شنیده‌ها حاکی از این بود که «موزه بنت ناصر» همسر امیر سابق قطر، ایرانی‌الاصل و از اهالی شیراز است؛ بعدها شنیده‌ها حاکی از این شد که نام واقعی موزه، زهره صادقی است اما بعدا منابع آگاه به شنیده‌هایی دست یافتند که خانم موزه یک هووی 17 ساله دارد و گویا نام آن هوو زهره صادقی و اهل شیراز است! شنیده‌ها البته به جاهای باریک‌تر هم کشیده شد.

به گزارش مشرق، «پخش سریع شایعه» و «زودباوری» یکی از مشکلات اصلی جامعه امروز ایران است. علاقه عجیب تعداد زیادی از مردم برای ساختن شایعه و البته استقبال کم‌نظیر تعداد زیاد دیگری از مردم برای چرخاندن دهان به دهان این شایعات موجب نشر گسترده این مطالب بی‌اساس شده است. در این میان برخی رسانه‌ها اعم از سایت‌های خبری یا روزنامه‌ها به عنوان بازوی رسانه‌ای در ترویج شایعات عمل می‌کنند و اخبار غیرواقعی را به باور و حقیقت نزدیک می‌سازند؛ تا جایی که همسر امیر سابق قطر را ایرانی‌الاصل و از اهالی شیراز یا شهرستان لار معرفی می‌کنند.

موزه‌ای که جایی در تاریخ ایران نداشت

«موزه بنت ناصر» همسر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر متولد سال 1959 میلادی در الخور قطر است که عده‌ای در ایران تلاش کردند وی را ایرانی معرفی کنند. موزه فرزند ناصر بن عبدالله المسند است و جست‌وجو در سایت‌های عرب‌زبان هیچ نتیجه‌ مثبتی درباره ایرانی بودن ناصربن‌عبدالله ندارد. این خانواده حتی برای یکبار هم از ایرانی بودن خود سخن نگفته‌اند اما اصرار عده‌ای در ایران برای ربط دادن امیر قطر و خاندان او به ایرانی‌ها عجیب به نظر می‌رسد، چراکه هیچ افتخار و نکته دلگرم‌کننده‌ای نیز در این ربط‌ دادن وجود ندارد.
خانم موزه هرگز درباره ایرانی بودن خود و خانواده‌اش سخنی نگفته و در هیچ کتاب یا رسانه معتبر عرب‌زبان نیز نشانی از این شایعات وجود ندارد. قصد ما در این نوشتار این نیست که درباره «موزه قطری» یا «ناصربن‌عبدالله قطری» صحبت کنیم، ما می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که یک شایعه و خبر دروغ و بی‌سند چگونه تبدیل به موج رسانه‌ای می‌شود؟! واقعیت تلخ این است که بسیاری از مخاطبان اخبار در ایران نه‌تنها تمایلی برای زیر سوال بردن اصل یک خبر ندارند بلکه ترجیح می‌دهند نقاط مبهم و تاریک آن خبر را در ذهن خود حل کنند تابتوانند هرچه‌سریع‌تر آن را باور کرده و به دیگران نیز منتقل کنند. آنچه در فضای رسانه‌ای کشور و افکار عمومی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، منبع و اصالت و صحت یک خبر و شایعه است. به این معنا که یک روزنامه معتبر، آسمان و ریسمان به یکدیگر می‌دوزد و ابر و باد و مه و خورشید و فلک را به کار می‌گیرد تا شیرازی بودن همسر امیر سابق قطر را به مخاطب خود تحمیل کند و از سوی دیگر یک سایت خبری که می‌خواهد اوضاع را از نگاه محدود خود رصد کند، بی‌‌‌آنکه در پی یافتن سند و مدرکی برای یک شایعه باشد، در انعکاس و انتشار آن در جامعه با سرعت نور تلاش می‌کند. یک سایت خبری دیگر هم ابزاری می‌شود که شایعه از آنجا بیشتر و بیشتر طلوع کند!

شایعه‌سازان در دوراهی؛ موزه 17 ساله یا 55 ساله؟

به «موزه» بازمی‌گردیم؛ شایعه‌سازان ابتدا گفتند «آیا او یک شیرازی است؟!» و با طرح این سوال، قدم بزرگی برداشتند و سپس پا را فراتر گذاشته و مدعی شدند او به شیراز علاقه دارد و بنابراین حتما شیرازی است. اقدام عجیب دیگر که این رسانه‌ها به آن متوسل شدند، نامگذاری ایرانی برای «موزه» بود؛ آنها ادعا کردند نام اصلی همسر امیر سابق قطر زهره صادقی است.
شایعه‌سازی‌ها آنقدر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ادامه یافت و بال‌وپر گرفت که عده‌ای تصویری از هووی 17 ساله موزه منتشر کردند اما آن تصویر در اصل متعلق به خود موزه بود! سپس در مواجهه با تضادها و تناقض‌ها مدعی شدند زهره صادقی همین هووی 17 ساله است نه موزه 55 ساله.
وقتی به این رسانه‌‌ها خرده گرفته شد که چرا این اخبار بی‌اساس را منتشر می‌کنند، ادعا کردند «خانم موزه اینها را تکذیب نکرده، بنابراین واقعیت دارد!»
حال سوال این است که آیا ما انتظار داریم که برای هر سیاستمدار یا همسرش در گوشه‌ای از دنیا شایعه‌سازی کنیم و بعد منتظر بمانیم که او تکذیب کند؟! و اگر تکذیب نکرد، آیا شایعه ما صحت دارد؟!

شایعاتی که «موزه» می‌شود

واقعیت این است که برخی رسانه‌ها ذائقه و سلیقه مخاطب را تا پایین‌ترین سطح تنزل داده‌اند، چراکه مخاطبان اطلاع دقیقی از اصول حرفه‌ای در مباحث رسانه ندارند اما رسانه‌ها باید این اصول را در اخبار و گزارش‌های خود بگنجانند و رعایت کنند. متاسفانه برخی رسانه‌ها با توسل به «شنیده‌ها» و «منابع آگاه» دست به انتشار شایعات بی‌اساس می‌زنند و جالب است که منبع آنها برای انتشار گسترده این شایعات فقط خودشان هستند؛ یعنی یک رسانه که شایعاتی درباره ایرانی بودن خانم موزه منتشر کرده، در قسمت منابع و مآخذ خود نام یک رسانه شایعه‌ساز مشابه خودش را آورده است!
راه‌حل این معضل ابتدا از خود رسانه‌ها آغاز می‌شود؛ یعنی فقط اخباری ارزش انتشار دارند که مستند و بر پایه اطلاعات درست باشند نه براساس شنیده‌ها و شایعات خودساخته!
با این حال افکار عمومی نیز می‌توانند با یک جست‌وجوی ساده در موتورهای جست‌وجو از اعتماد به اخبار بی‌اساس پرهیز کرده و رسانه‌ها را ملزم کنند که از این پس به شعور مخاطبان احترام بگذارند.
شایعات رسانه‌ها شاید در کوتاه‌مدت تبدیل به موج رسانه‌ای شود و چندصباحی افکار عمومی را مشغول کند اما با گذشت زمان، نه‌تنها نشانی از آن شایعات باقی نخواهد ماند بلکه با مرور آنها لبخندی تلخ بر لب‌ها می‌نشیند، چراکه شایعات اینچنینی را باید در «موزه»های خبر و رسانه جست‌وجو کرد.
 
*وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 15
  • رها ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    6 23
    پشت همه این شایعات وتوهمات همین اسلام ستیزان وکوروش پرستا هستند بعد از ساختن خزعبلات شکلاتی در باره کوروش و هخامنشیان دیگه مطلب کم اوردن
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 4
    نکته تاسف بار این روز های صحت اطلاعات این است که عده ای ویکیپدیا را وحی ملزم می دانند در صورتی که برخی صفحات این دانشنامه دارای اشتباهات وحشتناک ومغرضانه است که حتی امکان ویرایش آنها از سوی کاربر سلب شده باز نکته بسیار تاسف بارتر اینکه بسیاری از دانشجویان در تحقیقات خود به این سایت استناد میکنند
  • لرایراندوست ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    6 9
    خداراشکر که شایعه بود. وگرنه من دق میکردم ....حیف نیست دختر با حیای شیرازی زن یک ملخ خور شود
    • حسام IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      نه باید بیاد با تو جیرجیرک بخوره
  • محمد ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    12 2
    آخه تو از کوروش بزرگ، خشایار شاه، سورنا و... چی میدونی؟ از نحوه ی کامنت گذاشتنت مشخصه تحت تاثیر عقاید خاصی هستی!
  • سعید ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    6 0
    ایراندوست عزیز بری قطر رو ببینی دیگه برنمی گردی!همین مشرق چند روزه همش داره از خوش گذرانی های و شاد بودن مجتبی جباری در قطر خبر میذاره!
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    خدایا کوته فکری تا چه حد؟!!!
  • علی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    9 0
    دوست عزیز از نوع نوشتنت اینطور برمیاد که تو با تاریخ این سرزمین مشکل داری.اینجا ایرانه با تاریخ ده هزار ساله که اسلام هم جزوی از تاریخ این سرزمینه.نه میشه اسلام از این سرزمین و تاریخش گرفت نه میشه پادشاهان گذشته رو نادیده گرفت.هیچ کشوریم تو دنیا وجود نداره که تاریخش سراسر افتخار و ارزش باشه.بالاخره تو ی دورانهایی ظلم و استبداد وجود داشته چه بخوای چه نخوای کوروش حقیقت محض سرزمینته.درسته بعضیا شایعه درست کردن ولی در بزرگ بودن کوروش هیچ شکی نیست.مشرق ی بارم که شده چاپ کن.در ضمن هرکی کوروش و تاریخ سرزمینش قبل اسلام هم براش مهمه لزوما با اسلام مشکل نداره
  • لاري ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    ؟؟؟؟؟!!!!!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    6 2
    کاش اونقدر درک و فهم داشتنی و میفهمیدی چه اراجیفی نوشتی. در این مملکت هیچ کس اسلام ستیز و کوروش پرست نیست. ما مسلمان و انقلابی هستیم و به کوروش بزرگ هم افتخار میکنیم و احترام می‌گذاریم اما تو و امثال تو از درک این حقیقت عاجزند.
  • آریایی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    5 0
    دوست عزیزی که به کوروش وهخامنشیان میگی خزعبلات .مسلمون معتقد انگار کتاب تفسیر المیزان ایت لله طباطبایی رو نخوندی ایشون و ایت الله مکارم در تفسیر سوره کهف فرمودند که ذوالقرنین همان کوروش کبیره که در قران از ایشون به نیکی یاد شده معلومه شما اهل کتاب خوندن نیستین یه بارم که شده یه زحمت به خودتون بدین این موضوع رو تو اینترنت سرچ کنین
  • سیرس ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    3 1
    حرفت بی ربطه.من از هیج کدام از بزرگان دینی و رجال کشور نشنیدم که به کوروش داریوش و گذشته قبل از اسلام ایران توهین کنند.این بی احترامی کار یه فرقه محدود و ملعون به نام پانترکیسم که امیدوارم شما از اون فرقه احمقانه با افکار شکلاتی عثمانی و کفتاران تجزیه طلبش نباشی.
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 3
    لر ایراندوست جواب هموطنانی که عرب هستند و انسانهایی شریف و چه بسا از جنابعالی اصیل تر و بزرگوارتر را چه میدی؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    تو انگار تو توهمات پان... گیر کردی مشکل شماها فقط با حذف کورش بزرگ حل نمی شه
  • بی نام ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 1
    موزه ایرانی باشد یا نباشد چه افتخاری برای ماست ؟ . قطری که هنوز گاز ایران را میدزدد و پولش را به تروریستهای داعشی یا یوسف قرضاوی مفتی مفت خور مصر ی میدهد تا فتوا از وی بخرد ٰ‌ کشور کوچکی که با پول ورزشکاران جهان را بنام خود بمیادین ورزشی میفرستد تا آبروئی کسب کند ٰ و شیخ بی شعوری که با دمپائی مقابل احمدی نژاد قرار میگیرد ٰ شتر سوارانی که قبل از اکتشاف نفت بدنبال سوسماری میدویدند تا با آن سد جوع کنند ٰ شیوخی که علنا پرچم امریکا را بر کشتیهای خود بر افراشته میکنند تا از حملات هواپیماهای ایرانی در جنگ در امان بمانند ٰ‌ خودشان چه هستند که همسرشان چه باشد ؟ . اینان پس از خشک شدن چاه های نفت دوباره بهمان شتر چرانی خود باز خواهند گشت . بگذارید چند صباحی هم بوئینگ سواری کنند.
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 0
    واقعيت امر اينه: كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس را ايرانيها اباد كرده اند بخصوص اهالي لارستان انهم زماني كه اين كشورها فاقد حداقل امكانات بود. هم وطنان جنوبي براي امرار معاش و تجارت از ساليان دور با اين مناطق در رفت و امد بوده اند حتي زمانيكه اين كشورها بصورت شيخ نشينهايي كوچك اداره ميشد و بصورت كشور نبوده اند.دور از انتظار نيست كه عده بسياري از انها بمرور زمان در انجا ساكن و مقيم شده اند كه نه تنها در قطر بلكه در كشورهاي ديگر اين هموطنان سابق صاحب مقام و منصبهاي مهمي هستندكه حتي برخي از ريش سفيدان جنوبي شيوخ برخي از مناطقكشور امارات را ايراني ميدانند.
  • اتفاقا اسم من هم کوروشه! ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 4
    بحث بزرگنماییی کوروش یک بحث انحرافیه که سازمانهای جاسوسی و رسانه ای غربی برای به حاشیه بردن اسلامیت ایرانیان ، اعلمش کردن و یه عده ساده لوح هم خیلی داغ و پرحرارت ازش دفاع میکنن... کوروش هرچی بوده باشه ، چه همون ذی القرنین بوده باشه که در قرآن ذکر شده (و علامه طباطبایی و دکتر ولایتی مدافع این نظریه اند) و چه فردی دیگه مربوط به زمان خودش بوده و برخلاف اسلام هیچ ارتباطی به زمان حال نداره . از اسلام کتاب قرآنش و هزاران هزار صفحه مطلب و راه و روش مونده ولی از کوروش جز چند تا کتیبه و وصیتنامه - که اونهم اصالتش به شدت زیر سواله - چیزی نمونده که کسی بخواد اون رو به عنوان سیره زندگی و دین خودش قرار بده...
  • عابد ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 4
    چرا نظرهای من منتشر نمیشه؟؟؟؟
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 6
    نه حرفات درسته و نه رها هستی.
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    فكر ميكنم آن شخص كه اصالت شيرازي دارند يكي از همسران شيخ محمد حاكم دبي مي باشد كه فرزند ايشان و شيخ محمد نيز وليعهد دبي است .البته اين موضوع زياد مهم نيست فقط محض اطلاع بود.
  • سیدمهدی مصباحی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    4 0
    آقای مشرق خودتان چند بار از همین موضوع گزارش منتشر کردید؟؟؟؟!!!!!!
  • امیر RO ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    علتش ان است كه قد بلند وسبزه است وشكلش مانند شيرازى ها است .برخي را به اشتباه انداخته چه عرب ها بیشتر سفید قد متوسط هستند زنانشان وشکل عربی دارند اما این ترکه ای بلند مثل بعضی زنان اهل شیراز است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس