معاون وزیر بهداشت با هشدار نسبت به مخاطرات کرونا ویروس به حجاج و خانواده‌هایشان و همچنین تشریح توصیه‌های بهداشتی در این زمینه از اعلام آمادگی وزارت بهداشت به همراه فرودگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور خبر داد.

 به گزارش مشرق، علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت، در نشست خبری با موضوع بازگشت حجاج ایرانی به کشور و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بیماری کرونا ویروس اظهار کرد: وزارت بهداشت با توجه به حادثه‌ای که در عربستان رخ داد و با تسلیت به خانواده‌های حجاج کشته‌شده، ستادی را با عنوان ستاد پیشگیری از کرونا ویروس در وزارت بهداشت تشکیل شده است.

وی ادامه داد: کرونا ویروس مانند هر ویروسی کوچکترین موجود شناخته شده است که به همراه 200 ویروس دیگر عامل سرماخوردگی می‌شود. براین اساس در سال 2012 کرونا ویروس از عربستان گزارش شد که تاکنون 1430 نفر به آن مبتلا شدند که 532 نفر جان خود را از دست داده‌اند و در 26 کشور دنیا این ویروس گزاش شده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: بیشترین موارد کرونا ویروس نیز از کشور عربستان گزارش شده است و راه‌های انتقال آن نیز از طریق فرآورده‌های حیوانی مانند شیر شتر و همچنین از خفاش است ولی راه انتقال انسانی نیز دارد که طی تماس انسان به انسان رخ می‌دهد.

سیاری عنوان کرد: تا به امروز هنوز هیچ واکسن و دارویی برای این بیماری ساخته نشده است. میزان کشندگی آن نیز بالا است و 30 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند می‌میرند، براین اساس بیشترین افرادی که باید مراقب این ویروس باشند سالمندان، افراد دچار بیماری‌های قلبی و کلیوی، بیماران دچار نقس ایمنی و در نهایت کارکنان بیمارستان‌ها هستند.

وی ادامه داد: البته با توجه به حادثه‌ای که در عربستان رخ داده است نمی‌خواهیم با اظهارنظرهایمان مردم را نگران کنیم ولی باید توصیه‌هایی درباره کرونا ویروس ارائه شود تا وضع بدتر نشود زیرا برخی از مجروحان ایرانی این حادثه به بیمارستان‌های عربستان منتقل شده‌اند و امکان دارند این مجروحان در این بیمارستان‌ها به این ویروس مبتلا شوند، بنابراین باید تمهیدات لازم را اندیشید.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از 1430 مورد مبتلا به کرونا ویروس 85 درصد این افراد در عربستان به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: بنابراین برای تمهیدات لازم از فردا تمام  ورودی‌های فرودگاه‌ها برای بازگشت حجاج ایرانی آماده‌ هستند و برای این کار نیز فردا مانوری با مشارکت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و مسئولان اورژانس  اجرا خواهد شد.

سیاری تصریح کرد: سال گذشته در ایران 6 مورد کرونا ویروس داشتیم که 2 مورد در کرمان جان خود را از دست دادند ولی این در شرایطی است که یک نفر مبتلا به کرونا ویروس که به کشور کره‌جنوبی سفر کرده بود باعث شد تا 183 کره‌ای مبتلا به این بیماری شوند که 36 نفر از آنها فوت کردند همچنین 2 بیمارستان کره تعطیل شد و 77 بیمارستان آنها آسیب جدی دید و 100 هزار مسافر توریستی آنان نیز کنسل شد و در نهایت 900 میلیون دلار این کشور به خاطر این ویروس صدمه دید.

وی ادامه داد: با این وجود قبل از اعزام زائران ایرانی به عربستان آموزش‌های لازم به آنها و مدیر کاروان‌ها ارائه شده بود و خوشبختانه تا به امروز نیز هیچ زائر ایرانی دچار کرونا ویروس نشده است ولی رصدهای ما همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به تمهیدات لازم برای بازگشت حجاج ایرانی به کشور توضیح داد: براین اساس در همه هواپیماهای حجاج یک نیروی بهداشتی حضور خواهد داشت و فرم‌های خوداظهاری بین حجاج توزیع می‌شود تا آنها در صورتی که تب بالای 38 درجه، سرفه و تنگی نفس داشتند اعلام کنند تا این افراد از دیگر مسافران تفکیک و پس از پیاده شدن از هواپیما نیز با آمبولانس‌های مخصوص به بیمارستان مبتلا شوند.

سیاری همچنین درباره بیماری وبا نیز گفت: ایران 40 سال دچار وبا بود و فقط سال گذشته وبا در ایران گزارش نشد ولی متاسفانه سازمان جهانی بهداشت از ابتلای 120 نفر به وبا در کشور عراق گزارش داده است و با توجه به حضور زائران ایرانی در این کشور احتمال انتقال این بیماری به ایران نیز وجود دارد. براین اساس تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورت آماده‌باش درآمدند زیرا عراق نیز به دلیل بیماری وبا آماده‌باش اعلام کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس