کد خبر 481214
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵

روزنامه های فرانسه، سفر هیات بلند پایه این کشور به رهبری نخست وزیرشان به عربستان برای تحکیم روابط تجاری را به دلیل نادیده گرفتن حقوق بشر در آن کشور به شدت مورد انتقاد قرار دادند و تاکید کردند که حقوق بشر قربانی قراردادهای تجاری شد.

به گزارش مشرق، روزنامه لوموند با تاکید بر بی توجهی «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه به قوانین حقوق بشر، گفت که وی در همایش اقتصادی در ریاض، حتی کلمه ای از حقوق بشر به میان نیاورده است.

این روزنامه، بی توجهی عربستان سعودی به قوانین حقوق بشر را نگران کننده خواند و یادآورشد که در طول سه دهه اخیر بیش از دو هزار تن در عربستان اعدام شده اند که از این تعداد 134 تن در سال جاری میلادی بوده است.

براساس این گزارش، «علی محمد النمر» جوان 21 ساله (برادرزاده شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه برجسته عربستانی) همچنان در معرض تهدید اعدام قرار دارد.

لوموند در این رابطه نوشت: پرونده این جوان شیعه اذهان عمومی را در سرتاسر جهان متاثر کرده است.

این روزنامه در ادامه با یادآوری وضعیت زنان در عربستان و همچنین بمباران اخیر آل سعود در یمن که باعث قتل عام گسترده غیرنظامیان شد، نوشت: از نظر هیات فرانسوی اعزامی به ریاض، ظاهرا ابهام در سخنان و نادیده گرفتن این موارد ضد بشری، بهترین تضمین برای موفقیت در شرایط مشابه(رعایت نکردن حقوق بشر از سوی فرانسه) بوده است.

لوموند سپس در مورد مذاکرات حقوق بشر بین پاریس و ریاض، به نقل از مقام های کاخ نخست وزیری فرانسه نوشت: « ما درباره حقوق بشر صحبت خواهیم کرد …اما در این باره مصاحبه مطبوعاتی انجام نخواهیم داد.»

این روزنامه سپس با بالحنی منتقدانه گفت که ظاهرا تداوم اعدام ها در عربستان سعودی دلایل کافی برای لغو قراردادهای تجاری با ریاض را فراهم نکرده است و با این حساب، راه حل دیگری جز قربانی کردن قوانین حقوق بشر در برابر قراردادهای تجاری باقی نمانده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه به نقل از نخست وزیر این کشور اعلام کرد که در سفر تجاری به ریاض قراردادهایی به ارزش 10 میلیارد یورو امضا شده است.

براساس این گزارش، مبلغ یاد شده ارزش مالی توافق ها، قراردادها و تفاهم نامه هایی را که بیشتر آنها به حوزه های انرژی، درمان، کشاورزی، مواد غذایی، تسلیحات، ماهواره و زیرساخت تعلق دارد، شامل می شود.

 پیشتر گزارش ها با اشاره به این که «ژان ایو لو دریان» وزیر دفاع فرانسه، والس را در این سفر همراهی می کند از احتمال امضای قراردادهایی برای خرید هواپیمای ایرباس، بالگرد و ناوهای بالگردبر توسط ریاض خبر داده بودند.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نیز پیشتر نوشته بود: پادشاه عربستان ماه ژوئن در سفر خود به پاریس از عقد قراردادهایی به ارزش 12 میلیارد دلار میان دو کشور فرانسه و عربستان خبر داده بود.
فیگارو همچنین با یادآوری وعده کمک 50 میلیارد دلاری سعودی ها به فرانسه، اهمیت این مبلغ در تقویت و توسعه اقتصادی فرانسه را خاطرنشان کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    مثل همیشه سیاست سعودیها همان خریدن وباج دادن به طرفهای مقابل خودشان است تا دهان همه رابا پول پر و همه را خفه کنند=سیاست دسته چکی. ضمنا مشرق در زدن تیتر هات بیشتر دقت کن درواقع بایدمثلا مینوشتی : انتقاد رسانه های فرانسوی( یا لوموند) از سفر هیات بلندپایه فرانسوی به ریاض. لوموند همانطور که خودت هم میدانی نشریه است نه مقام فرانسوی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس