دهستان زردلان از بخش هلیلان در شهرستان چرداول مردمان محرومی دارد که تنها درامدشان یارانه است وبعضی از آنها حتی شناسنامه ندارند.

به گزارش مشرق، دهستانی از توابع بخش هلیلان شهرستان چرداول است،مرکز این دهستان روستای پیازآباد (در گذشته کوتل گفته می‌شد) است،مردم زردلان بالاوند هستند.

از جمله روستاهای این دهستان می‌توانبه ترتیب به بان لکان، وهاره دول، رودبر، کلگه، تورم، حلقنو، بیشی، پیارآباد، پیامن علیا، پیامن سفلی، سرین پیامن و... اشاره کرد،ایلکاوشوند(کاوه شاهوند) نیزاز توابع همین منطقه است وگویش این منطقه لکی است.

مردمان این منطقه هنوز هم کوچ روند و در فصل گرما برای تامین علوفه و چرای احشام خود به سردسیر (به گویش محلی "بان بن") کوچ می‌کنند و در اواسط پاییز به روستا بر می‌گردند.

منبع درآمد مردم این منطقه غالبا کشاورزی (گندم، جو، نخود، عدس و...) و دامداری است که در پی خشکسالیهای اخیر این منبع درامدی کم شده است وتنها منبع درامدی این مردم یارانه هاست.

این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و پوشش گیاهی عمده درختان سرسبز بلوط است.

(قله کاژه وه ر) در این منطقه واقع شده که خود بیانگر خاطراتی از تاریخ مردم این منطقه است.

از جمله غارهای این قله می‌توان به"گوره مر"اشاره کرد.

در این سالها ودراین قرن که پای بشر حتی به کرات دیگر همانند مریخ ،ماه و.....رسیده است در دهستان زردلان مردم محرومی هستند که تنها در امدشان یارانه است وحتی بعضی از آنهاشناسنامه ندارند ودر این سالها که بشر به بالاترین مدارج علمی در بهترین دانشگاهها دست پیدامی کنند دانش آموزان در این دهستان در زیر چادر ودر بدترین حالت درس می خوانند.

در کشور عزیز ما که مردم از بهترین آبها استفاده می کنند در این دهستان مردم با مشکل آب شرب روبه رو هستند.

دولتمردان چپ و راست ومعتدل هیچکدام برای این مردم نجیب ودانش آموزان این منطقه کاری نکرده اندتا همچنان در محرومیت باشند.

محرومیت از ابتدائی ترین امکانات زندگی،محرومیتهای از جمله نداشتن مدرسه،نبودراه مناسب،نداشتن آب شرب و....آیا دیگر وقت آن نرسیده است که چشم مسئولان شهرستان،استان وحتی کشوربه روی این مشکلات باز شودوبه فکر راه حلی برای این موضوع باشند.

به راستی تنها درامد مردم این دهستان یارانه است که چندی پیش عده ای از وزرای محترم دولت تدبیر وامید! از آن به عنوان مصیبت عظمای دولت نام بردند.

کاش این وزیران محترم به این دهستان تشریف بیاورند تا متوجه شوند نمی توانند یک ساعت در این منطقه زندگی کنند.

هرچه از مشکلات این دهستان بگوئیم بازهم کم گفته ایم زیرا شنیدن کی بود مانند دیدن.

در این سالهای تکنولوژی که دانش آموزان کشورم از بهترین وسایل آموزشی وکمک آموزشی استفاده می کنند دانش آموزان این منطقه از گونیهای برنج به جای کیف استفاده می کنند.

آیا این دانش آموزان همچون برخی از آقازاده های مرکز نشین از درامدهای نفتی ودرامدهای دیگر کشور سهمی ندارند،آیا فقط این درامدها وثروتهای ملی برای عده ایست.

بهتر است که کاندیداهای محترم مجلس شورای اسلامی که از هم اکنون واردعرصه انتخابات شده اند وادعای کمک به مردم وشکوفائی استان را در دستور کار خود قرار داده اندبه این منطقه تشریف نیاورند زیرا هنوز در بسیاری از نقاط این منطقه مردم شناسنامه ندارند.

"سالاری مهر"معلم اهل هلیلان که در این منطقه تدریس می کندبه خبرنگار ما گفت:آیا وقت آن نرسیده که مسئوولین محترم خدمتی نو به معنای امروزی برای مردم این دهستان که شامل جاده خوب وآسفالت،آب شرب مناسب،برق وتلفن انجام دهند.

وی اظهار داشت:جناب آقایان نماینده که شمارا به عنوان نمایندگان حوزه شمالی می شناسند آیا در دوره نمایندگی خود یک اقدام ماندگار برای مردم محروم امانجیب دهستان زردلان انجام داده اید.

هیچ کس برای زردلان ومردمش دل نمی سوزاند وهمین امر باعث شده است که جوانان این منطقه جهت پیدا کردن کار به شهرهای دیگر سفر کنندورنج غربت را به دوش کشند تا بعضی از مسئوولین وآقازاده ها سیر باشند وراحت بخوابند

راستی آقایان نماینده آیا بهتر نیست برای رضای خداوند وخلق خدابه مردم این دیار سری بزنید یا همچنان در خواب هستید.

{$sepehr_album_31418}


منبع:دیار زاگرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    5 0
    مرسی مشرق. اما به این مسولا دیگه امیدی نیست .فقط باید بگیم اللهم عجل لولیک الفرج .الهی آمین.
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    2 0
    دولت محترم تدبیر و امید ، این کودکان به تدابیر شما امید دارند شاید فرجی شود و از این تنگنای اقتصادی نجات یابند !!!!!!
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    علاوه بر فقر متاسفانه در این منطقه اعتیاد مواد مخدر بسیار بالا هستش در منطقه هلیلان
  • غریبه ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 0
    چطور شناسنام هندارن اما یارانه میگیرن ؟؟
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    امیدم گشته نا امید آه و واویلا .......
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    کدام استان هستش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس