کد خبر 474222
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

چهارمین جشنواره تئاترشهر شب گذشته در حالی به کار خود پایان داد که حاضران در مراسم به مرحوم هما روستا و جان‌باختگان فاجعه منا ادای احترام کردند و برنامه تقدیر ویژه‌ از داوود رشیدی هنرمند سینما و تئاتر با حضور شهردار تهران و در غیاب رشیدی انجام شد.

به گزارش مشرق، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاترشهر، شامگاه گذشته با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

اجرای این برنامه با نمایشی مونولوگ به کارگردانی عباس اقسامی آغاز شد که در ارتباط با سقوط خرمشهر بود و حال و هوایی دفاع مقدسی داشت. بعد از آن نیز پخش کلیپی از زنده‌یاد هما روستا، باعث شد تا حاضران در سالن به احترام هما روستا و جان باختگان فاجعه منا، یک دقیقه سکوت کنند.

*  صلاحی: مدیریت پردیس تئاترخاوران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سپرده شد

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اولین سخنران این مراسم بود که طی سخنانی با گرامیداشت یاد درگذشتگان فاجعه منا و بانو هما روستا طی سخنانی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تئاترشهر هم در زمینه کمی و هم در زمینه کیفی به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم که حضور 74 گروه و 740 اجرا در 18 مکان از شهر تهران، نشان‌دهنده همین موضوع است.

وی افزود: شهردار تهران نگاه ویژه‌ای به تئاتر دارد و خداروشکر دو پردیس تئاترخاوران و صبا درحال آماده سازی هستند و با هماهنگی صورت گرفته با آقای قالیباف قرار شده است که مدیریت پردیس تئاترخاوران به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سپرده شود.

صلاحی خاطرنشان کرد: امیدواریم که بتوانیم از فرصت‌هایی که در عرصه تئاتر وجود دارد برای ترویج و تبلیغ مفاهیم شهری مثل فرهنگ آپارتمان نشینی، فرهنگ ترافیک و دیگر موضوعات لازم برای برخورداری از زندگی ایده‌آل در شهر تهران استفاده کنیم.

* تقدیر قالیباف از داوود رشیدی در غیاب خودش

پس از سخنرانی صلاحی، برنامه تقدیر از داوود رشیدی هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر با حضور چهره‌هایی چون محمد باقر قالیباف، علی نصیریان، علی مرادخانی، عبدالحسین مختاباد و علی صابری برگزار شد که به علت کسالت این هنرمند و عدم حضور وی در سالن، احترام برومند همسر و لیلی رشیدی دختر داوود رشیدی به نمایندگی از او به روی صحنه آمدند.

*  علی نصیریان: با ورود افرادی چون داوود رشیدی و هما روستا تئاتر مدرن نیز به کشور وارد شد

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در جریان اهدای جوایز طی سخنانی بیان کرد: در ابتدا درگذشت حجاج خانه خدا را تسلیت می‌گویم و در ادامه می‌خواهم اول یادی از هما روستا کنم. هنرمند و انسان شریفی که از سال‌ها قبل او را می‌شناختم و جز اولین کسانی بودم که پس از ورود او و شوهرش حمید سمندریان از خارج از کشور، توانستم با آن‌ها همکاری داشته باشم.

وی در ادامه با اشاره به روند شکل‌گیری جریان تئاتر در کشور و تاثیر حضور افرادی چون داوود رشیدی و هما روستا در بنانهادن تئاتر نوین اظهار کرد: تئاتر ما در سال‌ها پیش با تقلید از غرب متولد شد. البته آثار اولیه ترجمه‌هایی صرف نبودند بلکه متناسب با شرایط و فرهنگ ایران تغییراتی در آن‌ها داده می‌شد ولی در هر صورت ترجمه محسوب می‌شد.

نصیریان ادامه داد: بعد از آن و در اواخر دهه 30 بود که تعدادی از هنرمندان تئاتر که تحصیلات خود را در خارج از کشور به اتمام رساندن به ایران بازگشتند و با ورود آن‌ها تئاتر مدرن نیز به کشور وارد شد که داوود رشیدی، حمید سمندریان و هما روستا جز همین گروه بودند.

*  ویژگی‌ منحصر به فرد داوود رشیدی نگاه امروزی و شجاعت او در بیان مسائل روز بود

بازیگر فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد داوود رشیدی در مقایسه با دیگران هنرمندان تئاتر معاصر گفت: تفاوت داوود رشیدی با حمید سمندریان و دیگر بزرگان تئاتر، نگاه امروزی و شجاعت او در بیان مسائل روز بود. برای نمونه بعد از ورود رشیدی به ایران، از طرف او پیشنهاد بازی در نمایشی را دریافت کردم که داستان بسیار جذابی داشت و متناسب با شرایط همان دوران بود.

وی اضافه کرد: داوود رشیدی فقط یک بازیگر نبود، بلکه او یک کارگردان درجه یک تئاتر هم بود که شناخت خوبی از این عرصه دارد و خوشحالم از اینکه در تمامی سال‌هایی که همکار او بودم، تجارب بسیار خوبی را از وی یاد گرفتم.

نصیریان با تقدیر از مسئولین جشنواره تئاترشهر و توجه ویژه شهردار تهران به هنرمندان بیان کرد: من در دوران قبل از انقلاب پیش یک از شهرداران رفتم و به او گفتم که در یکی از نقاط آن شهر تئاتری بسازد ولی او در جواب من گفت که این کارها، کار من نیست اما امروز با شهرداری روبرو هستم که دوست دارد از جوانان و هنرمندان عرصه تئاتر حمایت کند و این برای من مایه خوشحالی است.

* احترام برومند: برای داوود رشیدی دعا کنید

احترام برومند همسر داوود رشیدی نیز در ادامه طی سخنانی کوتاه با تدقیر از توجه شهردار تهران به اهالی هنر به ویژه داوود رشیدی اظهار کرد: با وجود آن که بسیاری از مسئولین پیگیر احوال داوود رشیدی بودند ولی اینکه یک شهردار به اهالی هنر توجه کند، کاری بسیار خوب است و این احترام شهردار برای هنرمندان قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: برای من راحت نیست که در غیابش در مراسم تقدیر از او حضور پیدا کنم و از همه شما می‌خواهم که برای داوود رشیدی دعا کنید تا حالش زودتر خوب شود و سال بعد بتواند خودش در این مراسم حضور پیدا کند.

* ادای احترام شهردار تهران به شهدای دفاع مقدس و درگذشتگان فاجعه منا

محمد باقر قالیباف شهردار تهران دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی گفت: در هفته‌ای هستیم که یادآور رشادت‌ای دلاورمردان دوران دفاع مقدس است که اگر تاملی در اوضاع نابسامان و ناامن این روزهای جهان و منطقه کنیم متوجه خواهیم شد امنیت امروز این کشور ثمره خون شهدا و تلاش‌ها آن برای حفظ آب و خاک ایران است.

وی افزود: همچنین در هفته‌ای که گذشت جمعی از هموطنان ما در سرزمین منا جان خود را از دست دادند که ضایعه‌ای بسیار تلخ و غیرقابل تحمل بود، چرا که هیچ خانواده‌ای فکر نمی‌کرد که زائرخانه خدا در کنار حرم امن الهی این‌گونه و با این وضع فجیع جان خود را از دست دهد. من برای همه خانواده‌های داغدیده آرزوی صبر می‌کنم.

* قالیباف: باید تئاتر را مردمی‌تر کنیم

قالیباف در ادامه با اشاره به نگاه خود به مقوله فرهنگ و هنر بیان کرد: از روز اولی که مسئولیت شهرداری را قبول کردم، سعی کردم در همان فرصت اول توجه به مسائل فرهنگی و هنری و اجتماعی را در دستور کار خود قرار بدهم.

وی افزود: البته در چند سال نتوانستم کار خاصی در این حوزه انجام دهم  ولی به جرات می‌گویم در طول سال‌های بعد از آن هیچ‌گونه فعالیتی در شهرداری تهران انجام نشده است مگر آن که نگاه فرهنگی، هنری و اجتماعی نسبت به آن وجود داشته باشد.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه تئاتر در کشور گفت: همه هنرها از اهمیت بالایی برخوردارند ولی تاثیر تئاتر بر فرهنگ کشور بسیار بیشتر از دیگران است. به همین خاطر ما نیز در طی چند سال گذشته سعی کردیم به تئاتر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و برنامه‌های خوبی را برای رشد تئاتر در شهر تهران آماده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از 9 ماه قبل به آقای کرمی مسئول تئاتر سازمان فرهنگی شهرداری تهران گفته‌ام که باید برنامه‌ریزی کنیم تا هم از هنرمندان و گروه‌های نمایشی شهرتهران حمایت کنیم و هم تئاتر را مردمی‌تر کنیم تا گروه بیشتری از مردم از این هنر بهره‌مند شوند.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: امشب در این مراسم حضور پیدا کردم که بگویم شهرداری آماده حمایت از هنرمندان تئاتر است و امیدوارم در سال‌های آینده شاهد تحولی عظیم در عرصه تئاتر کشور و حضور نیروهای پیشکسوت و جوان در کنار هم در این عرصه باشیم.

* جمشید مشایخی: داوود رشیدی را استاد خود می‌دانم

پس از سخنان قالیباف، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر که در میانه سخنان قالیباف به مراسم رسیده بود، با درخواست امین زندگانی مجری مراسم به روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه در ارتباط با دوستی‌اش با داوود رشیدی گفت: سال‌های طولانی است که با داوود رشیدی همکار هستم و در آثار بسیاری همچون کمال الملک و هزار دستان در کنار او بودم.

وی افزود: من در طول این سال‌ها داوود رشیدی را همچون حمید سمندریان به عنوان استاد خود می‌شناسم و آرزو می‌کنم که هر چه زودتر حالش خوب شود تا دوباره در عرصه فرنگ و هنر به ویژه تئاتر فعالیت کند.

در ادامه این مراسم از بیش از 90 نفر برگزیده این دوره از جشنواره تئاتر شهر تقدیر شد که البته صف طولانی و بی‌نظم دریافت جوایز که باعث خستگی شدید حضار شد و شوخی‌های نابجای امین زندگانی در طول مراسم اهدای جوایز از جمله حواشی این مراسم بود که باعث شد، گروه زیادی از حاضران پس از اعلام بخش اول جوایز سالن را ترک کنند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس