کد خبر 482173
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران IRISL در گفت وگو با سایت لویدزلیست از کشتی سازی‌ها و بانک‌های چینی برای سفارش ساخت کشتی سخن گفت.

به گزارش مشرق به نقل از لویدز لیست، انتظار می‌رود ایران در سال 2016 میلادی به عرصه حمل و نقل جهانی باز گردد که این بازگشت با خرید کشتی های کانتینربر جمعا به ظرفیت 579هزار TEU ، فله بر به ظرفیت جمعا دو میلیون DWT و تانکر به ظرفیت جمعا 1.6 میلیون DWT همراه خواهد بود که این کشتیها تا سال 2020 در ناوگان IRISL جای می گیرند.

توسعه ناوگان و به روزرسانی IRISL (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) به علاوه ساخت کشتی های جدید با هزینه بالغ بر 120 میلیارد دلار از محل حساب های مسدود شده ایران در بانک های خارجی به دلیل تحریم تأمین می شود.

در گزارش لویدزلیست آمده است: شرکت کشتیرانی IRISL همچنین حضور در توافقنامه های بزرگ و اشتراک گذاری کشتی های خود را در سر می پروراند و در همین خصوص مذاکراتی با شرکت کشتیرانی هند و از سرگیری روابط و همکاری های حمل و نقلی طی یک توافقنامه مشارکتی ایران و هند انجام داده است. توافقنامه حمل و نقل دریایی ایران و هند پس از 38 سال فعالیت در سال 2013 و به دلیل تحریم ها از فعالیت باز ماند.

برنامه های دولت ایران پس از تحریم ها در بخش صنعت، به تدریج در شرکت IRISL و به واسطه مدیرعامل جدید این شرکت به محمد سعیدی در حال اجراست.

سعیدی در آگوست سال جاری جایگزین محمدحسین داجمر شد و مدیریت IRISL  را به عهده گرفت . داجمر پیش از این بواسطه تحریم ها در لیست تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران قرار گرفته بود.

براساس این گفتگو که از دفتر لویدزلیست در کپنهاگ انجام شد، سعیدی گفت: تمامی محدودیت ها علیه ایران از ژانویه 2016 برداشته خواهد شد و در همین خصوص ایران برنامه ویژه ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد.

تحریم ها علیه دولت ایران فعالیت دو شرکت بزرگ کشتیرانی ایرانی،NITC و IRISL را به شدت مختل کرد. به هرحال هم اکنون تحت توافقنامه هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5، این دو کشتیرانی قادر به حضور دوباره در بازارهای جهانی هستند.

این گزارش در ادامه افزود: پیش از این در رسانه ها شاهد انتشار اخباری از IRISL و هدف آن برای پیوستن به 10 کشتیرانی برتر دنیا بودیم و هم اکنون جزئیات این طرح توسط دکتر سعیدی مدیر عامل IRISL عنوان شد.

قراردادهای بزرگ ساخت کشتی

طبق برنامه های سعیدی، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفته های آتی با صرف هزینه هایی که بواسطه تجارت با چین، کره جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق می گرفت بسته خواهد شد.

اگر چه تجارت ایران با دیگر کشورها در زمان اعمال تحریم ها، کاهش چندانی نداشت اما پرداخت ها از سوی کشورهای طرف معامله با ایران بخصوص در زمینه نفت به واسطه تحریم ها و محدودیت های اعمال شده بر بانکها، با مشکل روبرو شد و بر این اساس پس از لغو تحریمها شاهد روانه شدن 120 میلیارد دلار پول به ایران هستیم.

انتظار می رود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی بخصوص در چین شود. دکتر سعیدی در این خصوص به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین و سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتی سازی های چینی اشاره کرد. وی همچنین از کشتی سازی های کره ای به منظور خرید کشتی های دست دوم سخن به میان آورد. به هرحال کشتی سازی های چینی گزینه اول برای IRISL محسوب می شوند.

سعیدی در خصوص تناژ کشتی ها اطلاعاتی ارائه نداد اما خبرها از دیگر منابع خبری حاکی از سفارش کشتی های پاناماکس و کانتینربرهای 14 و 18 هزار TEU به منظور رقابت با بازیگران اصلی عرصه حمل و نقل است.

در گفتگوی لویدزلیست با سعیدی، وی ورود کانتینربرهای با گنجایش 10 هزار TEU را از اهداف اصلی IRISL عنوان کرد اما به هرحال تصمیم نهایی در خصوص سفارش ساخت کشتی در هفته های آتی اتخاذ خواهد شد.

حمل و نقل کانتینری برای سعیدی مهمترین اولویت محسوب می شود و وی در حال سنجش شرایط و احتمالات برای پیوستن به توافقنامه های اشتراک گذاری کشتی و همکاریهای مشارکتی در عرصه بین المللی است.

سعیدی با اشاره به ناهمواری های موجود در بازگشت دوباره به تجارت جهانی حتی پس از لغو کامل تحریم ها معتقد است IRISL با به کارگیری ترکیب هوشمندانه از انواع کشتیها و تناژ جدید در ناوگان حمل و نقل و ایجاد همکاری تجاری با کشورهای مستقل همسو در آسیای میانه تغییر عمده ای در بازار جهانی بوجود می آورد.

براساس گفته های سعیدی برخلاف کانتینربرها، توسعه ناوگان حمل فله در IRISL دست کم در حال حاضر از اهمیت پایینی برخوردار است. به هرحال با توجه به برنامه های توسعه ناوگان IRISL و افزایش این ناوگان از 2.5 میلیون DWT به 4.5 میلیون DWT تا سال 2020، این شرکت اهداف بزرگی را در سر می پروراند.

وی در پاسخ به سوال لویدزلیست در خصوص کم تجربگی وی در عرصه مدیریت حمل و نقل دریایی، سابقه مدیریتی و اقتصادی خود در بزرگترین شرکت تامین اجتماعی در ایران و سرمایه گذاری خصوصی و حوزه بین المللی را یادآور شد که دید کاملی از بازارهای بین المللی در اختیار وی قرار داده است.

سعیدی همچنین مشاوران خود در تهران را به عنوان بهترین ها در عرصه حمل و نقل دریایی یاد کرد. 

اگر چه IRISL وNITC پیش از تحریم ها شرکت های خوش نامی محسوب می شدند، اما پاره ای از تغییرات در مدیریت که توسط دولت این کشوررخ داد فرضیه قابلیت رقابت این دو کشتیرانی ایرانی با همتایان خود در دنیا را زیرسؤال می برد.

دولت ایران در سال 2012 میلادی حمید بهبهانی را جایگزین محمد سوری، رئیس پیشین شرکت ملی نفتکش ایران کرد و این اتفاق دقیقاً در زمان آغاز فشارها بر مشتریان نفت ایران و به تبع آن کاهش فروش نفت در این کشور رخ داد.

*شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی (مانا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    بهتره که دولت با برنامه ریزی صهعت کشتی سازی را نیز ارتقا بدهد تا هم خودکفا بشیم در این عرصه و هم جوانان نخبه ما در داخل کشور فعالیت کنن و ایجاد اشتغال بشه برا شهر های بندریمون
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    مگه ما نمیتونیم کشتی بسازیم که چین واسمون. بسازه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس