کد خبر 475641
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

برای روز عید غدیر اقامه دو رکعت نماز مستحبی و به جماعت بسیار سفارش شده است و این نماز آثار و برکات بسیاری به همراه دارد.

به گزارش مشرق، نماز عید غدیر آن‌قدر بین نمازهای مستحب ارزش و اهمیت دارد که امام صادق(ع) در حدیثی ‌فرموده‌اند: «هر کس در روز عید غدیر قبل از ظهر به قصد شکرگزاری خدا دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت بعد از حمد، 10 مرتبه سوره توحید و قدر و آیة‌الکرسی را بخواند نزد خدا برایش 100 هزار حج و 100 هزار عمره محسوب می‌شود و هر حاجتی از حوایج دنیا و آخرت را از خدا درخواست کند به آسانی و با عافیت به او عنایت خواهد شد».

آثار پربرکت نماز عید غدیر آنقدر هست که در روایتی از شیخ مفید آمده: «اگر نماز و دعا در روز عید غدیر از او فوت شد، قضای آن را بجا آورد».

چرا خواندن این نماز مستحبی مهم است؟


چند دلیل اصلی برای اقامه نماز غدیر وجود دارد. اول اینکه اجرای سنتی است که پیامبر(ص) انجام داده‌اند. شیخ مفید محکم‌ترین و مهم‌ترین دلیل درباره جماعت خواندن نماز عید غدیر را عمل به سنت نبی مکرم اسلام می‌داند و می‌گوید: «‌در این روز با اقامه دو رکعت نماز به جماعت و اقتدا به پیامبر(ص) سنت جاری می‌شود و رفتار و عمل به سنت پیامبر(ص) در میان امت رواج می‌یابد».

شیخ مفید در کتاب «المقنعه» نیز ‌نوشته: «پیامبر اکرم(ص) مردم را به «یُنادی بِالصَّلاه جامِعَه» دعوت می‌کند. سپس برای اجتماع مردم صبر می‌کند و آنگاه نماز جماعت می‌خواند. براساس همین سنت است که به اقامه نماز جماعت در روز عید غدیر توصیه شده چراکه آن حضرت نشان داد اگر می‌خواست نماز فرادی بخواند، نیازی نبود منتظر مردم بماند. او منتظر می‌شود افرادی که جلوتر رفته‌اند برگردند و کسانی که عقب مانده‌اند هم برسند و بعد دو رکعت نماز می‌خواند».

دومین دلیل برای خواندن نماز غدیر شکرگزاری است. امام صادق(ع) فرمود: «هجدهم ذی‌الحجه بزرگ‌ترین عید خداست. خورشید بر روزی برتر از آن نتابید و آن روزی است که خدا دینش را بر خلایق کامل و نعمتش را بر آنان تمام گردانید و اسلام را به‌عنوان دین آنها پسندید. خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرده مگر آنکه جانشین خویش را در چنین روزی انتخاب کرده. پس شیعیان ما باید به یاد خدا و شکرگزار او باشند که بر آنان منت نهاد و معرفت چنین روزی را به آنها اختصاص داد چرا‌که بقیه مردم از آن بی‌بهره‌اند».

نحوه اقامه نماز عید غدیر


اما نماز روز عید غدیر مانند نماز صبح دو رکعت است به این صورت که نیم‌ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، سوره‌های توحید، قدر و آیه الکرسی 10 بار خوانده شود. در کتاب‌های «الغدیر» و «المراقبات» درباره اقامه نماز غدیر در مسجد هم سفارش شده است. علامه امینی و میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب‌های خود از امام صادق(ع) نقل کرده: «‌یستحب الصلاة فی مسجد الغدیر/ نماز در مسجد غدیر مستحب است».
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    والله من شب غدیر در خواب حضرت علی بدون اینکه بدانم دراین روز این نماز مستحب است به من تاکید کرد نماز دو رکعت بخوانم اما جزییات را به من نگفت که در مفاتیح خواندم که این نماز با این جزئیات هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس