مروری بر فهرست دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل، نشان می‌دهد که اتفاقاً اعطای جایزه صلح به اوباما کار چندان عجیبی هم نبوده است و بیشتر شبیه یک جایزه سیاسی است تا جایزه ای برای ترغیب صلح. این در حالی است که وقتی باراک اوباما برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ اعلام شد،‌ خود او نیز اعلام کرد: "صریح بگویم، من احساس نمی‌کنم شایسته این جایزه باشم.

گروه بین‌الملل مشرق- اخیراً اظهارات مدیر سابق کمیته صلح نوبل خبر ساز شد. "گئی لوندستات" مدیر سابق "کمیته نروژی نوبل"، اخیراً در کتاب خاطرات خود نوشت که اعطای جایزه صلح نوبل به اوباما به هدفی که مدنظر کمیته بود، منتهی نشد و او از این اقدام پشیمان است. علاوه بر این اظهارات ضد و نقیضی درباره احتمال اعطای جایزه صلح نوبل به محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان باعث شد تا خبرنگار بین الملل مشرق با "اولاو نیولستاد" مدیر کمیته صلح نوبل تماس بگیرد و سوالات خود را با وی درمیان بگذارد.

مشخص نیست جایزه صلح نوبل به ظریف اعطا شود/17 مهر مشخص می شود برنده جایزه صلح نوبل کیست/پشیمانی مدیر سابق نوبل از اعطای جایزه به اوباما کذب است/ جایزه صلح نوبل سیاسی نیست/ آماده انتشار // پیشنهاد من: 17 مهر مشخص میشود جایزه صلح نوبل به ظریف می رسد یا خیر
"اولاو نیولستاد" مدیر کنونی کمیته نوبل

"اولاو نیولستاد" (Olav Njølstad) مدیر کنونی کمیته نوبل (کمیته پنج نفره‌ای که دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل را انتخاب می‌کند) درباره انتخاب ظریف و کری، گرچه این خبر را صراحتاً تکذیب نمی‌کند، اما می‌گوید: "سیاست بنیاد صلح نوبل به این‌گونه است که هیچ‌گاه قبل از اعطای جوایز افشا نمی‌کند که چه کسی قرار است جایزه را دریافت کند. حتی لیست نامزدهای مورد بررسی هم تا 50 سال بعد از اعطای جایزه، افشا نمی‌شود. فقط می‌توانم این را بگویم که برندگان صلح جایزه نوبل امسال، جمعه 9 اکتبر (17 مهر) اعلام می‌شوند. اطلاعات بیش‌تری را نمی‌توانم در اختیارتان بگذارم."

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که توسط "آلفرد نوبل" صنعتگر و مخترع سوئدی وقف شده است. نوبل در وصیت‌نامه خود گفته که این جایزه باید "به کسی داده شود که بهترین یا بیش‌ترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها، یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد." جایزه صلح نوبل، تنها جایزه نوبل است که در "استکهلم" سوئد داده نمی‌شود، بلکه از سال ۱۹۰۱ تا کنون، تقریباً هر سال در "اسلو" پایتخت "نروژ" اهدا شده است.

پس از آن‌که جایزه صلح نوبل سال 2009 به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اهدا شد، "گئی لوندستات" مدیر سابق "کمیته نروژی نوبل"، اخیراً در کتاب خاطرات خود نوشت که اعطای جایزه صلح نوبل به اوباما به هدفی که مدنظر کمیته بود، منتهی نشد و از این انتخاب پشیمان هستم. بعد از انتشار این خبر در رسانه‌هایی حتی مانند بی‌بی‌سی، به سرعت موضع‌گیری‌هایی علیه این اظهارات شکل گرفت. از جمله این‌که "اولاو نیولستاد" که سال جاری میلادی جایگزین لوندستات شده است، در تصریح گفته‌های وی می‌گوید: "آقای لوندستات این مطلب را بیان نکرده است. این مسئله به اشتباه در برداشت رسانه‌های بین‌المللی برمی‌گردد. خود آقای لوندستات هم مدتی پیش به این سوءبرداشت اشاره کرد و گفت که پشیمان نیست از این‌که جایزه صلح را به اوباما داده است. به عقیده آقای لوندستات، اعطای جایزه صلح نوبل به یک نفر می‌تواند علاوه بر تقدیر و تشکر، جنبه تشویق به فعالیت در جهت صلح بین‌المللی هم داشته باشد، اما در مورد اوباما، این جنبه، هیچ‌گاه محقق نشد."

این در حالی است که وقتی باراک اوباما برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ اعلام شد،‌ خود او نیز اعلام کرد: "صریح بگویم، من احساس نمی‌کنم شایسته این جایزه باشم." لودنستات در کتاب "دبیر صلح: ۲۵ سال با جایزه نوبل" می‌نویسد همان زمان که تصمیم به اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما گرفته شد، او تردید درباره نتیجه‌بخش بودن این اقدام را به سایر اعضای کمیته گوشزد کرده بود.

مروری بر فهرست دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل طی سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که اتفاقاً اعطای جایزه صلح به اوباما کار چندان عجیبی هم نبوده است و بیشتر شبیه یک جایزه سیاسی است تا جایزه ای برای ترغیب صلح.

مشخص نیست جایزه صلح نوبل به ظریف اعطا شود/17 مهر مشخص می شود برنده جایزه صلح نوبل کیست/پشیمانی مدیر سابق نوبل از اعطای جایزه به اوباما کذب است/ جایزه صلح نوبل سیاسی نیست/ آماده انتشار //
نمایی از جایزه صلح نوبل

"شیرین عبادی" تنها فرد ایرانی که تا کنون جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است، اگرچه شاید در نگاه اول به نظر نرسد، اما از این قاعده مستثنی نیست. وی سال 2003 و طبق اظهارات کمیته نوبل به خاطر "مبارزات گسترده و دفاع از حقوق بشر و مردم‌سالاری در کشورش" موفق شد جایزه صلح نوبل بگیرد. این در حالی بود که کمیته صلح نوبل به همین مناسبت بیانیه‌ای صادر و در آن ابراز امیدواری کرد که "اعطای این جایزه، به همه مبارزان حقوق بشر و مردم‌سالاری در ایران که نیاز به حمایت و الهام دارند، برای مبارزه در این راه انگیزه بدهد." در بخش دیگری از همین بیانیه حمایت شیرین عبادی از بهائیت مورد تقدیر قرار گرفته و آمده است: "شیرین عبادی تمایل و توانایی خود را برای همکاری با نمایندگان گروه‌های سکولار و هم‌چنین "مذهبی" به اثبات رسانده و به‌رغم تهدیدهای فراوان علیه جان خود، هم‌چنان به مبارزه ادامه داده است."

عبادی سپس در اولین مصاحبه اختصاصی با روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحارونوت" قول می‌دهد که در حد توان خود برای یافتن "رون آراد" خلبان اسرائیلی به رژیم کمک کند. هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره یهودیان جاسوس و زندانی در شیراز می‌گوید: "من به عنوان یک زن مسلمان ایرانی از این ماجرا شرمنده و متأثر هستم."

این در حالی است که نیولستاد اعطای جایزه صلح نوبل بر اساس سیاست‌های امپریالیستی غرب را انکار کرده و می‌گوید: "قطعاً ما با این طرز فکر موافق نیستیم. به نظر ما، راه‌های مهم اما متفاوتی برای تحقق صلح در دنیا وجود دارد." وی هم‌چنین با رد این مسئله که شیرین عبادی به خاطر مخالفت با دولت ایران، جایزه صلح دریافت کرده، می‌گوید یک نفر نمی‌تواند به خاطر مخالفت با دولت‌های ضدامپریالیست، جایزه صلح بگیرد. نیولستاد توضیح می‌دهد: "اگر به برندگان جایزه صلح نوبل در 30 سال اخیر نگاه کنید، فکر نمی‌کنم این توصیف، صحت داشته باشد و این جایزه سیاسی نیست."

به‌رغم آن‌چه نیولستاد می‌گوید، پرونده افرادی مانند شیرین عبادی و افراد دیگری که در ادامه معرفی می‌شوند، نشان می‌دهد که کمیته نوبل تلاش برای تحقق صلح در دنیا را نه تنها اولین معیار انتخاب دریافت‌کنندگان جایزه صلح نوبل نمی‌داند، بلکه شاید به عنوان آخرین معیار هم به حساب نیاورد.

"جیمی کارتر" رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که دستور قتل‌عام مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی از جانب او به شاه ایران ابلاغ شده بود و به اعتراف مقامات آمریکایی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با حمایت مستقیم و همه‌جانبه آمریکا و اسرائیل در دوران ریاست‌جمهوری او صورت پذیرفته بود، بعد از آن همه جنگ‌افروزی و خون‌ریزی، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد تا جنایات او به حساب تلاش برای صلح نوشته شود.

مشخص نیست جایزه صلح نوبل به ظریف اعطا شود/17 مهر مشخص می شود برنده جایزه صلح نوبل کیست/پشیمانی مدیر سابق نوبل از اعطای جایزه به اوباما کذب است/ جایزه صلح نوبل سیاسی نیست/ آماده انتشار
شیمون پرس و اسحاق رابین

"اسحاق رابین" و "مناخیم بگین" نخست‌وزیران اسبق رژیم صهیونیستی از جمله کسانی هستند که به‌رغم جنایات بی‌شمار در فلسطین و انجام ده‌ها عملیات تروریستی علیه زنان و کودکان فلسطین، به عنوان تلاش‌کنندگان برای برقراری صلح، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده‌اند. سال 1986 (1365) جایزه صلح نوبل به "الای ویسل" یک صهیونیست آمریکایی دادند که به دشمنی شدید با مسلمانان و مخصوصاً مردم فلسطین شناخته می‌شد و از حامیان پر و پا قرص رژیم صهیونیستی بود. این اقدام آن‌قدر با اهداف اعلام شده کمیته نوبل فاصله داشت که مخالفت گسترده آزادی‌خواهان و شخصیت‌های برجسته جهانی را به دنبال داشت. در آن سال، سفارت جمهوری اسلامی ایران در نروژ با ارسال نامه‌ای به کمیته صلح نوبل، به این اقدام اعتراض کرد و سفیر کشورمان از حضور در مراسم اعطای جایزه به "الای ویسل" خودداری ورزید.

"هنری کیسینجر" صهیونیست و سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی، که اولاً به نقش مستقیم در کشتار مردم ویتنام و چندین و چند کشور دیگر و مشهور است و دوماً به خاطر حمایت بی ‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی به "سایه موشه دایان" معروف شده بود، از جمله برندگان جایزه صلح نوبل است.

اعضای کمیته پنج نفری نروژی نوبل که مسئول انتخاب برندگان جایزه صلح است، توسط پارلمان نروژ انتخاب می‌شوند. این کمیته هر سال از افراد دارای صلاحیت دعوت می‌کند تا درخواست نامزدی خود برای دریافت جایزه را تسلیم کنند. درخواست‌ها معمولاً تا ابتدای فوریه سال اعطای جایزه (اواسط بهمن سال قبل) باید به دست کمیته برسد و کمیته هر سال اواخر هر سال جایزه صلح را به یک یا دو نفر اعطا می‌کند. این جایزه به دلیل ماهیت سیاسی‌ای که دارد، تقریباً هر سال با انتقادهایی مواجه می‌شود. از جمله این‌که تقریباً 60 سال طول کشید تا یک نفر خارج از قاره‌های اروپا و آمریکا بتواند برنده جایزه صلح نوبل شود. اول کسی که توانست با این شرایط جایزه صلح نوبل دریافت کند، "آلبرت لوتولی" سیاستمدار اهل آفریقای جنوبی بود که مقابل حکومت آپارتاید ایستادگی کرده بود و سال 1960 توانست جایزه صلح نوبل را از آن خود کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • سیری ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    امیدوارم این جایزه به آقای ظریف وزیر محبوب و مردمی کشورم برسد.براستی لیاقت ایشان بیش از اینهاست.
  • سیری ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    امیدوارم این جایزه به آقای ظریف وزیر محبوب و مردمی کشورم برسد.براستی لیاقت ایشان بیش از اینهاست.
  • سیری ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    امیدوارم این جایزه به آقای ظریف وزیر محبوب و مردمی کشورم برسد.براستی لیاقت ایشان بیش از اینهاست.
  • رزمنده دوران دفاع مقدس ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    واقعا" جایزه صلح نوبل را به چه کسانی اعطاء کرده اند.اگر خود نوبل بود هیچگاه به بعضی از این ها هرگز این جایزه را نمی داد.
  • ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    قبلا شیمون پرز هم این جایزه را گرفته بود
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    زمانی که جایزه رو به اون پیرزن دیوونه شیرین عبادی دادند حتی خود خاتمی هم اعتراض کرد و گفت برید ببینید این جایزه قبلا به چه کسانی داده شده.
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    آی کیو، تا الان هرکی نوبل گرفته یا جانی بوده یا مخالف ایران.
  • ناشناس ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    بله اگر جلوی امیر کویت زانو نمیزد محبوبتر هم میشد !!
  • جواد ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    اعطای این جایزه هم بخشی از پروژه نفوذ است " در واقع میخواهند با اعطای این جایزه به مردم ایران پیام بدهند که در انتخابات به صلح طلبان رای دهید " منتقدان جنگ طلب هستند .!
  • amir ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    جناب مشرق یاسر عرفات هم جایزه صلح نوبل را گرفته اما چرا اسمی از او نیاوردی?
  • محسن ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    این هیچ اشاره ای به ظریف نکرده بود که؟؟؟؟ تیتر رو درستر بزنید
  • رهنما ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    ارزش اقای ظریف خیلی بیشترازاین باصطلاح جایزه است همان بهتر که به ایشان داده نشود این جایزه شان ظریف را پایین میاورد.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    سایت مشرق چقدر می ترسد که جایزه به آقای ظریف داده شود
  • سلمان ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    بله ایشان لیاقت گرفتن جایزه ای که اسحاق رابین مناخیم بگین و باراک اوباما اون رو گرفتن داره
  • شایان ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    جایزه صلحی که اوباما و پرز گرفته باشن جایزه صلح نیست جایزه جنگ و مرگه
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    خب منظور؟
  • ناشناس ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    دکمه ریپیتت کجاته ؟ بزنم شاید فرجی شد !
  • ناشناس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    حالا ببین ما چیکار کردیم که باید با این افراد در یه سطح باشیم .
  • حمید ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام .مشرق مثل همیشه گزارش جامع و کاملی بود تشکر از کارشناس با ذوق.
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    آر مثل شیرین عبادی ها و اوباما ها و دیگران
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    مردمی! از حضورشون در نیویورک وقت عزای ملی این روفهمیدی عطر آن است که خود ببوید با کامنت تو کسی وجهه پیدا نمیکنه
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    اعظای جایزه مثلا صلح از سوی کشورهایی که بیشتر تولیدکننده تسلیحات در جهان هم هستند خودش جوک جالبیه.بعد اینکه این رو به چه داده اند جوک جالبتری است به ظریف هم بدهند من واقعا از اینهمه گردو خاک خواباندنشون تشکر میکنم که ما هم بدونیم کی ها صلح طلب(!) هستند.
  • ریاستی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    جایزه ای استعماری وبی ارزش.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    درود بر ظریف مرگ بر مشرق مزدور سانسورچی
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    صلح با شیطان
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    مستکبرین جهان و متحدان شیطان بزرگ برای فریب دادن دولت کشورمون و فریب دادن دکتر ظریف و فریب دادن مردم ایران و مردم جهان هر کاری میکنن. حتی اگه شده جایزه نوبل رو بدن. ایران یکی از موانع اصلی نظام سلطه جهانی هست و فریب دادن مسئولین و مردم ایران نقشه ایه که دشمنان برنامه ریزی کردن. انگیزه های فریبکارانه شیطان هنوز تموم نشده.
  • محسن تهران ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    سیری جان ! خیلی سیری ؟ جایزه صلح نوبل شده سیاسی و ابزار دست استکبار ! ! شیرین خانم و مناخم بگین و .... جایزه صلح نوبل گرفتند ! ! میتونی هضم کنی ؟ اگه میتونستی که هی پیام نمی گذاشتی ! ! به هر حال این جایزه ، مردم ما را نسبت به کسانی که بخواهند جلوی استکبار و شیطان بزرگ منفعلانه برخورد کنند و با یه تشر کشتی کمکهای مردمی ایران را از سمت یمن به جیبوتی هدایت کنند صاف نخواهد کرد حتی اگر زوری بخواهند قهرمان ملی هم آنان را جا بزنند . یاعلی
  • یک رزمنده ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    رفیق رزمنده منهم یکی از رزمندگان قدیمی هستم و جهت آگاهی عرض می کنم خود آلفرد نوبل هرگز جایزه صلح برقرار نکرده بود و او فقط بخاطر پیشبرد علم چهار جایزه فیزیک شیمی پزشکی و ادبیات را جایزه گذاشته بود که هر ساله از محل موقوفات او به آکادمی نوبل ، به دانشمندان و نویسندگان اعطا می شود آمریکایی ها خیلی سعی کردند که این جایزه سیاسی را به هیئت سوئدی نوبل تحمیل کنند ولی آنها نپذیرفتند بنابراین جایزه صلح توسط هیئت دیگری که عمدتاً دست یانکی هاست به هرکس که مزدوری خودش به آنها را به نحو احسن نشان داده باشد تعلق می گیرد مقامات ویتنام و چین نیز از قبول این جایزه آمریکایی خودداری کردند
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    یاسر عرفات مانع درگیری با نیروهای رژیم اشغالگر برای سالهای زیادی شد
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    نکنه خودشی که میخوای جایزه ات رو هرجور هست بگیری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس