کد خبر 477447
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا از نقض حریم هوایی ترکیه توسط هواپیمای روسیه انتقاد کرد و در اظهاراتی تحریک آمیز گفت که ممکن بود هواپیمای روسی در جریان یک اقدام تلافی جویانه سرنگون شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از نقض حریم هوایی ترکیه توسط  هواپیمای روسیه، گفت که ممکن بود هواپیمای روسی در جریان یک اقدام تلافی جویانه سرنگون شود.

کری در این باره گفت: ما از اینکه ممکن بود ترکیه با استفاده از حقوق خود در یک اقدام تلافی جویانه هواپیمای روسی را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند، نگران شدیم.

وزیر امور خارجه آمریکا از گفتگو با «فریدون سینیرلی اوغلو» همتای ترک خود در این باره خبر داد و افزود: به سینیرلی اوغلو اطمینان دادم که در این باره و در راستای ارائه اطلاعات بیشتر به ترکیه درخصوص عملیات های روسیه، با مسکو رایزنی خواهم کرد.

وی که در پارلمان شیلی سخنرانی می کرد، ادامه داد: این همان موضوعی است که ما پیشتر نیز درباره آن هشدار داده بودیم. لذا مذاکره مان با روسیه را آغاز کردیم تا مطمئن شویم حتی امکان مناقشه به صورت تصادفی هم وجود ندارد.

لازم به ذکر است، یک هواپیمای روسی روز یکشنبه وارد حریم هوایی ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه شده است. این اتفاق باعث شد تا آنکارا دو فروند هواپیمای جت F-۱۶ خود را برای رهگیری هواپیمای روسی به پرواز در آورد و متعاقب آن سفیر روسیه در ترکیه را احضار کند. روسیه اعلام کرده است که این اتفاق به صورت اشتباهی انجام شده است.

به دنبال این رخ داد، وزارت امور خارجه ترکیه سفیر روسیه در کشورش را احضار کرد. ترکیه اعلام کرد که این اقدام در اعتراض به حملات هوایی روسیه در سوریه انجام شده است.

به گزارش مهر، روسیه از چهارشنبه مصادف ۳۰ سپتامبر  سال جاری، اعلام کرد که در راستای قوانین بین المللی و بنا به درخواست دولت مشروع سوریه حملات هوایی خود به تروریست های تکفیری داعش در این کشور را آغاز می کند.

در این میان، جبهه غربی-عربی حامیان تروریست های داعش روسیه را متهم کردند که حملاتش به جای گروه تروریستی داعش بر مخالفان سوری متمرکز بوده است.

ائتلاف اصلی مخالفان سوریِ تحت حمایت غرب مدعی شدند که روسیه در این حملات اهدافی را مورد حمله قرار داده که عاری از داعش بوده است.

جان کری پیشتر و در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان مبارزه با تروریسم  گفته بود: آنچه اهمیت دارد آن است که روسیه نباید وارد هرگونه فعالیتی به جزء عملیات علیه داعش شود. این موضوعی است که کاملاً آن را روشن کرده ایم.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز حملات هوایی کشورش به مواضع مخالفان سوری را رد کرده و اعلام کرده بود که روسیه همانند ائتلاف ضد داعش که تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد، مواضع گروه های تروریستی در سوریه را مورد هدف قرار داده است.

گفتنی است، مقامات روسیه با استناد به قطعنامه تعریف تجاوز مصوب سال ۱۹۷۴ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرده بودند که حملات هوایی آن ها به تروریست ها در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی این کشور بوده و لذا موضوع حمایت ها از سوریه در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش در این کشور بر اساس منشور ملل متحد و در چارچوب قوانین بین المللی محسوب می شود.

شایان ذکر است، ترکیه از حامیان اصلی گروههای تروریستی چون جبهه النصره در سوریه است که از جمله اهداف حملات هوایی روسیه در سوریه به شمار می روند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون دارای مشکلات زیادی بوده و در جبهه های متعددی با گروه های تروریستی مانند النصره و داعش مشغول مبارزه است. در این میان، محور عربی-غربی-صهیونیستی از هیچ تلاشی در راستای حمایت از تروریست های داعش و النصره در سوریه دریغ نکرده و تصاویر کمک های آن ها از طرق مختلف مانند ارسال هوایی تجهیزات به تروریست ها گواهی بر صدق این مدعا است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ....ایه ش و نداری نه تو نه نوکرت اردوغان
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    چه حال ميداد اگر سرنگونش ميكردند اونوقت اردوغان بايد فرار ميكرد
  • کرمانشان ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    نه مثلا جرعتشه داشت بزنه؟
  • ناشناس ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یعنی امریکا فعلا باید دهنشو ببنده فقط که آبروش تو دنیا رفته . هر چی بگه تف سر بالاست . اینهمه ائتلاف ائتلاف کردن آخرش یکی دیگه بلند شده داره جورشونو میکشه . نابودن واقعا !!
  • شناس ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    سرنگونی جنگنده روسیه در حد و اندازه های ترکیه نیست! گنده لات هم از نوچه هاش حمایت می کنه
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    عمرا خلبانها ترکیه با اف-16 های قراضه شون می تونستند کاری بکنند!
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    شما حدوده سی تا کشور هستید که پیمان نظامی دارید سره قضیه اوکراین نتونستید کاری کنید حالا ترکیه به جایی رسیده بتونه جنگنده روسی بزنه ؟ نمیدونم تنهایی اینجوری نظر میدند یاباهم هم فکری میکنند
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    هواپیماهای آمریکا که شبانه روز حریم هوایی سوریه رو نقض میکنن چی؟ چقدر پر رو هست این کدخدا
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    جان جان فعلا دهنت را ببند بعداز سوریه عراق بعد یمن بعد امریکا
  • قاسم ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    بلوف نزن!جراتشو نداشتید و گرنه ابنکا را می کردید.
  • سوسان ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    وقتی زورش نمی رسه حرف میزنه با روسیه نمیشه شوخی کرد میتونه یک شبه کل دنیارو قورت بده
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    قابل توجه وزير خارجه ايران :اكنون بهترين زمان استفاده از فرصت تضاد منافع روسيه با مدافعان داعش در منطقه است كه بايد حداكثر بهره برداري انجام شود
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    ایول بزن دهن روسیه و روسیه پرستا رو سرویس کن
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    آخه تو چی میگی کاسه لیس آمریکا ؟ برو کف توالتاشون کثیف شده کارت دارن .
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    عالم سیاست بحث تصمیم گیری عاقلانه است نه ترس چین سیاستش موازنه قدرت بین 3 کشور عربستان و ایران و محور ترکیه در خاورمیانه نفت خیز است در مورد امریکا و روسیه. هم همینطور ینی متحد هیچ یک نیست تنش کوچک ممکنه موجب جنگ و خانمانسوزی و عقب افتادگیه وگرنه روسیه فعلا هنوز هم با تکیه بر سلاح هسته ای امنیتشو حفظ کرده جلوی اعضای ناتو بلاشک فلجه فعلا دنیا جنگ نیابتی شده
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ترکیه رو دست کم نگیرید 6 مین قدرت نظامی جهانه هیچ وقتم تو تاریخ از جنگ نترسیدن همینا زمان اتاتورک ناوگان عظیم بریتانیای کبیر و با 500 هزار کشته و زخمی شکست دادن هیچ جارم نه پناهنده شدن نه تسلیم یه پهباد روسیه رم زدن اون جنگنده رم رهگیری شده بود که کمتر از 1 دقیقه از اسمان ترکیه خارج شد فرداشم پوتین رسما عذر خواهی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس