معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم تجلیل از مقام ایثارگران نهاد کتابخانه‌های عمومی از انتشار ۱۰ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس از ابتدای جنگ تاکنون خبر داد و گفت: مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس نوعی غم ملس ایجاد می‌کند،‌ عشقی که هم لذیذ است و هم تب‌دار.

به گزارش مشرق، مراسم تجلیل از مقام ایثارگران و شهدای نهاد کتابخانه‌های عمومی پیش از ظهر امروز دوشنبه 6 مهر، با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و سردار حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

دفاع مقدس با هیچ حادثه تاریخی، جهانی و ملی ما هماهنگ نبوده و نیست

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد در این مراسم در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و عید غدیرخم و با اشاره به فاجعه منا گفت: توفیقی است که امروز در خدمت عزیزانی هستیم که نمایی از یک دوره تابناک هستند و از سویی دیگر در خدمت کتاب این رسانه مقدس هستند. جنگ تحمیلی و دوره دفاع مقدس از جنبه‌های مختلف یک اتفاق بی‌بدیل جهانی، ملی و انسانی بود. این ترفند یک ادعا نیست، بلکه می‌توان پیرامون آن هزاران صفحه گفت، هزاران صفحه نوشت و هزاران صفحه را عرضه کرد. اتفاقی که با هیچ حادثه  تاریخی، جهانی و ملی ما هماهنگ نبوده و نیست.

وی ادامه داد: گستره حضور اجتماعی یک ملت برای پاسداشت از خود با هیچ اتفاق دیگر قابل قیاس نیست. 5 میلیون نفر در 8 سال دفاع مقدس در مناطق جنگی حضور داشتند، اگر این عده را نماینده‌های خانواده‌های 4 یا 5 نفره بدانیم،‌ یعنی از جمعیت 35 میلیون نفری آن روز 20 تا 25 میلیون نفر در این صحنه و فضای قدسی حاضر بودند. در هیچ مقاومت ملی در تاریخ ما این درصد از حضور به راحتی دیده نمی‌شود. گستره اقشار مختلف نقطه دیگری است که در این حضور دیده می‌شود.

صالحی تصریح کرد: این فضا فرصتی را پدید آورد برای ایران اسلامی ما که بتواند ریشه بدواند، در یک وحدت اجتماعی، ملی و اسلامی و قدرت بازدارندگی ایجاد کند، تا قدرت‌ها بهراسند از اینکه دندان طمع به سوی مرزهای این ملت داشته باشند. ما در فضای 8 ساله تنها به خود متکی بودیم و قدرت‌ها علیه ما متحد بودند. گستره خوداتکایی ملی فرصت‌سازی کرد، برای ایران و میهن اسلامی‌مان که قدم‌های بزرگتری بردارد. 

وی با بیان این مطلب که به فرمایش رهبر انقلاب دفاع مقدس یک تابلوی انسانی است، گفت: در درون این تابلو گستره ارزش‌های انسانی و ملی را می‌توان شاهد بود. در جنگ‌ها، معمولاً نفرت، کینه، خشونت، ترس، دلهره و ... دیده می‌شود. ادبیات ضدجنگ نیز با همین نگاه متولد شد. اما دفاع مقدس نمایه دیگری را پدید آورد، نشان داد که در جنگ می‌توان شاهد رحمت، شفقت، معنویت، انسانیت و ملکوت بود. حضور ارزش‌های انسانی و معنوی در جنگ ما جنگ را به دو بخش تقسیم کرد، جنگ‌های رایج و جنگی که با دفاع مقدس خود را نمایاند.

معاون فرهنگی ارشاد افزود: هر روز که می‌گذرد، زیرخاکی‌های جنگ بیشتر خود را نشان می‌دهند، ما هنوز به یک زیرخاکی مقدس مدفون برمی‌خوریم که هنوز تر و تازه است، مگر حادثه غواص‌های اخیرچنین نبود؟ هنوز جنگ برای ما انباشته‌های فراوانی دارد که این انباشته‌ها موجب شده در حوزه کتاب،‌ امروز ژانر دفاع مقدس پدید آید.

انتشار 10 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس تاکنون

وی با اشاره به انتشار 8 هزار و 945 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تا شهریور 93 گفت: این رقم اکنون به 10 هزار عنوان رسیده است و عملاً‌ شاخه جدید و پرطراوت و روبه‌جلویی پدید آمده است. کتاب‌هایی که از قلمرو متنوع موضوعی برخوردار ا‌ند. از حوزه  خاطره‌نگاری‌ها گرفته تا اسنادنگاری‌ها. کتاب‌های دفاع مقدس ترکیبی از چند کار‌ هستند و این ترکیب چند کارکرد را در کتاب پدید می‌آورد. این کتاب‌ها از یک طرف موجب ارتقا و آگاهی‌های تاریخی می‌شوند و از طرف دیگر کارکرد انسان‌شناختی دارند. این کتاب‌ها موجب ارتقای عاطفه انسان‌ها نیز می‌شوند.

مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس نوعی غم ملس ایجاد می‌کند

صالحی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب از مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس گفت:‌ تعبیر رهبر انقلاب در این زمینه بسیار زیبا است. ایشان فرمودند خواندن کتاب‌های دفاع مقدس ترکیبی ایجاد می‌کند، از غم و اندوه و شور و لذت، به نظر من نیز این ترکیب با مطالعه بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدس به دست می‌آید و به تعبیری یک غم ملس ایجاد می‌کند. عشقی که هم لذیذ است و هم تب‌دار.

صالحی ادامه داد: امروز ما با انباشت متناسب و روبه‌جلو در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس مواجه هستیم و این یک فرصت جدید برای بسیاری از اتفاقات است. یکی از کارکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند این باشد که انباشت کتاب‌های دفاع مقدس با پرورش کتاب‌داران ماهر و آشنا به این موضوعات در فضای اجتماعی و عمومی شایع‌تر و خواندنی‌تر شود. امروز ما این قابلیت را داریم که کتاب‌داران ما بتوانند علم کتابخوانی را با علم ارزش‌های اسلامی و انسانی دفاع مقدس تجمیع کنند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس