گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

مین‌گذاری تجارت با ایران در توافق وین

«در گردهمایی ایران-اروپا در ژنو به شرکت‌ها گفته شد به ایران بروید اما تحریم‌ها را دریابید چون لغو تحریم‌ها تا سال 2023 انجام نخواهد شد».
اسکات پیترسون در روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران می‌گوید از زمان توافق هسته‌ای در وین بهترین فرصت برای برداشته شدن تحریم‌ها فراهم شده است... اما بنا به گفته متخصصان، دریافت نقدی آسان نبوده و همراه با ریسک خواهد بود. یکی از بزرگترین مشکلات ادامه تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران است، تحریم‌های وابسته به تروریسم و حقوق‌بشر.
وی می‌افزاید: این اشتیاق و نگرانی در دومین گردهمایی  ایران-اروپا در ژنو در هفته گذشته آشکار بود؛ جایی که مقامات ایرانی، رایزن‌های غربی، مشاوران حقوقی و سرمایه‌گذاران مستعد برای اولین‌بار از زمان توافق هسته‌ای ایران گردهم آمده بودند.
چارلز هولیس مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در واشنگتن (FTI) می‌گوید: ایران بازار پرجاذبه و پرخطری است اما سرمایه‌گذاران نباید انتظارات بیش از حد داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: فضای تجارت، مثل میدان مین است. بنابراین اولین سفارش من این است که تحریم‌ها را دریابید.
کریستین ساینس مانیتور در ادامه این گزارش می‌نویسد: هر چند شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در ایران اشتیاق فراوان نشان داده‌اند باید بدانند که فضای تجارت در ایران فریبنده است. با وجود اینکه تحریم‌های اروپا و سازمان ملل قرار است که از ابتدای سال 2016 برداشته شوند آمریکا تنها با تعلیق تحریم‌های وابسته به مسئله هسته‌ای ( که شامل تحریم‌های نفتی و بانکی می‌شود) موافقت کرده و لغو کامل تحریم‌ها تا سال 2023 انجام نخواهد گرفت. تحریم‌های غیرهسته‌ای همچنان به قوت خود باقیست و در صورت تخلف ایران همه تحریم‌ها دوباره اعمال خواهد شد.
یکی از شرکای ACL (یک شرکت مشاور سرمایه گذاری و متخصص بازار سرمایه در ایران) می‌گوید از دیدگاه ایالات متحده «تغییر بسیار اندکی رخ خواهد داد» و با وجود فشارهای کنگره جنگ بر سر تحریم‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. بانک‌های بین‌المللی تا زمان شفافیت کامل به تعامل با ایران تمایل خاصی نشان نخواهند داد. همچنین کمپانی‌ها باید از اینکه شرکای ایرانی آنها مستقیما و یا غیرمستقیم مشمول تحریم‌های غربی نیستند اطمینان حاصل کنند.


موساد: عربستان مقابل ایران سدی خوب اما بی‌ثبات است


یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی را سدی برای مقابله با ایران معرفی کرد اما گفت آینده ثبات عربستان نامشخص است.
به گزارش پایگاه اینترنتی تایمز اسرائیل، آریل اوزی مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و از مقامات موساد، گزارشی از همکاری امنیتی میان اسرائیل و عربستان ارائه کرده و گفته است: ریاض، سدی قابل اعتماد در برابر نفوذطلبی ایران است. عربستان بازیگر بسیار مهمی در حوزه انرژی در عرصه جهانی است و می‌تواند سدی در برابر ایران و اهداف آن در منطقه باشد اما مشخص نیست موقعیت و ثبات عربستان در آینده چگونه خواهد بود.
وی افزود: سوریه در حال جنگی داخلی و فرسایشی است و وضع مصر بسیار حساس است و بعید نیست تحولات ریشه‌ای جدیدی در این کشور صورت گیرد. در اردن هم بعید نیست که اوضاع بدتر شود هرچند این امید هست که اوضاع امنیتی با ثبات باشد ولی هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع از آن شود که اوضاع اردن مشابه اوضاع عراق و سوریه شود. امکان متشنج شدن وضعیت لبنان زیاد است و در مجموع اوضاع منطقه بسیار حساس و خطرناک است.
وی ادامه داد: با توجه به تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان بر سر یمن و سوریه و همچنین کشته و زخمی شدن صدها تن از حجاج ایران در منا، می‌توان پیش‌بینی کرد که این تنش در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش یابد.


100 تحریم جدید در 2 سال اخیر/  آمریکا: به تحریم ایران ادامه می‌دهیم


یک مقام آمریکایی با تأکید بر تداوم تحریم‌ها علیه ایران پس از اجرای توافق وین تأکید کرد، آمریکا ظرف 2 سال اخیر بیش از 100 شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با ایران مورد تحریم قرار داده است.
خبرگزاری رویتر در گزارشی نوشت: پس از توافق، تحریم‌های آمریکا که در رابطه با ادعای نقض حقوق بشر در ایران و حمایت تهران از گروه‌های شبه نظامی اعمال شده‌اند و نیز تدابیری در باب ممنوعیت اتباع آمریکایی از تجارت با ایران به قوت خود باقی خواهند ماند. هر چند تحریم سازمان ملل متحد در خصوص تسلیحات متعارف طی پنج سال برچیده می‌شوند و تحریم سازمان ملل در خصوص موشک‌های بالستیک نیز طی هشت سال لغو می‌شود، اما با این همه قوانین و مقررات چندگانه آمریکا همچنان مانع از صدور کالاها و فناوری آمریکایی به ایران می‌شود به ویژه هر چیزی که به مسائل دفاعی ربط پیدا کند.
رویتر اضافه می‌کند: مقامات دولت اوباما می‌گویند، در طول مذاکرات سرسختانه به اعمال تحریم‌ها ادامه می‌دادند و هنوز هم این کار را می‌کنند و پس از اجرای توافق هسته‌ای نیز سرسختانه و با اقتدار کامل تحریم‌های باقیمانده بر ضد تهران را به مورد اجرا در خواهند آورد.
مارک رایموندی سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، این وزارتخانه همچنان به پیگرد قانونی افرادی که درصدد نقض تحریم‌های ایران و نیز کنترل‌های صادراتی برمی‌آیند ادامه خواهد داد. وی افزود: موارد متعددی از این پرونده‌ها وجود دارد.
یک مقام بلندپایه وزارت بازرگانی آمریکا نیز اعلام کرد، دفتر صادرات این وزارتخانه همچنان به اعمال تحریم‌ها و اجرای آنها بر ضد ایران متعهد خواهد بود.
الیزابت بوراسا سخنگوی دفتر مبارزه با تروریسم و جاسوسی مالی وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به این خبرگزاری گفت: «این وزارتخانه از زمان اعلام دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در ماه آوریل تاکنون با همان سرعت گذشته که طی یکسال و نیم قبل تحریم‌ها را اجرا می‌کرد، به اجرای مجازات‌ها و تحریم‌های ایران ادامه می‌دهد.»
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز دامنه متنوعی از تحریم‌ها را فراتر از موضوع منع اشاعه هسته‌ای شامل تدابیر مالی، تروریسم و نفتی به مورد اجرا درآورده است.
بوراسا افزود: «از زمان آغاز دوره مذاکرات این دفتر بر ضد بیش از یکصد شخص حقیقی و حقوقی مرتبط با ایران تحریم‌هایی را اعمال کرده است، بیش از 20 مورد اقدام قانونی را در ارتباط با ایران منعقد ساخته است و تقریباً 525 میلیون دلار جریمه مالی برای نقض تحریم‌های مرتبط با ایران وضع کرده است.»



جروزالم‌پست: توافق هسته‌ای بهترین مسیر حمله به ایران است!


یک روزنامه صهیونیستی نوشت توافق هسته‌ای بهترین مسیر حمله به ایران است.
جروزالم‌پست نوشت: بهترین دلیل برای توافق هسته‌ای، این است که غرب خواهد فهمید کدام یک از سایت‌های هسته‌ای مهم ایران را بمباران کند. بدون توافق هسته‌ای راهی برای شناخت اینکه چه سایت‌هایی در ایران واقعا مهم هستند، وجود نداشت از این رو واشنگتن و متحدانش ناگزیر بودند تمامی سایت‌های هسته‌ای را بمباران کنند.
این روزنامه می‌افزاید: توافق هسته‌‌ای، زمینه بازرسی‌هایی را فراهم می‌کند که به آمریکا و غرب امکان می‌دهد اهمیت راهبردی سایت‌های هسته‌ای مختلف ایران را ارزیابی کنند. بازرسان می‌توانند خواستار دسترسی به نقطه مشکوک شوند. هرگونه مقاومت ایران، موجب توجه شدید به آن نقطه خاص خواهد شد. این امر به غرب می‌گوید که آن نقطه به حدی برای ایران اهمیت دارد که حاضر است با مقاومت در برابر بازرسی‌ از آن، خطر جنگ را بپذیرد و همچنین نشان می‌دهد که در آن نقطه فعالیتی مغایر با توافق جریان دارد. به این ترتیب، چنین واکنشی، یک هدف نظامی روشن را به غرب می‌نمایاند. جروزالم پست خاطر نشان ‌کرد: بدون توافق، آمریکا و متحدانش هیچ راهی برای شناخت اینکه کدام سایت‌ها واقعا حائز اهمیت هستند، ندارند، بنابراین ناگزیر هستند همه آنها را بمباران کنند. هرچه تعداد هدف‌هایی که بمباران می‌شوند، بیشتر باشند، احتمال شکست این عملیات و خسارات جانبی آن شدیدتر می‌شود  و در پایان آمریکا و متحدانش ممکن است هرگز کاملا از میزان موثر بودن حملات خود و اینکه به چه میزان توانسته‌اند مسیر رسیدن ایران به بمب را سد کنند، آگاه نشوند.
حملات نظامی برای اینکه موفق باشند، به عوامل اساسی مختلفی نیاز دارند؛ هدف‌های مشخص قابل پیگیری، اطلاعات صحیح درباره آن اهداف و حمایت بین‌المللی گسترده. توافق هسته‌ای ایران هر سه این شروط را تامین می‌کند.
 روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: سرویس اطلاعات آمریکا و متحدانش می‌توانند به نظارت بر ایران ادامه دهند، اما بدون بازرسی‌ها، قدرت‌های غربی فقط می‌توانند ارزش واقعی را که ایران برای سایت‌های مختلف خود قائل است، حدس بزنند. اگر این توافق از دست برود، تشخیص سایت‌های هسته‌ای مخفی با تله‌های احتمالی یا سایت‌های صنعتی نظامی که هیچ ربطی با تسلیحات هسته‌ای ندارند، بسیار سخت‌تر خواهد بود.
جروزالم‌پست ادامه می‌دهد: این توافق ایران را ملزم می‌کند بیشتر ذخایر اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژهای خود را کنار بگذارد و اگر نیاز به حمله باشد، عقل به ما می‌گوید نابود کردن 6 هزار سانتریفیوژ، آسان‌تر از 20 هزار سانتریفیوژ یا بیشتر خواهد بود. نهایتا اگر آمریکا به این توافق وفادار باشد، برای اقدام نظامی، احتمالا از حمایت یک ائتلاف بین‌المللی برخوردار خواهد شد.
این تحلیل در حالی است که برخی حامیان برجام مدعی شده‌اند توافق مذکور سایه جنگ و تهدید را از سر کشور دور کرده است!


نقش بانک‌ها در ایجاد رانت ارزی


وضعیت بازار ارز به نحوی است که فقط افراد دارای رانت اطلاعاتی، قیمت آینده و راه سود را می‌دانند.
در حالی که قیمت دلار به 3450 تومان صعود کرد، روزنامه دولتی شهروند در گزارشی اذعان کرد: درست در شرایطی که توافق هسته‌ای بازار ارز را به حاشیه برد و نگرانی‌ها برای افت و خیز دلار به حداقل خود رسید، این بازار اندکی بعد و در کمال شگفتی دوباره خبرساز شد و در صفحه اول روزنامه‌های کشور خودنمایی کرد. پس از این رویداد ناآرامی‌های عجیب دلار در بازار ارز ادامه‌دار شد و به طرح شایعاتی در فضای مجازی کشید. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که مهار بازار سرکش ارز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی کابینه یازدهم بوده و حالا با رفع تحریم‌ها، بازار ارز بار دیگر ایرانی‌ها را غافلگیر کرده است. به گزارش «شهروند»، این روزها دلار نوسانات شدید و صعود و سقوط‌های تند روزانه را تجربه می‌کند.
همین موضوع گمانه‌زنی‌های زیادی را به دنبال داشته است. عده‌ای معتقدند دستکاری نرخ دلار از سوی دولت انجام می‌شود و کابینه روحانی برای جبران کسری بودجه و کاهش قیمت نفت به کسب درآمد از بازار دلار روی آورده است و عده‌ای دیگر نفوذ دوباره و البته بی‌موقع دلال‌ها به بازار را علت این پدیده می‌دانند. با این حال وزیر اقتصاد و بانک مرکزی شایعه دستکاری دولت در بازار ارز را رد کرده است اما با این حال دلار این روزها سرکش‌تر از ماه‌های گذشته عمل می‌کند.
این گزارش می‌افزاید: حالت غیرعادی بازار ارز به گفته صرافان، خرید و فروش در این بازار را بسیار محتاطانه کرده و به معاملات خرد ضروری رسانده است. این در حالی است که نوسانات غیرقابل پیش‌بینی، زیان مالی تعدادی از صرافان کهنه‌کار بازار را نیز به دنبال داشته است.
یکی از فعالان بازار ارز در این باره به «شهروند» توضیح می‌دهد: بازار به حدی غیرقابل پیش‌بینی شده است که ضرر برخی از صرافان قدیمی بازار را به دنبال داشته است. زیرا معمولا صرافی‌ها در شرایط نوسان به گونه‌ای خرید و فروش می‌کنند که ریسک معاملات خود را در ساعات یا روز بعد پوشش دهند اما نوسانات تند قیمت در روزهای اخیر باعث شده است تعدادی از صرافان کهنه‌کار بازار نتوانند ریسک‌هایشان را پوشش دهند و متضرر شوند.
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در شرایطی که خود من فکر می‌کردم دلار به بیشتر از 3هزار و 500 تومان نمی‌رسد حجمی از معاملاتم را برای پوشش ریسک انجام دادم اما دلار در روز بعد به بیشتر از 3 هزار و 500 تومان رسید و ضرر کردم.
این صراف تاکید می‌کند: شرایط بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که تنها برندگان آن افرادی هستند که از رانت اطلاعاتی برخوردارند و می‌دانند قرار است در بازار چه اتفاقی رخ دهد وگرنه صرافان و بیشتر فعالان این بازار تا حد ممکن از انجام معاملات با ریسک بالا خودداری می‌کنند و خرید و فروش ها در حد معاملات خرد ضروری است.
صراف دیگری که در محدوده میدان فردوسی فعال است، به نقش بانک‌های توزیع‌کننده در بازار ارز اشاره می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: به نظر می‌رسد این روزها جز بانک‌های توزیع‌کننده ارز، کسی از اتفاقات چند ساعت آینده بازار خبر ندارد و دخالت آنها در توزیع ارز است که تنش‌های قیمتی روزانه را رقم می‌زند.
او با اشاره به این که یکی از بانک‌های توزیع‌کننده، [پارسیان] دارنده سهام شرکت‌های خودرویی است، توضیح می‌دهد: احتمالا آنها می‌خواهند هزینه بهره‌وری پایین شرکت‌های تحت مالکیت خود را از بازار ارز تامین کنند.

** وطن امروز

بزودی موشک‌ها به غرش درخواهد آمد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد بزودی موشک‌ها به غرش درخواهد آمد. به گزارش فارس، سردار سیدمسعود جزایری در پاسخ به اظهارات اخیر مقام‌های غربی درخصوص «برجام» و تأثیرات توافق هسته‌ای، گفت: خواب پریشان دشمنان انقلاب اسلامی در زمینه تضعیف توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران محقق نخواهد شد و خوشبختانه کمترین تردیدی در افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های نیروهای مسلح وجود ندارد. معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: جمهوری اسلامی ایران و مقاومت منطقه به دفعات و با صراحت توسط دولت شرور آمریکا و رژیم غیرقانونی و شیطانی صهیونیستی مورد تهدید نظامی قرار گرفته است، لذا در راستای تأمین امنیت ملی خود و دوستان‌مان باید بر قدرت نظامی خود بیفزاییم و این امر مهم تحت تأثیر هیچ پدیده دیگری واقع نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تحت القائات بعضی گزارش‌های دنباله‌های جریان فتنه و تصاویر مانکن‌های کنار خیابان، آرزوهای بر باد رفته خود را در تغییرات نسلی جست‌وجو می‌کنند و نمی‌دانند که با حقیقت جامعه بزرگ ایران اسلامی فرسنگ‌ها فاصله دارند. رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور اظهار داشت: هرکجای برجام که قدرت دفاعی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، غیرقابل اجرا خواهد بود، این را هم به داخلی‌ها و هم به بیگانگان می‌گویم. جزایری همچنین تأکید کرد برای بعد از برجام برنامه‌های روشنی داریم. معاون ستاد کل نیروهای مسلح درباره رزمایش‌های نیروهای مسلح کشور نیز گفت: بزودی موشک‌های ما به غرش در خواهند آمد.

فیلم اعترافات «جیسون رضاییان» پخش شود

۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی طی تذکری خواستار پخش فیلم اعترافات جیسون رضاییان شدند. به گزارش تسنیم،‌ 11 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری به  وزیر دادگستری خواستار اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به افکار عمومی پیرامون پرونده جیسون رضاییان شدند. این نمایندگان در خلاصه تذکر خود عنوان کردند «با توجه به محاکمه و صدور حکم یکی از نفوذی‌های 2 تابعیتی به نام جیسون کاظم آدام رضاییان لازم است جهت اطلاع افکار عمومی اطلاعات مربوط به این جاسوس و نفوذی آمریکاییان و فیلم‌های اعترافات او را به  اطلاع افکار عمومی برسانید». این یازده نماینده در شرح تذکرشان تصریح کردند «بیش از یک سال است که جاسوس حرفه‌ای و مسؤول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران دستگیر شده؛ جیسون رضاییان در مدت بازداشت مورد حمایت آمریکایی‌ها قرار گرفته و مکرراً آنها از تیم مذاکره‌کننده ما خواسته‌اند که ایران او را آزاد کند چون او یک خبرنگار بوده است. اطلاعات وسیعی که در کمیسیون امنیت ملی از این جاسوس حرفه‌ای در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفت باعث نگرانی از خطر نفوذی‌ها برای انقلاب اسلامی و استقلال کشور و از طرفی باعث اطمینان خاطر از هوشیاری و بیداری دستگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود و لازم و ضروری است دستگاه‌های مقتدر قضایی اطلاع‌رسانی جامعی بویژه با پخش فیلم‌های اعترافات این شبکه گسترده جاسوسی به ملت ایران داشته باشند».

درخواست استمهال وکلای بابک

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی» متهم نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران دیروز در حالی به اتمام رسید که قرائت کیفرخواست متهمان با درخواست مصادره همه اموال و محکومیت آنها از سوی دادستانی پایان یافت و با تقاضای استمهال وکلای متهم نفتی از سوی قاضی صلواتی موافقت شد. به گزارش میزان، روز گذشته  در سومین روز از دادگاه علنی بابک زنجانی، کیفرخواست متهمان این پرونده قرائت شد. پس از قرائت کیفرخواست، قاضی صلواتی در پایان جلسه سوم محاکمه متهم نفتی گفت: وکلای متهم برای بار دوم تقاضای استمهال کردند تا بتوانند پرونده را دقیق‌تر مطالعه کنند. با بررسی جوانب امر برای جلوگیری از تضییع حقوق متهم، با تقاضای استمهال موافقت می‌شود. وی همچنین گفت: اتهامات سایر متهمان همچنین سایر اتهامات این 3 متهم در پرونده‌های دیگر مفتوح برای رسیدگی است. گفتنی است جلسه آینده دادگاه متهم نفتی، 9 آبان برگزار می‌شود.

** خراسان

مجوز ويژه کابينه براي تجليل از روساي مناطق آموزش و پرورش

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به علي اصغر فاني، اعلام شده است که حسب موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و به استناد ماده 55 قانون محاسبات عمومي کشور مبلغ 19 ميليارد ريال به صورت هزينه اي از محل اعتبارات جزء 1 رديف (510000) قانون بودجه سال 1394 کل کشور تحت عنوان "هزينه هاي پيش بيني نشده"، بابت اهداي جوايز معلمان نمونه کشوري و تجليل از روساي مناطق آموزش و پرورش کشور، در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار بگيرد.

کمک دولت يازدهم به کميته امداد بابت مصوبه دولت نهم

بر اساس دستور جديد يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که به استناد اصل 138 قانون اساسي، بهاي 3 هزار تن چاي تحويلي شرکت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران به کميته امداد امام خميني (ره) به ارزش 58 ميليارد ريال که در دي ماه سال 85 به تصويب دولت وقت رسيده است، تحت عنوان کمک به کميته امداد امام خميني (ره)، در حساب هاي شرکت مذکور به هزينه منظور مي شود.

** جمهوری اسلامی

مفتی مشهور نیجریه: حجاج به جای شرکت در رمی جمرات، قربانی بدهند

* مفتی مشهور نیجریه پس از فاجعه منا فتوا داد: حجاج به جای شرکت در رمی جمرات، قربانی بدهند. «امیر کانو» مشهورترین شیخ نیجریه در فتوای جدید خود اعلام کرد: حجاج نیجریه می‌توانند در حج سال آینده از شرکت در رمی جمرات خودداری و به جای آن گوسفند قربانی کنند. به گزارش شفقنا به نقل از الوطن، شیخ کانو در ادامه گفت: حجاج تنها زمانی حق دارند در رمی جمرات شرکت کنند که دولت نیجریه تعهد کند، برای آنان محل اسکانی در نزدیکی منطقه الجمرات تهیه کند. وی برای اثبات مشروعیت فتوای خود به یکی از روایات پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که بر اساس آن پیامبر به مسلمانانی که با استفاده از شتر آمده بودند اجازه دادند برای رعایت حال شتران، شب را در مکه بمانند و به مزدلفه و منا نروند. وی گفت: اگر پیامبر اکرم (ص) این گونه نسبت به چهارپایان مهربان بودند، چرا علمای دینی مسلمان، نیز فشارها را نمی‌کاهند و رنج جمرات را بر مسلمانان ساده‌تر نمی‌کنند، در حالی که صدها نفر در سال جاری کشته شدند. مسئولین نیجریه پیش از این اعلام کرده بودند که در اثر دو حادثه منی و سقوط جرثقیل 70 زائر نیجریه‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

عضوگیری داعش با زور

* گروه تروریستی داعش، دست و پای یک پسر سوری 14 ساله‌ای را که نمی‌خواست به این گروهک تروریستی بپیوندد، برید. این پسر که خودش را عمر معرفی می‌کند در سوریه به چنگ داعش افتاد و یک ماه و نیم شکنجه شد تا عضوی از کودکان تروریست داعش شود اما او قبول نکرد و به همین علت داعشی‌ها این مجازات هولناک را برایش در نظر گرفتند. عمر در گفتگو با کانال 4 فرانسه، درباره تنبیهش که سه هفته پیش رخ داده است، می‌گوید:داعشی‌ها همه مردم منطقه را در یک خیابان جمع کردند و بعد جلوی چشم آنها، دست راست و پای چپم را قطع کردند. داعشی‌ها پیش از آن که عمر را مثله کنند در خانه‌ها و خرابه‌ها به دنبال کودکان و نوجوانان منطقه گشتند و وادارشان کردند که حتما در مراسم قطع دست و پای عمر حاضر شوند تا درس عبرت بگیرند. آنها ساعد نحیف عمر را به زور روی یک بلوک چوبی نگه داشتند و ناگهان، مردی غول پیکر که داعشی‌ها « بولدوزر » صدایش می‌کردند، آن را با ساتور، جلوی چشم‌های خودش و دیگران با یک ضرب قطع کرد. عمر با بغض می‌گوید «خون از دستم فوران کرد اما آنها رحم نکردند و پایم را هم بریدند و سپس اعضای قطع شده بدنم را مقابلم گذاشتند تا تماشایشان کنم». گروه‌های جنگجوی کودکان داعشی، در بسیاری از فیلم‌های تروریستی که داعش آنها را متنشر می‌کند، زیاد دیده می‌شوند. این بچه‌ها همان‌هایی هستند که جلوی دوربین بی‌رحمانه سر قربانیان‌شان را می‌برند و به دوربین لبخند می‌زنند. برخی کارشناسان تروریست می‌گویند این بچه‌ها پیش از جنایت با مواد مخدر صنعتی خاصی نشئه می‌شوند که آنها را برای اعمال خشن، جری‌تر می‌کند، هرچند آموزش‌های آنها نیز در سنگدلی و قساوت شان بی‌تاثیر نیست. داعش، از این کودکان برای عملیات انتحاری هم استفاده می‌کند.

** قانون

هیاتی از ژنرال‌های ایرانی وارد‌‌‌ بغد‌‌‌اد‌‌‌ شد‌‌‌

 باشگاه خبرنگاران   روزنامه سعود‌‌‌ی الحیات اد‌‌‌عا کرد‌‌‌: «یک منبع امنتی بلند‌‌‌پایه گفت د‌‌‌و هیات مشتمل بر ژنرال‌هایی از ارتش ایران و روسیه وارد‌‌‌ منطقه الخضراي بغد‌‌‌اد‌‌‌ شد‌‌‌ند‌‌‌. به نوشته روزنامه الحیات؛ قرار است هیاتی سوری هم به این د‌‌‌و هیات مذکر ملحق شود‌‌‌ تا طرح‌های نظامی خود‌‌‌ را جهت عملیات د‌‌‌ر سوریه اجرایی کنند‌‌‌. رسانه‌های عربی گزارش د‌‌‌اد‌‌‌ه‌اند‌‌‌ که روسیه اخیرا د‌‌‌فتر اطلاعاتی د‌‌‌ر منطقه راهبرد‌‌‌ی الخضراي بغد‌‌‌اد‌‌‌را بازگشایی کرد‌‌‌ه است. بعد‌‌‌ از ملحق شد‌‌‌ن عراق به ائتلاف ۱+۴ د‌‌‌ر کنار روسیه، سوریه، ایران و حزب‌ا...، آمریکا اقد‌‌‌امات تلافی جویانه‌ای علیه بغد‌‌‌اد‌‌‌ صورت د‌‌‌اد‌‌‌. واشنگتن عملیات شناسایی بر فراز الرماد‌‌‌ی که ارتش عراق را از لحاظ اطلاعاتی حمایت می‌کرد‌‌‌ متوقف کرد‌‌‌ه است.

  ربایش رکن‌آباد‌‌‌ی د‌‌‌ر حد‌‌‌ گمانه‌زنی است

خانه ملت معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه به شخصه محل وقوع حاد‌‌‌ثه منا را مشاهد‌‌‌ه کرد‌‌‌م، گفت: شرایط د‌‌‌ر آن زمان به گونه‌ای نبود‌‌‌ که افراد‌‌‌ توسط برخی‌ها ربود‌‌‌ه شوند‌‌‌ چون امکان کشته شد‌‌‌ن خود‌‌‌ ربایند‌‌‌ه نیز د‌‌‌ر آن حاد‌‌‌ثه وجود‌‌‌ د‌‌‌اشت. حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه، د‌‌‌ر تشریح آخرین اقد‌‌‌امات صورت گرفته برای پیگیری وضعیت غضنفر رکن‌آباد‌‌‌ی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران د‌‌‌ر لبنان گفت: ‌ وزارت خارجه با جد‌‌‌یت تمام د‌‌‌ر حال پیگیری وضعیت رکن‌آباد‌‌‌ی د‌‌‌ر عربستان است زیرا وی یک شخصیت شناخته شد‌‌‌ه‌ د‌‌‌ر منطقه بود‌‌‌ه و این وزارتخانه همچون بقیه مفقود‌‌‌ان حاد‌‌‌ثه منا، پیگیر وضعیت این د‌‌‌یپلمات ایرانی است. معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه با اشاره به موضوعات مطرح شد‌‌‌ه د‌‌‌رباره احتمال ربایش رکن‌آباد‌‌‌ی د‌‌‌ر خاک عربستان و انتقال آن به اراضی اشغالی افزود‌‌‌: ‌ این مسائل تنها د‌‌‌ر حد‌‌‌ گمانه‌زنی است ولی نمی‌توان به صورت قطعي این اد‌‌‌عا را رد‌‌‌ یا تأیید‌‌‌ کرد‌‌‌.

فاجعه منا تعمد‌‌‌ی بود‌‌‌

فارس وقتی صحبت‌های زائران خانه خد‌‌‌ا را می‌شنویم مطمئن می‌شویم که حاد‌‌‌ثه منا تعمد‌‌‌ی بود‌‌‌ه و راه را بر زائران خانه خد‌‌‌ا بسته‌اند‌‌‌ که ریشه و عامل اصلی این جنایت نیز آمریکاست. محمد‌‌‌رضا نقد‌‌‌ی د‌‌‌ر اد‌‌‌امه به نقش آمریکا د‌‌‌ر جنایت‌های مختلف اشاره کرد‌‌‌ه و افزود‌‌‌: آمریکا د‌‌‌ر حواد‌‌‌ث مختلف مثل تجاوز عراق به ایران، فعالیت‌های گروهک‌های مختلف تروریستی مثل القاعد‌‌‌ه، تکفیری‌ها و د‌‌‌اعش و... حمایت خود‌‌‌ را از تروریست نشان د‌‌‌اد‌‌‌ه و آمریکا د‌‌‌ر تمام کشورهای د‌‌‌نیا به د‌‌‌نبال توطئه است و هم اکنون نیز به محض اینکه تاریخ مصرف خاند‌‌‌ان سعود‌‌‌ی تمام شود‌‌‌، شاهزاد‌‌‌ه‌هایی که د‌‌‌ر نیویورک د‌‌‌ر حال آموزش هستند‌‌‌ را جایگزین می‌کند‌‌‌ ولی تا آن زمان از د‌‌‌ولت سعود‌‌‌ی که د‌‌‌ست نشاند‌‌‌ه خود‌‌‌ش است، حمایت خواهد‌‌‌ کرد‌‌‌ که سکوت مجامع بین المللی د‌‌‌ر قبال این فاجعه بزرگ نمونه کوچک آن است.

ايران یک سال د‌‌‌يگر فضانورد‌‌‌ به فضا ارسال مي‌كند‌‌‌

ايسنا رئیس پژوهشگاه هوا فضا با اعلام پیشرفت ۳۰ د‌‌‌رصد‌‌‌ی پروژه اعزام انسان به فضا گفت: ‌ د‌‌‌ر صورت تقاضا و حمایت کارفرما د‌‌‌ر عرض یک سال امکان پرتاب زیرمد‌‌‌اری انسان را خواهیم د‌‌‌اشت. د‌‌‌کتر فتح‌ا... امی خاطرنشان کرد‌‌‌: تا کنون د‌‌‌ه‌ها راکت کاوش توسط متخصصان هوا فضای کشور پرتاب شد‌‌‌ه که ۸ پرتاب موفقیت‌آمیز بود‌‌‌ه است. د‌‌‌ر د‌‌‌و پرتاب آخر (راکت‌های کاوشگر پژوهش ۱ و ۲) د‌‌‌و میمون پیشگام و فرگام سالم به زمین بازگشتند‌‌‌ که د‌‌‌ر حال حاضر هم زند‌‌‌ه بود‌‌‌ه و نگهد‌‌‌اری می‌شوند‌‌‌. وی خاطرنشان کرد‌‌‌: د‌‌‌و راکت تیر و مهر هم آماد‌‌‌ه پرتاب هستند‌‌‌ که د‌‌‌ر صورت د‌‌‌رخواست کارفرما و تامین بود‌‌‌جه هر لحظه آماد‌‌‌ه پرتاب آن‌ها هستیم. امی تصریح کرد‌‌‌: ماموریت اصلی پژوهشگاه د‌‌‌ر حوزه فضایی، اکتشافات فضایی است که توسط راکت‌های کاوش انجام می‌شود‌‌‌. 

قاد‌‌‌ر به ساخت انواع پرند‌‌‌ه‌های هد‌‌‌ایت پذیر هستیم

  ایرنا    وزیر د‌‌‌فاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید‌‌‌ بر باور توانمند‌‌‌ی‌ها و قابلیت‌های بومی گفت: اکنون قاد‌‌‌ر به ساخت پرند‌‌‌ه‌های هد‌‌‌ایت پذیر هستیم.  حسین د‌‌‌هقان د‌‌‌ر جمع مد‌‌‌یران سازمان صنایع هوایی این وزارتخانه با بیان اینکه د‌‌‌ر صنایع هوا ، فضا يی د‌‌‌ر یک وضعیت خاص، رو به پیشرفت، توان انسانی مناسب و د‌‌‌انش عالی و امید‌‌‌وار کنند‌‌‌ه قرار د‌‌‌اریم، افزود‌‌‌: د‌‌‌ر این حوزه زیرساخت‌های ارزشمند‌‌‌ی د‌‌‌ر سطح وزارت د‌‌‌فاع مهیاست اما د‌‌‌ر عین حال د‌‌‌ر بیرون مجموعه با شبکه‌های همکار، ارتباط و تعامل بسیار مناسبی برقرار کرد‌‌‌ه‌ایم. 

وی اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: باید‌‌‌ بپذیریم که امکانات د‌‌‌ر مقایسه با ۳۰ سال پیش بسیار پیشرفت کرد‌‌‌ه، از این رو باورمند‌‌‌ بود‌‌‌ن به این توانمند‌‌‌ی یک عملی است که می‌تواند‌‌‌ مسیر مطمئنی را پیش پای مسئولان صنعت د‌‌‌فاعی کشور بگذارد‌‌‌. وزیر د‌‌‌فاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه فعالیت، تولید‌‌‌ و طراحی تجهیزات د‌‌‌فاعی و نظامی‌د‌‌‌ر وزارت د‌‌‌فاع صبغه الهی د‌‌‌ارد‌‌‌، تصریح کرد‌‌‌: اکنون د‌‌‌ر موضع تکلیف هستیم و انجام عمل صالحی که پاسخ به اولویت مورد‌‌‌ نیاز انقلاب و نظام مقد‌‌‌س جمهوری اسلامی باشد‌‌‌ د‌‌‌ر د‌‌‌ستور کار قرار د‌‌‌ارد‌‌‌.


** آرمان

سوال مجري بي‌بي سي و پاسخ عجيب بابك زنجاني!

شنیده شد که فرداد فرحزاد مجري بخش خبري بي‌بي سي فارسي بخشي از مصاحبه با بابك زنجاني را در صفحه شخصي اش منتشر كرد. «الف» نوشت: به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در روزهايي كه بابك زنجاني از سوي دادگاه مورد بازخواست قرار گرفته است، فرداد فرحزاد خبرنگار و مجري شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي در يكي از صفحات شخصي خود بخشي از مصاحبه اي كه دو سال پيش با بابك زنجاني داشت، منتشر كرد. فرداد فرحزاد در اين راستا نوشت: دو سال پيش بعد از مصاحبه باز ازش (بابك زنجاني) پرسيدم، بعد از اين همه ماجرا و با اين همه ثروت چرا باز ميري ايران؟نگران نيستي؟ گفت: من كه مشكلي ندارم. كار غيرقانوني نكردم. 
 
خواهش بعيدي نژاد از رسايي

شنیده شد که يك عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان خطاب به حميد رسايي گفت: حالا كه بحث برجام به صحن علني آمده است شما يك كمي استراحت بفرماييد و فقط اجازه دهيد يك كمي هم ديگر نمايندگان صحبت كنند. «الف» نوشت: به گزارش ايسنا حميد بعيدي‌نژاد در صفحه اينستاگرامش با انتشار عكسي از حميد رسايي نماينده مجلس كه در دستانش نوشته اي مبني بر «من با برجام مخالفم» قرار داشت، نوشت: جناب آقاي رسايي، چشم!چشم! به خدا آقاي دكتر لاريجاني، همه نمايندگان محترم مجلس و بلكه همه ملت ايران وا...، با... مي‌دانند كه شما با برجام مخالف هستيد، آخه اثبات اين مخالفت شما كه ديگه پلاكارد نمي‌خواست. به خدا همه مي‌دانيم كه جنابعالي از همان ابتدا هم مخالف مذاكرات هسته‌اي بوديد، همه مي‌دانند كه شما با همان تفاهم ژنو هم مخالف بوديد. واقعا فكر نمي‌كنم كسي نداند كه جنابعالي در اين دو سال كه تيم مذاكراتي در حال مذاكره بود چقدر وقت با ارزش نمايندگي خود را به مخالفت با تفاهم ژنو، اجراي تفاهم ژنو و مذاكرات وين اختصاص داديد. خواهش مي كنيم حالا كه بحث برجام به صحن علني آمده است شما يك كمي استراحت بفرماييد و فقط اجازه دهيد يك كمي هم ديگر نمايندگان صحبت كنند. همين. 
 
توضيحات عبدي درباره خاطره تلويزيوني اش

شنیده شد که اكبر عبدي با انتشار متني در صفحه خود در اينستاگرام، ضمن ابراز ارادت به هموطنان عرب‌زبان، توضيح داد كه روي سخنانش در برنامه زنده شبكه سوم سيما با وهابيون سعودي بوده است. «فراديد» نوشت: اكبر عبدي در ويژه‌برنامه عيد سعيد غدير خم كه از شبكه سوم سيما پخش مي‌شد، خاطره متفاوتي از سفر حج خود را براي تماشاگران تلويزيون بيان كرد. حالا اين بازيگر از شبكه مجازي اينستاگرام براي رفع سوءبرداشت‌هاي احتمالي از سخنانش استفاده كرده است. او در اينستاگرامش نوشت: با سلام و درود به تمامي هموطنان عزيز و پاك‌سرشتم. من از همين‌جا دست تمامي خواهران و برادران عرب‌زبان ايراني خودم رو مي‌بوسم و اين مطلب رو فقط براي رفع سوءتفاهم عزيزان هموطن عرب‌زبانم مي‌نويسم كه روي صحبت من در دفاع از ناموس و ايراني بودنم با وهابيون سعودي بود. دوستون دارم. حق نگهدار همه شما خوبان. 
 
بركناري مسئول پايگاه اعلام‌كننده آمار قربانيان منا

شنیده شد که تارنماي رسمي وزارت بهداشت سعودي چند روز پيش خبر افزايش شمار قربانيان فاجعه منا به 4173 تن را منتشر كرد و به دنبال آن مسئول تارنماي اين وزارت خانه از كار بركنار شد. پارسينه نوشت؛ خبر ياد شده به سرعت توسط سايت هاي خبري و رسانه اي و شبكه هاي اجتماعي در جهان منتشر شد اما چند ساعت پس از آن وزارت بهداشت عربستان خبر مزبور را تكذيب كرده و آن را از تارنماي خود حذف كرد. شبكه هاي خبري تشنه زدوده شدن ابهام از فاجعه منا خبر دريافت شده از تارنماي وزارت بهداشت سعودي را ثبت كردند. خبرهاي رسيده از درون عربستان حاكي است رهبران سعودي به مقامات وزارت بهداشت دستور دادند تا مسئول رسمي انتشار اين خبر در تارنماي ياد شده را از كار بركنار كنند زيرا انتشار چنين خبري براي خاندان حاكم در عربستان بهاي گزافي به همراه دارد. در روز عيد قربان هزاران تن از حجاج بيت‌ا... الحرام در مراسم رمي جمرات در منا در اثر بي‌كفايتي و بي‌تدبيري مقامات عربستان جان خود را از دست دادند كه يك فاجعه بي‌سابقه در تاريخ حج به‌شمار مي رود. 
 
برخورد با طرح عجيب همدردي با بازماندگان فاجعه منا

شنیده شد که قائم مقام شهرداري منطقه 2 تهران با اشاره به اجراي يك طرح عجيب براي همدردي با خانواده بازماندگان فاجعه منا كه در قالب نمايشگاهي از سوي يك موسسه خيريه در بوستان نهج البلاغه برگزار شد گفت: نيروهاي شهرداري منطقه بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، نسبت به جمع‌آوري نمايشگاه در محل اقدام كردند. پارسينه نوشت؛ علي درويش پور با اشاره به برپايي غرفه يك موسسه خيريه در بوستان نهج البلاغه افزود: مديران و متوليان برپايي غرفه نمايشگاهي اين موسسه با توجه به وقوع فاجعه منا دچار احساسات شده و در اقدامي به منظور همدردي با بازماندگان اين فاجعه، تعداد زيادي جسد كفن پوش (نمادين) را در محوطه بوستان و در حاشيه غرفه خود به نمايش مي گذارند. وي با اشاره به اينكه اين اقدام موجب گلايه و اعتراض بسياري از شهروندان شده بود، اظهار كرد: شهرداري منطقه 2 بلافاصله پس از اطلاع از اين موضوع با اين اقدام خودسرانه موسسه خيريه برخورد كرده است. روز يكشنبه يك موسسه خيريه با هدف ابراز همدردي با خانواده جانباختگان فاجعه منا، حدود 100 جنازه كفن پوش را به صورت نمادين در بوستان نهج البلاغه روي زمين قرار داد كه اين اقدام موجب حيرت و اعتراض بسياري از شهروندان و رهگذران در محوطه اين بوستان شد. 
 
استعفاي برخي معاونان پارلماني

شنیده شد که محمدرضا خباز درباره استعفاي برخي معاونان پارلماني براي نامزدي در انتخابات مجلس اظهار داشت: به جز بنده، كه براي نامزدي از حوزه انتخابيه تهران از مسئوليت خود استعفا دادم، برخي ديگر از معاونان پارلماني نيز استعفا داده‌اند. به گفته خباز، يوسف‌نژاد، معاون پارلماني وزارت اقتصاد، مجيد نصيرپور، معاون نظارت و هماهنگي معاونت پارلماني و آقايي معاون پارلماني وزير صنايع براي نامزدي از استان خوزستان استعفا دادند. وي تاكيد كرد: نصيري قيداري از مسئوليت خود استعفا نداده است و به خاطر زحمت زيادي كه كار در اين وزارتخانه داشت، جاي خود را به فرد ديگري داد. موهبتي در وزارت بهداشت نيز به خاطر جابه‌جايي مسئوليت جاي خود را به فرد ديگري داده‌اند. خباز با اشاره به اينكه در جلسات ائتلاف اصلاح‌طلبان شركت ندارد، گفت با اين حال به خاطر ارتباط با مجموعه خراساني‌هاي مقيم تهران و از طريق آقاي رسولي شنيدم كه دكتر عارف نقشي اساسي در سازماندهي اصلاح‌طلبان تهران را ايفا خواهند كرد. 
 
زمان شاه فقط يك‌درصد مردم راضي بودند

شنیده شد که آيت‌ا... محي‌الدين حائري‌شيرازي عضو مجلس‌خبرگان، عدالت را مهم‌ترين نكته براي برقراري صلح بين‌المللي دانسته و گفته‌: معناي رعايت شدن عدالت در يك جامعه اين است كه 95 درصد از جامعه حق خود را بگيرند و 5درصد از آنها كه زياده خواهي مي‌كنند با ابزارهاي قانوني مهار شوند. تابناک نوشت؛ این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: البته باز تاكيد مي‌كنم به شرطي استفاده از ابزارهاي قانوني مثل زندان، شلاق و غيره خوب است كه 95درصد مردم رضايت كامل داشته باشند و اين رضايت زير سايه نظامي‌گري و زور نباشد. در دوران شاه يك درصد از مردم رضايت داشتند و 99 درصد را به خاطر آن يك درصد محدود مي‌كردند. در آمريكا هم كه كشوري با سمبل دموكراسي است همين طور است. مسئولان آمريكا بيايند و آمار بدهند كه دارايي‌هاي مردم چقدر است و دارايي‌هاي يك عده خاص از اين كشور چقدر است. امنيتي كه در آمريكا برجا شده امنيت نظامي و سياسي است.

** شرق

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: هر کسی که دست دراز کند دوست نیست


روابط عمومی قوه قضائیه: آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، با اشاره به جنایات آمریکایی‌ها در کشور ما و دیگر کشورها گفت: «با کسی که چنین سابقه‌ای دارد و مدعی هم  هست نمی‌توان دوستی کرد». او با اشاره به اینکه برخی رفتارها و برخوردها نیز ممکن است عمدی نباشد، گفت: «باید توجه کرد رفتار مسئولان ما در چارچوب‌های بزرگ‌تری ارزیابی می‌شود و باید دوست و دشمن را بشناسیم و بدانیم هرکسی که دست دراز کند، دوست نیست». رئیس قوه قضائیه افزود: «تا زمانی که رفتار آمریکایی‌ها این است که یک دست جلو می‌آورند و با دست دیگر از پشت خنجر می‌زنند، نمی‌توان دوستی کرد که اگر این بود این‌همه فشار و تحریم ظالمانه و توطئه معنا نداشت».

تذکر ١١ نماینده به وزیر دادگستری: فیلم اعترافات جیسون رضاییان را پخش کنید


فارس: ١١ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری به وزیر دادگستری خواستار اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به افکار عمومی پیرامون پرونده جیسون رضاییان شدند.آنها نوشتند: با توجه به محاکمه و صدور حکم یکی از نفوذی‌های دوتابعیتی به نام جیسون رضايیان لازم است جهت اطلاع افکار عمومی اطلاعات مربوط به این جاسوس و نفوذی آمریکاییان و فیلم‌های اعترافات او را پخش كنید. در ادامه این تذکر آمده: اطلاعات وسیعی که در کمیسیون امنیت ملی از این جاسوس حرفه‌ای در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفت باعث نگرانی از خطر نفوذی‌ها برای انقلاب اسلامی و استقلال کشور و از طرفی باعث اطمینان‌خاطر از هوشیاری و بیداری دستگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود و لازم و ضروری است دستگاه‌های مقتدر قضائی اطلاع‌رسانی جامعی به‌خصوص با پخش فیلم‌های اعترافات این شبکه گسترده جاسوسی به ملت ایران داشته باشند. «اسماعیل کوثری»، «محمدرضا محسنی‌ثانی»، «سیدمحمود نبویان»، «علی‌اصغر زارعی»، «حبیب آقاجری»، «حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، «ابوالقاسم جراره»، «سیدحسین ذوالانوار»، «محمد اسماعیلی» و «منظری‌توکلی» ١١ نماینده‌ای بودند که این تذکر را دادند.


** ایران

توضیح وزارت دفاع درباره نحوه تحویل‌ «اس-300»

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که اظهارات اخیر درباره نحوه تحویل‌دهی سامانه پدافند هوایی «اس-300 » فاقد صحت و اعتبار است. به گزارش ایلنا، وزارت دفاع همچنین اعلام کرده است که مسیر تحویل این سامانه براساس قرارداد منعقده قبلی مراحل اجرایی خود را طی می‌کند.  پیش‌تر، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: تحویل موشک‌های «اس- 300» به ایران منوط به تعیین تکلیف «برجام» و لغو تحریم‌هاست.
 

اعتراض پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی به صدا و سیما


پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل روابط عمومی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در یادداشتی به سیاست رسانه ملی در مورد سانسور حضور آیت‌الله هاشمی در مراسم بیت رهبری برای گرامیداشت حجاج جان‌باخته اعتراض کرد. به گزارش ایلنا، در این یادداشت آمده است: «رسانه ملی در ادامه سیاست میلی خویش برای تحریف فیلم‌های تاریخی و سانسور واقعیت‌ها که سابقه‌ فراوانی در سال‌های اخیر دارد، اخیراً پا را فراتر گذاشت و تیغ سانسور را متوجه برنامه‌های رهبر معظم انقلاب نیز کرده است.» این گزارش می‌افزاید: «براساس مستندات موجود و تصاویری که می‌توانید در سایت‌های دفتر رهبر معظم انقلاب و همچنین سایت روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ببینید، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت حجاج جان‌باخته در حسینیه امام خمینی و با حضور آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شده بود، شرکت کرد. اما رسانه ملی در تمام بخش‌های خبری 24 ساعت گذشته چنان ماهرانه با تیغ سانسور فیلم‌ها را برش داد که هر بیننده‌ای متوجه نمی‌شود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم حضور داشته است. جای شگفتی است که رسانه ملی برای اجرای سیاست‌های خود از کجا خط می‌گیرد که حتی جسورانه چنین اقدامی می‌نماید که امیدواریم مسئولان مربوطه به وجدان خویش، به مردم ایران و به تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ دهند.»

 

نامزدهای انتخاباتی خانواده هاشمی به روایت فائزه


فائزه هاشمی از اعلام نامزدی قطعی فاطمه هاشمی، محسن هاشمی و علی هاشمی برای مجلس و پدرش برای مجلس خبرگان خبر داده است. او  در گفت‌وگویی با رادیو «صدای امید» افزود: «من هم احتمال  است که کاندیدای مجلس شورای اسلامی شوم و وضعیت محمد (هاشمی) هم به همین منوال است.» فائزه هاشمی با بیان اینکه «اقبال به اصلاح‌طلبان بعد از سال ۸۸ بیشتر شده»، بر «حضور انتخاباتی  گسترده زنان به عنوان کاندیدا» تأکید کرد و ادامه داد: «اگر مردم مشارکت جدی در انتخابات داشته باشند، شانس اصلاح‌طلبان بسیار زیاد است. به نظر من، حضور مردم از سال ۹۲ هم بیشتر است و تواقق هسته‌ای و مسائلی از این قبیل باعث امید و انگیزه‌ زیادی بین مردم شده است. »


کاردار انگلیس از تهران رفت

کاردار انگلیس، یکشنبه در صفحه شخصی «توئیتر»  خود نوشت: «تهران را با ناراحتی ترک می‌کنم، برای من یک افتخار بود که جزئی از توافق هسته‌ای و بازگشایی سفارت انگلیس باشم، روابط ایران و انگلیس رو به جلو است «خداحافظ».» «آجای شارما» طی دو سال گذشته به عنوان کاردار ترددی انگلیس در ایران فعالیت می‌کرد و پس از بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران که در اول شهریورماه انجام شد، به عنوان کاردار این کشور در ایران منصوب شد. براساس بیانیه وزارت خارجه انگلیس در 11 مهر «آجای شارما» جانشین «نیکلاس هاپتون» سفیر فعلی انگلیس در قطر می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    مین گذاری؟؟ این چه تیتریه؟!!
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خخخخخخخ
  • یک فرهنگی ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خب چی میگفت خوب بود؟؟
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    طولانی بود ممنون مشرق
  • سیروس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    هر روز میای اینو میگی! مجبوری مگه؟؟
  • بید ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخ آفرین سیروس
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    به نظر شما طولانی نیست؟
  • خسته ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    بلند و کامل است
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    فایزه: ایا عفت خانم و اقا مهدی هم قراره کاندیدا بشوند؟ چون همه خاندان رو اسم بردی به جز این 2نفر .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس