رييس اداره سياسي سپاه گفت: در دفاع مقدس و عمليات بيت المقدس نقش پيشتازي جوانان را شاهد بوديم، جوانان در خرمشهر نقش برجسته‌اي را در مقطع دفاع و آزادسازي داشتند.

به گزارش مشرق به نقل از برنا، سردار جواني رييس اداره سياسي سپاه با اشاره به سالروز آزاد سازي خرمشهر گفت: آزادسازي خرمشهر در سال 61 نقطه عطفي در تاريخ دفاع مقدس بود.

وي ادامه داد: اگر تاريخ دفاع مقدس را قبل و بعد از فتح خرمشهر مورد بررسي قرار دهيم متوجه مي‌شويم که فتح خرمشهر توسط رزمندگان شوک بزرگي را به ارتش عراق وارد کرد و تعادل آنها را به هم زد.

سردار جواني با اشاره به استراتژي ارتش عراق مبني بر عمليات برق آسا و سرنگوني نظام جمهوري اسلامي افزود: دشمن احساس مي‌کرد با اين طرح مي‌تواند جمهوري اسلامي را شکست دهد و طي مدت چند هفته به اهداف خود برسد.

وي با بيان اينکه دشمن با توجه به موانعي که در خرمشهر ايجاد کرده بود باور نمي‌کرد جمهوري اسلامي به لحاظ نظامي‌توان باز پس گيري خرمشهر را داشته باشد، افزود: آنها فکر مي‌کردند اگر قرار باشد خرمشهر به ايران واگذار شود، از طريق سازش و مذاکره امکان‌پذير است که اين مساله نيز مستلزم دادن امتيازات گسترده از سوي ايران خواهد بود.

وي ادامه داد: اما اتفاقي که افتاد اين بود که رزمندگان در طي سلسله عمليات‌هاي پيروزمندانه خود و در عمليات بيت‌المقدس خرمشهر را آزاد کردند.

رييس اداره سياسي سپاه آزادسازي خرمشهر را موضعي فرا عادي دانست و تصريح کرد: هيچ کس باور نمي‌کرد که اين دژ تسخيرناپذير با موانع چندگانه، نيروهاي گوناگون و توانمندي همه جانبه‌اي که امريکا و کشورهاي اروپايي در اختيار عراق گذاشته بودند سقوط کند.

سردار جواني چرايي آزادسازي خرمشهر را نهفته در جمله معروف حضرت امام(ره) معرفي و اضافه کرد: امام(ره) فرمودند؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ و در عمليات بيت المقدس عنايات و امدادهاي الهي را به خوبي مشاهده کرديم.

وي تصريح کرد: خداوند وعده داده است که اگر مومنين دست به مقاومت بزنند و از خداوند کمک بخواهند او نيز آنها را کمک مي‌کند.

رييس اداره سياسي سپاه با تأکيد بر اينکه آزاد سازي خرمشهر روند جنگ را تغيير داد افزود: اين فتح محاسبه‌هاي دشمن را برهم زد.

جوانان پيشتاز عمليات بيت المقدس

وي درباره نقش جوانان در طول دفاع مقدس و به ويژه عمليات بيت المقدس گفت: در طول انقلاب همواره جوانان داراي نقشي ممتاز بودند و در 32 سال گذشته نقش پيشتازي آنها مشهود بوده است.

سردار جواني با بيان اينکه هيچ دوره‌اي در انقلاب وجود ندارد که جوانان در آن ايفاي نقش نکرده باشند، تصريح کرد: در دفاع مقدس نيز نقش پيشتازي جوانان در عمليات بيت المقدس را شاهد بوديم.

رييس اداره سياسي سپاه با يادآوري دوره دفاع از خرمشهر و نقش جوانان در دفاع 35 روز از اين شهر تأکيد کرد: جوانان در خرمشهر نقش برجسته‌اي را در مقطع دفاع و آزادسازي داشتند.

مقاومت جوانان در خرمشهر معادلات دشمن را برهم زد

وي مقاومت جوانان در خرمشهر را برهم زننده معادلات دشمن در ابتداي تهاجم سراسري به کشورمان دانست و ادامه داد: جوانان در اين مقاومت جلو پيشروي سريع ارتش عراق را براي تصرف خاک ايران اسلامي گرفتند.

سردار جواني با بيان اينکه اگر امروز به گلزار شهدا برويم بيشترين تعداد شهداي عمليات بيت المقدس را جوانان تشکيل مي‌دهند، خاطرنشان کرد: کساني که براي آزاد سازي خرمشهر به شهادت رسيدند، عمدتاً کم سن بودند و اين نشان دهنده حجم حضور جوانان در عمليات بيت المقدس است.

رييس اداره سياسي سپاه اضافه کرد: امروزه نيز حضور جوانان را در صحنه هاي دفاع از انقلاب مشاهده مي‌کنيم و در آينده نيز شاهد اين حضور خواهيم بود.

وي درباره نقش اين عمليات در بالا بردن روحيه رزمندگان نيز گفت: هرگاه عراق در جنگ به دستاوردهايي مي‌رسيد نگراني‌هايي براي مردم و رزمندگان ايجاد مي‌شد و در نقطه مقابل آن، هرگاه رزمندگان اسلام موفق به کسب پيروزي مي‌شدند اعتماد به نفس در آنها ايجاد مي‌‎شد.

سردار جواني با بيان اينکه رزمندگان اسلام بعد از عمليات بيت المقدس در اوج اعتماد به نفس قرار گرفتند تصريح کرد: در شرايطي که دشمن تصور مي‌کرد ايرانيان هرگز در آزادي خرمشهر موفق نخواهند بود و صدام نيز گفته بود؛ اگر ايران خرمشهر را پس بگيرد من کليد بصره را به آنها مي‌دهم؛ اين چنين عمليات بزرگي انجام شد و احساس افتخار و خودباوري در رزمندگان به عنوان جندالله واقعي پديد آمد.

رييس اداره سياسي سپاه تصريح کرد: اين روحيه خودباوري باعث شد که موفقيت‌هاي بعدي نيز در طول دفاع مقدس رقم بخورد.

معرفي جوانان ديروز دفاع مقدس، مقدمه حرکت معجزه آساي جوانان امروز

وي در پاسخ به اين سوال که بازخواني حوادث دوران دفاع مقدس و به ويژه عمليات بيت المقدس چه تأثيري در روحيه جوانان امروز ايران اسلامي خواهد داشت افزود: گذشته يک ملت مي‌تواند افتخاري براي آن ملت باشد و با پشتوانه اين افتخار حرکت‌هاي رو به جلو را تنظيم و شتاب دهد و روز به روز به آرمان‌هاي خود نزديک شود.

سردار جواني ادامه داد: ملت ايران با انقلاب اسلامي آرمان‌هايي را براي خود تعريف کرد و انشاء الله بر بام بلند جهان خواهد نشست و در حوزه‌هاي گوناگون به عنوان جامعه ديني و انقلابي و کشور شيعي حرف اول را خواهد زد.

رييس اداره سياسي سپاه تصريح کرد: براي پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، فناوري و تکنولوي بايد به داشته‌هاي خود توجه کنيم و داشته هاي هر ملتي گذشته آن ملت است.

وي نقطه نوراني گذشته مردم ايران پس از انقلاب اسلامي را دفاع مقدس معرفي کرد و افزود: اگر دوران دفاع مقدس را بازشناسي کنيم و مورد مطالعه قرار دهيم، قطعاً يافته‌هاي اين بازشناسي در همه حوزه‌ها به جوانان ما کمک خواهد کرد.

سردار جواني با بيان اينکه جوانان هر مملکت سرمايه‌هاي آن کشور هستند تصريح کرد: در ميان منابع هر کشوري منابع انساني حرف اول را مي‌زند و ما نيز کشوري با ترکيب جمعيتي جوان هستيم.

رييس اداره سياسي سپاه تأکيد کرد: مي‌توانيم از جوانان و منابع انساني در حوزه‌هاي گوناگون ژئوپوليتيک و غيره استفاده کنيم و نسل جوان ما در حوزه منابع انساني، نياز به شتاب دارند.

سردار جواني دوره دفاع، طراحي عمليات‌ها و پيروزي‌هاي رزمندگان در دفاع مقدس را، افزاينده روحيه خودباوري و اميد جوانان خواند وتصريح کرد: اگر جوان امروز ايران اين موضوع را بدانند که جوانان ديروز ايران در عرصه‌هاي آموزش، طرح ريزي، سازماندهي و غيره به گونه‌اي عمل کردند که برجسته ترين کارشناسان انگشت به دهان شدند، متوجه مي‌شود که جوان ايراني مي‌تواند مانند اين حرکات معجزه آسا را در حوزه‌هاي علمي، فني و اقتصادي داشته باشد.

دفاع مقدس بهترين پشتوانه براي جوانان

وي با اشاره به سال جهاد اقتصادي، لزوم حرکتي جهادگونه در راستاي تحقق اين شعار را يادآور شد و خاطرنشان کرد: همانطور که در دفاع مقدس حرکتي جهادي را شاهد بوديم، امروز نيز بايد با همان روحيه و اعتماد به نفس در حوزه اقتصادي نيز يک جهاد را داشته باشيم.

رييس اداره سياسي سپاه درباره لازمه‌هاي جهاد اقتصادي نيز گفت: لازمه اين جهاد داشتن برنامه ريزي، طراحي و سياست گذاري و کار و تلاش است و هر کسي در هر حوزه‌اي بايد کاري را انجام دهد که اين شعار محقق شود.

سردار جواني دفاع مقدس را پشتوانه خوبي براي حرکت رو به جلو جوانان کشور معرفي و تأکيد کرد: لازمه اين مساله عمل به فرمايش رهبر فرزانه انقلاب است که فرمودند؛ دوره دفاع مقدس را به عنوان يک گنج مورد توجه قرار داده و از آن بهره برداري کنيد، است.

وي بهره برداري از اين گنجينه را يادآور شد و افزود: اين کار نيازمند بازشناسي موشکافانه و ريز در دفاع مقدس و پاسخ به اين سوالات که خرمشهر چگونه آزاد شد و رزمندگان بيت المقدس چه روحيه اي را داشته‌اند، است. اگر اين موارد را بازشناسي کنيم قابل الگوبرداري است و مي‌تواند کمک شاياني به حرکت رو به جلو انقلاب داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس