کد خبر 486628
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

خانه ملت امروز در جلسه علنی خود شاهد انتخاب مراجع اداری، انتظامی و قضایی مجاز به برخورد با تبلیغات غیرمجاز بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی صبح امروز دوشنبه(4 آبان ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

آغاز نشست علنی با 80 کرسی خالی نمایندگان

207 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 80 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

*نقش بی‌بدیل رهبری در هدایت موضوع هسته‌ای در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در رابطه با پرونده هسته‌ای گفت: لازم می‌دانم مجدداً از نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور تشکر کنم که به موقع، جامع و دقیق چه در بُعد راهبردی و چه در بُعد غیر آن بود و راه را روشن ساخت.

وی افزود: لازم می‌دانم بار دیگر این نکته را یادآور شوم که موضوع هسته‌ای ایران که بیش از 2 دهه تلاش را در بر دارد نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت و در این تلاش نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم بسیار مؤثر و پیش برنده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دولت‌های مختلف و حوادث گوناگون مقام معظم رهبری بود که با امید دادن و پشتیبانی موضوع هسته‌ای را از نظر دانش علمی به پیش می‌راندند و در این 12 سال که غرب با ماجراجویی خود چالش‌هایی را در مسیر حرکت علمی هسته‌ای ایجاد کرد رهبری معظم بود که با حمایت خود پایداری امت را در مقابل این ستم غرب ساماندهی کرد.

لاریجانی اضافه کرد: در مقطع فعلی نیز رهبر انقلاب با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات چارچوب‌های روشنی را تعریف و در نهایت با تأیید خود و ضوابط مشخص در اجرا پرونده طولانی هسته‌ای را به سرانجام رساندند قطعاً این نقش بی‌بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

وی افزود: توجه و تأکید رهبر انقلاب به مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش‌های کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون‌‌ها و همه نمایندگان مجلس و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرار داد هم نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت‌نظر رهبری بر ارکان، این امر مهم را نشان می‌دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد و منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از نمایندگان در نوشته خود تصور کرده که محتاطانه صفتی است که در آن تعریضی است و به نحوی جسورانه را صفت بافضیلت تلقی کرده است بنده که در هیچ شتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه را صفتی از جنس رذایل بپندارند و در عوض جسورانه را صفتی از جنس رذایل و این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفتند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اشارات رهبری در مسائلی که مورد تأکید قرار دارند به بندهایی از قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاه اشاراتی به بندها بدون قید آنها همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنان دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگزاری می‌شود که در یک مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانه‌گیری بودند با اقدامی سنجیده هم راه گستاخی را برای آنان بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم‌ها عبور شود.

وی ادامه داد: این موضوع و تدبیر رهبری در ابلاغ تدبیر رهبری در ابلاغ تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحظات آن جایگاه پراهمیت رهبری کشور در مسائل استراتژیک را نشان می‌دهد و این امر از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسائل استراتژیک که امنیت ملی کشور جایگاه طراحی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نهایتاً تأیید نهایی آن روشن و صرفاً با نظر رهبری قطعیت می‌یابد که نمونه آن موضوع هسته‌ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم‌گیری نهایی رسید.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: طبعاً در مسئله هسته‌ای قوای مختلف سهم داشته‌اند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بوده اما دیده شده برخی قبل از اظهارنظر رهبری در این امر که موضوع هسته‌ای از اموراتی است که در دست رهبری باید به سرانجام برسد رد و آن را ظلم مضاعف دانستند که این خیلی تعجب‌آور بود.

لاریجانی اضافه کرد: البته با اقدام رهبری در نامه اخیر ایشان علی‌القاعده برای این گونه حرف‌ها جایی باقی نماند ولی نص قانون اساسی این امر را روشن می‌کند که پرونده‌هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است جز با تصمیم نهایی رهبری قابل اجرا نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسیر بررسی‌های طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در مجلس که طی جلسات مختلف در خارج از صحن علنی و هماهنگی‌های متعدد دو فراکسیون و هماهنگی‌ها با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسائلی مطرح شد که شاید در این مقطع لزومی به بحث درباره آن نباشد اما در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد. من‌جمله آن چرا که بنده مستقیماً برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت و اتقان بود.

لاریجانی اضافه کرد: برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد و تکذیب کردند به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست چون بنده ظاهراً یک موجود زنده هستم و نمی‌توانم در حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم.

وی ادامه داد: گاه چیزهایی نفی می‌شود که انسان متحیر می‌شود و یکی از نکات غیر باور برای من این بود که در مقطع مهم تاریخی کشور که موضوع حساسی که دو سال یا سه سال ذهن جامعه را درگیر کرده و در رسانه‌ها، کمیسیون‌های مختلف و جلسات علنی و غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفته است. در گام‌های نهایی نیازمند همکاری، همفکری و همراهی کلیه ارکان کشور بود. تمهیداتی هم در این زمینه صورت گرفت که در کلیات کشور تصمیم درستی اتخاذ شود که منافع ملی ملت حفظ شود. طبعاً برای این کار مهم احتیاج به بحث‌های زیاد و توافقاتی در خارج از صحن بود تا بحث‌های طولانی که در ظرف کاری مجلس نمی‌گنجد صورت پذیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چرا باید به تعهدات پایبند نبود مگر توافق در متن صورت نگرفته بود چرا عده‌ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند چرا آنچه توافق شد به موقع به دوستان خود منتقل نکردند این گونه با مسائل مهم که به سرنوشت کشور مربوط می‌شود برخورد کردند ضعف و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

لاریجانی اظهار داشت: این گونه اقدامات مسائلی را نشان داد که قابل تأمل برای همگان شد از آن مهمتر این عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به سایرین منتقل کردن اقدام خلاف دیگری است، آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می‌کنند بدانند بر کار خلاف قبلی خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات سعودی در دشمنی با ایران، افزود: اظهارات مقامات سعودی امروز از حد عادی دیپلماتیک خارج شده و به نظر می‌رسد رفتار توأم با عصبانیت آنان متأثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه داشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقامات سعودی سالهاست که ستیز با دولت سوریه را پیشه خود قرار دادند و با حمایت از تروریست‌ها جان و مال مردم سوریه را آماج اهوای خویش قرار دادند اما به نتیجه نرسیدند البته صدماتی را به اقتصاد مردم سوریه وارد کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مقامات سوری بعد از سوریه به ماجراجویی در یمن پرداختند و این کشور را مورد تهاجم قرار دادند و بعد از حدود 8 ماه نتیجه‌ای حاصل نکردند و نتوانستند دست نشاندگان خود را حاکم کنند و البته به زیرساخت‌ها و مردم یمن وحشیانه هجوم بردند و خسارات زیادی را وارد کردند.

وی ادامه داد: در ماجرای غم‌انگیز منا نیز رفتار و گفتار غیر صادقانه داشتند تا چند روز پیش که آمار کشته شدگان را 750 نفر اعلام می‌کردند اما پس از فشارهای زیاد اعلام کردند که 7500 کشته داشته‌اند اگر حادثه‌ای رخ داده چرا آن را مخفی کردید چرا بدون اجازه ملت‌ها آنها را به صورت غیرعادی دفن کردید مگر شما میزبان حجاج نبودید چرا اجساد را در شرایط بدی نگه داشتید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همه این اقدامات نشان می‌دهد دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است و اخیراً نیز مرتب با کشورهای بزرگ تماس می‌گیرند و حرف‌های نادرست و نسنجیده‌ای می‌زنند که بعضاً اسباب خنده آنها شده است. سعودی‌ها باید بفهمند که کشور پیشرویی نه در افکار، نه در آیین حکمرانی و نه در ارائه تفسیر متین از دین هستند. نفوذ کشورها صرفاً با پول حاصل نمی‌شود جاذبه فکری و نظری آیین کشورداری و سایر حوزه‌ها مدخلیت دارد. سعودی‌ها باید از گذشته پند بگیرند و باعث تفرقه مسلمین نشوند که غیر مسلمانان و صهیونیست‌ها از آن بهره گیرند.

لاریجانی اظهار داشت: ماجراجویی‌های صهیونیست‌ها در فلسطین بُعد دیگری از فرصت‌طلبی است که آنها از شرایط به هم ریخته کشورهای اسلامی بهره جستند و با کشتار مردم مظلوم فلسطین و تعدی به بیت‌المقدس قصد دارند تسلط خود را بر قدس و کرانه باختری بیشتر کنند که منجر به ظهور انتفاضه اخیر شده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی را در این برهه محکوم می‌کند و حمایت خود را از مجاهدت مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) و قیام عاشورا اظهار داشت: حضور یکپارچه مردم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) از عشق عمیق ملت به خاندان رسالت دارد.

لاریجانی در پایان درگذشت مادر شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیاه‌جام را به وی تسلیت گفت و عنوان کرد: مجمع نمایندگان استان کرمان نیز این ضایعه را به وی و خانواده‌اش تسلیت گفتند و ما برای آن مرحوم علو درجات را در پیشگاه الهی آرزو داریم.

 

اسامی تاخیر کنندگان جلسه علنی امروز

اسامی تاخیر کنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس در ادامه از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- محمد سعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر

2- احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه

3- صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک

4- محمد دامادی نماینده مردم ساری

5- دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق

6- احمد سجادی نماینده مردم فریمان

7- علیرضا محجوب نماینده مردم تهران

8- مراد هاشم زهی نماینده مردم نهبندان

 

*مجلس نحوه تشکیل هیأت‌های اجرایی انتخابات را تغییر داد

به دنبال آن، نمایندگان در بررسی ماده 7 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که پیشنهاد اصلاح ماده 31 قانون انتخابات مجلس را داده بود، مصوب کردند که بلافاصله بعد از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت کشور فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه دستور تشکیل هیأت‌های اجرایی حوزه‌های فرعی را به فرماندار یا بخشدار حوزه‌های فرعی صادر نموده و خود موظف است ظرف 6 روز در مرکز حوزه انتخابیه هیأت اجرایی انتخابات را با حضور هیأت نظارت شورای نگهبان به ریاست خود و عضویت دادستان و رئیس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و 8 نفر معتمدین موضوع ماده 32 تشکیل دهد.

همچنین با رای نمایندگان در دوره‌هایی که انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود برای برگزاری هر دو انتخابات هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی- شهرستان و بخش- با ترکیب فرماندار، رئیس اداره ثبت احوال، دادستان و 8 نفر از معتمدان تشکیل شده و هیأت مزبور وظیفه برگزاری هر دو انتخابات را بر اساس قوانین موضوعه دارد.

بر اساس تبصره دیگری که به ماده 31 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه شد در شهرستان و بخش‌هایی که شورای اسلامی شهرستان یا بخش تشکیل گردیده است یک نفر از اعضای شورا و به انتخاب شورای اسلامی شهرستان یا بخش یکی از 8 نفر معتمدان مذکور در تبصره 2 این ماده می‌باشد.

ماده مزبور با 158 رای مخالف، 11 رای موافق و 9 رای ممتنع به تصویب وکلای ملت رسید.

 

نحوه انتخاب معتمدین محلی حوزه‌های انتخابیه مجلس مراعا ماند

به دنبال آن نمایندگان مجلس پارلمان در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، ماده 8 این طرح را پس از تصویب اصل ماده، مجدداً با پیشنهاد محمد دهقان برای ارجاع ماده به کمیسیون مربوطه به منظور بررسی بیشتر موافقت کردند.

بر این اساس، در حالی که اصل ماده 8 به تصویب رسیده بود اما مجدداً برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور شوراهای مجلس ارجاع داده شد.

در این ماده قرار بود نحوه انتخاب معتمدین محلی حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی تعیین شود.

 

«دادستان» به اعضای هیأت اجرایی انتخابات مجلس اضافه شد

نمایندگان همچنین در ادامه رسیدگی به جرئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، ماده 9 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند که طبق این مصوبه، ماده 34 قانون انتخابات مجلس اصلاح شد.

به موجب مصوبه مجلس ، اعضای هیأت اجرایی انتخابات مجلس پس از پذیرفتن عضویت، ملزم به شرکت در جلسات و امضای صورتجلسات و اعتبارنامه نمایندگان منتخب و انجام سایر وظایف قانونی هستند.

طبق تبصره یک این ماده، در صورت عدم شرکت فرماندار یا بخشدار حوزه انتخابیه یا دادستان و یا رئیس ثبت‌احوال در جلسات، هیأت اجرایی موظف است مراتب را طی صورتجلسه‌ای به مقامات اجرایی مافوق آنها اعلام داشته، کسب تکلیف نماید.

همچنین طبق تبصره 2 این ماده، در صورت غیبت فرماندار یا بخشدار یا دادستان و یا رئیس ثبت‌احوال حوزه انتخابیه و یا بروز هر نوع اختلاف در هیأت اجرایی که منجر به توقف انتخابات شود، هیأت نظارت موظف است مراتب را به فوریت به هیأت نظارت مافوق گزارش دهد.

خانه ملتی‌ها در تبصره 3 نیز مقرر کردند که هیأت اجرایی موظف است در صورتجلسات و گزارش کار خود موارد غیبت اعضاء را با ذکر علت غیبت به وزارت کشور اعلام دارد.

*مراجع اداری، انتظامی و قضایی مجاز به برخورد با تبلیغات غیرمجاز در انتخابات شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، ماده 10 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند که طبق آن ماده 56 قانون انتخابات مجلس اصلاح شد.

به موجب مصوبه مجلس، تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز منحصر به موارد مجاز مذکور در این قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.

همچنین خانه ملتی‌ها مقرر کردند که فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی 8 روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

وکلای ملت با 105 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 209 نماینده حاضر در صحن علنی، ماده 10 طرح مذکور را مصوب کردند.

شهریاری در سوال به ظریف مطرح کرد

*انتقاد از وضعیت فقر در سیستان و بلوچستان/ معاهده آب ایران و افغانستان نباید اجرایی شود

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(4آبان ماه94) پارلمان ضمن سوال از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور اظهار داشت: ابتدا از آقای ظریف تشکر کرده و خسته نباشید عرض می‌کنم. چرا که در طول این دو سال کار سختی در پیش داشت و با دستور مقام معظم رهبری به سرانجامی رسید.

وی افزود: فقر و فلاکت در استان سیستان و بلوچستان مشترک است. تمام مردم این استان مشکلات جدی دارند و متأسفانه سیستان و بلوچستان در تمام شاخص‌ها از آخر اول است و گرفتاری‌های بسیاری دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اگر من در مورد مسائل سیستان و بلوچستان صحبت می‌کنم به این دلیل است که راجع به حقابه این استان است.همچنین یادآوری می‌کنم اولین قومی که به خون‌خواهی امام حسین (ع) برخاستند، سیستانی که چه در پیروزی انقلاب و چه در جنگ تحمیلی و چه در دفاع از انقلاب چند هزار شهید داده و تنها استانی است که بعد از انقلاب نه تنها جمعیت آن افزایش پیدا نکرده بلکه به علت مهاجرت و حاشیه‌نشینی مردمان دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص رودخانه هیرمند باید بگویم این رودخانه جزء رودخانه‌های عظیم و پرآب دنیا محسوب می‌شود و به شدت سیلابی است زیرا قبل از ورود به ایران رودخانه‌های متعدد زیادی به آن می‌پیوندند.

شهریاری در ادامه این مطلب اضافه کرد: این رودخانه در مرز شرقی کشور ایران از خاک افغانستان وارد سیستان می‌شود و تنها منبع تأمین آب سیستان محسوب می‌شود. در بالادست بند کمال‌خان 65 کیلومتری ورود به ایران، حجم آب حدود 96.5 میلیارد  متر مکعب گزارش شده که این متوسط سالیانه بوده است ولی در سال‌های اخیر این حجم به شدت کاهش یافته و در سال‌های کم‌آبی سهم ایران را افغانستانی‌ها نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اولین معاهده مربوط به معاهده پاریس بوده که در سال 1857 بین ایران و انگلیس منعقد شده و باعث استقلال افغانستان از ایران شده است. در این معاهده بر اساس بند 6 آن در سال 1872 شخصی به نام گلد اسمیت اختلافات بین ایران و افغانستان را بر سر سیستان فرو نشاند و قرار شد هیچ یک از طرفین نباید اقدامی نمایند که موجب نقصان آب طرف دیگری شود و هر گونه اقدامی هیرمند را منوط به رعایت ایران نمود. به علت عدم حل مشکل و حل خشکسالی در سال 1902 مجددا طرفین موضوع را به انگلیس ارجاع دادند و در سال 1905 هیأت انگلیسی رأی داد که مقدار آب لازم برای آبیاری زمین‌های ایران یک سوم مجموع آب هیرمند باشد. مجددا در سال 1919 دو کشور به حل و فصل اختلافات پرداختند و کمیسیون داوری هیرمند وساطت آمریکا را پذیرفتند که متأسفانه در سال 1320 این کمیسیون سهم ایران را از 50 متر مکعب به 22 متر مکعب تقلیل داد که ایران نپذیرفت و بازهم اختلافات حل نشد.

شهریاری در ادامه مطرح کرد:به خاطر مظلومیت مردم سیستان در سال 1351 اختلافات ادامه پیدا کرد که قرار شد هنگامی که حجم 66 و نیم میلیارد مکعب باشد 26 متر مکعب در ثانیه آب به ایران برسد که این به تصویب مجلس ایران و افغانستان در سال 1352 رسید ولی مبادله اسناد به دلیل مناقشات سیاسی داخلی افغانستان، در خرداد سال 1356 انجام شد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در همین راستا ادامه داد: بر اثر کودتای کمونیستی از سال 1357 به بعد و هجوم شوروی، معاهده اجرا نکردید و افغانستان خودسرانه حق‌آبه سیستان را نداد. در زمان طالبان هیچ رایزنی بین دو کشور انجام نشده است. در حالی که دولت قانونی در افغانستان حاکم است امکان دارد که فصل جدیدی در مناسبات دو جانبه آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: سال آبی از اول مهر تا آخر شهریور سال بعد بوده و حق‌آبه ایران سالانه 820 میلیون متر مکعب است که تنها 26 متر مکعب بر ثانیه به طور متوسط در سال اختصاص یافته است.  مقدار آب تحویلی در ماه‌های مختلف متفاوت است.

شهریاری با اعلام اینکه اراضی زیرکشت کمتر 30 سال بالغ بر 120 هکتار است که با این حق‌آبه فقط 50 هزار هکتار را می‌توان آبیاری کرد، اظهار داشت: حق‌آبه در ماه‌هایی که نیاز می‌باشد بر اساس پروتکل تحویل داده نمی‌شود. افغانستان متاسفانه ورودی آب به سد کمال‌خان را کاهش داده و در نهایت آب ورودی به سیستان نمی‌رسد. فاجعه‌بارتر آنکه برخلاف قوانین بین‌الملل، در صدد تغییر مسیر رودخانه هیرمند می‌باشد و با عکس برداری‌هایی که ازطریق ماهواره انجام شده دولت افغانستان برای اینکه مسیر رودخانه را تغییر دهد متاسفانه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که اگر این مسئله را دولت جمهوری اسلامی پیگیری نکند معلوم نیست چه اتفاقی در استان سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد. چرا که متاسفانه آب این استان به آب افغانستان وصل است و راه دیگری برای تامین آب سیستان وجود ندارد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری ازسخنان خود تاکید کرد: طبق معاهده 1351 در ماده 5 معاهده آمده است که دولت افغانستان با هر اقدامی که مانع رسیدن آب به ایران شود باید خودداری نماید و در صورت عدم توافق دولت افغانستان به اجرای تمام و کمال آن معاهده،‌ دولت ایران حق دارد بر اساس پروتکل دوم معاهده 1351 به حکمیت رجوع کند و حکم قطعی و لازم‌الاجرای یک دیوان داوری بین‌المللی را به دست آورد که افغانستان را محکوم به اجرای معاهده نماید.

شهریاری در ادامه عنوان کرد: دریاچه هامون تا سال 1351 به عنوان دریاچه آب شیرین ایران شناخته می‌شد که مأمن پرندگان مهاجر در شرق ایران و مناطق کویری بود؛ به دلیل وجود مزارع، محل زندگی و معاش گروه‌های انسانی زیادی بوده است صدها هزار جمعیت سیستان مشغول کشاورزی، صیادی، صید و شکار پرندگان مهاجر، حصیربافی و دامپروری بودند که با خشکسالی‌های پی در پی مجبور به مهاجرت به اقصی نقاط کشور گردیده‌اند.

این نماینده در ادامه سخنان خود افزود: اینک به نظر می‌رسد این معاهده نباید میانه این دو کشور به اجرا درآید و باید معاهده جدیدی که جوابگوی نیازها و امور مسلم مردم سیستان باشد و یا حقوق عرفی بین‌المللی در خصوص رودهای مرزی و بین‌المللی تطابق داشته باشد جایگزین شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اصول عرفی و پذیرفته شده در حقوق رودهای بین‌المللی استفاده منصفانه و منطقی از آبراه‌های بین‌آلمللی است که در مفاد 56 کنوانسیون بهره‌برداری از آب‌های بین‌المللی برای مصارف غیر کشتیرانی بدان تصریح شده است.

شهریاری ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به جهت توجه به سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ایشان اجازه دادند که دولت 500 میلیون دلار برای سر و سامان دادن وضعیت کشاورزی در سیستان تخصیص دهد که امیدواریم دولتمردان در همین زمینه تلاش خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: این سؤال یک سؤال سیاسی نیست بلکه در دو سال گذشته تهیه شده و به علت تعدد سؤالات؛ امسال مطرح شد.

شهریاری در خاتمه از ظریف درخواست کرد که یک قول جدی به نمایندگان و مجلس برای همکاری داده و گزارشات حاصل از بررسی را به مجلس ارائه دهد.

*تشکر ظریف از نامه راهگشای رهبر انقلاب درباره برجام/ افغانستان تعهدات خود درباره حقابه هامون را اجرا نمی‌کند

سپس نمایندگان سؤال ملی حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شهریاری در این سؤال از ظریف پرسید: وزارت امور خارجه در وادار کردن کشور افغانستان برای حقابه دریاچه هامون چه اقداماتی انجام داده است؟

محمدجواد ظریف وزیر خارجه که برای پاسخ به این سؤال در صحن علنی حضور یافته بود، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از رهبر معظم انقلاب برای نامه راهگشا و دستورالعمل‌هایی که حتماً نصب‌العین همه ما در دولت و دستگاه‌های اجرایی بوده سپاسگزاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه مانند همیشه نظرات و رهنمودهای ایشان چراغ راه ما بوده و خواهد بود، افزود: از همه نمایندگان و رئیس مجلس هم برای کمکی که به فهم بهتر تمامی مفاد برجام انجام دادند، سپاسگزاری می‌کنم، از این پس همه ما در یک جبهه و یک گروه تلاش مستمر و مداومی خواهیم داشت که در اجرای رهنمودها و نظرات مقام معظم رهبری به بهترین نحو برجام را به شکلی اجرا کنیم که بیشترین منافع نصیب این مردم و نصیب مقاومت اسلامی و دوستداران و طرفداران جمهوری اسلامی ایران بشود.

وزیر امور خارجه همچنین یادآور شد: از آقای شهریاری و همه نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و سایر مناطق مرزی که این موضوع را مطرح کردند و البته حق مسلم مردم ما به خصوص مرزنشینان بزرگوار ماست، تشکر می‌کنم، وزارت خارجه حمایت از حقوق مردم ایران به ویژه سلحشوران مرزنشین ما که امنیت و اقتدار ما مرهون توانمندی‌ها، مقاومت‌ها و ایثارگری‌های این بزرگواران است را وظیفه خودش می‌داند و همواره در این جهت تلاش کرده و خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که باید موضوع حقابه ما در هامون، هیرمند و هریرود به عنوان یکی از موضوعات اساسی روابط ما با افغانستان مدنظر باشد، گفت: در ملاقات‌های متعدد ریاست جمهوری چه رئیس‌جمهور سابق و چه رئیس‌جمهور کنونی، در ملاقات‌های بنده با دبیر شورای عالی امنیت ملی افغانستان و رئیس اجرایی و وزیر امور خارجه افغانستان این موضوع مطرح شده است.

وی اضافه کرد: امروز بحث حقابه و رساندن آب هم در هیرمند، هم هریرود و هم هامون به عنوان یکی از مطالبات اصلی ما در مذاکرات با افغانستان مطرح است؛ قرارداد جامعی که در دولت آقای کرزای با جناب آقای روحانی مورد توافق قرار گرفت یکی از مفاد آن بحث تامین حقابه جمهوری اسلامی ایران در این سه محل یادشده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه موضوع حقابه به عنوان یک موضوع مهم در مذاکرات ماست با طرف افغانستانی وجود داشته است، تصریح کرد: البته موضوع هامون مقداری گسترده‌تر از روابط دو جانبه است زیرا تعهدات بین‌المللی درباره حفظ تالاب‌های بین‌المللی وجود دارد. که ما در این زمینه هم از هر دو مسیر مسئله را پیگیری کردیم.

ظریف با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه، وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست به عنوان دستور کار عمده در روابط با افغانستان و همانطور حفاظت از منابع آبی داخلی بحث وضعیت هیرمند و هامون را مدنظر دارند خاطرنشان کرد: در تمامی مذاکرات این مسئله را پیگیری کردیم؛‌ مسئله جدیدی که در این دولت پیگیری شد این است که رعایت حقوق ما جزئی از یک بسته همکاری بین ما و افغانستان خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر برادران و خواهران ما در افغانستان توقع دارند که جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های حمایتی خود را نسبت به وضعیت مهاجران و توسعه افغانستان با جدیت و دقت دنبال کند ضرورت دارد که موضوع حقابه ایران در این سه محیط آبی مهم مورد توجه دولت افغانستان قرار بگیرد.

«آقای اشرف‌غنی شخصا به بنده قول دادند که این موضوع را به عنوان یک موضوع جدی پیگیری کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی افغانستان هم به همین ترتیب قول دادند که این موضوع پیگیری شود؛ امروز گروه کاری ما با دولت افغانستان موضوع آب را به صورت جدی بررسی می‌کند و تا زمانی که ما درباره آب به جمع‌بندی نهایی نرسیم قرارداد جامع بین ایران و افغانستان قطعی و نهایی نخواهد شد.»

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحث توسعه شرق کشور از اولویت‌های دولت و وزارت خارجه است، اظهار داشت: امروز ما با کشورهای مختلفی پیرامون راه‌ها و احیای بندر چابهار و همچنین رساندن منابع به این بخش کشور که یک روش مهم مبارزه با افراط در ایران، افغانستان و پاکستان است مذاکره داریم؛ این موضوع را در کنار حق آب با افغانستان و سایر کشورها بررسی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: حمایت از منافع مرزنشینان یکی از اولویت‌های وزارت خارجه است.

ظریف با تاکید براینکه افغانستان باید تعهدات خود را درباره حقابه هامون،‌ هریرود و هیرمند اجرا کند گفت: افغانستان تعهدات خود را در این باره اجرا نمی‌کند.

وی افزود: آنچه از از این رودخانه‌ها به ایران می‌رسد نتیجه سیلاب‌هایی است که رخ می‌دهد. نه حقابه‌ای که افغانستان به ساکنان شرق کشور می‌دهد.

وزیر امور خارجه موضوع حقابه رودخانه‌های هامون، هریرود و هیرمند را موضوع مشترک بین استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی خواند و گفت: هم موضوع حقابه در این سه محیط آبی و هم بحث توسعه شرق کشور از اولویت‌های وزارت خارجه بوده است.

وی با تاکید براینکه همواره یکی از موضوعات مذاکره کشورمان با طرف افغانی بحث حقابه‌ها بوده است، اظهار داشت: ما موضوع حقابه را در یک بسته می‌بینیم و باید همه نیازهای ما را در نظر داشته باشد.

ظریف از برنامه‌های گسترده دولت برای موضوع آب استان سیستان و بلوچستان سخن گفت و تصریح کرد: وزارت امور خارجه هم در حدود وظایف خود این مسئله را دنبال می‌کند.

وزیر امور خارجه در بخش پایانی سخن خود با ابراز خرسندی از بازگشت نیکبخت دیپلمات کشورمان در یمن گفت: امیدواریم وضعیت مفقودان کشورمان در منا نیز هرچه سریع‌تر مشخص شود.

*شهریاری به طور مشروط از پاسخ‌های «ظریف» قانع شد

پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر امور خارجه، شهریاری اعلام کرد اگر آقای ظریف قول دهند که تا 3 ماه دیگر در رابطه با حقابه دریاچه هامون گزارشی را به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد و پیگیری‌های جدی در این زمینه داشته باشد، نیازی به رأی‌گیری در صحن علنی نیست و قانع شدم.

ابوترابی‌فرد که اداره جلسه علنی را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت، پس از این سخنان نماینده زاهدان، گفت: آقای شهریاری همواره دغدغه حل مشکلات مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را داشتند.

وی خطاب به ظریف نیز متذکر شد: برای شما در اجرای شایسته برجام در چارچوب نظرات مقام معظم رهبری و طرح مصوب مجلس شورای اسلامی آرزوی توفیق دارم.

*«برجام» زمینه نفوذ سلطه را فراهم کرده است

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه طی تذکری شفاهی نامه مقام معظم رهبری درباره اجرای برجام را فصل‌الخطاب خواند و گفت: دولت باید طبق آن عمل کند.

وی خطاب به وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برجام بستر نفوذ سلطه را فراهم نموده است و من و آقای حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر راجع به حضور جک‌استرو در اصفهان و شاهین‌شهر که موجبات نگرانی مردم شهید‌پرور این دو منطقه را فراهم کرده است تذکر می‌دهم.

سالک گفت: اینها عناصر فتنه بزرگ‌تر در ایران هستند و از زمانی که لانه جاسوسی انگلستان در تهران باز شد پای جاسوسان در لایه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای نفوذ باز شده است.

وی در تذکری به رئیس‌جمهور گفت: قانون امر به معروف و نهی از منکر تصویب شده است؛ دستور صریح و قاطع برای اجرای این قانون داده شود و از شما انتظار داریم مبلغ قانون امر به معروف و نهی از منکر باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به جناب وزیر نیرو تذکر می‌دهم که مسئله اصلی حوزه انتخابیه بنده مسئله آب است و تقویت طرح بهشت‌آباد و گلاب 2 که با کار کارشناسی صورت گرفته است همت بیشتری برای انتقال آب به فلات مرکزی می‌طلبد تا مشکلات کشاورزان حل شود.

وی در بخش دیگری از تذکر خود در ربیعی وزیر کار مشکلات بازنشستگان فولاد کشور را یکبار برای همیشه حل کند.

سالک در تذکر دیگری به رئیس‌جمهور به مسئله رکود در کشور اشاره کرد و گفت: رکود یعنی توقف به دلیل اینکه کارخانه‌ها تعطیل شده و کارگران را بیرون کرده‌اند؛ در یک رقم 700 کارگر را اخراج کردند که معضلات اجتماعی را دامن می‌زند.

وی با تاکید براینکه ما بیش از اینکه گرفتار تحریم بیرون باشیم گرفتار خود تحریمی‌های درون تشکیلاتی نظام هستیم، اظهار داشت: بانک‌ها، مالیات‌ها و بیمه از این جمله‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گره زدن رکود با لغو تحریم‌ها را اشتباهی بزرگ خواند و گفت: اقتصاد مقاومتی باید احیا شود تا با اقتدار جلوی دشمنان مقاومت کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری به وزیر علوم خواستار جلوگیری از افت علمی در دانشگاه‌ اصفهان شد و گفت: سریع‌تر ریاست دانشگاه اصهفان را تغییر دهید و البته کسی منصوب شود که به فتنه دامن نزند.

تقدیر نمایندگان مجلس از نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب درباره برجام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری به خاطر نامه تاریخی ایشان خطاب به رئیس‌جمهور درباره برجام تقدیر و تشکر کردند.

متن کامل این نامه که ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای

منشور راهگشای آن امام عزیز در خصوص برجام که مؤید اقدامات نهادهای قانونی کشور شامل تلاش‌های دولت محترم، اقدامات مجلس شورای اسلامی و تدابیر شورایعالی امنیت ملی بود، بار دیگر این حقیقت را ثابت کرد که انقلاب اسلامی ایران با الهام از اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه از هر گذرگاه سختی با اقتدار عبور می‌کند و همواره رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشأن وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن است.

*نشست بعدی فردا

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس با اعلام ابوترابی‌فرد پایان یافت.

وی پیش از پایان جلسه اعلام کرد که نشست بعدی خانه ملت رأس ساعت 8 صبح فردا تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه، سؤال ملی حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند که در نهایت شهریاری از پاسخ‌های ظریف قانع شد.

ابوترابی‌فرد همچنین پیش از پایان جلسه، در سخنان کوتاهی گفت: از نمایندگان و مردم شریف زنجان که حسینیه اعظم و زینبیه اعظم را به نماد عزاداری یک امت تبدیل کرده‌اند، تشکر می‌کنیم؛ همچنین از همه استان‌هایی که این راه را در دستور کار خود قرار داده و اجتماعات عظیم حسینی را در پاسداشت این روز داشته‌اند،‌ تشکر و قدردانی می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس