گروه بین‌الملل مشرق - در حالی که هفت روز از فاجعه منا می‌گذرد، بنا بر آخرین اعلام سازمان حج و زیارت شمار جانباختگان ایرانی فاجعه منا ۲۳۹ تن، مفقودان ۲۴۱ نفر و شمار مجروحان بستری نیز ۱۴ نفر است.

06:45/ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام این‌که تحقیق و تفحص در داخل سردخانه مرکزی مکه از روز سه شنبه متوقف شده است گفت: این مرکز از یافتن مجروحان مجهول‌الهویه در بیمارستان‌های سعودی کاملاَ ناامید شده است.

05:35/ یک روزنامه چاپ عربستان از تقدیم پیام تسلیت ملک سلمان به وزیر بهداشت ایران در جریان دیدار وی با همتای سعودی اش در جده خبر داد.

01:49/ رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که تمام حجاج مصدوم شناسایی شده‌اند، گفت: با توجه به تعداد جان‌باختگان، زمان شناسایی زیاد خواهد شد.
************

22:44/ آخرین آمار قربانیان فاجعه منا به تفکیک هر استان تا روز چهارشنبه هشتم مهر ماه منتشر شد.(جزئیات)

21:54/ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ادامه رایزنی‌ها در عربستان سعودی و وعده‌های وزیر بهداشت این کشور برای همکاری در تسریع انتقال اجساد جان‌باختگان ایرانی به کشور، خبر داد.

21:02/ براساس اعلام معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، پنج روحانی کاروان، یک معین و یک رابط از مفقودان حادثه تلخ منا هستند. معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اعلام کرد: علاوه‌ بر مدیر امور روحانیون، سه نفر از روحانی‌های کاروان‌ها و بخش استفتائات بعثه مقام معظم رهبری مجروح شدند.

از بعثه مراجع عظام تقلید هم خبر رسیده است که در حادثه دلخراش منا دو نفر از علمای قم که با بعثه آیت‌الله سیدسعید حکیم به عربستان آمده بودند، مفقود شدند. همچنین سه روحانی دیگر هم که وابسته به بعثه آیات عظام موسوی اردبیلی و سیدسعید حکیم هستند هم در فهرست مجروحان حادثه منا قرار دارند.

19:05/
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام این‌که تحقیق و تفحص در داخل سردخانه مرکزی مکه از روز گذشته تا کنون متوقف شده است، گفت: هیات پزشکی از یافتن مجروحان مجهوالهویه در بیمارستان‌های سعودی به طور کامل ناامید شده است.


18:15/ یکی از حجاج زن الجزایری که نام خود را «زبیده» و از ایالت عنابه معرفی کرد، گفت: بسیار هولناک بود. من داد زدم. از پسرانم خواستم مرا از زیر دست و پا بیرون بکشند و آنها نتوانستند. آنها دو بار من را کشیدن و من افتادم.

وی افزود: برخی به من ضربه زدند و گفت بمیر. من نفسم را گرفتم و گفتم در نفس کشیدن صرفه جویی کنم. چند بار زیر پاها افتادم. یک حاجی مصری من را بیرون کشید.


17:21/ حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر عطاران، مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری گفت: در حادثه منا ۳۲ زائر اهل سنت کشته و ۵۳ نفر دیگر مفقود شدند


17:00/
رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه 5 نفر از زائران بیمار از صبح تحویل اورژانس تهران شده است گفت: 2 نفر از این زائران بیماری داخلی داشته و 3 نفر نیز مجروح فاجعه منا بودند.

15:50/
در حالی که مقام های ریاض آمار افزون بر چهار هزار کشته در فاجعه منا را تکذیب می کنند ، یک منبع عربستانی فاش کرد که تنها برای بخشی از قربانیان این فاجعه در روز نخست 900 کفن ارسال شده است.

14:17
/ سفیر پاکستان در عربستان اعلام کرد که خواسته اسلام‌آباد مبنی بر انتقال اجساد حجاج پاکستانی از عربستان باوجودی که مخالف اصول ریاض است اما این کشور آن را انجام خواهد داد.

رها کردن پیکر حجاج بین زباله ها+عکس


رها کردن پیکر حجاج بین زباله ها+عکس

10:36/
رئیس سلیمان‌اف (پژوهشگر موسسه استراتژی ملی روسیه):
پس از فاجعه منا اعتبار شخص «سلمان بن عبدالعزیز» در سطح بین‌المللی پایین آمده است چرا که طی نخستین سال سلطنت وی مسلمانان زیادی بر اثر بی‌لیاقتی عوامل سعودی کشته و زخمی شدند.

10:30/ علی آل غراش (فعال سیاسی عربستانی) وقتی مقامات امنیتی عربستان تسهیل در عبور کاروان شاهزاده‌های سعودی را به جان میلیون‌ها حاجی ترجیح داده و جنازه‌های حجاج جان‌باخته در فاجعه منا را روی هم انباشته می‌کنند، ثابت می‌شود فساد حکومتی در عربستان حج را قضیه‌ای امنیتی و نه اسلامی و انسانی کرده است

10:27/ شاهدان عینی فاجعه منا، نیروهای امنیتی عربستان سعودی را عاملان اصلی این فاجعه دانسته و تاکید کردند که حکومت عربستان باید آنها را مجازات کند.

10:25/ پس از اینکه رسانه‌های پاکستانی از انتشار وقایع مربوط به فاجعه منا منع شدند، بیشتر مردم پاکستان به رسانه‌های کشورشان اعتماد ندارند و اخبار مربوط به فاجعه منا را از رسانه‌های ایرانی پیگیری می‌کنند.

10:20/ منوچهر سپاسی (سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور): امروز چهار تن از حجاج مصدوم فاجعه منا به کشور باز می‌گردند. در روز جاری 13 پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی برای انتقال حجاج به کشور انجام می‌شود.


10:17/ یک مقام نیجریه‌ای: مقامات عربستان پیکر جانباختگان را در سردخانه‌ها جابجا می‌کنند تا شمار واقعی کشته‌شدگان مشخص نشود.

10:15/ معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه روند همکاری عربستان بهتر شده، افزود: در این باره رفتار عربستان نسبت به ایرانی‌ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته‌اند، ندارد.

10:10/ نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان به «نسیم» گفت: وزیر بهداشت در حال برنامه‌ریزی برای دیدار با برخی مقامات عربستان است

09:56/ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین مرتبه کاردار عربستان سعودی را احضار کرد.

09:15/ وزیر بهداشت گفت: تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا به حال هم هیچ جنازه ای از ایرانیان اینجا دفن نشده است.

وزیر اضافه کرد: البته تعدادی از جان باختگان کشورهای دیگر در مکه دفن می شوند.


02:09/
سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور با اعلام این‌که هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر آماده پرواز به عربستان برای انتقال اجساد جان‌باختگان حادثه منا به کشور هستند، گفت: هنوز مجوز پروازی برای این کار از سوی عربستانی‌ها صادر نشده است.

**************

22:56/ وزیر بهداشت در تماس تلفنی با شبکه خبر با ارزیابی مثبت روحیه حجاج و بازماندگان حجاج گفت: تنها درخواست افراد و بستگان متوفیان این است که اجساد عزیزان‌شان زودتر به کشور بازگردد که البته این کار آسان نیست.


22:20/ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام این که هم‌اکنون رئیس جمعیت هلال‌احمر در حال بازدید از نحوه شناسایی جان‌باختگان ایرانی حادثه منا در مکه است، اعلام کرد: ۶ تن از مصدومان حادثه منا با پرواز فردا صبح (چهارشنبه) عازم کشور می‌شوند.

وی همچنین درباره اخذ مجوز انتقال پیکر جان‌باختگان به کشور اظهار کرد: تا کنون موفق به اخذ مجوز برای انتقال پیکرهای شناسایی شده تعدادی از جان‌باختگان حادثه منا که مجوز تشخیص هویت آنها صادر شده، نشده‌ایم و به محض اخذ مجوزهای لازم این مهم نیز انجام خواهد شد.


21:50/ معاون سازمان حج و زیارت در مورد شناسایی اجساد و جان باحتگان حاثه منا افزود: متاسفانه به‌دلیل برخی محدودیتها و همچنین کثرت اجساد سرعت شناسایی جان باختگان و همچنین مفقودین حادثه منا کار ما سخت شده است.

حمید محمدی گفت: علی رغم اینکه انتظار می رفت امروز تعداد بیشتری از مفقودین و جان باختگان را شناسایی کنیم اما این اتفاق رخ نداد و آمارها تغییری نکرده است بطوریکه 239 نفر از زائران جان باخته و 241 نفر نیز مفقود هستند.


20:42/ حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در جمع مدیران، معاونین، روحانیون، معین‌ها و پزشکان کاروان‌های ایرانی در مکه مکرمه با اشاره به اینکه در حادثه منا 53 کاروان ایرانی آسیب دیده‌اند، بر لزوم دلجویی و مراقبت از آسیب‌دیدگان این حادثه تاکید کرد.


20:05/ لیست اصلاح شده و نهایی ۲۳۹ زائر ایرانی جانباخته فاجعه منا اعلام شد. آقای قادر احمدزاده از کاروان 12012 که پیشتر نام وی در لیست جان باختگان حادثه منا اعلام شده بود، در حال حاضر در کاروان خود حضور دارد همچنین نام مرحوم ابراهیم مولوی از کاروان 17273 به لیست جان باختگان حادثه منا اضافه شد.

19:15/ وزارت بهداشت عربستان امروز به درگذشت بیش از 4100 حاجی در حادثه «منا» اعتراف کرد اما صفحه توییتر این وزارتخانه این خبر را تکذیب کرد.

18:55/ رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: 90 درصد بیمارستان‌های سعودی که احتمال داده می‌شد مجروحان ایرانی در آنها بستری باشند، جستجو شده‌اند و به نظر می‌رسد آمار جان‌باختگان ایرانی افزایش یابد.


18:31/ دبیرشورای عالی امنیت ملی از برگزاری جلسه ای ویژه در عصر امروز برای بررسی فاجعه منا با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری خبر داد.

18:15/ مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران گفت: با ورود 10 مصدوم حادثه منا به تهران، این مصدومان توسط عوامل اورژانس مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) به مراکز مختلف درمانی تهران منتقل شدند.


17:25/ تعداد جان باختگان و مفقودان حادثه غم بار منی تا ساعت 13 امروز سه شنبه 7 مهر بالغ بر 480 نفرشده است، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: بر اساس تازه ترین آمارها تاکنون 239 حاجی ایرانی که در این فاجعه دلخراش جان باختند شناسایی شدند. همچنین هشت نفر از جان باختگان مجهول الهویه هستند و تعداد مفقودان حادثه منی نیز 241 نفر است.


17:10/ رییس جمعیت هلال احمر تاکید کرد که کارشکنی سعودی‌ها جهت شناسایی اجساد داخل کانتینرها هنوز ادامه دارد.

16:55/
درحالی که استاندار تهارن روز گذشته (دوشنبه) دو مکان را برای تشییع پیکر جان‌باختگان فاجعه منا اعلام کرد، امروز دبیر شواری اطلاع رسانی استانداری، مکان جدیدی را برای برگزاری این مراسم مشخص کرده است. زمان انتقال اجساد به کشور و همچنین تعداد جان‌باختگانی که قرار است بازگردانده شوند، هنوز مشخص نشده است؛ به نظر می‌رسد این بلاتکلیفی بخشی از هماهنگی‌ها برای اجرای مراسم تشییع را نیز سردرگم کرده است. مکان و زمان به صورت قطعی مشخص نیست و رییس حج و زیارت گفته مشکلاتی درباره هواپیمایی که برای انتقال اجساد درنظر گرفته شده، وجود دارد.


16:30/ یک پایگاه خبری عربستانی به نقل از وزارت بهداشت این کشور افزایش شمار قربانیان فاجعه منا را رد کرده است. پایگاه خبری «السعودیه الان»، نوشته که وزارت بهداشت اخبار منتشر شده درباره افزایش شمار قربانیان در شبکه‌های اجتماعی صحیح نیست.

16:09/ دبیر ستاد اطلاع‌رسانی حادثه‌دیدگان منا با اعلام اسامی مجروحان ایرانی که در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند، گفت: در حال حاضر 28 زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی تحت درمان قرار دارند.

16:05/ دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری تهران گفت: زائران تهرانی کشته شده در فاجعه منا از مقابل دانشگاه تهران تشییع می‌شوند.

15:40/ اسامی زائرانی که بعد از حادثه منا تا ظهر امروز (سه شنبه هفتم مهرماه )به کاروان خود مراجعه نکردند، بدین شرح اعلام می گردد:

15:30/ سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: پرواز فوق‌العاده بازگشت پیکر جان‌باختگان در حال پیگیری است و طبق اعلام استانداری تهران این پرواز به مقصد فرودگاه‌ مهرآباد انجام می‌شود.

15:00/ معاون وزیر بهداشت عربستان سعودی از افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا به 4173 نفر خبر داد.

کشته شدگان فاجعه منا به 4173 نفر رسید


14:32/ سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه بیش از دو سوم مفقودان جزو جان‌باخته‌ها هستند،‌ گفت: آمار جان‌باخته‌های ایرانی بیش از 400 نفر است.

14:15/ فاجعه‌ مِنا که در روز عید قربان رخ داد، منجر به کشته، مجروح‌ و مفقود‌شدن هزاران نفر از مسلمانان شد که در این بین براساس آخرین آمار شمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر و شمار مفقودان به ۲۴۶ نفر رسیده است.

13:31/
معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه که برای پیگیری حادثه منا به مکه رفته، گفت: اولویت ما تعیین تکلیف وضعیت مفقودین و بازگشت سریع جان باختگان است.

13:16/ رئیس اورژانس کشور از انتقال و تحویل ۱۰ حاجی بیمار در فرودگاه امام (ره) به اورژانس و انتقال به دو بیمارستان خبر داد.

12:42/ محمد حسین کاظمی شاهد عینی فاجعه منا تصریح کرد: تمام مدت صدای فریاد افراد اسیر شده در بین اجساد شنیده می شد اما مسئولان امنیتی سعودی حتی از رساندن آب به آنها خودداری می کردند که در پی این اقدام آنها تعداد زیادی جان خود را از دست دادند، در این لحظه ناگهان چادرهای حجاج مصری نیز آتش گرفت که باعث افزایش بیشتر دمای محیط شد و به طور قطع می توان عامل از بین رفتن تعداد زیادی از حجاج را تشنگی و خفگی در اثر عدم وجود هوای مناسب دانست ضمن اینکه نیروهای امنیتی عربستان نیز کم و سن و سال و بی تجربه بودند و توانایی اداره ی فضا را نداشتند و تنها اقدام آنها بستن مسیرها با ماشین و نگاه کردن به حجاج اسیرشده در این حادثه بود که کوچکترین اهمیتی به صدای فریادهای جمعیت اسیر شده و افرادی که تلاش می کردند از بیرون این حادثه دوستان و نزدیکان خود را نجات دهند نداشتند.

12:40/ واکنش‌ها به فاجعه مصیبت‌بار اخیر در مشعر منا و جان باختن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام از کشورهای مختلف در نتیجه سوء‌مدیریت، بی‌تدبیری و ناتوانی آل سعود در اداره امور حج همچنان در سطح سیاسی،رسانه‌ای و مردمی ادامه دارد. در این زمینه"امین حطیط" کارشناس مسائل استراتژیک در مقاله ای نوشت: پنج نکته مهم در اثبات سوءمدیریت، بی‌کفایتی و صلاحیت نداشتن آل سعود برای مدیریت حج و  عمره

12:30/ سازمان حج و زیارت با اصلاح فهرست مفقودین که شب گذشته (دوشنبه) اعلام شده بود، درگذشت یکی از زائران را تایید کرد.

11:50/ سید‌علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر عنوان کرد: تا ساعاتی دیگر هیئت ایرانی از سردخانه ای بازدید خواهند کرد، همچنین از کاروانهای داغداری هم که فوتی و مفقود بیشتری دارند بازدید و دلجویی خواهند داشت.

مرعشی درباره باز شدن درهای کانتینرهای حامل اجساد گفت: اطلاع دقیقی از باز شدن کانتینرها ندارم ولی کانتینرهای جدیدی به کانتینرهای قبلی اضافه شده است و امشب نیز هواپیمایی از ایران برای انتقال اجساد وارد جده می‌شود تا فردا مراسم تشیع در تهران برگزار شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که آیا کانتینرهای افزوده شده را باید به 21 کانتینر دیگر اجساد اضافه کرد، خاطرنشان کرد: بله، کانتینرهای جدیدی به 21 کانتینر اضافه شده است.


11:40/ طبق اعلام رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت، انتقال اجساد قربانیان منا به کشور امشب انجام خواهد شد و مراسم تشییع پیکرهای جان‌باختگان فردا (چهارشنبه) در تهران برگزار می‌شود.

11:30/ سخنگوی دولت تصریح کرد که از دولت عربستان شکایت می‌کنیم ، این دولت به جای فرافکنی باید پاسخگو باشد.

11:25/ سخنگوی اورژانس تهران از آغاز ماموریت اورژانس در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی برای انتقال مصدومان فاجعه منا خبر داد و گفت: از شب گذشته تا کنون 10 زائر مجروح به بیمارستان‌های مختلف منتقل شده‌اند.

11:01/ فهرست جدید مفقودان ایرانی فاجعه منا +اسامی

11:00/ دبیر کل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برای انتقال پیکرها به دو مجوز عربستان نیاز داریم افزود: یکی مجوز انتقال از جده به تهران و دوم هواپیمایی که باید اعزام کنیم باید به تایید عربستان برسد. وی ادامه داد: هواپیمای ۷۴۷ ایران ایر آماده اعزام است اما عربستان می گوید هواپیمای کوچکتر اعزام کنیم و آنها می گویند ایرباس بفرستید.

10:35/ حسن عابدینی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل - درباره نحوه پرداخت رسانه‌های غربی به «فاجعه منا» خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که رسانه‌های غربی از سه شیوه مختلف به این موضوع پرداخته‌اند؛ کتمان، عادی جلوه دادن حادثه و مسؤولیت‌زدایی از آل سعود.

10:32/ سعودی ها در اقدامی کاملا امنیتی همه دوربین های منا را جمع آوری کردند و تلفن همراه حجاج هم که احتمال می رود فیلم یا تصویری از محل وقوع حادثه حاجیان را داشتند توقیف شده است. (فیلم)

10:31/ روزنامه «الجمهوریة» در خبری به نقل از منابع آگاه نوشت: رکن آبادی که در جریان ازدحام جمعیت در منا دچار جراحت و شکستگی شده بود، در وضعیت سلامتی خوبی بسر می‌برد و هم اکنون در یکی از بیمارستان‌های عربستان سعودی تحت درمان قرار گرفته است.

10:31/ براساس تمهیدات همراه اول کلیه خطوط دائمی قطع شده حجاج بابت بدهی، وصل شد و سقف مبلغ استفاده از تلفن همراه برای حجاج عزیز به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.

10:30/ سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت و حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه ساعاتی قبل وارد مکه شدند.

افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت وارد مکه شد

افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت وارد مکه شد
09:10/ معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: قویا به مقامات عربستان پیام دادیم تا یکایک مفقودان ما تعیین تکلیف نشوند و به ایران بازنگردند جمهوری اسلامی ایران با جدیت موضوع مفقودان را پیگیری می‌کند و تماس‌های دیپلماتیک برای این منظور جریان دارد.

08:36/ دست و پا زدن آل سعود برای خلاص از رسوایی
فاجعه منا و رسوایی حاصل از آن موجب شده است آل سعود با مطرح کردن دلایل واهی و اتهام زنی به ایران برای رهایی از این رسوایی دست و پا بزند و تلاش دارد به هر قیمتی خود را از این رسوایی نجات دهد.

02:20/ یکی از شاهدان عینی حادثه منا علت اصلی این حادثه را بسته شدن شاهره اصلی ورود به جمرات دانست و گفت: علاوه بر بسته شدن شاهراه اصلی راه های فرعی هم بسته بود.

00:50/ اعلام اسامی 247 مفقود حادثه منا

00:44/«رحیم خاکی» قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه مأموران سعودی می‌توانستند با پاشیدن آب خنک توسط هلی‌کوپتر یا خیلی اقدامات دیگر به مصدومان کمک و از این فاجعه جلوگیری کنند، افزود: این بی‌رحمی‌ها نشان از خباثت آن‌ها می‌دهد اما امیدوارم تا پایان این سفر دیگر اتفاقی برای حاجیان نیفتد.
وی به وضعیت کاروان نور اشاره کرد و گفت: من هر لحظه با بسیاری از اعضای این کاروان در ارتباط هستم؛ آن‌ها در بدترین وضعیت روحی قرار دارند و شُک و داغ از دست دادن و مفقودی سایر همراهانشان توانایی اجرا و برگزاری حلقه‌های قرآنی را از آن‌ها گرفته است.

*************

افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت بالاخره راهی جده شد
23:24/ «حسین امیر عبدالهیان» معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با توجه به دفن تعدادی از اجساد زائران کشورهای آفریقایی در عربستان گفت: هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده است.


23:10/ رئیس سازمان حج و زیارت با رد برخی شایعات مبنی بر بازداشت خبرنگاران یا زائران ایرانی در عربستان گفت : هیچ مورد دستگیری تاکنون نداشتیم و هیچ زائران ایرانی در زندانهای سعودی نداریم .

وی با اشاره به کار طاقت فرسا و شبانه روزی عوامل سازمان حج و زیارت در شناسایی و تفحص جان باختگان حادثه منا گفت : آخرین آمار تا این لحظه 228 جان باخته و 246 نفر مفقود است .
اوحدی افزود: با توجه به اینکه روند مداوای مصدومان در اختیار کادر پزشکی خودمان بود شاهد کاهش شمار مجروحان از 120 نفر به 27 نفر هستیم که این تعداد هم اکنون در بیمارستان بستری هستند .

افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت بالاخره راهی جده شدرئیس سازمان حج وزیارت با اشاره به وجود 21 کانتینر حامل اجساد جان باختگان حادثه منا گفت : در هر کدام از این کانتینرها یکصد تا دویست جسد وجود دارد که برخی از آنها به علت شرایط نامساعد نگهداری متعفن شده اند .

وی افزود: پیش بینی ما آن است که 3 هزار تا 3200 جسد در این کانتینرها وجود داشته باشد .
اوحدی با بیان اینکه کار تفحص و شناسایی اجساد در دو کانتینر از مجموع این تعداد به پایان رسیده است گفت : تخلیه اجساد از کانتینرها زمانی انجام می شود که همه اجساد از سردخانه ها خارج شوند و تا کنون هفتصد تا هشتصد جسد از کشورهای آفریقایی از سردخانه ها خارج شده اند .

وی افزود: به درخواست برخی از کشورها اجساد شماری از قربانیان هم اکنون در عربستان در حال خاکسپاری است .

رئیس سازمان حج وزیارت با اشاره به ادامه کار تفحص 10 تیم ایرانی در بیمارستانهای عربستان برای جستجوی مصدومان احتمالی گفت: تاکنون صد در صد بیمارستانهای طائف ، جده و منا و 80 درصد بیمارستانهای مکه اتاق به اتاق بررسی شده است اما در این زمینه خیلی توفیق جدی نداشتیم .

22:30افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت بالاخره راهی جده شد/ سیدحسن هاشمی با یکی از پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) عازم قطر شد و از آنجا با پرواز دیگری به جده رفت.

وزیر بهداشت را در این سفر هیاتی چهار نفره «امیرمحسن ضیایی» رئیس جمعیت هلال احمر، «حسن قشقاوی» معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه و «محسن اسدی» مشاور وزیر بهداشت در امور بین الملل همراهی می کنند.

22:15/ رئیس جمهور ونزوئلا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به رئیس جمهور کشورمان بابت قربانی شدن تعداد زیادی از حجاج کشورمان را تسلیت گفت.

22:12/ خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از ریاض گزارش داد: آمار تلفات اعلان شده توسط مقام های کشورهای خارجی یا رسانه های این کشورها که تاکنون منتشر شده به این شرح است.

مصر: 55 کشته ،نیجریه: 54 کشته،هند: 45 کشته،اندونزی: 41 کشته،پاکستان: 40 کشته و بیش از 60 ناپدید،کامرون: دستکم 20 کشته،نیجر: 22 کشته،ساحل عاج: 14 کشته و 77 ناپدید،چاد: 11 کشته،سومالی (بر اساس گزارش رسانه ها): 8 کشته،الجزیره: 8 کشته،مغرب: 5 کشته و 34 ناپدید ،سنگال: 5 کشته،لیبی: 4 کشته، تانزانیا: 4 کشته،کنیا: 3 کشته،تونس: 2 کشته و بالغ بر 7 ناپدید،بورکینافاسو: 1 کشته،بروندی (انجمن مسلمانان): 1 کشته،هلند: 1 کشته و بنین: شمار نامعلومی کشته.

21:59/ قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: به دلیل فراهم‌نشدن مقدمات پرواز مستقیم از ایران به مکه، وزیر بهداشت و هیات ایرانی ابتدا به قطر رفته و از آنجا عازم جده خواهند شد.

21:35: آیت‌الله محسن قمی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: گزارش‌هایی به من رسیده که در میان حاجیانی که با لیفتراک جمع‌آوری شده بودند افرادی هنوز زنده بوده و آه و ناله می‌کردند و این فاجعه آنقدر فجیع است که آل سعود از انتشار فیلم این حوادث نیز دریغ می‌کند.

19:20/ رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت آل سعود باید تدابیر ویژه ای اتخاذ می کرد که مردم با آرامش بیشتری اعمال خود را در مناسک حج انجام دهند، تصریح کرد: اگرچه تعداد قابل توجهی از مصدومان این حادثه شناسایی شدند ولی حتی یک نفر ایرانی هم نباید بدون شناخته شدن باقی بماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه این حادثه که در منا اتفاق افتاد همه ما را متأسف کرد و طبق آمار مطرح شده در رسانه ها مسلمانان بسیاری از کشورهای مختلف اسلامی در این حادثه جان باختند و متأسفانه مسئولان دولت عربستان این آمار را مخفی می کردند.

افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت بالاخره راهی جده شد

افزایش آمار جان‌باختگان ایرانی به ۲۲۸ نفر/ هیچ مجوزی برای دفن جان باختگان ایرانی به عربستان داده نشده/ وزیر بهداشت بالاخره راهی جده شد

19:10/  معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تلاش‌ها برای رسیدگی به وضعیت حادثه‌‌دیدگان منا بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

18:00/ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار داشت: تمام بیمارستان‌ها را گشته‌ایم؛ تقریبا مطمئنیم مجروحی باقی نمانده است، برخی از مجروحین امشب با پرواز به ایران منتقل می‌شوند

17:30/ مشاور وزیر بهداشت در امور بین‌الملل درباره سفر وزیر بهداشت به عربستان جهت پیگیری فاجعه منا و همچنین رسیدگی به وضعیت مجروحان و جانباختگان این حادثه، گفت: وضعیت فرود هواپیمای حامل وزیر بهداشت در جده هنوز روشن نیست و مجوز فرود از سوی عربستان داده نشده است.

16:15/ مسئولان بعثه حج مصر خبر دادند که عربستان اجساد حجاجی را که هنوز شناسایی نشده‌اند در گورهای دست جمعی دفن می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • حسین ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    همه چیز حاکی از عمدی بودن این فاجعه هست و خوشبینانه ترین احتمال ممکن رقابت بین شاهزاده های بی خاصیت سعودی(عنوان حقیقی نوکرزاده انگلیس) و تلاش براش مخدوش کردن چهره افرادی از آل سعود توسط عده دیگه از این اراذل است.
  • جوان ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اقتدار به پاسپورت ايرانی بازگشت!
  • سعید ج ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    وای خدا عجب فاجعه ای! هر چی میره جلوتر بدتر میشه! من گفتم نهایتا 200 کشته داشته باشیم.تازه 18 کانتیر دیگه هم مونده! ترجمه ی عید قربان به زبان سعودی بود!
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    منتظر یم آماده آماده رهبرم حکم جهادم بده
  • sadeghi ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    یاابولفضل با لیفتراک جابجامیکردن انهم زنده
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    حکم جهاد با امریکاست عزیز. عربستان که از خودش اختیاری نداره کف روی آبه
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    جهاد با سعودیان ملعون یهودی نسب تنها راه حل است.
  • ایزدیار ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام. متاسفانه افراد زیادی هم داریم که گم شده اند و سرنوشت آنها معلوم نیست. و در بین این افراد ظاهرا افراد مهمی هم بوده اند که اگر اینها را اسیر کرده باشند منبع اطلاعات هستند. شاید مساله دفن جسدها ی افراد کشته شده بدون شناسایی هم به رد گم کردن توسط سعودی ها مربوط باشد. ما نمیتوانیم مرتب صدمه های وارد شده و آثار بشدت مخرب چنین حوادثی را تحمل کنیم. از ترور دانشمندان هسته ای گرفته تا احتمال اسارت افرادی با اطلاعات مهم در یک کشور دشمن به نام سعودی همه و همه ممکن است در نهایت کار دست ما بدهند.
  • سید ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    جالب اینه که به گفته یکی از مسئولین این ساعت ساعت عبور ایرانیان بوده حتما شهزاده های کثیفشون گفتن برا برنامه انتقال قدرت نیاز به کشتن داریم پس بهتره این کشته از ایرانیا باشه
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بالای 500نفر کشته های ایران است
  • اهوازی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    به جای ماتم گرفتن و چه کنم چه کنم بهتر است به سوریه و عراق و یمن برویم و آنجا به حساب آل سعود صهیون برسیم.باید برد موشک های مبارزین یمنی تا کارخانه های نفتی و کاخ های آل سعود افزایش پیدا کند.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    و پادشاه و شاهزادگان یهودی از بالای بلندی و پشت شیشه پانوراما قربانی کردن برای شیطان را نظاره و نظارت (فرماندهی) می کردند. در مورد حج خونین دهه 60 هم در سال های بعد حضور ژنرال آمریکایی در مکه برای طراحی و فرماندهی کشتار حجاج در برنامه های مستند افشا شد. باید تمام ابعاد ماجرا تا زمان نگذشته تحقیق و کشف شود.
  • حمیدرضا ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اتفاقا حکم جهاد باید برای آل سعود باشه! توجه به سخن امام با این مضمون می دم که فرمودند: اگر روزی ما از صدام و صدامیان بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت! توجه داشته باشید که این جمله برای قبل از این فاجعه و کارشکنی هائی بوده که اخیرا آل سعود در قبال ایران داشته!
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    آخرین حاجی ، مصدوم و شهید از گروی عربستان درآمد و به کشور بازگشت و وضعیت مفقودین مشخص شد باید در یمن به عربستان پاسخ دهیم منتظریم که موشک بالستیکی شلیک شود مثل توشکایی که شلیک شد یا میدان نفتی یا تاسیسات عربستان هدف قرار بگیرد یا جیزان نجران تصرف شود بالاخره یه اتفاقی بیافته .
  • هاتف ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بابا برا سرکشی و بررسی این حادثه باید لباس نظامی پوشد نه که بری حوله بپوشی این تدبیر من را کشته
  • زلی ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    به دکتر هاشمی اسیب نزنن ازشون بعید نیست
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چطور مدعي هستيم مي توانيم اسرائيل رو با خاك يكي كنيم اونوقت از پس عربستان بر نمييايم.يعني انقدر بي غيرت شديم كه از خون بهاي هم ميهنانمون به همين راحتي بگذريم. مي بايست پاسخ بسيار محكمي به دولت عربستان و شيوخ حاشيه خليج داد به مانند همان درسي كه به صدام ملعون اموخت كه با مردمان اين خاك نمي تواند به هر نحوي برخورد كند و عواقبي برايش نداشته باشد.
  • هاتف ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بابا برا سرکشی و بررسی این حادثه باید لباس نظامی پوشد نه که بری حوله بپوشی این تدبیر من را کشته
  • سعید ع ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    فقط جنگ با این کثافتهایی سعودی جوابگو هست.ما ایرانی ها هی مراعاتشان میکنیم اونا هم روز به روز پر روتر میشن
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    عزیزم برای ورود به مکه مکرمه باید محرم بشی...
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اگه این عکس های وزیر درسته اینها رفتن برا زیارت یا پیگیری مشکلات؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • علی ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    می گم ای مسئولان ایرانی من یک ایرانیم. خودم تودادگاه نمی تونم حقمه اثبات کنم. اما یه خواهش دارم. مشرق جون خواهش مرا بزار . شاید مسولان دیدند. من خواهش دارم هزاران موشک به سمت عربستان شلیک کنید. بعد به اسراییل کثیف بگویید اگر دست از پا خطا کرد با خاک یکسان می شه. بهشون بگید اگر یه گلوله زدید دیگر برروی زمین نخواهید بود. خواهش دارم عربستان را با خاک یکسان کنید البته قبلش بهشون اعلام کنید . سه روز وقت بدین.
  • عبدالله المسکین ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    خداوندا غیر قابل باوره...چه بر سر خواهران و برادران ما آوردند....ننگ و مرگ بر آل سعود
  • عبدالله المسکین ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مشرق اوف بر تو که پیامم رو که حرف دلها دلهای سوخته ی انقلابیون است ناقص گذاشتی
  • مهرداد ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    یکم از اون مخیله کار بکشید واقعا گندیده. همه اش جنگ جنگ. الان باید توی اقتصاد جهاد کرد که روبروی دنیا بیاستیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    خاک بر سر ما که اینچنین عربستان به ما توهین میکنه.به پسرامون تجاوز کردن حالام چند صد نفرمونو سلاخی کردن اما ما جیکمون در نیومد.واقعا معلوم شد فقط اهل شعار دادنیم ولی پای عمل برسه هیچ
  • ناشناس ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مرگ بر ال سعود کافر رهبرم ما آماده این حکم جهاد صادر کن تا انتقام خواهر وبرادر دیدنی ام را بگیرم
  • امیر ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    خداییش اگه این اتفاق تو غرب بوجود میومد و فقط 30 یا 40 نفر کشته میشدن این رسانه های غربی و عربی گوش ادمو کر میکردن
  • ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اگر با این سعودی ها برخورد محکم نکنیم جریحتر خواهند شد. ممکنه حتی برای فرافکنی به مسایل درگیر ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل جزایر متوسل بشوند. به نظرم رزمایش دریایی و موشکی به طور عاجل میتونه عقل این سعودی ها سر جا بیاره. کمپین درخواست رزمایش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس