 3 دسته کلی تروما، تهدیدات زیستی و بیولوژیکی و کاربردی تقسیم می‌شود که موضوع تروما شامل بخش‌های امداد و نجات، عملیات اورژانس و ورود به چرخه درمان است.

سردار جلالی ادامه داد: ظرفیت بسیج آمبولانس در قالب یک فرماندهی ضرورت دارد و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد تا در زمان وقوع حادثه همه بتوانیم در مسیر کمک قدم برداریم.

وی بیان داشت: برای برخورد با حوادث در حوزه تروما نیاز به ارتقاء ظرفیت‌ها احساس می‌شود و وزارت بهداشت باید بتواند یک سناریوی تهدید متوسط را پاسخ دهد که بر این اصل سامانه عملیاتی اورژانسی نیاز است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل  گفت: تهدیدات علیه کشور ما با توافق و غیر توافق سیاسی کاهش نمی‌یابد، در مباحث مربوط به تهدید با موضوع بهانه و ریشه وجود دارد که بهانه‌ها ممکن است تغییر کند ولی تهدید همیشه وجود دارد.

سردار جلالی اظهارداشت: ریشه‌های تهدید آمریکا با ایران ثابت است و مسائل هسته‌ای بهانه به شمار می‌رود که در صورت رفع آن، آنها موضوعات دیگری همچون حقوق بشر و عدم مداخله در سلطه خاورمیانه را بهانه می‌کنند، نظر ما رویکرد دینی و اسلامی است ولی آمریکا خود را حاکم و ناظر نظم می‌داند بنابراین تا مسائل ریشه‌ای حل نشود دشمنی و تهدید علیه ما وجود دارد.

وی تاکید کرد: باید آمادگی در مقابل تهدیدها را با افزایش ظرفیت‌ها به صورت کار جامع انجام دهیم، هنوز ظرفیت پذیرش اورژانس بیمارستان در سطوح پایین قرار دارد و در این زمینه باید آمادگی‌ها ارتقا یابد.

سردار جلالی با اشاره به حوادث خاصی همچون حوادث شیمیایی، هسته‌ای و بیولوژیکی گفت: باید اقدامات و زیرساخت‌های لازم همچون آموزش و تمرین را در این زمینه داشته باشیم و این مسئله را دنبال کنیم، آمادگی برای مسئولان شیمیایی اندک است، این موضوع باید سازماندهی شود و طب صنعتی ارتباط جدی در این حوزه دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه در حال حاضر 7 استان هسته‌ای داریم که 3 استان فعال‌تر است، افزود: بوشهر، اصفهان و مرکزی آمادگی برای درمان مصدومان احتمالی آن باید اصلاح و ارتقا یابد.

وی در رابطه با تهدیدهای زیستی بیان داشت: در حوزه زیست تهدیدات جدی وجود دارد چرا که فاعل مجهول داشته و این مسئله نباید مورد غفلت قرار گیرد، همچنین 6 حوزه وصال، دام، غذا، نباتات، آب و محیط در حوزه تهدیدات زیستی مطرح است که در همه این 6 حوزه خسارات به سمت انسان وارد می‌شود و اثرات سوء آن در حوزه انسان مطرح است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه قدرت تشخیص تهدید در حوزه زیستی نوع مقابله را تغییر می‌دهد، گفت: از مشکلات اساسی در این زمینه قدرت تشخیص مستقل است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، این مسئله مشابه شبکه راداری در حوزه دفاعی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: اگر منشأ تهدیدهای زیستی غربی‌ها باشند سامانه تشخیص بین‌المللی به ما کمک نمی‌کند، بی‌توجهی به این مسئله سهل‌انگاری است و ما باید خود بتوانیم در این زمینه تهدیدها را تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: در محافل علمی شکی نیست که سلاح در قالب بیماری کرونا، ابولا و ایدز ویروس دستکاری شده توسط آزمایشگاه‌های آمریکا است، بنا برای زیرساخت‌های ما همچون آموزش، تشخیص و درمان همچنین ظرفیتهای لازم باید ارتقا یابد.

سردار جلالی عنوان کرد: مشکلات جاری سلامت، بهداشت و درمان همیشه وجود دارد ولی نباید این مسئله عاملی شود که به مشکلات اساسی توسعه و زیرساختها در حوزه دفاعی نپردازیم.

وی با اشاره به پدافند کاربردی باید براساس نقشه جامع آمایشی ایجاد شود خاطرنشان کرد: این موضوع به ما کمک کرده که به طور مثال به این مسئله دست یابیم که کجاها نیاز به بیمارستان امن و زیرساختهای جدی داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان گفت: پدافند غیرعامل یک اصل است و باید برای همیشه و در همه مسائل مورد توجه قرار گیرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس