گروه مستند صدا و سیما در سالگرد فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مستند "فرمانده روح الله " را تولید کرد و در شبکه های مختلف سیما آن را به نمایش گذاشت.

به گزارش مشرق، گروه مستند صدا و سیما در سالگرد فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مستند "فرمانده روح الله " را تولید کرد و در شبکه های مختلف سیما آن را به نمایش گذاشت و شب گذشته آخرین قسمت آن به نمایش در آمد.

مستند  "فرمانده روح الله " تلاش کرد با تبیین اندیشه های دفاعی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، بخشی از حماسه آفرینی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را به تصویر بکشد. 

بررسی شرایط سیاسی و دفاعی جمهوری اسلامی در آغاز جنگ تحمیلی ،چراغ سبز و  کمک نظامی و اقتصادی نظام سلطه به دیکتاتور رژیم بعث صدام ، بی توجهی نظام بین الملل به جنایات همه جانبه صدام،  تلاش ایران برای اثبات حقانیت انقلاب اسلامی ،  همراهی تجهیزاتی  و اطلاعاتی کشورهای غربی برای رساندن سلاح های نامتعارف به صدام، شهادت طلبی مردم ایران اسلامی و حوادث سیاسی و دفاعی منجر به پذیرش قطعنامه 598 از جمله محورهای این مستند است .

مصاحبه با فرماندهان ارتش و سپاه ، استفاده از تصاویرمنتشر نشده و بازخوانی آرشیو صوتی و تصویری شبکه های تبلیغاتی نظام سلطه در دوران دفاع مقدس از جمله  بخش های مستند فرمانده روح الله است .

این مستند در هشت قسمت حدود  15 دقیقه‌ای تهیه شد. 


بازخوانی  قسمت هشتم مستند "فرمانده روح الله" 

یکشنبه 12 تیر 67 ناو وینسنس امریکایی در آب‌های سرزمینی کشورمان، هواپیمای ایرباس ایرانی را با 290 سرنشین هدف دو فروند موشک قرار می دهد. این جنایت خشم ضدامریکایی مردم ایران را دو چندان کرده است. 

متعاقب این تجاوز آشکار، ایران به شورای امنیت سازمان ملل و دیوان لاهه شکایت می کند اما آنها برخلاف منشور سازمان ملل و کنوانسیون های حقوق بشر ،  فقط ابراز تأسف می کنند. 

بی توجهی سازمان های بین المللی و کشورهای اروپایی به این موضوع باعث می شود دولت امریکا اقدام فرمانده ناو امریکایی را عمل دفاعی بخواند و به او نشان افتخار دهد. 

امام خمینی اقدام اخیر امریکا را زنگ خطری برای تمام مسافرت های هوایی می دانند. ایشان در پیامی همگان را به ایستادگی در مقابل امریکا دعوت می کنند. 

پیام امروز امام شایعه معامله پنهان ایران و امریکا برای پایان دادن به جنگ را خنثی می کند. 

 امام خمینی  ، 13 / 4 / 67: "باید همه برای جنگی تمام عیار علیه امریکا و اذنابش به سوی جبهه رو کنیم، امروز تردید به هر شکلی خیانت به اسلام است. غفلت از مسائل جنگ خیانت به رسول الله (ص) است، اینجانب جان ناقابل خود را به رزمندگان صحنه های نبرد تقدیم می کنم".

ارتش رژیم بعث سرمست از حمایت جهانی، 24 تیر 67 دهلران و موسیان را به تصرف خود درمی‌آورد. برخی کارشناسان سیاسی معتقدند هدف عراق از این حملات، به اسارت درآوردن بیشتر نیروهای ایرانی است. 

علی اصغر محسنی شیخی معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس: "امریکا به خصوص غیرتسلیحات و امکانات و آواکس ها و امکانات مخابراتی که در اختیار صدام قرار داده بود همه ممنوعیت ها ، تحریم هایی که برای صدام بود برداشت و همه کشورها با برداشته شدن این تحریم‌ها امکانات ویژه تسلیحاتی را در اختیارش قرار دادند".

روند حملات عراق از سقوط فاو تا تصرف مجدد دهلران ایران را به سمت اتخاذ استراتژی جدید سوق می دهد. چهل نفر از شخصیت های مهم کشور امروز 25 تیر 67 گرد هم می آیند. 

امام در پیامی به این جلسه مهم که حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی آن را قرائت می کند ضمن بیان نظر خود، تصمیم گیری در مورد آینده جنگ را به تصمیم اعضای این جلسه واگذار می کنند. 

سید یحیی رحیم صفوی فرمانده نیروی زمینی سپاه و قائم مقام سپاه در دوران جنگ: "آنجوری که من مطلع هستم وقتی که خدمت حضرت امام رسیدند برخی ها از مسائل اقتصادی گفتند که مثلا ما نمی توانیم با این وضع اقتصادی  جنگ را اداره کنیم برخی ها گفتند حضور مردم در جبهه ها کاهش پیدا کرده، همانجا هم ظاهرا این نامه هم مطرح می شود نامه ای که آقای محسن رضایی به آقای هاشمی  نوشته بودند".

چهار روز پس از جلسه مهم مسئولان کشور، امام در جمع بندی نظرهای آن جلسه امروز 29 تیر 67 نامه مهمی منتشر می کنند 

امام خمینی، 67،4،29: "حال که مسئولان نظام ما، اعم از ارتش و سپاه که خبرگان جنگ هستند صریحاً اعلام می کنند که ارتش اسلام به این زودی ها هیچ پیروزی به دست نخواهد آورد و نظر به اینکه این مسئولین دلسوز نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی از این پس جنگ را به هیچ وجه به صلاح کشور نمی دانند و با قاطعیت می گویند که یک دهم سلاح هایی را که استکبار شرق و غرب در اختیار صدام گذارده اند به هیچ وجه با هیچ قیمتی نمی شود در جهان تهیه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که یکی از ده‌ها گزارش نظامی سیاسی است که بعد از شکست های اخیر به اینجانب رسیده و به اعتراف جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمانده سپاه یکی از معدود فرمانده‌هایی است که در صورت تهیه مایحتاج جنگی معتقد به ادامه جنگ می باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاح های شیمیایی و نبود وسایل خنثی‌کننده آن، اینجانب با آتش بس موافقت می کنم".

سرانجام صدام با شرط ایران مبنی بر اینکه مبنای مذاکرات و صلح، معاهده 1975 باشد موافقت می کند و جمهوری اسلامی ایران قطعنامه 598 را بیست و هفتم تیر 67 می پذیرد. اعلام خبر آتش بس برای بسیاری حیرت آور است. 

سیدیحیی رحیم صفوی فرمانده نیروی زمینی سپاه در دوران جنگ تحمیلی: "با بالا رفتن هجوم ارتش  عراق فاو و  شلمچه را از دست دادیم، غلبه نظامی ارتش عراق بر ما فزونی داشت  البته با کمک امریکایی ها و به کارگیری سلاح های شیمیایی، از نظر اقتصادی هم از سال 65 با کمکی که امریکایی‌ها ، فرانسوی ها حتی منافقین به صدام می کردند بخش صدور نفت ایران با مشکل جدی مواجه شد".

محسن رفیق دوست وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی: "آنها آمدند گفتند نامه را آقای رضایی به آقای نخست وزیر و در حقیقت آقای هاشمی  نوشتند به مسئولان و ستاد جنگ نوشتند نامه را خدمت امام دادند، گفتند این امکانات را می خواهیم نمی توانیم تهیه کنیم باید آتش بس قبول شود".

با قبول قطعنامه برخی جریان های سیاسی جان تازه ای گرفته اند. اظهارات و بیانیه های منتشر شده این افراد نشان می دهد لیبرال ها می خواهند برای امام خط و نشان جدیدی ترسیم کنند. 

رهبر کبیر انقلاب دو روز بعد از اعلام پذیرش قطعنامه 598 در پیامی به مناسبت سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه 598 در برابر برخی تحلیل های انحرافی از دفاع مقدس واکنش نشان می دهد.  

پیام امام خمینی، 67،4،29 :  "اذناب مریکا باید بدانند که شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی یا شکست در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است. نباید شهادت را تا این اندازه به سقوط بکشانیم که بگوییم در عوض شهادت فرزندان اسلام، تنها خرمشهر و یا شهرهای دیگر آزاد شد. تمامی اینها خیالات باطل ملی‌گراهاست ما هدفمان بالاتر از آن است. ملی گراها تصور نمودند ما هدفمان پیدا کردن اهداف بین المللی در جهان فقر و گرسنگی است. ما می گوییم تا شرک و کفر است مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم".

امام خمینی دراین بیانیه صف آرایی ایران در برابر آرایش نظامی امریکا و اروپا در خلیج فارس را افتخاری بزرگ برای ملت ایران می داند و در ادامه همگان را به هوشیاری در سایر امتحانات الهی فرامی‌خوانند. 

پیام امام:  29 / 4 / 67: "آری دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت و فردا امتحان دیگری است که پیش می آید و همه ما روز محاسبه بزرگ‌تری را در پیش رو داریم، من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید پیشکسوتان به دست نااهلان و نامحرمان بیفتند، نگذارید پیشکسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده  شوند،  اکیدا به ملت عزیز ایران سفارش می کنم که هوشیار و مراقب باشید قبول قطعنامه  از طرف جمهوری اسلامی ایران  به معنای حل مسئله جنگ نیست،  با اعلام این تصمیم حربه تبلیغات جهانخواران علیه ما کند شده است، دور نمای حوادث را نمی توان به طور قطع و جدی پیش بینی نمود و هنوز دشمن از شرارت ها دست بر نداشته‌اند".

یازدهم مرداد 67 مردم تهران در راهپیمایی بیعت با امام جلوه های کم نظیری از عشق به امام را در تاریخ ثبت می کنند. 

سه روز پس از پذیرش قطعنامه 598 ارتش بعث صدام تهاجم جدیدی در منطقه جنوب آغاز می کند و در 30 کیلومتری شمال خرمشهر مستقر می شود. خرمشهر در آستانه سقوط دوباره قرار دارد.

امام در پیامی به سپاه پاسداران تأکید می کنند اینجا نقطه ای است که یا موجب می شود سپاه حیات پیدا کند و یا برای همیشه ذلیل و مرده بشود. 

صد و سی هزار داوطلب به جبهه عازم نبرد می شوند ، دفاع شجاعانه ایرانیان، ارتش عراق را به عقب نشینی وامی‌دارد. منافقین هجوم جدیدی از منطقه سرپل ذهاب آغاز می کنند و می خواهند طی 5 مرحله خود را به تهران برسانند. 

صدای امریکا 28-5-67: "بخش اعظم سلاح های غنیمت گرفته شده توسط عراق در اختیار مجاهدین خلق قرار گرفت تا در حمله نهایی نظامی آن گروه مورد استفاده قرار گیرد . سال گذشته عرا ق مجاهدین خلق را مسلح کرد آنها را در پایگاه‌هایی در امتداد مرز ایران مستقر ساخت. عملیات نفوذی مجاهدین خلق با مقاومت ارتش ایران در جلوگیری از دسترسی مجاهدین خلق به باختران مواجه شد و به جایی نرسید."

هوشیاری نیروهای مردمی سازمان نظامی منافقین را در غرب کشور متلاشی می کند و حدود 2000 نفر از جبهه منافقین کشته می شوند. 

شهید صیاد شیرازی  فرمانده نیروی زمینی ارتش: "اینها داشتند می خواستند جلوتر بیایند که در مقابل ترافیک سنگین خودروها و مردم که سراسیمه از اسلام آباد به سمت گردنه حسن آباد و چهار زبر به طرف کرمانشاه پیش می رفتند قرار گرفتند اولین مانع آنها خود مردم بودند  که نمی توانستند ازشان عبور کنند در سه محور نیروها عمدتا هدایت می شدند برای تمرکز دور منافقین پلید، یکی از محور گردنه چهار زبر- محور پلدختر است سه راه اسلام آباد یکی از محور پلدختر به سمت سه راه اسلام آباد یکی از محور متوجه به سمت اسلام آباد". 

به دنبال شکست حمله دوباره عراق، مذاکرات صلح بین ایران و عراق با نظارت سازمان ملل آغاز می شود و بعد از شش دور مذاکره، عراق  در 29 مرداد سال 67 با آتش بس موافقت می کند. 

دکتر  علی اکبر و ولایتی، وزیر امورخارجه جنگ تحمیلی: "ما از ابتدای قبول قطعنامه تا به حال صادقانه با سازمان ملل متحد و دبیرکل در جهت اجرای قطعنامه همکاری کردیم و این  اصول جمهوری اسلامی است".

صدای امریکا، 28-5-67: "جنگ در همان شرایطی خاتمه می یابد که 8 سال قبل آغاز شد و بلندپروازی سیاسی صدام و به دست گرفتن رهبری جهان عرب به جایی نرسید.". 

صدای امریکا، 31 / 5 /67: "صدام حسین دستور حمله به ایران را صادر کرد این انتظار که انقلابیون ایران را از اریکه قدرت به زیر آورد با وجود این عراقی ها نیروهای مقاومت ایرانیان را دست کم گرفتند و هر چند که در نخستین روزهای جنگ موقعیت هایی به دست آوردند نتوانستند ضربه کاری به ایران وارد کنند".

با خاموش شدن صدای توپ و تانک و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مبارزه در صحنه سیاسی متوقف نشده است و دور جدیدی از تلاش های دیپلماتیک با هدف اجرای کامل قطعنامه 598 آغاز می شود. در نخستین جلسه مذاکره بین وزرای خارجه ایران و عراق و دبیرکل سامان ملل متحد در ژنو صحبت ها واضح و ملموس نیست و در اجرای بندهای قطعنامه، پیشرفتی حاصل نمی شود. اما ایران می تواند طی 20 روز مذاکره، به بهترین وضعیت مذاکراتی، سیاسی و تبلیغاتی دست یابد و جلو کارشکنی های عراق را بگیرد. 

در بحبوحه مذاکرات ایران و عراق که با نظارت سازمان ملل انجام می شود برخی جریان های سیاسی می خواهند به مردم القا کنند که جمهوری اسلامی به سمت دست برداشتن از آرمان ها و کوتاه آمدن در مواضع انقلابی خود و گفتگو وسازش با امریکا پیش می رود. امام خمینی بر این اظهارنظرها که با اهدافی خاص بیان می شود امروز سوم اسفند   67 واکنش شدیدی نشان می دهند و درپیامی اینچنین می گویند: "ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده ایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است، آیا از اینکه به وظیفه خود عمل کرده است نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده ها به گونه ای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی اش عدول می کند. ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده ایم. ما شعار مرگ بر امریکا را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی امریکا تماشا کرده ایم، ما همه شعارهایمان را با عمل محک زده ایم. البته معترفیم که در مسیر عمل، موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شده ایم روش‌ها و تاکتیک‌ها را عوض نماییم". 

صدام بعدها و پیش از حمله به کویت یکی از متحدان خود در جنگ با ایران، تلاش می کند کانال جدیدی برای برقراری ارتباط با ایرن باز کند. گویا می خواهد پیش از این حمله از سمت ایران، اطمینان خاطر پیدا کند. نامه نگاری میان عراق و ایران آغاز می شود و آقای هاشمی رئیس جمهور وقت جواب نامه‌ها را می دهد. در اغلب 12 نامه ای که میان رؤسای جمهور دو کشور رد و بدل می شود ایران به معاهده 1975 الجزایر اشاره و آن را مبنای مذاکرات صلح اعلام می کند. 

سید یحیی رحیم صفوی فرمانده نیروی زمینی و قائم مقام سپاه: "صدام در آخرین نامه اش در سال 69 برای آقای هاشمی رئیس جمهور ایران   تمام بندهای قرارداد 1975 را قبول کرده و گفته آنچه را که شما می‌خواهید ما پذیرفتیم قرارداد 1975 ،  صدام این را در آخرین نامه اش پذیرفت".

دبیرکل سازمان ملل پس از سه سال تأخیر 18 آذر 1370 اعلام می کند عراق در 31 شهریور 1359 به ایران حمله کرده است و بدین ترتیب خواسته مشروع ایران محقق می شود. 

سید یحیی رحیم صفوی: "آقای  خاویار پرز دکوئیار عراق را به عنوان متجاوز اعلام کرد همچنین ایران به پیروزی کامل و عراق با شکست  کامل". 

پیام امام، سوم اسفند 67: "هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه های انقلاب پربار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می توان مبارزه کرد".

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس