کد خبر 476499
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

هند در واکنش به حضور نیروی دریایی چین در منطقه و به خصوص اقیانوس هند ،قصد دارد با تقویت ناوگان خود در آب های منطقه ، قدرت دریایی خود را به رخ چین بکشد.

به گزارش مشرق، ناو INS Sahyadri هند روز جمعه به ساحل دانانگ ویتنام وارد شد تا به ژاپن برود. این سفر بخشی از آرایش عملیاتی جنوب دریای چین و منطقه شمال غرب اقیانوسیه نیروی دریایی هند است.

همزمان، دریاسالار آر. کی. دهاوان فرمانده نیروی دریایی هند نیز روز جمعه سفر رسمی خود را در قالب تور دریایی به استرالیا آغاز کرد.

وی در گردهمایی 40 رییس نیروی دریایی کشورهای مختلف در استرالیا شرکت می کند تا درباره راه های ارتقای همکاری ها گفت و گو کند.

هند و استرالیا این روزها در حال اجرای رزمایش دریایی خود با عنوان AusIndex_15 هستند . بسیاری از تحلیلگران این رزمایش را واکنشی برای مقابله با حضور دریایی چین در اقیانوس هند ارزیابی کرده اند.

بر اساس بیانیه رسمی که از سوی نیروی دریایی هند منتشر شد، دریاسالار دهاوان برای تحکیم همکاری های دریایی به استرالیا سفر کرده است .

سفر وی با گردهمایی سالانه «کنفراس قدرت دریا» همزمان شده است. در این گردهمایی 40 نفر از روسای نیروهای دریایی دنیا شرکت دارند.

در این بیانیه آمده است: هند و استرالیا مشترکات زیادی دارند که می تواند آغازگر همکاری نزدیک تر و گسترش ابعاد روابط آنها شود.

دو کشور طی سال های اخیر، با امضای قرارداد همکاری در سال 2006 و تدوین چارچوب همکاری نظامی در نوامبر 2014، همکاری نظامی خود را افزایش دادند.

در توافقنامه 2014 بین هند و استرالیا انجام دیدارهای منظم بین مقام های عالیرتبه دریایی پیش بینی شده است .

روزهای آخر تیرماه امسال، هند از افزایش تعداد و قدرت گرفتن زیردریایی های چین، بخصوص زیردریایی های هسته ای در آب های منطقه ابراز نگرانی کرد.

با عبور زیردریایی چینی یوان از دریای عرب و پهلو گرفتن در بندر کراچی پاکستان، هند اعلام کرد که قصد دارد دومین زیردریایی جنگنده با قابلیت هسته ای را از روسیه اجاره کند.

همچنین هند تصمیم دارد 16 زیردریایی هسته ای بسازد که برای ساخت آنها 14 میلیارد دلار بودجه لازم است.

انتشار اخباری مبنی بر احتمال فروش 8 زیردریایی از نوع یوان به پاکستان، وحشت هند را از حضور دریایی چین درمنطقه افزایش داد.

در سال 2014 نیز پهلوگرفتن یک فروند زیردریایی چین در بندر کلمبو سبب نگرانی و اعتراض مقام های هندی شد. آن زمان، مقام های سریلانکا به دهلی نو اطمینان دادند که هیچ اقدامی علیه منافع هند صورت نخواهد گرفت.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس