کد خبر 477374
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲

تعداد بسیار زیادی از آوارگان سوری در حال بازگشت از اردن به کشور جنگ زده خود هستند چرا که نمی‌توانند پس از قطع جدی کمک‌ها در غربت دوام آورند، نمی‌توانند هزینه قاچاقچیان برای بردن آن‌ها به اروپا را پرداخت کنند و یا دلتنگ وطن شده‌اند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: آوارگان و امدادگران گفتند، این بازگشت‌ها به اضافه افزایش مهاجرت به اروپا نشان می‌دهد که شرایط در کشورهای منطقه‌ای میزبان به شدت غیرقابل تحمل شده است.

اندرو هادپر، رئیس آژانس آوارگان سازمان ملل در اردن گفت: این انتخاب خطرناکی برای مردم است. بازگشت آوارگان به ویژه زنان و کودکان به سوریه جنگ زده نشان دهنده ناکامی سیستم حمایتی بین‌المللی است.

بیش از چهار میلیون تن از مردم سوریه از جنگ داخلی کشورشان که وارد پنجمین سال شده، فرار کرده‌اند. اکثر آن‌ها در ترکیه، لبنان و اردن ساکن شده‌اند و اغلب در مناطق شهری زندگی می‌کنند. آن‌ها که از کار کردن به صورت قانونی منع شده‌اند به کمک‌های دریافتی و شغل‌های عجیب وابسته هستند. اخیرا آژانس‌هایی که دچار کمبود بودجه شده‌اند به ویژه برنامه جهانی غذا کمک‌های خود را به تعداد کثیری از این آوارگان قطع کرده و این اقدام بسیار نابود کننده بوده است.

در اردن بیش از نیم میلیون از آوارگان شهرنشین با قطع کمک‌ها به شدت آسیب دیده‌اند در حالی که حدود 100 هزار آواره‌ای که در کمپ‌های سازمان ملل زندگی می‌کنند، از این تصمیم آسیبی ندیده‌اند.

براساس آمارهای سازمان ملل، در اوت سال جاری میلادی 3853 تن از آوارگان به سوریه بازگشتند در حالی که در ژوئیه 1934 تن به سوریه بازگشته بودند.

مشخص نیست چه تعداد از این آوارگان که به سوریه بازگشته‌اند قصد دارند در این کشور بمانند. برخی آوارگان به مقامات سازمان ملل گفتند، قصد دارند اموال و دارایی‌های خود در سوریه را فروخته و هزینه سفر خود به اروپا را تامین کنند. اما دیگران قصد دارند در وطن خود بمانند.

براساس داده‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از 175 هزار آواره سوری بین ژانویه تا اوت سال جاری میلادی از ترکیه به یونان رفته در حالی که نزدیک به 7000 تن از شمال آفریقا به ایتالیا سفر کرده‌اند. در این دوران نزدیک به 534 هزار مهاجر از طریق دریا خود را به اروپا رسانده‌اند.

حدود 94 هزار آواره سوری در سال گذشته میلادی ترکیه را به مقصد سوریه ترک کرده‌اند و نیمی از آن‌ها پس از بیرون راندن تروریست‌های داعش از کوبانی در اوایل سال 2015 میلادی به این شهر بازگشته‌اند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل گفت، گمان می‌رود بیش از دو میلیون آواره سوری در ترکیه مانده باشند چرا که شرایط زندگی در ترکیه نسبت به اردن و لبنان بهتر است.

در لبنان تعداد آوارگان ثبت نام شده از ژانویه سال جاری میلادی 140 هزار تن کاهش داشته و به یک میلیون و هفتاد و هشت هزار تن رسیده است اما مقامات سازمان ملل از مکان این آوارگان اطلاعی ندارد.

صدها آواره سوری با هدف رسیدن به اروپا روزانه لبنان را با کشتی به مقصد ترکیه ترک می‌کنند.

بازگشت به سوریه یک بلیط یک طرفه است. هیچ یک از این سه کشور میزبان اجازه عبور و مرور متعدد از مرزشان را نمی‌دهند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل تلاش می‌کند تا با آوارگان سوری که به کشورشان بازگشته‌اند در ارتباط بماند اما خبرها همیشه خوب نیستند.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس