کد خبر 484557
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

روزنامه هاآرتص نوشت: حملات فلسطینی‌ها موجب خسارت سنگین به بازار بورس تل آویو شده است و همزمان با آن بهای سهام در خارج نیز کاهش یافت.

 به گزارش مشرق، روزنامه هاآرتص نوشت: با اشاره به انتفاضه جوانان فلسطینی در قدس نوشت: این حملات خسارت سنگینی به بازار بورس تل آویو وارد آورده و کاهش بهای سهام اسرائیل در خارج را نیز به دنبال داشت.

خسارت سنگین بازار بورس تل آویو و سقوط شاخص سهام

کاهش قابل ملاحظه شاخص اصلی بورس تل آویو موجب شد خسارت ناشی از آن به 1.4 میلیون شیکل ( 362 میلیون دلار) برسد.

شاخص بورس اسرائیل چهارشنبه گذشته به دلیل ترس از درگیری های فلسطینی- اسرائیلی که بدترین درگیری های دو طرف از زمان حمله به غزه در سال 2014 به شما می آید، سقوط کرد و این وضعیت بر رشد اقتصادی اسرائیل نیز تاثیر گذاشته و موجب شد به پایین ترین سطح خود در شش سال اخیر برسد.

در این میان شاخص اصلی سهام اسرائیل در طول چهار روز اخیر در مقایسه با بالاترین سطح آن در پنجم اوت گذشته،  با 2.8 درصد کاهش همراه شد و نرخ شیکل نیز در برابر دلار 0.4 درصد کاهش داشت.

خطرات جدی انتفاضه برای اقتصاد اسرائیل

این در حالی است که در پی شدت «انتفاضه چاقو» در فلسطین علیه شهرک نشینان در دو هفته گذشته  اقتصاد اسرائیل با خطرات جدی روبه رو شده است.

در همین ارتباط روزنامه هاآرتص هفته گذشته با انتشار یک گزارش نوشت: شرکت ها و موسسات عمومی و مراکز تجاری و مدارس به طور بی سابقه ای به شرکت های امنیتی رو آورده‌اند.

این روزنامه به نقل از تاجران اسرائیلی نوشت: تحولات اخیر موجب کاهش شدید خرید و فروش شده است.

تقاضای بی شمار از شرکت های امنیتی اسرائیل

هاآرتص همچنین به نقل از «بنی شیف» رئیس جمعیت امنیت اسرائیل که تمام شرک های امنیتی در سراسر فلسطین اشغالی در آن عضویت دارند، نوشت: اسرائیل در طول دهه اخیر شاهد این سطح از درخواست خدمات امنیتی نبوده است تا جایی که در این وضعیت مشکل کمبود محافظان امنیتی پیش آمده است.

روز خشم در کرانه باختری و غزه

این تحولات در حالی در جریان است که سرزمین های اشغالی فلسطین سه شنبه گذشته صحنه برگزاری  «روز خشم» بود و در جریان آن هزاران نفر در کرانه باختری و غزه  و نیز مناطق اشغالی 1948 به خیابان ها آمدند تا حمایت خود را از قدس اعلام کرده و از حمله هر روزه اسرائیلی ها به اهالی آن جلوگیری کنند به ویژه اینکه این حملات آنان را در قلب حوادث قرار داده است؛ حملاتی که دایره آن گسترده شده و برای نخستین بار از آغاز انتفاضه مردمی علاوه بر چاقو و زیر گرفتن با خودرو در آن از گلوله استفاده شد.

لحن تهدید آمیز نتانیاهو علیه انتفاضه

در این میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنیست اعلام کرد که از تمام وسایل ممکن برای مقابله با «خشونت» استفاده کرده و تدابیر شدیدی را برای مقابله با شدت گرفتن روند تحولات اتخاذ خواهد کرد.

وی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردن را مسئول این وضعیت دانست.

مسابقه اسرائیلی ها در اتخاذ مواضع افراطی علیه فلسطینی ها

از سوی دیگر مسئولان اسرائیلی در موضع گیری های هرچه افراطی تر در قبال فلسطینی ها با یکدیگر به رقابت برخاسته اند و در مورد محاصره کامل کرانه باختری از جمله روستاها و محله های مسکونی شرق قدس با یکدیگر به اتفاق نظر رسیده اند.

همچنین اویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» برقراری مجدد حکومت نظامی اسرائیل بر کرانه باختری و قدس را خواستار شد.

در این وضعیت نوعی ترس جنون آمیز در بین اسرائیلی ها ریشه دوانده است تا جایی که یک یهودی در شهرک «کریات آتا» به یک یهودی دیگر که تصور می کرد فلسطینی است، با چاقو حمله کرد.

قطع برنامه های عادی رادیو و تلویزیون اسرائیل

همزمان با این تحولات شبکه های تلویزیونی و رادیویی اسرائیل برنامه های عادی خود را قطع کرده و به پخش مستقیم از مناطق مختلف درگیری اقدام کرده است که نمونه آن پخش صحنه تاثر برانگیز شهادت احمد مناصره نوجوان 13 ساله فلسطینی در قدس اشغالی بود.

در این فیلم، مناصره در حالی نشان داده می شود که به ضرب گلوله زخمی شده و  با فریاد درخواست کمک می کند اما  پاسخی جز دشنام و ناسزا از شهرک نشینان دریافت نمی کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس