4 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در اظهارنظرهایی جداگانه در خصوص روند توسعه انرژیهای نو در ایران خطاب به دولت گفتند: عقب ماندیم؛ تدبیر کنید، اهتمام ورزید.

به گزارش مشرق، روند توسعه انرژی‌های نو در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار کند است. وزارت نیرو در اقدامی اساسی و مهم در سال جاری با تعیین نرخ های جدید خرید تضمینی برق، شرایط را برای سرمایه گذاری در این بخش جذاب تر کرده است؛ اما کماکان روند مشارکت در این بخش از سوی بخش خصوصی مطلوب نیست و دولت نیز برنامه ای برای سرمایه گذاری مستقیم در این بخش ندارد.

نظر تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص روند توسعه انرژی های نو در ایران بدین شرح است:

*حسین نجابت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

"در حال حاضر در سرمایه گذاری و استفاده از انرژی های نو عقب هستیم؛ برای ادامه مسیر توسعه انرژی در کشور ناگزیر به سرمایه گذاری در نیروگاههای خورشیدی و استفاده از انرژی های نو هستیم. سهم تولید انرژی های نو مثل خورشیدی و باد و زمین گرمایی در حال حاضرکمتر از یک درصد از کل انرژی کشور است و این قابل قبول نیست. البته برنامه ریزی هایی برای استفاده از انرژی های نو شده است و نیروهای جوان و خلاقی در این زمینه داریم که امید است وزارت نیرو و سایر دستگاهها با جذب سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی بتوانند به موفقیتهایی در این حوزه دست یابند."

*حبیب آقاجری، نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی:

"انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی‌های پاک، علاوه بر سازگاری با محیط زیست به لحاظ اقتصادی بسیار مفید و مقرون به صرفه بوده لذا باید نقش پررنگتری در تولید انرژی کشور داشته باشند. در کشور ما زمینه‌های مناسبی در  راه‌اندازی و بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر وجود دارد چرا که با استفاده بهینه از عناصر آب،باد و خورشید می‌توان استفاده از سوخت‌های فسیلی را به حداقل رساند. تاکنون اقدامات مطلوبی در احداث سدهای آبی و شناسایی مناطق بادخیز صورت گرفته که می‌توان با افزایش تدابیر و برنامه ریزی بلند مدت، از مزایای این انرژی پاک بهره‌مند شد. اما با وجود پتانسیل‌های فراوان برای احداث و بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در کشور، اقدامات مطلوبی در این بخش صورت نگرفته لذا اهتمام ویژه مسئولان امر را می‌طلبد.

*مسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

"با توجه به اینکه پتانسیل ایجاد انرژی های نو در کشور وجود دارد اکنون تنها نیازمند برنامه ای دقیق و کارآمد در این بخش هستیم. پیوند بین انرژی ها باید براساس آمایش سرزمینی و توسعه ای منطقه ای صورت بگیرد، یعنی باید نحوه تامین انرژی را به گونه ای تعیین کنیم که با کمترین هزینه و کمترین اتلاف انرژی روبه رو باشیم."

*علی مروی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی:

"هم اکنون در انرژی های بادی ظرفیت سازی تا حدی انجام گرفته به طوری که بیش از 35 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های بادی قابل استحصال در کشور وجود دارد. انرژی بادی در استانهای خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و سمنان به وفور وجود دارد و تاکنون شرکت مپنا و دانشگاه فردوسی در این زمینه اقدامات موثری انجام داده اند و شرایط را برای استفاده از این انرژی فراهم کرده اند. در بخش انرژی خورشیدی از آنجا که ظرفیت سازی مطلوب برای تولید آن در داخل کشور انجام نشده، قیمت تمام شده تولید آن بالاست لذا در طرح حمایت از صنعت برق برای ظرفیت سازی در این بخش و جایگزین کردن آن به جای انرژی فسیلی راهکارهای موثری دیده شده است."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    تدبیر چیه ما سقوط ازاد داشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس