کد خبر 47850
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷

آمريکا با عنوان همکاري موثر با ترکيه در خصوص ردگيري فعاليت هاي 'پ.ک.ک'، خواهان انتقال مرکز فرماندهي جمع آوري اطلاعات لحظه اي خود از عراق به ترکيه است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، روزنامه 'طرف' ترکيه در شماره روز دوشنبه خود با عنوان 'آمريکا در صدد انتقال مرکز جمع آوري اطلاعات خود از عراق به ترکيه است'، نوشت: آمريکا که تا آخر سالجاري ميلادي به کلي از عراق خارج خواهد شد، در نظر دارد مرکز فرماندهي جمع آوري و توزيع اطلاعات لحظه اي خود را از عراق به جنوبشرق ترکيه و به يکي از استانهاي دياربکر و يا باتمان منتقل کند.
اين روزنامه نوشت: آنکارا با اين درخواست واشنگتن مخالف است و تاکيد دارد، انتقال اين مرکز به خاطر 'پ.ک.ک' هم که باشد، مايل به استقرار چنين مرکزي در ترکيه نيست.
خانم 'لاله کمال' نماينده روزنامه طرف در آنکارا و کارشناس مسائل نظامي و دفاعي نوشت: آمريکا از سال 2007 ميلادي تحرکات پ.ک.ک در شمال عراق را به طور لحظه اي به ترکيه منتقل مي کند و 'فرانسيس ريکاردونه' سفير آمريکا در واکنس به اظهارات ' رجب طيب اردوغان' نخست وزير ترکيه مبني بر اينکه غرب در مبارزه با تروريسم ترکيه را تنها گذاشت، گفت: هزينه فعاليتهاي اطلاعاتي آمريکا در مرکز يادشده روزانه يک ميليون دلار است و آمريکا اطلاعات لازم را در زمينه فعاليتهاي پ.ک.ک در منطقه را به آنکارا منتقل مي کند.
لاله کمال با اشاره به اينکه اطلاعات منتقل شده از عراق در مرکزي در آنکارا از سوي کارشناسان نظامي آمريکايي و ترکيه مورد ارزيابي قرار مي گيرد، نوشت: چون اين مرکز در کنترل نظاميان آمريکا است، دولت آنکارا نمي تواند فعاليتهاي نيروهاي مسلح ترکيه در اين مرکز را کنترل کند.
نويسنده روزنامه طرف با تاکيد بر اينکه عراق از نظر نظامي هنوز به توانمندي لازم براي کنترل پروازهاي نظامي و غيرنظامي در حريم هوايي خود دست نيافته است، مي افزايد: احتمال اينکه عراق از دولت آمريکا بخواهد اين مرکز در بغداد مستقر شده و به فعاليت خود در اين کشور ادامه دهد، زياد است، چرا که در غير اين صورت هرج و مرج جدي از نظر کنترل پروازهاي نظامي و غيرنظامي در منطقه مي تواند ايجاد شده و افزون بر اين اقدام ترکيه براي انجام عمليات هوايي در شمال عراق عليه مواضع پ.ک.ک نيز مي تواند چالش تازه اي بيافريند.
ترکيه هم پيمان آمريکاست و آمريکا در چارچوب قراردادهمکاريهاي دفاعي و اقتصادي و ناتو پايگاههاي هوايي در ترکيه دارد که مهمترين آنها پايگاه هوايي اينجرليک در جنوب شرق ترکيه در نزديکي آدانا قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس