در گفتگو با اهالی بازار، انچه بیش از هر چیز دیگر، آنها را رنج می دهد، نبود متولی برخورد با این متکدیان است. عده ای نیروی انتظامی را مسئول می دانند و برخی دیگر شهرداری و بهزیستی و دولت را. هر چه هست، همه شان معتقدند که درآمد این متکدیان خارجی از برخی کسبه بازار هم بیشتر است.

 به گزارش مشرق، حالا چند سالی می شود که این شهر پر از گدایانی است که یا بر اساس احتیاج یا به فرمان کسی در خیابان ها به دنبال روزی هستند و نه این تابلو های تبلیغاتی هشدار دهنده که شهر را پوشانده می تواند آنها را سامان دهد و نه پول های مردمانی که به قصد خیر خواهی به آنها کمک می کنند و متاسفانه، هر روز نیز به آمار این افراد افزوده می شود .

رونق توریست های حاضر در پایتخت از یکسو و تب سنجی دقیق متکدیان موجود در شهر تهران، حالا موجب شده تا بازار تهران، قلب تپنده تکدی گری کشور باشد. آنها منطقه استحفاظی خود را مشخص کرده اند و منتظر کوچک بهانه ای برای جار و جنجال و سر و صدا.

زن نوزاد خواب آلود را از دامنش بیرون می کشد و دوباره پرت می کند در آغوشش. فریاد می زند از جایی که مختص اوست بیرون برود. دوباره چنگ می زد که کودک را بگیرد. زن دوم بی توجه به فریادها و کودکی که در دامنش بالا و پایین می شود چسبیده است کف خیابان. لگدهای بی امان زن دوم به زن و کودک بیش از ان که دل او را به درد آورد دل رهگذران را می لرزاند و به هوا خواهی کودک وارد دعوا دو زن گدا می شوند؛ آری اینها صحنه ای کوچک از بازار تهران است.

گشت و گذار ما در این محله، نکات جالب دیگری را هم افشا می کند: رونق متکدیان پاکستانی و هندی!

یکی از کسبه بخش طلا و جواهر بازار تهران با تایید افزایش این متکدیان خارجی می گوید: این افراد از پاکستان و برخی کشورهای دیگر به اینجا می آیند و متاسفانه محیط بازار رو خراب کرده اند. گردشگران خارجی هم که به اینجا می آیند، میپرسند که آیا اینها ایرانی هستند؟ ما هم میگوییم باور کنید اینها پاکستانی و هندی هستند.

یکی دیگر از کسبه به نام "رضا" در تایید سخنان همسایه خود می گوید: نمیدانیم چطور این متکدیان، اینجا را پیدا کرده اند و از مرز مستقیم به بازار تهران می آیند. به خاطر رفتار و وضع ظاهری شان، نام ایرانی ها را هم خراب کرده اند و در محیطی که خارجی‌ها و توریست های فراوانی می ایند، منظره بدی را ایجاد کرده اند که متاسفانه کسی هم مزاحم آنها نمی شود!

متولی برخورد کیست؟

در گفتگو با اهالی بازار، انچه بیش از هر چیز دیگر، آنها را رنج می دهد، نبود متولی برخورد با این متکدیان است. عده ای نیروی انتظامی را مسئول می دانند و برخی دیگر شهرداری و بهزیستی و دولت را. هر چه هست، همه شان معتقدند که درآمد این متکدیان خارجی از برخی کسبه بازار هم بیشتر است.

فرد دیگری هم با اشاره به اینکه این افراد به صورت باندی فعالیت می کنند، اضافه می کند که بارها دیده ام با مشاهده اولین مامور شهرداری یا ناجا، این افراد سریعا و با هماهنگی یکدیگر، میان جمعیت غیب می شوند و تا زمانی که مطمئن نشوند اوضاع امن است، آفتابی نمی شوند و اجازه ورود افراد غریبه را هم به این محل نمی دهند.

اما دلیل کمک به این افراد چیست؟ مرد جوانی که از کنار ما می گذرد، در تشریح دلایل این موضوع می گوید: یکی از دلایل مهم،  رأفتی  است که بین ما ایرانی ها موجود است. ما احساساتی هستیم و به خاطر اعتقاداتی که داریم و احساس می‌ کنیم با این کمک، علاوه بر یاری دادن به یک ضعیف، اقدام درست اجتماعی انجام داده ایم البته مسائل اقتصادی و مشاهده مشکلات در برخی اقشار جامعه هم در کمک مردم موثر است.

طلایی: صرفه جویی در هزینه فراوان جمع آوری متکدیان با اصلاح فرهنگ عمومی

نایب رییس شورای شهر تهران که پیش از این مسئولیت فرماندهی پلیس پایتخت را بر عهده داشته، از جمله مسئولانی است که اطلاعات و تحلیل خوبی از وضعیت متکدیان در تهران دارد.

سردار طلایی در پاسخ به سوال ما در خصوص آمار گدایان کلانشهر تهران می گوید: این آمار تا حدی تابع شرایط جوی شهر تهران است و در مواقعی که آب و هوای شهر خوب باشد ما شاهد حضور فعال تر متکدیان هستیم اما در فصل زمستان مهاجرت متکدیان به شهرهای گرم کشورمان صورت می گیرد.

وی با اشاره به تجربیان و اطلاعات خود در این زمینه اضافه می کند: بنده به عنوان کسی که در همین جامعه زندگی می‌ کنم اعتقادم این است که این مشکل حل شدنی نیست مگر آن روزی که ما فرهنگ جامعمه را اصلاح کنیم و مردم ما بدانند که بر حسب قوانین، افراد نیازمند میتوانند با مراجعه با دستگاه‌های مسئول نیاز خودشان را از آن طریق تأمین کنند.

به گفته نایب رییس شورای شهر تهران، بعضا مشاهده شده خانم و آقایی جوان با یک بچه در بغل، گوشه خیابان نشسته و به خاطر اینکه هر کسی این صحنه را ببیند، ناراحت می‌شود، شروع به گدایی می کنند. آنها مدعی هستند از شهرستان آمده و بچه مریضی دارند و باید صبر کنند تا وقت معاینه و بستری شدن فرا برسد اما همین افراد میتوانند با مراجعه به گرمخانه های شهر تهران، اسکان پیدا کرده و استراحت کنند تا زمان مراجعه به پزشک برسد.

سردار طلایی در ادامه این گفتگو، یک درخواست از مردم تهران مطرح کرد و افزود: مردم آگاه باشند که اکثر این افراد متکدی، کاسبان حرفه ای و بی نیاز هستند و از نظر من راه حل این مشکل، تغییر فرهنگ شهروندان ما است.

وی اضافه کرد: از مردم عزیز و مهربان می خوام به این افراد کمک نکنند و اگر هم میخواهند کمک کنند، از روش های درست وارد عمل بشوند. مردم باید بدانند چقدر هزینه صرف نیرو و خودرو و محل اسکان می شود تا این متکدیان توسط دستگاههای مربوطه از سطح شهر جمع آوری شوند اما اگر مردم کمک نکنند، هم متکدیان کمتر می شوند و هم این پولی که صرف جمع آوری آنها می شود، بیخود خرج نخواهد شد و می تواند مشکل بخش دیگری از شهر را حل کند.

منبع: خط خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    عاقبت عدم ساماندهی اتباع بیگانه از سوی وزارت کشور همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس