رییس سازمان حج و زیارت درباره علت تاخیر در انتقال اجساد زائران ایرانی به کشور، توضیح داد: مساله آن نیست که عربستان مجوز صادر نکرده، بلکه پیچیدگی فرآیند آماده‌سازی اجساد است که انتقال آن‌ها را به کشور با تاخیر مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی با اشاره به شرایط جسمی خاص پیکرهای زائران ایرانی، گفت: فرایند انتقال اجساد شناسایی شده از سردخانه به جده، انجام تشریفات قانونی، پزشکی و شرعی آن‌ها تا کنون زمان‌بر بوده و برای همین نمی‌توان زمان دقیقی را برای انتقال این پیکرها تعیین کرد، اما امیدوارم در روزهای آینده خبر بازگشت آن‌ها را به کشور اطلاع دهیم.

او بیان کرد: سازمان حج و زیارت نهایت تلاش خود را برای تسریع در شناسایی سایر اجساد به کار می‌برد، مساله آن است که تعداد اجساد بسیار است و باید دقت کافی در جست و جوها صورت گیرد. امروز تیم ویژه تفحص پس از 18 ساعت حضور در سردخانه مکه با آن شرایط خاص نگهداری اجساد، به محل استراحت خود بازگشت.

دفن دو حاجی ایرانی در مکه

رییس سازمان حج و زیارت همچنین با تاکید بر این که اجازه نمی‌دهند هیچ جسدی از زائران ایرانی بدون تایید وابستگانش در عربستان دفن شود، افزود: البته تا کنون خانواده چهار زائر جان باخته با دفن پیکر عزیزانشان در مکه موافقت کرده‌اند که خاکسپاری دو پیکر از آن‌ها انجام شد.

او آمار جدیدی را از شمار قربانیان فاجعه منا اعلام نکرد و گفت: حتا اگر یک درصد این آمارها تغییر کند، به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

اوحدی درباره تفاوتی که بین آمار نهایی و آمارهای قبلی وجود دارد و همچنین بی‌اطلاعی از سرنوشت 16 زائری که قبلا اسم آن‌ها جزو مفقودی‌ها اعلام شده بود، توضیح داد: این تفاوت درست است، ولی ما آمار نهایی را براساس بیانیه مکتوب مرکز پزشکی حج و زیارت پس از پایان تفحص در بیمارستان‌های عربستان اعلام کردیم. آمار قطعی از جان باختگان ایرانی در فاجعه منا درحال حاضر همان 465 نفر است.

وی اضافه کرد: آن 16 نفر زائرانی بودند که مرکز پزشکی در بیمارستان های جده، طائف و منا شناسایی کرده بود که از فهرست مفقودین خارج شد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: در حال حاضر 14 زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی تحت درمان هستند که امیدواریم در روزهای آینده آن‌ها نیز مرخص شوند.

اوحدی سپس با اشاره به آخرین وضعیت جابه جایی حجاج ایرانی، اظهار کرد: هم اکنون 26 هزار و 900 زائر ایرانی در عربستان به سر می‌برند که حدود 14 هزار زائر در مدینه هستند و تا پایان امروز نیز 13214 زائر به کشور بازمی‌گردند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سمانه ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    بنظرم خوب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس