کد خبر 484549
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵

اخیراً اعلام شد که برخی خودروهای خارجی همچنان با استفاده از ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شوند. کارشناسان این موضوع را مصداق انحراف در تخصیص منابع و دادن یارانه به ثروتمندان جامعه از کیسه زحمتکشان و فقرا می‌دانند.

به گزارش مشرق، حدود دو هفته پیش بود که رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو از شنیده‌های خود در زمینه واردات برخی خودروهای خارجی با استفاده از ارز مبادله‌ای خبر داد.

میثم رضایی در این زمینه اظهار کرده بود: «به من گفته‌اند که - البته مستنداتش را ندیده‌ام - نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی محصولاتشان را با ارز مبادله‌ای وارد می‌کنند که اگر صحت داشته باشد قیمت خودروی وارد شده از سوی آنها حداقل 30 میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت ما خواهد بود.»

چند روز بیشتر از این اظهارات نگذشته بود که دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور این موضوع را تأیید کرد. آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: «هم‌اکنون برخی از خودروهای وارداتی و قطعات آنها با استفاده از ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود در حالیکه خودرو کالای حیاتی و جزو مایحتاج ضروری مردم نیست که با استفاده از ارز دولتی و یارانه‌ای وارد شود.»

این اظهارات و افشا شدن موضوع واردات خودروهای خارجی با ارز یارانه‌دار مبادله‌ای، اعتراض برخی کارشناسان را به دنبال داشت. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه اظهار کرد: «اینکه در این شرایط ارز یارانه‌ای کشور صرف واردات خودروهای خارجی شود، مصداق دادن یارانه به ثروتمندان جامعه از کیسه زحمتکشان و فقراست.»

امرالله امینی با بیان اینکه اختصاص ارز یارانه‌ای مبادله‌ای به واردات خودرو نوعی کج‌سلیقگی و برخلاف منافع کشور است، تصریح کرد: «امیدواریم مسئولان مرتبط به موضوع ورود کرده و از ادامه روند تخصیص ارز یارانه‌ای و ارزان به واردات خودرو جلوگیری کنند.»

اما گذشته از دلایل واردات خودروهای خارجی با ارز یارانه‌ای، مشخص نیست نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی که محصولاتشان را با استفاده از ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌کنند و به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایی وارد‌کنندگان خودرو، هزینه واردات خودرو با ارز یارانه‌ای از سوی این شرکت‌ها حداقل 30 میلیون تومان کمتر از سایر واردکنندگان است، چرا محصولات خود را به قیمتی بیشتر از سایر واردکنندگان در بازار عرضه می‌کنند؟

این وضعیت در حالی است که اخیرا در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی و نظارت بر عملکرد نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران، مطرح شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    این که یک چیز عادی است شما که ملاحظه می فرمائید دولت مردان چگونه تلاش می کنند تا ماشین های بی کیفیت را به مردم بفروشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس