به گزارش مشرق، حجت الاسلام مهدي رستم نژاد قرآن پژوه و عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي العالميه در رابطه با تعريف قرآن از جن گفت: در قرآن از ماهيت جن سخني به ميان نيامده کما اينکه درباره ماهيت انسان نيز سخني مطرح نشده است. در قرآن از نظر ماهيتي اين مسئله مطرح شده که جن از آتش، انسان از خاک، ابليس از آتش و فرشتگان از نور هستند.
ويژگيهاي جن در قرآن
وي افزود: در قرآن از ويژگيهاي انسان و جن سخن گفته شده است، به طور مثال اينکه انسان داراي چه خلقيات و روحياتي است. در قرآن جن بعنوان يک موجود مستور تعريف شده است. واژه "جن" به معناي مخفي و مستور است، از اين رو جنين هم به علت مستور بودن در رحم مادر جنين گفته مي شود. به مجنون نيز براي اينکه عقلش مستور شده چنين نامي اطلاق مي شود، نه به معنايي که برخي از واژه مجنون بعنوان جن زده تلقي مي کنند.
حجت الاسلام رستم نژاد درباره تعريف جن در قرآن گفت: درباره جن آنچه در قرآن آمده اين است که جن يک موجود مستور است. اينکه جن به آن اطلاق مي شود و واژه جنّ به معناي مستور شدن و مخفي است. «فلما جنّ عليه الليل» يعني هنگامي که پرده سياه شب او را پوشاند. جن نام سوره اي در قرآن است که بيشترين مشخصات جن در اين سوره ارائه شده است. موجود مستور و مرموزي است که ما توانايي ديدن آن را نداريم اما جن ما را مي بيند.
وي اظهار داشت: گفته مي شود که ابليس از طايفه جن است . خداوند در آيه 50 سوره کهف مي فرمايد : وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ (و [ياد کن] هنگامى را که به فرشتگان گفتيم آدم را سجده کنيد پس [همه] جز ابليس سجده کردند که از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد ) اما برخي مفسران همين معنا را گرفته و برخي ديگر اين واژه جن را به واژه " ستر" (نهان) تعبير کرده اند.
رستم نژاد با اشاره به اينکه تعريفي که قرآن از جن ارائه داده نه مثبت است و نه منفي يادآور شد: تعاريف قرآن به ويژگيهاي هويتي جن بر مي گردد. درباره ويژگيهاي شخصيتي جن گفته شده است يک دسته آنها مؤمن و يک دسته آنها کافر هستند. سوره جن همين مسئله را بيان کرده است. يک عده جن، صداي پيامبر را در شبي که قرائت قرآن مي کرد شنيدند. درحال حاضر مسجدي در مکه وجود دارد به نام مسجدالجن که سوره جن در آنجا بر پيامبر نازه شده است.
اطلاع جن از اسرار ...
وي افزود: شبي که پيامبر(ص) مشغول عبادت و خواندن قرآن بود، عده اي جن از آن محل درحال عبور بودند که صداي پيامبر را شنيدند و به حضور پيامبر آمدند و خود را بر پيامبر عرضه کردند و پرسيدند که آيا شبهاي ديگر هم اين آيات را بر ما مي خواني؟. براساس آنچه در سوره جن آمده آنها اظهار داشتند که اين آيات براي آنها عجيب بوده است. چرا که آنها از ظرفيت بشر مطلع بوده و بلافاصله متوجه شدند که اين کلمات در توان گفته هاي بشر نيست. آنها پس از مدتي به دست پيامبر مسلمان شدند. آنها اساسا در ميان خود پيامبري ندارند.
اين محقق و قرآن پژوه درباره اطلاع جن از اسرار غيب اظهار داشت: جن مستقيم از اسرار خبر ندارد، جن از قدرتي برخوردار است که بشر عادي آن را ندارد. جن قدرت عروج و بالارفتن از آسمان را دارد. جن از حيث قدرت جسمي قوي تر از انسان و در حيث عقلي کمتر از انسان است. يکي از قدرتهايي که خدا به آنها داده اين است که مي توانند به آسمانها بروند. در همان شب به پيامبر گفتند که ما قبلا به آسمانها مي رفتيم و در آنجا به استراق سمع مي پرداختيم. مي توان گفت که اين قدرت موجب نمي شود که آنها بتوانند به تمام اسرار غيب دسترسي داشته باشند، اين قدرت به صورت استراق سمع و دزدکي در اختيار آنها است.
وي در پاسخ به اينکه آيا پس از بعثت پيامبر درهاي آسمان به روي اجنه بسته شده گفت: اين مسئله مختص زمان وحي و زمان بعثت پيامبر بود که 23 سال بوده، ممکن است اين زمان،اندکي پس از اين دوره و اندکي پس از آن بوده باشد. آنچه از قرآن استنباط مي شود همين مقدار است. درباره اينکه آيا پس از بعثت نيز آنها نتوانستند وارد آسمانها شوند در قرآن مورد اشاره قرار نگرفته است.
ارتباط با جن و پيشگويي
عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي تصريح کرد: ارتباط با اجنه براي پيشگويي ممکن است وجود داشته باشد اما مسلم نيست، چرا که حالت استراق سمعي دارد آميخته با خطا دارد. در همين سوره جن نيز آمده است که وأنه کان رجال من الإنس يعوذون برجال من الجن ( يک عده از انسانها با اجنه ارتباط داشته اند) يعني قرآن اين ارتباط را تأييد مي کند که جن مي تواند با فرشته مرتبط شود و انس هم مي تواند جني را در اختيار بگيرد و با آن مرتبط شود و از آن کار بکشد. در قرآن آمده است که حضرت سليمان از جن کار مي کشيد.
وي با تأکيد بر اينکه هر انساني چنين توانايي مطلقي را ندارد گفت: انسان تا حدي مي تواند وارد اين امور شود. مسائلي که مربوط به کار پيغمبري مثل حضرت سليمان است خداوند اين قدرت را در اختيار وي قرار داد. اما کساني که عمل حرامي انجام مي دهند تسخير دوطرفه است. در مورد حضرت سليمان، وي حاکم بود و از اجنه کار مي کشيد. اما در مورد افرادي که ادعاي ارتباط با اجنه دارند اين تسخيرشدگي دوطرفه است. اين افراد در معرض گرفتار شدن انواع و اقسام آلودگي ها قرار مي گيرند، دچار فشارهاي رواني شده، دچار جنون مي شوند، چرا که جن يکطرفه به اينها بهره نمي دهد بلکه بهره کشي هم مي کند و شايد جن بيشتر بهره کشي کند.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد تأکيد کرد: تسخير مطلق ويژه پيغمبران و انسانهاي برگزيده است. برخي انسانها از طريق عبادت به جن مسلط مي شوند و بدنبال تسلط هم نيستند و خداوند تفضلا اين قدرت را در اختيار آنها قرار مي دهد. يک عده از انسانهاي خاص و بسيار برجسته مي توانند به اين مرحله برسند اما اين افراد کساني نيستند که ادعا کنند باتسخير جن مي توانند دست به پيشگويي بزنند.