کد خبر 483802
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مصاحبه با راشاتودی، خواستار لغو هرچه زودتر توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن شد و تأکید کرد: قندوز با طراحی آمریکا سقوط کرد.

به گزارش مشرق، درپی تصمیم اخیر «باراک اوباما» برای تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، «حامد کرزی» لغو هرچه زودتر توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن را خواستار شد.

کرزی که پیش تر گفته بود، مردم افغانستان حضور نظامی آمریکا را تنها در صورت نابودی تروریسم، خاتمه جنگ، برقراری صلح، تقویت وحدت ملی و احترام به حاکمیت ملی‌ خود خواهند پذیرفت، در مصاحبه با راشاتودی، تأکید کرد: قندوز به دست طالبان و نقشه آمریکا سقوط کرد.

وی گفت: افراط‌گرایی نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه افزایش یافته به همین دلیل است که من معتقدم استراتژی خاصی برای مقابله با تروریسم باید طراحی شود.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان همچنین گفت: نیروهای دولتی افغانستان با وجود این که به خوبی مبارزه و از کشورشان دفاع می‌کنند، هنوز به خوبی تجهیز نشده‌اند.

حامد کرزی با تأکید بر این که مقابله با تروریسم تنها برعهده افغانستان نیست، تاکید کرد: باید مراکز و پناهگاه تروریست‌ها را کشف کرد و دید که چه کسانی از آنها حمایت می‌کنند، در غیر این صورت تنها این مردم هستند که آسیب می‌بینند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در ادامه یادآور شد: اکنون زمان آن رسیده است که نگاهی به جنگ 14 ساله غرب علیه تروریسم بیاندازیم و ببینیم چه کسانی از افراط‌گرایان حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به این سؤال که برخی رسانه‌های آمریکای مدعی شده‌اند دولت افغانستان از نیروهای محلی برای مبارزه با طالبان استفاده کرده گفت: من چیزی در مورد این مسأله نشنیده‌ام و دولت افغانستان هم تاکنون چنین تصمیمی نگرفته است.

کرزی ادامه داد: مجهز کردن نیروهای جهادی راه حل مشکلات افغانستان نیست.

وی برای حل مشکلات افغانستان سه راه‌حل را پیشنهاد داد و گفت: اگر جنگ علیه تروریسم همچنان ادامه دارد و غرب می‌خواهد واقعا با تروریسم مبارزه کند، باید با قدرت‌های بزرگ چون روسیه، هند و چین مشورت کند.

کرزی راه حل دوم را اینگونه بیان کرد: غرب باید هدف و برنامه خود را بر روی پناهگاهای تروریست‌ها، مراکز و مدارسی که به افراط‌گرایان آموزش‌های انحرافی می‌دهند، متمرکز کند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان راه حل سوم را حمایت همه جانبه از افغانستان برشمرد و تأکید کرد: جامعه بین المللی، آمریکا و دیگر متحدان افغانستان باید از این کشور حمایت کرده و به آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان ادامه بدهند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس