کد خبر 471313
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

گرچه نتانیاهو درسفر به مسکو نگرانی‌های خود را با رئیس جمهور روسیه در میان گذاشت و توافق و هماهنگی با او خبر داد اما هنوز در مورد نتایج این توافق و صحت آن شک و تردید وجود دارد.

به گزارش مشرق، گرچه نتانیاهو در سفر به مسکو نگرانی های خود را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در میان گذاشت و توافق و هماهنگی با روسیه خبر داد اما هنوز در مورد نتایج سفر او و موفقیت آمیز بودن این هماهنگی ها شک و تردید وجود دارد.

روایت نتانیاهو درباره نتایج سفرش به مسکو

روایت نتانیاهو در مورد نتایج سفر روز گذشته اش به مسکو هرچه که باشد در واقعیتی که به تدریج پس از دخالت مستقیم نظامی روسیه در سوریه در حال شکل گرفتن است، چندان تغییری ایجاد نخواهد کرد.

مشکل تل آویو فقط احتمال برخورد با ارتش روسیه در آسمان سوریه نیست، بلکه از این فراتر رفته و ابعاد بیشتر و مهم تری را در برمی گیرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه نمی توان با اشاره به «راهکار همکاری» که نتانیاهو از آن سخن گفت این واقعیت را پنهان کرد که توان مانور اسرائیل بر فراز آسمان سوریه بسیار کاهش یافته و امکان اقدامات خصمانه و تجاوزکارانه در بسیاری از مناطق سوریه سلب شده است.

نتانیاهو در پی دیدار با ولادیمیر پوتین بلافاصله با رسانه ها در مورد دستیابی به تفاهم و هماهنگی امنیتی با روسیه در مورد سوریه صحبت کرد.

«اما» بزرگ در اظهارات نتانیاهو

رسانه های عبری نیز اظهارات نتانیاهو را نقل قول کردند اما یک «اما» و تردید بزرگ در منابع بسیار بلندپایه اسرائیل دیده می شود مبنی بر اینکه  قدرت تل آویو برای مانور در سوریه و حمله به آن با قبل متفاوت شده است.

به عبارت بهتر دیگر برای اسرائیل امکان حمله به دمشق وجود ندارد و تل آویو نمی تواند تا زمانی که محموله های سلاح حزب الله به مرز لبنان نرسیده اند، آن را هدف حمله قرار دهد.

نتانیاهو در ابتدای سفر به مسکو به دلایل این سفر و اهداف آن اشاره کرده  و از «پیچیده تر شدن اوضاع امنیتی در مرزهای شمالی» سخن گفته و یادآور شد که در سالهای اخیر و به ویژه در چند ماه گذشته، ایران و سوریه سلاح های پیشرفته در اختیار حزب الله قرار داده اند.

نگرانی اسرائیل از تشکیل جبهه جدید ضد اسرائیلی از سوی ایران

وی گفت: این سلاح ها به سمت ما نشانه می رود تا جایی که در طول چند سال،هزاران فروند موشک به شهرهای اسرائیلی شلیک شد و به موازات آن ایران در تلاش برای حمایت از ارتش سوریه و تشکیل جبهه ضد اسرائیلی دیگر در جولان است».

نتانیاهو خطاب به پوتین تاکید کرد که سیاست اسرائیل مبتنی بر ناکام گذاشتن تحویل این سلاح ها به حزب الله و جلوگیری از تشکیل جبهه ضد اسرائیلی دیگر در جولان  و نیز «عملیات تروریستی» در این منطقه است.

تشریح دلایل سفر به مسکو

وی ادامه داد: در پرتو این شرایط معتقدم بسیار مهم است که به اینجا آمده و در مورد موضع خود و جلوگیری از سوء تفاهم بین نیروهای دو طرف توضیح دهم و ضرورت دارد بگویم که گفت وگو بین ما همواره چه در صورت توافق و چه در نبود توافق  بر اساس اصل احترام متقابل انجام گرفته است و اطمینان دارم این بار نیز چنین خواهد بود.

پوتین نیز در پاسخ به نتانیاهو بدون اینکه قول داده و یا اطمینان بدهد دلایل زیادی را مطرح کرد.

منافع روسیه در سوریه بسیار فراتر از مشکلات اسرائیل است

پوتین اظهار داشت: بسیاری از شهروندان اتحاد شوروی سابق اکنون در اسرائیل به سر می برند و همین موضوع بر روابط دو طرف بازتابهای ویژه ای دارد.

وی یادآور شد که تمام عملیات روسیه در منطقه همواره با مسئولیت شناسی همراه بوده است.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما شلیک راکت به اسرائیل و تجاوز به آن را محکوم می کنیم و می دانم که این راکتها از سامانه های ساخت داخل شلیک می شود.

وی گفت: اما در مورد سوریه نیز ما می دانیم که ارتش آن در وضعیتی قرار دارد که امکان گشودن جبهه جدید برایش ناممکن است.

پوتین ادامه داد: هدف اصلی ما دفاع از سوریه است با این حال نگرانی شما برایمان قابل درک بوده و از حضور شما در اینجا به منظور بررسی مفصل تمام مسائل بسیار خرسندم.

در پی این دیدار نتانیاهو یادآور شد که به تفاهماتی دست یافته است که بر اساس آن از سوء تفاهم میدانی بین ارتش اسرائیل و نیروهای روسیه در سوریه جلوگیری می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: راهکاری را مشخص کردیم که از سوء تفاهم بین دو طرف جلوگیری می شود.

نتانیاهو این راهکار را برای اسرائیل بسیار مهم دانسته و گفت این نخستین نتیجه روشن این دیدار است و برای پی بردن به اهمیت این سفر، کافی است که فکر کنیم در صورت عدم دستیابی به این تفاهم چه اتفاقی می افتاد؟

وی با لحنی که چندان اطمینانی در آن دیده نمی شد، افزود: امیدوارم و معتقدم که هدف هماهنگی و سوء تفاهم محقق شده است.

نتانیاهو همچنین تاکید کرد به پوتین «به شکلی که نمی توان آن را تفسیر کرد» توضیح دادم که اسرائیل نمی تواند گروهها و عملیات مسلحی که ایران علیه آن رهبری می کند، تحمل کند و تمام عملیاتی که تا کنون انجام داده و نیز عملیات دیگر را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: به این حق و صحبت هایم اعتراضی نمی بینم و صرف نظر از نیت روسیه در سوریه، مسکو در عملیات ایران علیه ما مشارکت نمی کند و پوتین نیز نیت های خود در سوریه را برایم توضیح داد.

 برخورد احتمالی بین نیروهای اسرائیلی و روسی

نتانیاهو بار دیگر تاکید کرد که اسرائیل در سوریه دخالت نمی کند و بخشی از بحران این کشور نیست اما بخشی از خاورمیانه است و شاهد رسیدن روسها به سوریه است از همین رو باید این سفر انجام می شد تا از برخورد احتمالی بین نیروهای اسرائیلی و روسی جلوگیری شود.

اما چیزی که در اظهارات مفصل نتانیاهو دیده نشد و رسانه های عبری در گفت وگو با تعدادی از مسئولان اسرائیلی نیز به آن اشاره داشتند، شک فراوان و یقین اندک در مورد نتایج سفر به مسکو بود.

کاهش قدرت عمل اسرائیل در سوریه

منابع بلندپایه اسرائیل که از جزییات این سفر اطلاع دارند و نیز بنابر گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل، قدرت عمل ارتش اسرائیل در سوریه کاهش یافته است.

این منابع یاآور شدند که امکان مانور نسبتا زیادی که اسرائیل در سالهای اخیر و به دلیل جنگ در سوریه به دست آورده بود، اکنون پس از دخالت روسیه رو به کاهش است.

بنابر اعلام همین منابع، « به نظر نمی رسد که اسرائیل از این به بعد منطقه ای از دمشق را هدف حمله قرار دهد زیرا بیم آن دارد که مبادا روسیه آن را نقض حاکمیت سوریه بداند، به اضافه اینکه حمله به محموله های سلاح از سوریه به حزب الله از هم اکنون به بعد فقط باید در مرزهای لبنان باشد.

شبکه یک تلویزیون اسرائیل در توضیح «راهکار هماهنگی» اعلام کرد: تا کنون هیچ چیزی در این خصوص روشن نشده است اما چه بسا به زودی محقق شود.

این شبکه تاکید کرد سؤال بزرگی که همچنان مطرح است این است: اگر اسرائیل انتقال سلاح های پیشرفته روسیه به حزب الله را تشخیص دهد، چه خواهد شد؟

این شبکه با بررسی این موضوع به این پاسخ رسید: آزمون واقعی در عمل است نه حرف.

شبکه یک تلویزیون اسرائیل افزود: بعید نیست که تقسیم نقشه آسمان سوریه بین اسرائیل و روسیه بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار بگیرد به گونه ای که اماکنی که اسرائیل اجازه دارد بر فراز آن به پرواز در آید و مناطق ممنوعه، تفاهم شود.

روسیه آمادگی اجرای خواسته‌های اسرائیل را ندارد

همچنین این شبکه در مورد موفقیت آمیز بودن سفر نتانیاهو به دیده تردید نگریسته و یادآور شد که منافع روسیه در سوریه و منطقه، بسیار بزرگتر و بیشتر از مشکلات اسرائیل است، « زیرا هدف پوتین حفظ نظام بشار اسد است و برای قربانی کردن منافع و آزادی عمل خود در مقابل درخواست های اسرائیل آمادگی ندارد.

به هر حال نتایج سفر نتانیاهو در هفته و ماههای آینده به بوته آزمایش گذاشته می‌شود و با گذشت زمان می‌توان به بازتابهای دخالت نظامی روسیه بر آزادی عمل اسرائیل بر فراز آسمان سوریه پی‌برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس