فرضیه این مقاله مبتنی بر این است که ایران نقش و حضور خود در فلسطین را رها نمی‌کند اما در این راستا ایران تلاش خواهد کرد که هم‌پیمانان جدیدی برای خود در فلسطین ایجاد کند که جایگزین هم‌پیمانان سابق شوند.

به گزارش مشرق، مقاله زیر ماهیت روابط بین ایران و «حماس» و «جهاد اسلامی» را با توجه به بحران سوریه، توافق هسته‌ای ایران، نقش ایران در منطقه و رقابت میان ایران و عربستان بررسی می‌کند. فرضیه این مقاله مبتنی بر این است که ایران نقش و حضور خود در فلسطین را رها نمی‌کند اما در این راستا ایران تلاش خواهد کرد که هم‌پیمانان جدیدی برای خود در فلسطین ایجاد کند که جایگزین هم‌پیمانان سابق شوند. به لحاظ داخلی نیز میزان حمایت از مسئله فلسطین کم‌رنگ خواهد شد. حمایتی که دارای زمینه‌های ایدئولوژیک بوده و توسط یک جریان مشخص تأمین می‌شود. اکنون این جریان نسبت به جریانی که «روحانی» آن را رهبری می‌کند نفوذ کمتری دارد. «روحانی» که به‌شدت طرفدار ایجاد رابطه با آمریکا است رابطه ایران را با حکومت خودگردان فلسطین تقویت خواهد کرد. درنتیجه جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» علیرغم وجود اختلافات، نقش و جایگاه سیاسی ایران را درک می‌کنند. به همین دلیل در رابطه خود با ایران بازنگری کرده و آن را بازتعریف می‌کنند.

انقلاب اسلامی ایران تأثیر فراوانی بر جنبش‌های فلسطینی گذاشت. امروزه رابطه ایران با این جنبش‌ها دارای چارچوب‌های مختلفی از چارچوب‌های سابق می‌باشد. این امر به سبب تغییرات ژئوپولتیک منطقه و تغییرات درونی جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است. روابط ایران با گروه‌های فلسطینی که در گذشته دارای بُعد حمایت و همکاری بود، پس از بحران سوریه و جنگ یمن، وارد مرحله جدیدی شده است. دو جنبش «حماس» و «جهاد اسلامی» معتقدند که رابطه آن‌ها با ایران هیچ‌گونه ابهامی ندارد. آن‌ها دو جنبش سنی مذهب هستند و ایران و جهان این موضوع را می‌دانند. رابطه آن‌ها با ایران بر هدف مشترک دو طرف یعنی حمایت از اسلام و فلسطین مبتنی است.

ماهیت جنبش «جهاد اسلامی»

جنبش «جهاد اسلامی» برای مدت طولانی، هم‌پیمان سنتی ایران به شمار می‌رفت. «فتحی شقاقی» مؤسس این جنبش، شدیداً تحت تأثیر افکار امام خمینی (ره) بود و کتابی را تحت عنوان «خمینی، راه‌حل اسلامی و جایگزین» به تحریر درآورده است. ازآنجاکه حمایت از مستضعفان در برابر استکبار جهانی در قانون اساسی ایران وجود دارد، این جنبش بر نقاط مشترک ایران و گروه‌های فلسطینی تأکید می‌کند؛ زیرا که ازنظر ایران مسئله فلسطین، مسئله اصلی امت اسلامی است. «جهاد اسلامی» علیرغم اینکه دارای روابطی طولانی با ایران بود، بر هویت سنی خویش تأکید می‌کرد.

بحرانی شدن رابطه

باوجوداینکه سخنانی مبنی بر متین بودن رابطه با ایران وجود دارد، اما نشانه‌هایی از بحرانی شدن رابطه «جهاد اسلامی» با ایران و به‌تبع آن تنگنای مالی این جنبش به چشم می‌آید. کاهش تعداد کارکنان مؤسسات وابسته به این جنبش، بسته شدن رسانه‌ها و توقف پخش شبکه «فلسطین الیوم»، عدم پرداخت حقوق چندماهه کارمندان و ازکارافتادن مؤسسات خیریه را می‌توان مهم‌ترین نشانه‌های بحران مالی جنبش «جهاد اسلامی» دانست. نشانه‌های مزبور بیانگر وجود بحران شدید میان روابط ایران و «جهاد اسلامی» است. منابع فلسطینی این بحران را ناشی از «عدم پذیرش درخواست ایران مبنی بر انتشار بیانیه از سوی این جنبش در حمایت از حوثی‌ها و محکوم کردن تهاجم عربستان به یمن» می‌دانند. اگرچه بعضی تحلیل گران اعتقاددارند که دلیل اساسی توقف کمک‌های ایران به «جهاد اسلامی» ناشی از افزایش هزینه‌های ایران در منطقه است اما دلایل اصلی را می‌توان در سایر موارد جستجو کرد. موضع جنبش «جهاد اسلامی» نسبت به کل منازعات منطقه و التزام به بی‌طرفی را می‌توان از دلایل اساسی بحرانی شدن رابطه این جنبش با ایران دانست. دلیل دوم را می‌توان در ذات رابطه میان دو طرف یافت. به نظر نگارنده مقاله، ایران تلاش کرده است تا در درون «جهاد اسلامی» گروه‌های فشار ایجاد کند، امری که باعث خشم رهبران این جنبش شده است. دلیل سوم را می‌توان در تغییر اولویت‌های سیاست خارجی ایران در دوره «روحانی» یافت. اگرچه مسئله فلسطین از اهمیت نیفتاد اما حل مشکل هسته‌ای و پایان دادن به تحریم‌ها در اولویت ایران قرار گرفت. قطع کمک‌های ایران تأثیرات عمیقی بر عملکرد و شاید روابط منطقه‌ای جنبش «جهاد اسلامی» خواهد گذاشت.

«حماس» و ایران در جستجوی نقاط مشترک

دفاع از فلسطین اساس روابط «حماس» با خارج و ازجمله ایران است. اگرچه تاریخ رابطه میان ایران و «حماس» به دهه نود میلادی بازمی‌گردد اما به‌سرعت این رابطه محکم شد. این امر را می‌توان از کمک‌های مالی و لجستیکی فراوان ایران به «حماس» دریافت کرد. در مقابل «حماس» در مناسبت‌های فراوانی از کمک‌های ایران قدردانی کرد؛ اما چند ماه پس از شکل‌گیری اتفاقات سوریه، هنگامی‌که «حماس» تصمیم گرفت از «خواسته‌ها و آرزوهای ملت سوریه» حمایت کند، روابط آن و ایران وارد مرحله جدیدی شد. جنبش «حماس» در تعامل با وضعیت سوریه بااحتیاط عمل کرد. در همین راستا «خالد مشعل» از حاضر شدن در مصاحبه‌های رسانه ایی با «بشار اسد» در دمشق احتراز کرد؛ اما وخیم‌تر شدن اوضاع سوریه و التزام بی‌طرفی از سوی «حماس» منجر به خروج این جنبش از سوریه شد. پس از عدم پذیرش درخواست ایران مبنی بر حمایت از «بشار اسد» روابط دو طرف کم‌رنگ شد. تا جایی که در رسانه‌های ایران مطالبی علیه «خالد مشعل» منتشر شد. ظاهراً ایران امر را این‌گونه به تصویر می‌کشد که «خالد مشعل» از جنبش «حماس» منحرف‌شده است. جنگ یمن و پشتیبانی «حماس» از عربستان؛ آن را به «محور سنی» به رهبری عربستان، نزدیک می‌کند. این محور شامل کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس)، مصر و ترکیه می‌شود.

علیرغم کمک‌های فراوانی که دو جنبش «حماس» و «جهاد اسلامی» از ایران دریافت کرده‌اند اما در بعضی مسائل به‌ویژه در انقلاب‌های عربی موضعی متفاوت با ایران داشته‌اند که این امر منجر به قطع کمک‌های ایران شده است. به همین دلیل ایران سعی کرده است که به‌جای کمک به گروه‌های هم‌پیمان مانند «حماس» و «جهاد اسلامی» گروهایی جدید و کاملاً وابسته در فلسطین تأسیس کند. یکی از این گروه‌ها، جنبش «صابرین» می‌باشد که کمک‌هایی از ایران دریافت می‌کند. گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر شیعه بودن جنبش «صابرین» وجود دارد.

وضعیت جدید: نوع جدید رابطه

نتیجه مهم بازنگری و بازتعریف روابط ایران و جنبش‌های مقاومت فلسطینی دارای گرایش اسلامی، خروج مقاومت فلسطینی از محورهای سیاسی منطقه است. رابطه «جهاد اسلامی» برحسب گفته «رمضان عبدالله»، دبیر کل آن، با تهران و دوحه خوب است. این را جز با قرار دادن این جنبش خارج از صف‌بندی‌های منطقه، نمی‌توان فهمید. به‌طورکلی گروه‌های فلسطینی سعی می‌کنند که «پروژه مقاومت» را جایگزین «محور مقاومت» کنند. پروژه‌ای که به هیچ محوری وابسته نیست. این گروه‌ها اگرچه مایل نیستند رابطه خود را با ایران قطع کنند، اما از سیاست‌های ایران در سوریه، عراق و یمن راضی نیستند. بدین ترتیب می‌توان گفت که روابط ایران و گروه‌های فلسطینی وارد مرحله جدیدی شده است.

منبع: اندیشکده تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    3 0
    ما تحت هر شرایطی باید از حماس حمایت کنیم ، من تا چند ماه پیش میگفتم ما چرا باید به حماس کمک کنیم درحالی که ضد بشار اسد هستش ولی الان به این نتیجه رسیدم که وجود حماس و فتح در کرانه باختری و غزه میتونه برای همیشه اسراییل رو ناآرام کنه و ما تا زمانی اسراییل وجود داره باید زهر در اختیار حماس قرار دهیم ، در ایتن صورت اسراییل برای همیشه مثل یک کشور مریض میمونه ولی امان از دست وهابیهای عربستان !
  • مهندس م ش ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    6 0
    فقط حزب‌الله. اگر فلسطینی‌ها یک دهم ولایتمداری حزب‌الله را داشتند، این همه بدبختی نمی‌کشیدند. وقتی‌ از ثقلین یکی‌ را برداری بهتر نمی‌شود.
  • مهندس م ش ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    که فردا این زهر را روی محور مقاومت و شیعیان مظلوم بریزد؟ فرق شیعه با دیگران اینست که برایش هدف وسیله را توجیه نمیکند.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    این مطلب چقدر صحت داره؟
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    زهر زغنبود
  • مهدی ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    11 2
    مشرق از تو بعید بود!!! این مقاله جز آب به آسیاب اسرائیل ریختن چه سودی داشت؟ جهاد اسلامی هیچ وقت قابل مقایسه با حماس نبوده و نیست...
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 1
    حرف چندین ساله بابام این فلسطینی ها بعلت خیانت دردرون خودان هست که سالهاست گرفتارن
  • رضا ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    ایران قطعا باید به حماس کمک کند اما با احتیاط و مشروط و نه براساس اعتماد
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    2 0
    فقط حمایت از حزب الله و انصار الله لبیک یا حسین
  • امیر ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 0
    گروه های فلسطینی کاملا وفادار به ایران نیستند.نمونه ی بارز آن هم یاسر عرفات هستش که با تمام پشتیبانی های ایران پس از آغاز جنگ تحمیلی نسبت به صدام اعلام دوستی و حمایت کرد و یا روسای فعلی گروه حماس که پس از حملات عربستان به یمن از عربستان حمایت کردندعلی رغم اینکه عربستان به صورت پنهانی با اسرائیل همکاری میکند ولی یمنی ها از روز اول شعار مرگ بر اسرائیل را سر میدادند. تنها کسانی که تا پای جان به وفاداری ایران پاسخ میدهند گرو ههای شیعی این کشور ها هستند.
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    2 0
    اونهایی که بهم منفی دادند دلیلسون چی بوده؟؟ کسی با حماس کاری نداره ولی این حرف هایی که در مورد جهاد اسلامی زده شده فکر نکنم تحت هیچ شرایط درست باشه واسه همین صحتش را از خود مشرق پرسیدم این منفی داشت حداقل جرات میکردید دلیل منفی دادن خودتون را میگفتید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس