خشایار الوند توصیه کرد: برای جذاب تر شدن قسمت ها و یا دوره های بعدی استند آپ کمدی در خندوانه می توان در کنار هر بازیگر یک طنز نویس قرار داد زیرا اتفاقات این دوره نشان داد اگر نویسنده ها نباشند، بازیگران در حد خاطره تعریف کردن باقی می مانند. البته کسی هم از یک بازیگر توقع کارگردانی و یا نویسندگی ندارد و برای دوره های بعد باید از طنز نویسان در کنار بازیگران استفاده شود.

پیشنهادات خشایار الوند برای دوره بعدی مسابقه استندآپ کمدی خندوانه
به گزارش مشرق، در سینما ژانرهای مختلفی برای فیلمسازی وجود دارد و از آنجا که ساختن کار های طنز و کمدی همچون حرکت کردن بر روی لبه تیغ است بیشتر فیلمسازان به دنبال ساختن آثار در ژانر اجتماعی می روند.

این امر در تلویزیون نیز صادق است. همه اهالی هنر می دانند که موفق بودن در هر ژانر به خصوص کمدی تبحر خاصی می خواهد. بسیاری از برنامه سازان و فیلم سازان با وجود داشتن تحصیلات و به کار گیری خلاقیت ،کارهایی ارائه داده اند که به دل مخاطب نچسبیده است زیرا کارهای طنز شیوه و هنرمندی خاصی می طلبد وهر کسی نمی تواند از عهده آن بر آید.

یکی از برنامه های طنزکه تا  امروز عملکرد خوبی داشته برنامه خندوانه است و یکی از ابتکارهایی که به حفظ جذابیت و جلوگیری از یکنواخت شدن این برنامه کمک کرده ا ست جا دادن بخش کمدی ایستاده (استند آپ کمدی ) در آن است.

کمدی ایستاده (Stand-up comedy) نوعی از طنز است که در آن اجرا کننده به صورت مستقیم با مخاطبان صحبت می‌کند.

بازیگر طنز معمولاً سرنوشت مسائل و معضلات اجتماعی را با زبان طنز بیان می کند و به چالش می‌کشد، به این امید که باعث شگفتی و خنده تماشاگران شود و مشکلات اجتماعی را با لبخند تبدیل به آرامش کند.

ژانرکمدی ایستاده برای اولین بار به شکل کارناوال‌های کوچک موزیکال بین قرن 18 و 19 در انگلستان بوجود آمد و پس از آن به روسیه وآمریکا رفت . در ایران نیز برخی طنز پردازان ازجمله حمید ماهی صفت کمدی ایستاده را سر پا نگه داشتند.

خشایار الوند نویسنده و طنز پرداز کشور که با سریال های طنزش در وادی طنز نویسان شهرتی زیاد به دست آورده و با سریال پایتخت 4  نیز  رمضان امسال در جذب مخاطب موفق عمل کرده درباره برنامه خندوانه به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید: برنامه خندوانه کار نو و خوبی است و توانسته هر شب عده زیادی را پای تلویزیون بنشاند. رامبد جوان برای موفقیت در این برنامه دست به آزمون و خطا های زیادی زده و بر اساس همین موضوع فهمید که مخاطب از چه چیزهایی خوشش می آید و با چه مسائلی ارتباط درست برقرار نمی کند و یکی از همین آزمون و خطاها که با موفقیت رو به رو شد کمدی ایستاده ( استند آپ کمدی) بود. باید بگویم که عوامل خندوانه به عنوان تجربه اولشان در این زمینه انصافا خوب عمل کردند.

وی ادامه می دهد: اشکال کار در اینجاست که هنرمندانی که به میدان استد آپ کمدی خندوانه می آیند معنی درست این نوع طنز را نمی دانند. کمدی ایستاده این نیست که من بایستم و  خاطره تعریف کنم و مردم بخندند.

این طنز نویس می افزاید: استندآپ کمدی باید موضوع و هدف داشته باشد و مثلا من یک ناهنجاری را در جامعه ببینم و با زبان طنز آن را به چالش بکشم. در این ژانر حتما نباید از اشیا و یا هر چیز دیگری استفاده کنیم. شما دیدید که خمسه ، خر هم در برنامه آورد اما اتفاقی که باید می افتاد نیافتاد. بازیگران ما باید می دانستند که یک کمدین برای موفقیت در استند آپ کمدی باید متن خوبی داشته باشد.

نویسنده سریال شب های برره می گوید: نفس حرکت خندوانه در اجرای کمدی ایستاده خوب بود اما برای دفعه های بعد باید بدانند که یک کمدین ایستاده باید فیلمنامه بنویسد و آن را بازی و کارگردانی کند. این کار به حدی سخت است که از هر 200 کمدین امریکایی تنها 2 نفرشان می توانند استندآپ کمدی اجرا کنند.

الوند می گوید: علی مسعودی (علی مشهدی) به خندوانه آمد و خاطره خود و پدرش را خیلی گرم اجرا کرد. بخش زیادی از آن خاطره زاییده ذهن او بود که به زیبایی در قالب داستان روایتش کرد. البته مردم در این برنامه غربالگری درستی انجام دادند و افرادی را انتخاب کردند که متن خوبی داشتند و این مسئله اهمیت وجود نویسنده در یک کار را بیش از پیش نشان داد. سه نفری که نویسنده بودند چون می دانستند شوخی باید چطور باشد موفق شدند رای های بیشتری به دست آورند.

وی می افزاید : معمولا در کشور ما کارهای طنز را با نام بازیگرانش می شناسند برای مثال مردم فکر می کردند سریال شب های برره متن ندارد و عده ای دور هم جمع شده اند و کار را پیش می برند اما این مسابقه نشان داد که بازیگران ما بدون داشتن متن نمی توانند عملکرد خوبی از خود ارائه دهند. مثلا امین حیایی اجرای بسیار خوبی داشت اما قصه هایش شاخ و برگ لازم را نداشت و اگر یک نویسنده در کنار او بود مسلما وضعیت خیلی متفاوت تر می شد.

خشایار الوند توصیه می کند برای جذاب تر شدن قسمت ها و یا دوره های بعدی استند آپ کمدی در خندوانه می توان در کنار هر بازیگر یک طنز نویس قرار داد زیرا اتفاقات این دوره نشان داد اگر نویسنده ها نباشند ، بازیگران در حد خاطره تعریف کردن باقی می مانند. البته کسی هم از یک بازیگر توقع کارگردانی و یا نویسندگی ندارد و برای دوره های بعد باید از طنز نویسان در کنار بازیگران استفاده شود.

نظرات جالب الوند سبب شد به سراغ یکی از بازیگران طنز کشور که اتفاقا خودش هم در استند آپ کمدی خندوانه شرکت کرده بود برویم .

سپند امیر سلیمانی در این باره می گوید : خندوانه تکلیفش معلوم است و از این همه بیننده ای که دارد می توان گفت موفق عمل کرده است اما درباره استند آپ کمدی باید بگویم که کار یک نویسنده ایده پردازی و وظیفه بازیگر اجراست و این دو مکمل یکدیگر هستند. استندآپ کمدی در همه جای دنیا استانداردهایی دارد که ما به خاطر مسائل اعتقادی و فرهنگی جامعه  نمی توانیم  80 درصد آن را پیاده کنیم و بیست در صد باقی مانده نیز به مسائل اجتماعی اختصاص می یابد که باز هم چون نمی توانیم با کسی شوخی کنیم به مشکل بر می خوریم پس مجبوریم خاطرات خود و نزدیکانمان را در قالب طنز تعریف و اجرا کنیم.

بازیگر سریال در حاشیه ادامه می دهد: در این دوره از استندآپ کمدی خندوانه ، نویسندگان موفق تر از بازیگران عمل کردند. من منکر توانایی های آنها نمی شوم اما نکته ای که وجود دارد این است که  آدم هایی مثل ژوله تا امروز توسط مخاطب دیده نشده بودند و همین امر باعث ایجاد جذابیت هایی برای مخاطب شد ولی من و بازیگران دیگر که سالهاست جلوی دوربین هستیم هر چه که در بازیگر می دانستیم در کارهای مختلف ارائه داده بودیم.

امیر سلیمانی گفت: درمجموع کمدی ایستاده اتفاق خوبی در تلویزیون ایران بود و من هم با صحبت های الوند موافقم که باید در دوره های بعد در کنار هر کمدین یک نویسنده طنز نیز وجود داشته باشد.

سیامک انصاری هم که ید طولانی در زمینه طنز و کمدی دارد وقتی با سوال ما درباره برنامه خندوانه و استند آپ کمدی اش رو به رو شد خیلی سریع گفت: من نظری راجع به این برنامه ندارم.

مجید اوجی تهیه کننده سریالهای طنز تلویزیونی نیز در این باره می گوید: خندوانه برنامه بسیار خوبی است. به نظر من مدتها بود تلویزیون ایران چنین برنامه ای نداشت و آنقدر این برنامه جذاب است که با وجود پخش ازیک شبکه تازه راه اندازی شده (نسیم ) ،مردم آن را دنبال و کارهایشان را  براساس ساعت پخش آن تنظیم می کنند.

وی می افزاید:یکی از مهمترین دلایل موفقیت خندوانه رامبد جوان است. جوان در برخی از زمینه های کاری  یک مهره درجه یک به حساب می آید و حتما اتاق فکری داردکه  باعث شده برنامه اش بدین شکل در بیاید .

تهیه کننده سریال باغ سرهنگ ادامه می دهد: استند آپ کمدی حرکتی است که باید روزی در ایران گسترش پیدا می کرد و در خندوانه دیدیم که علی مشهدی و ژوله که بالا آمدند نویسنده هستند و یک بار دیگر به ما گوشزد شدکه  اساس هرکار نمایشی متن است آنها چون نویسنده بودند با داشتن یک متن خوب نظر مخاطبان را به خود جلب کردند.

وی می گوید: خندوانه به ما و مدیران بار دیگر یاد آوری کرد که روی متن ها دقت کنیم و ارزش بیشتری برای آن قائل شویم ، همچنین به حقوق نویسند گان توجه کنیم. من به عنوان تهیه کننده اعتراف می کنم که حقوق یک ماه بازیگر برابر شش ماه یک نویسنده است در صورتی که به دلیل اهمیت کار نویسنده باید خلاف این موضوع اتفاق بیافتد.

اوجی در پایان می افزاید: به رامبد جوان بابت ساخت این برنامه تبریک می گویم و امیدوارم با به کار بردن خلاقیت هایی که همواره از او می بینیم شاهد روند رو به رشدبرنامه خندوانه باشیم.

بدون شک کلید خوردن کمدی ایستاده  به صورت جدی در برنامه خندوانه اتفاق بسیار خوبی بود و ضروری است رامبد جوان و دیگر عوامل سازنده خندوانه با حفظ موفقیت های گذ شته شان راهشان را بهتر از قبل ادامه دهند و همواره خنده را بر لب مخاطبانشان بیاورند.

برنامه خندوانه با رویکرد طنز از سال 93  به طور جدی کلید خورد و هر شب  ساعت  22:15 از شبکه نسیم روی آنتن می رود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس