کد خبر 473513
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱

وزیر خارجه آمریکا در نشست جهانی مبارزه با تروریسم اعلام کرد: داعش منبع نخست خشونت در جهان است.

به گزارش مشرق،پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا؛ "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست جهانی مبارزه با تروریسم اظهار داشت: این موضوع کم اهمیتی نیست که ما دوران پرچالشی را سپری می کنیم. خشونت گرایی افراطی سهم عمده ای در خسارت هایی دارد که امروز شاهدیم که نه تنها به خارج از سوریه بلکه به هرکجا از جهان و به ویژه خاورمیانهوارد کرده است. این موضوع مسئولیت سنگینی را بر دوش کشورهای خط مقدم مقابله با این پدیده قرار داده و سبب شده است که هزاران انسان درمانده به دنبال مکانی امن برای خود بگردند. داعش منبع نخست خشونت است اما گروههای دیگری از جمله القاعده،الشباب، بوکو‌حرام، لشکر طیبه نیز وجود دارند که این تنها نام تعدادی از آنهاست.

کری در ادامه افزود: اجازه بدهید که یک کلام خلاصه درباره این گروهها و به ویژه داعش بگویم. آنها نابودگر هستند. آنها به دنبال سازندگی نیستند. هیچ جای مذاکره با این افراد که تنها به شما آنچه را دلخواه خودشان است دیکته می کنند وجود ندارد. شما باید آنگونه زندگی کنید که آنها می خواهند. آنها برخلاف ارزشهای جهانی که ما از زمان جنگ جهانی دوم آنها را پذیرفته ایم زندگی می کنند. داعش تجاوز جنسی را نه تنها به عنوان ابزاری جنگی بلکه به روشی برای قدرت بخشیدن به مردان جوان و ایجاد برده های جنسی قانونی کرده است. آنها انسانها را در دشت ها و سواحل بر روی زانوهایشان می نشانند و از پشت به سر آنها شلیک می کنند یا اینکه سرهای آنها را از تنشان جدا می کند. آنها خلبانی از اردن را زنده زنده در آتش سوزاندند. این عجیب ترین پدیده ممکن است که فرهنگ و تاریخ را نابود می کند و ما شاهد آنچه در شهر تدمر روی داد بودیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: مقابله با این گروه به افزایش تلاشهای ما نیازمند است زیرا جهان به سازمان هایی که برای رسیدگی به این موضوع ایجاد شده اند، می نگرد تا اعتماد مردم به جامعه بین المللی احیاء شود و جامعه بین المللی باید گام های ضروری را بردارد. ما تنها نباید به اهدای کمک به آوارگان بسنده کنیم. ما باید از تبدیل مردم کشورها به آواره جلوگیری کنیم. ما باید از اینکه آنها خانه های خود را ترک کنند و حتی کودکان خود را رها کنند، جلوگیری کنیم. من یک روز در آلمان بودم و با گروهی از آوارگان سوری دیدار کردم. یک زن با یکی از کودکان خود از خانه اش آواره شده بود و دو کودک دیگر خود را رها کرده بود زیرا نتوانسته بود که مکانی امن برای آنها پیدا کند.
جان کری افزود: این همان چیزی است که ما با آن روبرو هستیم. همزمان با اینکه ما در اینجا گردهم می آییم ما تلاش‌های نظامی، دیپلماتیک و مالی خود را از راه اصلاحات قانونی و از طریق آموزش آغاز می کنیم. بدیهی است که ما باید هرگونه راه پس رفت را ببندیم. یکی از این راه کارها را رئیس جمهور اوباما سال گذشته و در نشست رهبران جهان برای مقابله با افراط گرایی خشونت بار ارائه کرد.این موضوع چیزی نیست که تنها از یک راه قابل حل و فصل باشد بلکه حل و فصل آن به راه حلی چند لایه نیازمند است. یکی از این راهها جلوگیری از جذب افراد به گروه های تروریستی است.

وی گفت: در دو روز آینده رهبران ما قصد دارند که در نیویورک با هم دیدار کنند و گام های بعدی را بررسی کنند.این نشست جهانی مقابله با تروریسم برای ما به عنوان وزرای خارجه فرصتی را برای ارائه بهترین ایده ها با بهترین همکاری ممکن ایجاد می کند تا زیر ساخت لازم را برای انسجام منابع لازم برای دفاع از شهروندانمان در هرکجا که باشند، فراهم کنیم. این موضوع به راهبرد جهانی سازمان ملل برای مقابله با تروریسم کمک می کند. بدیهی است که همه ما این موضوع را درک می کنیم که هر موقعیتی متفاوت است اما اصول یکی است. برای شکست تروریسم ما باید به طور جهانی و محلی عمل کنیم. ما باید این موضوع را درک کنیم که مسئولیتی بر عهده داریم باید هر آنچه از دستمان بر می آید انجام دهیم. شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته قطعنامه شماره 2178 را به تصویب رساند. این قطعنامه کشورهای عضو را موظف می کند که از سرازیر شدن شبه نظامیان خارجی و پیوستن آنها به سازمان های تروریستی جلوگیری کنند. بنابراین ما تعهد و منافعی داریم و باید در تعامل با هم به اصول حقوق بشر احترام بگذاریم و فعالیت های افراط گرایانه خشونت بار را مجازات کنیم، مرزها را امن کنیم و تدابیر لازم را برای مقابله با پیوستن شبه نظامیان خارجی تروریست به گروههای تروریستی در نظر داشته باشیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس