کد خبر 48142
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲

تفاهمنامه ساخت سريال سردار سرلشگر شهيد مهدي باکري با حضور مقامات آذربايجان غربي و مسئولان سيما امضا شده که براي اجراي آن 50 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافت.<BR>

به گزارش مشرق به نقل از مهر، شوراي اداري آذربايجان غربي بعد از ظهر سه شنبه همزمان با سالروز آزاد سازي خرمشهر، روز ملي مقاومت و ايثار، ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) امروز در حالي با حضور استاندار، نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي و اعضاي شوراي اداري برگزار شد که امضاي تفاهمنامه ساخت سريال سردار سرلشگر "شهيد مهدي باکري" توسط معاونت سياسي اجتماعي استانداري به نمايندگي از آذربايجان غربي و مسئولان سيما فيلم به نمايندگي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از اتفاقات شاخص اين نشست بود.

سريال شهيد باکري در راستاي نکوداشت مقام و منزلت شهداي بزرگ و افتخار آفرين آذربايجان غربي و شهيد باکري به عنوان يکي از فرماندهان دلير و تاثير گذار دفاع مقدس با هدف شناساندن شخصيت والاي اين شهيد بزرگوار و 12 هزار شهيد سرافراز استان توسط سيما فيلم ساخته مي شود.

مجموعه تلويزيوني شهيد باکري با بودجه اوليه 50 ميليارد ريال توسط بهترين گروه هاي توليدي سيما ساخته خواهد شد و قابليت ترجمه به زبان هاي زنده دنيا و همچنين عرضه در مجامع بين المللي را دارا خواهد بود.

جمع آوري اطلاعات و مجموعه خاطرات، زندگينامه اين شهيد بزرگوار از ايام جواني، دانشجويي، تصدي گري شهرداري و اعزام به جبهه و سال هاي مقاومت و ايثار در هشت سال جنگ تحميلي به صورت کامل سناريوي قوي اي را براي اين مجموعه تلويزيوني رقم خواهد زد.

استاندار آذربايجان غربي در اين جلسه امضاي تفاهم نامه و آغاز به ساخت سريال شهيد باکري را نشان دهنده توجه ويژه دولت به حوزه دين و ايثارگري دانست و اظهار داشت: دولت در راستاي کمک به ساخت و توسعه مساجد، مصلاها و مراکز فرهنگي گام هاي ارزنده اي را در نقاط مختلف کشور و به خصوص آذربايجان غربي برداشته که در تاريخ نظام جمهوري اسلامي ايران بي نظير است.

وحيد جلال زده با بيان اينکه ساخت سريال شهيد باکري يکي از مصوبات فرهنگي دور سوم سفر هيئت دولت به آذربايجان غربي محسوب مي شود، ادامه داد: در کارگروه فرهنگ و هنر دولت در آذربايجان غربي در راستاي بزرگداشت ياد و خاطره سردار شهيد باکري سه پيشنهاد به هيئت دولت ارائه شد که يکي از آنها ساخت مجموعه تلويزيوني زندگي اين شهيد بزرگوار بود که امروز شاهد امضاي تفاهم نامه آن با مرکز سيما فيلم به نمايندگي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران هستيم.

وي احداث يادمان شهداي آذربايجان غربي با محوريت شهيد باکري و ثبت سالروز شهادت اين شهيد بزرگوار بعنوان روز شهردار در تقويم رسمي کشور را از ديگر پيشنهادات ارائه شده به هيئت دولت در اين راستا عنوان کرد و بيان داشت: امروز مسايل مهم استان به دور از هر گونه حاشيه انجام مي شود و بايد قدردان اين موضوع باشيم.

شهيد مهدي باکري در سال 1333 شمسي در مياندوآب به دنيا آمد، با ورود به دانشگاه مرحله‌ي جديدي از زندگي علمي و سياسي او آغاز و در همان سالها به طور جدي پا در عرصه‌ي مبارزات سياسي و انقلابي گذاشت. مطالعه‌ي کتاب ولايت فقيه امام خميني نقش مهمي در شکل‌گيري شخصيت او بر جا گذاشت.

او در دانشگاه درس خوان و ياور دانشجويان و بيرون از دانشگاه يک دانشجوي پر شور و حال و واقف به اوضاع و احوال زمان بود. او و دوستانش نقش مهمي در بر پايي تظاهرات شهر تبريز در پانزدهم خرداد 1354 و 1355 داشتند. همان زمان وي توسط ساواک شناسايي شد و بارها براي بازجويي به اداره‌ي امنيت برده شد اما چون مدرکي عليه او نداشتند تحت نظر آزاد شد.

بعد از گرفتن مدرک مهندسي براي ادامه مبارزه از محيط دانشگاه خارج شد، در سال 1356 به عنوان افسر وظيفه به خدمت سربازي رفت و به تهران مامور شد، در بحبوحه‌ي انقلاب شهيد باکري به فرمان امام خميني از پادگان گريخت و به اروميه بازگشت، در اين دوران مخفيانه زندگي مي‌کرد و نيروهاي جوان را سازماندهي و تربيت کرد.

با پيروزي انقلاب اين شهيد بزرگوار نقشي فعال در سازماندهي سپاه پاسداران داشت،مدتي هم دادستان دادگاه انقلاب اروميه شد، او در سال 1359 ازدواج کرد و روز بعد از عقد به سوي جبهه شتافت، در منطقه ي غرب سمت فرماندهي سپاه را به عهده گرفت، همان روزها بود که علي صياد شيرازي به کردستان آمد و با مهدي آشنا شد.

مهدي پس از شرکت در عمليات‌هاي مختلف و پاکسازي ضد انقلاب، به منطقه‌ي جنوب کشور رفت و معاونت تيپ نجف اشرف را به عهده گرفت، در عمليات فتح‌المبين، در منطقه‌ي رقابيه از ناحيه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و پس از آزاد سازي خرمشهر دوباره مجروح شد، با تشکيل تيپ عاشورا فرماندهي اين تيپ را به عهده گرفت.

در عمليات حماسي خيبر که در جزيره ي مجنون بر پا شد برادرش به شهادت رسيد. در روزهاي آخر اسفندماه 1363 عمليات بدر آغاز شد. مهدي و نيروهايش ضربات مهلکي بر ارتش عراق مي‌زنند. در روزهاي 25 اسفند ماه مهدي و همرزمانش در مقابل عراقيها مقاومت کردند.

هر چند فرماندهان ارشد سپاه سعي کردند مهدي را به عقب بازگردانند توجهي نکرد و سرانجام با اصابت گلوله‌اي به سرش به سختي مجروح مي‌شود و هنگام بازگشت به عقب موشکي به قايق آنها اصابت مي‌کند و پيکر آنها در اروند تدفين مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس