منابع دیلپماتیک عربی با توجه به سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه و تحرکات سیاسی تل‎آویو و رایزنی برای مهار خیزش فلسطینیان، فاش کردند که ایالات متحده طرحی برای برگزاری نشست فلسطینی-اسرائیلی در اردن دارد تا با آن فلسطینیان را به توقف خیزش تشویق کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «رای‌الیوم» به نقل از منابع دیلپماتیک فاش کرد که اظهارات روز چهارشنبه محمود عباس به دلیل فشار زیاد آمریکا و برخی کشورهای عربی با هدف جلوگیری از موج انتفاضه سوم فلسطین عنوان شد.
 
این روزنامه کویتی در ادامه گزارش خود به نقل از منابع دیپلماتیک فاش کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا در صدد آن است که با برگزاری نشست میان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در امان پایتخت اردن به این هدف خود دست یابد.
 
این در شرایطی است که تلاش‎هایی برای سفر قریب الوقوع جان کری به منطقه که اردن در اولویت قرار دارد، صورت گرفته است تا در اولین فرصت از محمود عباس و بنیامین نتانیاهو برای سفر به امان دعوت کند و نشست بین طرفین با مشارکت اردن و آمریکا را برگزار کند تا از این طریق با تصمیماتی که دو جانبین تحت فشار آمریکا اتخاذ می کنند، جرقه‎های انتفاضه خفه شود و اسرائیل هم با این طرح جان کری موافقت می‎کند.
 
این روزنامه کویتی در ادامه گزارش خود نوشته که جان کری با اعمال فشار روی محمود عباس و نتانیاهو با حمایت دیگر کشورهای هم‎‏پیمان خود در منطقه از جمله اردن، مصر و عربستان، طرفین را مجبور به قبول طرحش درباره توقف خیزش مردمی می‎کند.
 
روزنامه «رای‎الیوم» نوشته که بر اساس این طرح، ابتدا اسرائیل به توقف حمله به مسجدالاقصی و عدم اجرای سناریوی تقسیم زمانی و مکانی این مکان مقدس و توقف شهرک‎سازی‎ها اقدام می‎کند و در مقابل فلسطین نیز خیزش مردمی را که شکل انتفاضه خود گرفته است، متوقف کند.
 
 منابع دیپلماتیک همچنین تاکید کردند که محمود عباس هنوز درباره درخواست کری برای برگزاری نشست در اردن در سایه فشارهای مسئولان عربی و بین‎المللی پاسخی نداده است، اما روز چهارشنبه گذشته تحت این فشارها موافقت مشروط خود را با مذاکره اعلام و تاکید کرد که تازمانی که اسرائیل به توافق صلح پایبند نباشد، این توافق اجرایی نمی شود.
 
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: تا زمانی که اسرائیل به اشغالگری خود پایان ندهد و با دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف موافقت نکند، صلح و امنیت محقق نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا. به دکتر ظریف بگید دیگه با این مقامات دولت جنایتکار و منافق آمریکا دیدار و مذاکره نکنه. و دست هم نده و لبخند هم به روی اونا نزنه. حتما به دکتر ظریف بگید تا مواظب باشه فریب این سیاستمداران منافق و موذی و جنایتکار آمریکا رو نخوره.
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا. جان کری شاگرد ابلیس. مرگ بر جان کری. مرگ بر صهیونیستها. مرگ بر رژیم اسرائیلی. به دولت بگید دیگه با آمریکا دیدار و مذاکره نکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس