کد خبر 480375
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷

در شرایطی که غرب از توسعه روابط نظامی چین و هند نگران است، دو کشور از امروز و با هدف اعتمادسازی برای تضمین صلح و ثبات در خطوط مرزی میان خود، تمرینات نظامی مشترکی را آغاز کردند.

به گزارش مشرق، این تمرینات که ویژه پایگاه های نظامی مرزی دو کشور محسوب می شود، از امروز - دوشنبه - با عنوان «دست در دست در سال 2015» در شهر «کونمینگ» مرکز استان «یون نن» واقع در جنوب غرب چین شروع شده است.

هدف از انجام این تمرین مشترک نظامی، که پنجمین رزمایش میان آنان از سال 91 محسوب می شود، مرور و تمرین مبارزه با تروریسم و کنترل تنش های مرزی میان دو کشور اعلام شده است؛ موضوعی که پیشتر باعث اختلافات جدی میان چین و هند شد.

همچنین قرار است در این مانور نظامی 12 روزه، فرماندهان و افسران دو کشور در جمع آوری اطلاعات با هم همکاری نزدیکی داشته و در پایان مقامات و ناظران ارشد نظامی دو طرف نتیجه تلاشهای خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

برگزاری این رزمایش در شرایطی صورت می گیرد که غربی ها همیشه از نزدیک شدن این دو کشور پرجمعیت قاره آسیا که هر دو از قدرتهای هسته ای بوده و روی هم بیش از 2.5 میلیارد نفر جمعیت جهان را در اختیار خود دارند، ابراز نگرانی کرده اند.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین امروز با اشاره به رزمایش یاد شده، می نویسد: غرب همواره سعی در تهییج افکار عمومی در باره مناسبات نظامی چین و هند داشته و کوشیده است تا مساله منازعات مرزی دیرینه دو کشور را بزرگتر از آنچه هست، نشان دهد.

اگرچه هند و چین درگیر برخی منازعات مرزی هستند و این منازعات حتی یک بار در سال 1962 میلادی آنها را در مقابل یکدیگر قرار داد و سبب شد تا روابط میان دو کشور تیره شود اما سفر سه روزه «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به پکن که اواخر اردیبهشت ماه سالجاری صورت گرفت،فرصت مناسبی را فراهم آورد تا دو طرف اعلام کنند، قصد کنار گذاشتن اختلافات را دارند.

از موارد مورد اختلاف دو کشور می توان به ادعای مالکیت آنان بر نقاط مختلف سرزمین های یکدیگر اشاره کرد. از جمله منطقه «زنگنان» تحت اداره هند که در چین «تبت جنوبی» نامیده می شود و هند آن را بخشی از قلمرو استان «آروناچال پرادش» می داند، اشاره کرد.

ایالت «آروناچال پرادش» که شامل سه بخش در منطقه خودمختار تبت است، تحت کنترل نیروهای هندی قرار دارد. دولت چین بارها بر حاکمیت پکن بر این مناطق تاکید کرده است.

رسانه های غربی گزارش کرده اند که تعجب آور است دو کشوری که دارای چنین اختلافاتی هستند، حاضر شده اند دست به برگزاری چنین رزمایش مشترکی بزنند.

روزنامه «مردم» چین تاکید کرد: به رغم جوسازی های صورت گرفته از سوی رسانه های غربی، افزایش اعتماد متقابل و توسعه روابط نظامی دوجانبه و همچنین جلوگیری از تشدید تنش ها از اهداف این همکاری نظامی میان چین و هند است.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سفر امسال خود به چین در پاسخ به سوالی مربوط به اختلافات مرزی دو کشور گفت که در مرزهای هند و چین صلح کامل برقرار است و هیچ گلوله ای شلیک نشده است و دو کشور به آن حد از بلوغ رسیده اند که در جهت توسعه روابط از جمله در بخش های تجاری و اقتصادی حرکت کنند.

غرب می گوید که حضور زیردریایی های معمولی و هسته ای چین در آبهای اقیانوس هند باعث نگرانی دهلی نو شده است اما نخست وزیر هند در آن مصاحبه گفت که جنگی میان دو کشور وجود ندارد و ملت های هند و چین دوستان قدیمی هستند.

چین و هند از مدتی پیش در خصوص همکاری برای مقابله با دزدان دریایی، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از قاچاق فرامرزی نیز با یکدیگر به توافق رسیده اند.

از سوی دیگر پرجمعیت ترین کشورهای جهان علاوه بر عضویت در گروه «بریکس» و سازمان همکاری شانگهای، در اجرای طرح چین برای احیای جاده ابریشم نیز همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس