این عزیزان سالهای سال در خاک غربت طعم تنهائی را چشیده بودند سالها سال بدون زائر گمنام و بینشان در بیابانهای مناطق جنگی آرمیده بودند با تفحص و تشییع و خاکسپاری این عزیزان در شهرهای مختلف بنا بر تکریم و تعظیم و ساخت بنای یادبود برای آیندگان بود تا عظمت فداکاری این عزیزان برای نسلهای بعدی مانا و ماندگار باشد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - در بهار سال 91خبر رسید که قرار است شهر هرسین مزین به وجود نازنین سه شهید گمنام از کربلای جنوب باشد. خبر به سرعت در شهر پیچید حس نوستالژیک دوران دفاع مقدس دوباره زنده شد فضا فضای شهادت و یاد شهیدان شد بحث ها بر سر مکان آرامگاه و یادمان این عزیزان شد.
واگويه اي براي غربت شهداي گمنام شهرستان هرسين+عكس
 هرکسی مکانی را در نظر گرفت بالاخره همای سعادت ضلع شرقی دیوانگاه را نشانه گرفت و به مقبره الشهدای گمنام شهره شهر شد. شور و شوقی به خاطر عطر حضور این آسمانیان شهر را فرا گرفته بود اما بعد از مدتی این حس به مرور فروکش کرد.

 سه آرامگاه این شهیدان گرانقدر محصور در میله های داربست و سه قطعه سنگ سیاه با عنوان شهید گمنام با ذکر سال و عنوان فرزند روح الله و سن و سال و محل شهادت این عزیزان خود نمائی می کرد؛ البته بدون سایبان بدون هموار کردن مسیر راه زائران در کشاکش کوه.

بعد از مدتی دوباره حس تغییر فضای فیزیکی مسیر و نمای یادمان مورد بحث مدیریتهای مختلف شهرستان قرار گرفت در پی آن ساخت اسکلت بنا و تسطیح مقدار زیادی از مسیر انجام گرفت اما باز هم ساخت و ساز به بوته فراموشی سپرده شد. جالب تر اینکه اکثر صبحهای جمعه در این مکان مقدس مراسم دعای ندبه برگزار می شود و طبعا افراد ذی نفوذی هم در این مراسم حضور دارند و وضعیت بدوی این مکان را با چشمهایشان مشاهده می نمایند فضایی بدون ابتدائی ترین امکانات رفاهی حتی در زمینه کاشت درختان و فضای سبز نیز محدود به چند اصله نهال کاج شده است.

این عزیزان سالهای سال در خاک غربت طعم تنهائی را چشیده بودند سالها سال بدون زائر گمنام و بینشان در بیابانهای مناطق جنگی آرمیده بودند با تفحص و تشییع و خاکسپاری این عزیزان در شهرهای مختلف بنا بر تکریم و تعظیم و ساخت بنای یادبود برای آیندگان بود تا عظمت فداکاری این عزیزان برای نسلهای بعدی مانا و ماندگار باشد؛ اما سهل انگاری و احتمالا مسامحه در تکمیل این بنا باعث شده مسیر و ساخت این بنا به بوته فراموشی سپرده شده است.

لازم است با نگرشی دیگر و همتی افزون تر این بنا را تکمیل کنیم تا حداقل آیندگان قدردانی ما را به عینه ببینند و اینکه این عزیزان بیش از این بر ما منت دارند امنیت و آسایش و اقتدار ما مدیون فداکاری این بزرگواران است.

با نگاهی به شهرستانهای دیگر فضاسازی و زیبا سازی این مکانها را می توان به عینه مشاهده کرد می توان با تسطیح مسیر با اسفالت کردن مسیر تا نزدیکی جایگاه و فضاسازی حاشیه این جاده با درختان و همچنین با تکمیل کردن این سازه و تزیین و تکمیل عرصه و عیان بنا و تجهیز آن با مبلمان و امکانات رفاهی و ساخت فضائی مناسب جهت برگزاری مراسم دعا و نیایش و همچنین با ارسال خطوط برق و لوله کشی آب با توجه به نزدیکی این مکان با سراب هرسین طراوت و تازگی دیگری به این بنای ارزشمند داد.

البته نمی توان توقع داشت که هزینه ایجاد و احیاء این نقطه فقط منحصر به دولت و نهادهای انقلابی است بلکه این امر وظیفه همگانی و کمکهای مردمی را در جهت ساخت و ساز و ایجاد سازه های رفاهی و مبلمان کردن را در نظر گرفت بی تردید اگر نهادهای ذیربط از مردم سخاوتمند این شهر تقاضای کمک و همیاری نمایند مسلما مردم ولایتمدار و انقلابی شهر هرسین امساک نمی ورزند و در این امر ملی و مذهبی همت و همیاری خواهند کرد.
*بیستون نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس