همزرم شهید محمد جهان‌آرا گفت: اگر مدیریت ویژه این شهید در جنگ نبود، بی‌شک در آن دوره زمانی بیشتر از اینها تلفات می‌دادیم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرف، عبدالصاحب عبودزاده اظهار کرد: شهید جهان‌آرا انسانی تودار، دوراندیش و باسواد بود که جنگ را با آینده‌نگری و صبوری خاص خود مدیریت می‌کرد.

وی ادامه داد: شهید جهان‌آرا در عین حال که فرمانده سپاه بود، فرماندهی نیروی دریایی خرمشهر را نیز بر عهده داشت و مدیریت این شهید بزرگوار موجب شد از دادن تلفات بیشتر در آن زمان جلوگیری شود.

این همرزم شهید جهان‌آرا با یادآوری خاطره‌ای از این شهید بیان کرد: خرمشهر یک شهر مذهبی بود و شاه برای مدارس این شهر دبیران کمونیست می‌فرستاد تا این معلمان، اعتقادات بچه‌ها را تغییر دهند. در آن زمان جهان‌آرا 16 ساله و کلاس دهم دبیرستان بود. یک روز دبیری سر کلاس آمد و با جملاتی آنچه را که دیده نمی‌شود، نفی کرد و در نهایت به بچه‌ها گفت ”خدا را نمی‌بینید بنابراین وجود ندارد". در این شرایط این نوجوان 16 ساله از جای خود بلند شد و به دبیر گفت ”دو ضرب در دو چند می‌شود"؟ معلم پاسخ داد "می‌شود چهار”؛ چون عقل می‌گوید. محمد جهان‌آرا از معلم پرسید ”آیا عقل را می‌بینید؟ چون شما عقل را نمی‌بینید بنابراین عقل ندارید!"

وی افزود: معلم خدا را نفی کرد و این نوجوان شانزده ساله عقل معلم را که این ماجرا موجب شد از کلاس اخراج شود. اما جهان‌آرا هنگام خروج به معلم گفت "شما به من صفر دادید ولی خدا به من 20 داد." این موارد و این شخصیت محمد جهان‌آرا، نشان از اعتقادات و بزرگ‌منشی او دارد.

عبودزاده در بیان خاطره‌ای دیگر از وی اظهار کرد: در عملیات شکست حصر آبادان، یک سرهنگ ستاد دشمن که وارد خرمشهر شده بود را به اسارت گرفتیم. این فرد که رییس ستاد عملیات حمله به خرمشهر بود، پس از دستگیری به ما گفت که نیروهای عراقی در این شریط 3 هزار کشته داده‌اند. این در حالی بود که در این عملیات کل بچه‌های ارتش، ژاندارمری، جهاد و نیروی دریایی ایران حتی به یک هزار نفر هم نمی‌رسید ولی دشمن با 30 هزار نیرو و 500 تانک به ما حمله‌ور شده بود و با صدها هواپیما، ما را بمباران می‌کرد.

وی ادامه داد: در آن شرایط تسلیحات ما با دشمن اصلا قابل مقایسه نبود؛ سلاح آنها به روز و مجهز بود و مقابله با این شرایط و هجمه‌های دشمن تا دندان مسلح، مدیریتی خاص نیاز داشت که شهید جهان‌آرا این مدیریت را در جنگ و آن شرایط دشوار اعمال کرد.

عبودزاده ادامه داد: دشمن به مدت 45 شبانه‌روز پشت دروازه‌های شهر خرمشهر، به صلابه کشیده شده بود و توانایی اشغال این شهر را نداشت. این مقاومت، نشان از مدیریت فرماندهان جوانی مانند شهید جهان‌آرا دارد و در کنار آن، اطاعت از فرماندهی که شعار و شعور همه بچه‌های رزمنده بود، کار دشمن را تمام کرد.

همرزم شهید جهان‌آرا عنوان کرد: جهان‌آرا یکی از صدها و هزاران گمنامی است که جنگ را در حوزه خود به طور خاص و ویژه اداره کرد و اکنون نیز قاسم سلیمانی‌هایی داریم که اگر لازم باشد دنیا را از این تلاطم نجات می‌دهند.

وی به درگذشت پدر بزرگوار شهید جهان‌آرا اشاره کرد و افزود: ایشان نیز از انسان‌های بسیار فرهیخته بودند. محمد جهان آرا 12 برادر و خواهر داشت که همگی افرادی معتقد و مبارز بوده و خانه آنها نیز در دوره رژیم پهلوی پناهگاهی برای بچه‌های مبارز انقلابی به شمار می‌رفت.

سید محمدعلی جهان‌آرا معروف به محمد جهان‌آرا (۹ شهریور ۱۳۳۳ خرمشهر - ۷ مهر ۱۳۶۰) یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی بود. به پاس خدمت‌گذاری وی در دفاع از خاک خوزستان (چه آشوب‌افکنی تجزیه‌طلب‌های خلق عرب و چه ایستادگی در مقابل ارتش عراق در مقاومت ۳۳ روزه خرمشهر)، بعد از سال ۱۳۷۰، به او درجه سرلشکری اعطا شد.

جهان‌آرا در سال 58 فرماندهی سپاه خرمشهر را به عهده گرفت و هم‌زمان، جهاد سازندگی خرمشهر را نیز پایه‌گذاری کرد. با شروع جنگ دوش به دوش مردم از شهر دفاع کرد.

بعد از سقوط خرمشهر و عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا مرحله جدیدی از جنگ آغاز شد. اولین گام شکستن محاصره آبادان بود. این پیروزی در مهر ۱۳۶۰ روی داد. به دنبال این پیروزی در روز هفتم مهر محمد جهان‌آرا و تعداد دیگری از فرماندهان راهی تهران شدند تا گزارش عملکرد نیروها را به امام خمینی(ره) بدهند اما در میانه راه بر اثر سقوط هواپیمای پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران به شهادت رسیدند.

نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» پس از آزادسازی خرمشهر اولین بار توسط حسین فخری هم‌رزم او بر سر مزارش و یک‎سال بعد توسط غلام کویتی‌پور همزمان با آزادسازی خرمشهر خوانده شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس